بلو اوریجین آزمایش روی مانکن‌ ها جهت ارسال انسان به فضا را با موفقیت به انجام رساند

پنج‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بلواوریجین با موفقیت مانکن مخصوص آزمایش‌های فضایی را به فضا ارسال کرد و به‌طور کاملا ایمن به زمین بازگرداند.
تبلیغات

شرکت خصوصی هوا‌و‌فضا، بلو اوریجین متعلق به مؤسس وب‌سایت آمازون یعنی جف بزوس، تا‌کنون چند آزمایش پرتاب موشک به فضا و مشابه آن را انجام داده است. جدیدا جف بزوس اخیرا ویدیویی را توئیت کرده است که هفتمین پرتاب و فرود موفقیت‌آمیز موشک نیوشفرد را نشان می‌دهد. موشک و کپسول حمل خدمه سال‌ها است که توسط دانشمندان و مهندسان به‌طور مخفیانه در صحرای West Texas روی آن کار می‌شود. این ویدیوی جدید نشان می‌دهد که موشک New Shepard با حمل کپسول شماره ۲، به ده‌ها کیلوکتر بالاتر از زمین رفته و دوباره فضا‌پیما به زمین بازگردانده شده است. کپسول‌های فضایی با سه چتر نجات و سه سیستم هدایت‌گر کوچک تنها با سرعت ۶/۱ کیلومتر درساعت بر سطح صحرا فرود آمد. این فیلم در نهایت با این جمله به پایان می‌رسد: آیا برای پروازه آماده‌ای؟

 متخصصان فکر می‌کنند که دستاورد این پرتاپ توسط بلواوریجین، باعث شده پرواز مردم عادی بین اتمسفر و فضای بیرونی که به اصطلاح به آن خط کارمن گویند؛ بسیار سریعتر از آنچه انتظار می‌رفت امکان‌پذیر شود. حتی ممکن است که شروع ارسال انسان توسط این فضاپیما در انتهای سال ۲۰۱۸ با کارکنان این شرکت رقم بخورد.

 بنا‌بر گفته‌ی جان لاجسدون به‌عنوان کارشناس سیاست فضایی و مورخ پروازهای فضایی از دانشگاه جورج واشنگتن، بلواوریجین یک برنامه‌ی دقیق و گام‌به‌گام را برای بهبود عملکرد فضا‌پیمای New Shepard با هدف حمل مسافران دنبال می‌کند که گامی بسیار تاثیرگذار در این جهت گذاشته است.

 بلواوریجین در نهایت امیدوار است که مشتریان را از خط کارمن که ۱۰۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین قرار دارد عبور دهد. زمانی که کپسول به بالای مسیر قوسی شکل می‌رسد و به سمت زمین سقوط می‌کند، مسافران برای دقایقی، پرواز در حالت گرانش صفر با منظره‌ای بی‌نظیر از کره‌ی زمین تجربه خواهند کرد. بلواوریجین که چنین مسافرتی را تجربه‌ی فضانوردی می‌نامد، هنوز قیمت دقیقی برای هر مسافر در چنین پروازهایی مشخص نکرده است. سایر شرکت‌های هوا‌و‌فضا که دارای پروازهای زیر‌مداری زمین هستند، قیمت هر بلیط را نزدیک به ۲۰۰ هزار دلار ارائه می‌کنند.

در آخرین پرتاپ فضاپیما، آزمون ساختگی با استفاده از مانکن‌های مخصوص آزمایش‌های فضایی توسط مهندسین انجام شد. در این آزمایش، اثرات مربوط به بلند شدن فضاپیما با سرعت ۳۲۱۸ کیلومتر بر ساعت، پرواز در حالت گرانش صفر و فرود سخت و دشوار را بر مانکن‌ها مورد ارزیابی قرار دادند. نتایج آزمایش نشان داد که تاثیرات پرواز بر مانکن‌ها بسیار مناسب بوده و شرکت می‌تواند برای برنامه‌ تجاری شدن پروازها گام بردارد.

موشک New Shepard‌کمپانی بلو اوریجین

ماموریت‌های بزرگتر فضایی با موشک New Glenn

با‌اینکه به نظر می‌رسد موشک نیو شفرد بسیار کارآمد است، اما به گفته‌ی جان لاجسدون، بزرگترین محدودیت نیو شفرد، ناتوانی آن در ورود به مدار زمین است. بالاترین سرعتی که این موشک دارد به ۴۸۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد؛ درحالی‌که برای قرار گرفتن کامل در مدار زمین نیاز است به سرعت ۲۸ هزار کیلومتر در ساعت دست پیدا کند. به اعتقاد ایلان ماسک مؤسس شرکت هوا‌و‌فضا اسپیس ایکس‌، رسیدن به چنین سرعتی به ۱۰۰ برابر انرژی بیشتر نیاز است. سیستم موشکی فاکون 9 متعلق به اسپیس ایکس، به‌طور کامل قابلیت استفاده‌ی مجدد دارد و هزینه‌های دست‌یابی به فضا را به‌شدت کاهش می‌دهد. به‌همین دلیل بزوس منتظر نخواهد‌ ماند تا ایلان ماسک صنعت هوا‌و‌فضا را به دست بگیرد. بلو اوریجین درحال کار روی موشکی به نام New Glenn با قابلیت استفاده مجدد است که رقیب محصولات اسپیس ایکس محسوب می‌شود.

بزوس منتظر نخواهد‌ ماند تا ایلان ماسک صنعت هوا‌و‌فضا را به دست بگیرد

زمانی که موشک نیو گلن تکمیل شود، قادر خواهد بود باری نزدیک به ۴۵ هزار کیلوگرم را به مدار زمین حمل کند که معادل وزن ۱۰ فیل بالغ آفریقایی است. درنتیجه، ارسال انسان با تجهیزات کامل به سطح ماه بسیار ساده خواهد شد. به نظر می‌رسد که نیو گلن رویاها را به حقیقت تبدیل خواهد کرد. از سوی دیگر انتظار می‌رود اسپیس ایکس نیز در اواخر سال ۲۰۱۸ با آزمایش موشک فاکون هوی، ارسال انسان  را به مدار زمین با موفقیت به انجام برساند و پیش زمینه‌ای برای ارسال انسان به سطح مریخ فراهم شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات