حدف فورت نایت از پلی استور و اپ استور و درگیری حقوقی با اپل و گوگل

جمعه ۲۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۰
مطالعه 5 دقیقه
پس از تصمیم اپیک گیمز برای عرضه‌ی مسیر پرداختی مستقل برای کاربران اندروید و iOS، گوگل و اپل اقدام‌هایی علیه بازی فورت نایت انجام دادند.
تبلیغات

فورت نایت روز گذشته مسیر پرداختی مستقلی را دراختیار گیمرهای موبایلی قرار داد. کاربران iOS و اندروید با استفاده از مسیر جدید، امکان پرداخت مستقیم به شرکت سازنده‌ی بازی یعنی اپیک گیمز را پیدا می‌کنند و نیازی به استفاده از راهکارهای پرداخت درون برنامه‌ای پلی استور یا اپ استور ندارند. تصمیم اپیم گیمز با واکنش سریع اپل و حذف فورت نایت از اپ استور همراه شد. اقدامی که واکنش‌های متعددی ازسوی اپیک گیمز به‌همراه داشت.

درگیری اپیک گیمز با گوگل و اپل

اپیک گیمز پس از حدف فورت نایت از اپ استور، شکایتی حقوقی علیه اپل تنظیم کرد. آن‌ها همچنین ویدیویی را در بازی فورت نایت به نمایش گذاشتند که با الهام از تم تبلیغات اپل در سال ۱۹۸۴، کوپرتینویی‌ها را به انحصارگرایی در دنیای فناوری متهم می‌کند. اپیک گیمز ادعا می‌کند که رویکرد اپل در دریافت ۳۰ درصد کارمزد از همه‌ی پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای، نوعی انحصارگرایی محسوب می‌شود. آن‌ها به‌صورت مستقیم به محدودیت‌های اکوسیستم اپل اشاره می‌کنند که عرضه‌ی اپلیکیشن در خارج از اپ استور را ممنوع می‌کند. ازطرفی توسعه‌دهنده‌ها برای عرضه‌ی اپلیکیشن برای کامپیوترهای شخصی اپل چنین محدودیت‌هایی ندارند.

کاربران iOS هیچ راهی برای نصب و به‌روزرسانی فورت نایت ندارند

اپل در درگیری با اپیک گیمز تنها نیست. گوگل هم سیاست‌هایی مشابه با اپل در پرداخت درون برنامه‌ای دارد. اگرچه سخت‌گیری آن‌ها به اندازه اپل نیست، اما درباره‌ی بازی‌های چارچوب‌های محکم و قاطعی دارند. پس از ارائه‌ی مسیر پرداخت مستقل برای گیمرهای اندروید فورت نایت که به‌نوعی یک راه برای دور زدن مسیر پرداخت پلی استور بود، گوگل هم تصمیم به حذف بازی از فروشگاه اپلیکیشن خود گرفت. گوگل و اپل، هردو از پرداخت‌های درون برنامه‌ای برای خرید اپلیکیشن یا آیتم‌های موجود در بازی‌ها یا اشتراک، ۳۰ درصد کارمزد دریافت می‌کنند و به‌هیچ‌وجه حاضر به کوتاه آمدن از سیاست‌های خود نیستند.

گوگل در بیانیه‌ا‌ی که مرتبط با حذف فورت نایت از پلی استور منتشر کرد، به سیاست‌های باز اندروید هم اشاره می‌کند. گوگل برخلاف اپل به توسعه‌دهنده‌ها امکان می‌دهد تا اپلیکیشن‌های خود را در فروشگاه‌های اپلیکیشن به‌جز پلی استور هم منتشر کنند. ازطرفی مدیران مانتین ویو می‌گویند اگر اپلیکیشنی تصمیم به عرضه در پلی استور دارد، باید قوانین فروش و توزیع را رعایت کند. به همین دلیل گوگل در بیانیه‌ی خود اعلام کرد که با وجود دردسترس بودن فورت نایت برای همه‌ی کاربران اندروید، آن‌ها اجازه‌ی ادامه‌ی فعالیت در پلی استور را ندارند. فراموش نکنید که نسخه‌ی اندروید فورت نایت اکنون هم در وب‌سایت رسمی اپیک گیمز دردسترس کاربران قرار دارد، اما کاربران اپل برای نصب و به‌روزرسانی بازی راهی به‌جز اپ استور نداشتند.

اپیک گیمز استور

درگیری فورت نایت با گوگل و پلی استور تازگی ندارد. اپلیک گیمز در اوت ۲۰۱۸ بازی خود را از پلی استور خارج کرده و به‌صورت مستقل در فروشگاه‌های اپلیکیشن دیگر یا وب‌سایت خود به کاربران عرضه کرد. ازطرفی چالش‌های نصب از منابع متفرقه و نگرانی امنیتی کاربران باعث شد تا اپیک گیمز، مجددا بازی محبوب خود را در فروشگاه رسمی اندروید عرضه کند. البته اپیک گیمز در آوریل ۲۰۲۰ در بیانیه‌ای دلایل متعددی را برای بازگشت به پلی استور مطرح کرد و به‌نوعی بازگشت به مارکت را اجباری می‌دانست. اپیک گیمز اعتقاد دارد گوگل با وجود اجازه دادن به توزیع اپلیکیشن‌ها در خارج از پلی استور، سیاست‌هایی در حوزه‌ی روابط عمومی دارد که کاربران راز نصب اپلیکیشن از خارج از مارکت رسمی می‌ترساند. آن‌ها برای اثبات ادعای خود به پیام‌های هشدار متعدد در هنگام نصب و به‌روزرسانی بازی از منابع دیگر اشاره می‌کنند و همچنین سیاست‌های ابزار جدید Google Play Protect را مانع از کاربری آسان اپلیکیشن‌ها می‌دانند.

اگر اپیک گیمز در عرضه‌ی نسخه‌ی اندرویدی بازی در مارکت‌های متفرقه مانند سامسونگ یا وب‌سایت رسمی خود موفق شود، بهانه‌ها برای چندپاره شدن اکوسیستم اندروید محیا می‌شود. به‌هرحال آن‌ها کاربران زیادی را به بازی خود جذب کرده‌اند و با ارائه‌ی تخفیف‌هایی درصورت خرید مستقیم یا از سامسونگ استور، آن‌ها را به دور زدن پلی استور تشویق می‌کنند.

اپیک گیمز در واکنش به تصمیم گوگل برای حذف بازی از پلی استور، علیه آن شرکت هم شکایتی حقوقی تنظیم کرد. نکته‌ی قالب‌توجه اینکه فورت نایت در شکایت خود به دخالت گوگل در گوشی‌های هوشمند ساخت شرکت‌های دیگر هم اشاره می‌کند.

در بخشی از شکایت اپیک گیمز از گوگل، به فشار گوگل به شرکت‌‌های وان‌پلاس و ال‌جی اشاره می‌شود. اپیک گیمز ادعا می‌کند که برنامه‌ای برای عرضه‌‌ی نسخه‌ی اختصاصی و پیش‌فرض فورت نایت در گوشی‌های وان‌پلاس و ال‌جی داشته است. ظاهرا گوگل به دو شرکت مذکور فشار می‌آورد که از عرضه‌ی چنین نسخه‌ای از بازی خودداری کنند. آن‌ها می‌گویند پس از فشارهای گوگل، وان‌پلاس مجبور به خروج از قرارداد شد. به‌هرحال اگر اپیک گیمز می‌توانست فورت نایت را به‌صورت مستقل روی گوشی‌های ساخته‌شده توسط شرکت‌های دیگر عرضه کند، به‌مرور خود را از محدودیت و سیاست‌های پلی استور رها می‌کرد.

اپیک گیمز در جریان درگیری‌های پیش‌آمده با اپل و گوگل، کمپینی به‌نام FreeFortnite# را در وب‌سایت رسمی خود معرفی می‌کند. آن‌ها از کاربران می‌خواهند که در شبکه‌های اجتماعی، با پیام دادن و منشن کردن اپل و گوگل و استفاده از این هشتگ، اعتراض خود را نسبت به حذف بازی از مارکت‌های موبایلی اعلام کنند. اپیک گیمز بیشتر روی اپ استور اپل تمرکز می‌کند. آن‌ها در پاسخ به سؤال‌های مطرح‌شده پیرامون روش‌های دریافت و نصب نسخه‌ی iOS فورت نایت می‌گویند که کاربران هیچ راهی به‌جز شرکت در کمپین ندارند. همان‌طور که گفته شد، نسخه‌ی اندرویدی Fortnite اکنون در مارکت‌هایی به جز پلی استور و وب‌سایت رسمی اپیک گیمز دردسترس قرار دارد،‌ اما کاربران iOS تا زمان بازگشت بازی به مارکت رسمی، هیچ راهی برای دریافت یا آپدیت آن ندارند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات