بلو اوریجین از راکت بزرگ New Glenn رونمایی کرد

چهارشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
جف بزوس از راکت‌های غول‌پیکر New Glenn برای پرتاب انسان و ماهواره به فضا رونمایی کرد.
تبلیغات

روز گذشته جف بزوس، کارآفرین ثروتمندی که بیشتر او را به عنوان مدیرعامل آمازون می‌شناسیم، خانواده‌‌ای از راکت‌های با قابلیت استفاده‌ی مجدد را معرفی کرد که توسط Blue Origin، کمپانی فضاپیمایی وی، در دست توسعه است. این راکت که New Glenn نام گرفته، به گفته‌ی بزوس برای پرتاب ماهواره‌ و انسان به فضا، به کار گرفته خواهد شد.

در خبرنامه‌ی Blue Origin، بزوس از طرح مفهومی نسخه‌های دو و سه مرحله‌ای راکت نیوگلن رونمایی کرده است. ارتفاع هر دو راکت از راکت‌های Falcon Heavy شرکت اسپیس‌ایکس، Delta IV Heavy از شرکت United Launch Alliance و نمونه‌ی سه مرحله‌ای Saturn V‌ ناسا که برای پرتاب انسان به ماه به کار گرفته شد، بلندتر است.

راکت نیوگلن

‌Blue Origin در طراحی راکت‌های نیوگلن از آموخته‌ها و تجارب خود از ساخت New Shepard، راکت قابل استفاده‌ی مجدد سابق خود بهره گرفته و در نامگذاری آن نیز از نام جان گلن، نخستین فضانورد آمریکایی که موفق به گردش به دور زمین شده، الهام گرفته است. راکت نیوشپرد با موفقیت به فضای زیرمداری پرتاب شده و از نوامبر ۲۰۱۵ تاکنون ۴ بار در غرب تگزاس فرود آمده است. تست بعدی راکت نیوشپرد، تست توقف پرواز خواهد بود که طی آن افراد داخل کپسول راکت از آن خارج خواهند شد.

نیوگلن از لحاظ ابعاد و برد، یک گام رو به جلو است و به گفته‌ی بزوس، نسخه‌ی سه مرحله‌ای آن قادر به پرواز در ارتفاعی فراتر از مدارهای پایینی زمین خواهد بود. بزوس در بیانیه‌ی خود می‌نویسد:

قطر نیوگلن ۷ متر است و با پیشرانش ۱۷ میلیون نیوتنی که توسط پیشرانه‌ی BE-4 تولید می‌شود، از روی زمین بلند می‌شود. این پیشرانه‌ که با سوخت گاز طبیعی مایع و اکسیژن مایع کار می‌کند، قرار است توان راکت جدید Vulcan شرکت United Launch Alliance را نیز تامین کند. ارتفاع راکت دو مرحله‌ای نیوگلن ۸۲ متر است و توان آن توسط یک پیشرانه‌ی BE-4 تامین می‌شود. اما نسخه‌ی سه مرحله‌ای نیوگلن دارای ارتفاع ۹۵ متری است و از یک پیشرانه‌ی BE-3 که با سوخت هیدروژن و اکسیژن مایع کار می‌کند، بهره می‌برد. مرحله‌ی دوم و تقویت‌‌کننده در هر دو نسخه یکسان است.

در حالی که راکت نیوشپرد از تگزاس پرتاب می‌شود، اما نیوگلن از واحد پرتاب ۳۶ در پایگاه نیروی هوایی Cape Canaveral در فلوریدا پرتاب خواهد شد، این پایگاه پیش از این هم میزبان راکت‌های اطلس از سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۰۵ بوده است. Blue Origin ساخت واحدی به مساحت ۷۰ هزار متر مربع را جهت تولید راکت نیوگلن در نزدیکی این پایگاه آغاز کرده است. بزوس می‌گوید که راکت جدید برای نخستین بار در طول دهه‌ی جاری پرتاب خواهد شد.

وی می‌گوید:

چشم‌انداز ما آغاز زندگی میلیون‌ها نفر در فضا است و نیوگلن گام مهمی در این راستا محسوب می‌شود. گام بعدی ما، آرمسترانگی جدید است، اما این داستانی است که به آینده تعلق دارد.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات