فیسبوک به کارمزد ۳۰ درصدی اپل واکنش نشان داد

دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
مقام‌های فیسبوک اعلام کرده‌اند که اپل درخواست آن‌ها برای کاهش کارمزد ۳۰ درصدی را رد کرده است.
تبلیغات

چندی پیش، اخباری منتشر شد که گوگل و اپل بازی فورت‌نایت را از فروشگاه‌هایشان حذف کردند. دلیل آن نیز ترفندی بود که اپیک گیمز، ناشر بازی فورت‌نایت، برای دورزدن پرداخت کارمزد این دو شرکت از فروش درون‌برنامه‌ای بازی فورت‌نایت استفاده کرد.

در اپ‌استور، قوانینی وجود دارد که کوپرتینویی‌ها از درآمد کسب‌شده‌ی اپلیکیشن‌ها و فروششان کارمزدی ۳۰ درصدی دریافت می‌کند. گویا این میزان کارمزد برای بسیاری از شرکت‌ها ناخوشایند بوده و باعث اعتراض آن‌ها شده است.

اخیرا سران فیسبوک نیز به کارمزد ۳۰ درصدی اپل واکنش نشان داده و آن را دردسری برای کسب‌وکارهای کوچک نامیده‌اند. به‌گفته‌ی آنان، کارمزد درخواستی اپل به کسب‌وکارهایی آسیب می‌زند که می‌خواهند از ویژگی‌های جدید اپلیکیشن فیسبوک استفاده کنند.

فیسبوک ویژگی‌های جدیدی به اپلیکیشن خود افزوده است که به کسب‌وکارهای کوچک اجازه می‌دهد دوره‌های آموزشی آنلاین، سمینارها و... را برگزار کند. کسب‌وکارها نیز می‌توانند برای ارائه‌ی خدمات خود از شرکت‌کنندگان هزینه‌ای دریافت کنند. مشکل اصلی فیسبوک با اپل نیز کارمزد ۳۰ درصدی است که کوپرتینویی‌ها از هر حق ورود به رویداد آنلاین می‌گیرند و درنتیجه، درآمد کسب‌وکارها را به ۷۰ درصد از مجموع مبلغ به‌دست‌آمده می‌رسانند.

از نگاه مقام‌های فیسبوک، خدمات ارائه‌شده در اپلیکیشن این شبکه‌ی اجتماعی به کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند به بقا در وضعیت سخت کنونی به‌علت شیوع بیماری کرونا کمک کند؛ اما کارمزد ۲۰ درصدی اپل درنهایت کار را برای دارندگان کسب‌وکارهای خُرد دشوار می‌سازد. فیسبوک در بیانیه‌ای توضیح داده است:

برای کسب‌وکارهای کوچک که به‌علت بیماری کرونا با مشکلات بسیار سختی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، هر یک دلاری که کسب شود، ارزشمند است. ما نیز با هدف کمک به کسب‌وکارها، از اپل خواستیم کارمزد خود را کاهش دهد؛ اما آن‌ها درخواستمان را رد کردند.

درباره‌ی رویدادهای آنلاین که در شبکه‌ی اجتماعی فیسبوک برگزار می‌شود، باید گفت فیسبوک بابت برگزاری رویدادها هزینه‌ای دریافت نمی‌کند و برای کسب‌وکارها کاملا رایگان هستند. این موضوع در حالی است که گوگل اجازه داده شرکت‌کنندگان در رویدادهای آنلاین ازطریق فیسبوک‌پی هزینه‌ی حق اشتراک را پرداخت کنند؛ نحوه‌ی پرداختی که به‌گفته‌ی فیسبوک، اپل استفاده از آن را نیز رد کرده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات