نسخه جدید LibreOffice با هماهنگی بیشتر با فایل‌های آفیس به‌صورت رایگان منتشر شد

شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۵
مطالعه 4 دقیقه
مجموعه نرم‌افزار LibreOffice یکی از بهترین جایگزین‌های مایکروسافت آفیس برای کامپیوترهای شخصی است که قابلیت‌های متنوع را به‌رایگان دراختیار کاربران قرار می‌دهد.
تبلیغات

کاربران دنیای فناوری برای کار با فایل‌های اسنادی مانند متن و صفحات گسترده و ارائه‌ها، گزینه‌های متعددی در پیش رو دارند. آن‌ها می‌توانند از ابزارهای آنلاینی همچون گوگل داکس استفاده کنند یا با پرداخت هزینه، سرویس‌های محلی و تحت کلاد مایکروسافت آفیس را به کار بگیرند. از گزینه‌های دیگر می‌توان به بهترین مجموعه‌ی آفیس متن‌باز یعنی لیبره آفیس (LibreOffice) اشاره کرد که اکنون نسخه‌ی 7.0 آن منتشر شده است. نکته‌ی مهم برای کاربران مجموعه‌های آفیس اینکه مایکروسافت هم به‌صورت جدی تصمیم دارد تا خدمات خود را در آینده تنها در سرویس‌های ابری ارائه کند. درنتیجه کاربرانی که به‌دنبال نسخه‌های محلی و قابل نصب در کامپیوترهای شخصی هستند، احتمالا راهی به‌جز استفاده از گزینه‌های متن‌باز نخواهند داشت.

لیبره آفیس برخلاف مایکروسافت آفیس یا سرویس‌های ابری گوگل، نیازی به اینترنت ندارد و تمامی خدمات در کامپیوتر خود کاربر ارائه می‌شود. ازآنجاکه مایکروسافت در آفیس ۲۰۱۹ به‌روشنی تصمیم خود مبنی بر مهاجرت کامل به فضای ابری را اعلام کرد، شاید لیبره آفیس برای کاربران علاقه‌مند به تجربه‌های سنتی انتخابی بهتر باشد. فراموش نکنید که ردموندی‌ها احتمالا خدمات رایگان خود را هم به‌مرور حذف می‌کنند و دراین‌میان گزینه‌ای همچون لیبره آفیس که هیچ هزینه‌ای از کاربر دریافت نمی‌کند، انتخابی عالی خواهد بود.

نسخه‌ی جدید لیبره آفیس با قابلیت‌های متنوع عرضه می‌شود که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به هماهنگی بهتر با فایل‌های مایکروسافت آفیس اشاره کرد. درنتیجه کاربرانی که از مدت‌ها پیش به محصول ردموندی‌ها و فرمت‌های آن‌ عادت کرده‌اند، اکنون امکان تولید و ویرایش فایل‌ها را در لیبره آفیس هم دارند. از فایل‌های جدیدی که به فهرست پشتیبانی LibreOffice 7.0 اضافه شده است، می‌توان به DOCX و XLSX و PPTX اشاره کرد. فایل‌های Docx که با لیبره آفیس جدید ذخیره می‌شوند، فرمت بومی مایکروسافت ۲۰۱۳/۲۰۱۶/۲۰۱۹ دارند و دیگر خبری از فرمت ۲۰۰۷ با هماهنگی نسبی نیست. درنتیجه امکان تفسیر و ارتباط بین فایل‌ها در نسخه‌های گوناگون مایکروسافت آفیس هم در سطح بهتری برای کاربران نرم‌افزار متن‌باز فراهم می‌شود.

لیبره آفیس به‌صورت کاملا متن‌باز و رایگان، تقریبا تمامی امکانات مایکروسافت آفیس را ارائه می‌کند

فرمت صفحات گسترده در لیبره آفیس جدید بهبودهای قابل‌توجهی پیدا کرده است. فرمت XLSX اکنون نام صفحات با طول بیشتر از ۳۱ کاراکتر را هم پشتیبانی می‌کند. همچنین درحالت خروجی گرفتن از فایل‌های XLSX، گزینه‌های انتخابی مشابه با مایکروسافت اکسل دراختیار کاربر قرار می‌گیرد. باگ قدیمی موسوم به XLSS که بازکردن فایل‌های XLSX شامل تصویر را در لیبره آفیس را با اختلال روبه‌رو می‌کرد، بالاخره در نسخه‌ی جدید برطرف شد. در فرمت PPTX نیز شاهد بهبود فیلترهای import/export در LibreOffice 7.0 هستیم.

از قابلیت‌های جدید دیگر در لیبره آفیس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پشتیبانی از فرمت ۲۰۱۹ فایل‌های ODF 1.3 (مخفف Open Document Format). فرمت ODF یک فرمت بومی مخصوص لیبره آفیس است که از قابلیت‌های مهم آن در نسخه‌ی ۱/۳ می‌توان به پشتیبانی از امضای دیجیتال در اسناد و همچنین رمزگذاری XML مبتنی بر OpenPGP در آن‌ها اشاره کرد. فرمت جدید همچنین بهبودهایی ازلحاظ ردگیری تغییرات فایل دارد و در بخش صفحات، متن، اعداد و نمودارهای آن هم بهینه‌سازی‌هایی دیده می‌شود.
  • بهینه‌سازی موتور گرافیکی Skia و شتاب‌دهنده‌ی پردازنده‌ی گرافیکی Vulkan. موتور Skia یک کتابخانه‌ی گرافیک دوبعدی متن‌باز است که برای رسم سریع متن، اشکال و تصاویر استفاده می‌شود. Vulkan نیز یک رابط برنامه‌نویسی گرافیک و پردازش AMD است که بازدهی بالایی دارد و دسترسی چند پلتفرمی به پردازنده‌‌ی گرافیکی را ممکن می‌کند.

اکثر ارتقا‌های دیگر لیبره آفیس در نسخه‌ی جدید مجموعه، در نرم‌افزار پردازش متن آن یعنی Writer دیده می‌شود. در ادامه به برخی از قابلیت‌های جدید نرم‌افزار مذکور اشاره می‌کنیم:

  • منوی ناوبری آسان‌تر با دکمه‌های هماهنگ با موضوع ویرایش
  • پشتیبانی از متن نیمه‌ شفاف
  • نمایش نشان‌ها در داخل سند و درکنار متن
  • عددگذاری با فاصله‌ی دقیق در فهرست‌ها برای نمایش بهتر
  • مدیریت بهتر علامت‌هایی همچون نقل قول و آپاستروف

لیبره آفیس جدید اکنون برای همه‌ی پلتفرم‌های اصلی دسکتاپ دردسترس قرار دارد. کاربران ویندوز، مک، لینوکس و کروم می‌توانند این نرم‌‌افزار متن‌باز و رایگان را دانلود کرده و به‌عنوان جایگزین نرم‌افزارهای مرسوم ویرایش اسناد، استفاده کنند. همچنین نسخه‌ی تحت کلاد نرم‌افزارها نیز به‌نام LibreOffice Online دردسترس قرار دارد. Collabora که سرورهای لیبره آفیس را برای شرکت‌های خدمات ابری ارائه می‌کند، از LibreOffice در توزیع‌های متعدد لینوکس همچون دبیان، اوبونتو، سنت‌او‌اس، openUSES و همچنین پلتفرم داکر پشتیبانی می‌کند.

پروژه‌ی لیبره آفیس کاملا متن‌باز است. البته سهم عمده‌ای از کدهای پروژه را توسعه‌دهنده‌های سازمانی Collabora و Red Hat وCIB ارائه می‌کنند، اما توسعه‌دهنده‌های مستقل و منفرد هم توسعه‌ی ۲۶ درصد از کد اصلی را برعهده گرفته‌اند. LibreOffice 7.0 نسخه‌ی اولیه و آزمایشی نرم‌افزار محسوب می‌شود، این نسخه در حالت بتا ارائه می‌شود و کاربران ابتدایی برای بررسی قابلیت‌های جدید آن را دریافت می‌کنند. کاربران عادی می‌توانند نسخه‌ی پایدار اصلی 6.4.5 را استفاده کنند.

لیبره آفیس در نسخه‌های سازمانی هم ارائه می‌شود و سازمان پشتیبان نرم‌افزار Document Foundation به شرکت‌ها پیشنهاد می‌کند که نسخه‌های سازمانی را از شرکای توزیع نرم‌افزار دریافت کنند. نسخه‌های سازمانی با پشتیبانی طولانی‌مدت و مشاوره و قابلیت‌های اختصاصی جدید همراه هستند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات