بهترین برنامه‌های رایگان جایگزین مایکروسافت اکسل

چهارشنبه ۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
لوگوی اکسل روی کلاژی از آیکون های دیگر برنامه ها
مایکروسافت اکسل از برنامه‌های پرکاربرد کار با فایل‌های صفحه‌گسترده محسوب می‌شود که البته جایگزین‌های مشابه و رایگانی هم برای آن عرضه شده است.
تبلیغات

در ایران می‌توان از نسخه‌ی کرک‌شده‌ی اکسل استفاده کرد؛ اما اگر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید، گزینه‌های جایگزین رایگان نیز برای آن یافت می‌شود.

فایل‌های صفحه‌گسترده (Spreadsheet) امروزه برای همه‌ی کاربران دنیای فناوری مفید و کاربردی هستند. مردم از این فایل‌ها برای کارهای گوناگون همچون مدیریت انبار، بودجه، ردگیری داده و بسیاری وظایف دیگر استفاده می‌کنند.

مایکروسافت اکسل از سال‌ها پیش به‌عنوان اولین انتخاب برای مدیریت این دسته از فایل‌های Spreadsheet شناخته می‌شود؛ البته به‌جز کسانی که برای استفاده‌ی رایگان از اکسل از روش‌های دورزدن استفاده می‌کنند، اپلیکیشن محبوب ردموندی‌ها برای کاربران هزینه در پی دارد.

دراین‌میان، گزینه‌های جایگزین متعددی معرفی شده‌اند که خدمات مشابه با اکسل را به‌رایگان دراختیار کاربران قرار می‌دهند. اگر قصد هزینه‌کردن برای اکسل یا استفاده از نرم‌افزار قفل شکسته را ندارید، گزینه‌های رایگان موجود بسیاری از نیازهای شما را برطرف می‌کنند.

بهترین جایگزین ابری مایکروسافت اکسل: گوگل شیتس

امروزه، گوگل شیتس (Google Sheets) هم به‌اندازه‌ی مایکروسافت اکسل طرفدار و کاربر دارد. کاربران گوگل به‌راحتی به این اپلیکیشن مبتنی‌بر خدمات ابری دسترسی پیدا می‌کنند و از همه مهم‌تر، از قابلیت تعامل و ارتباط آن با اپلیکیشن‌های دیگر گوگل همچون Forms و Data Studio بهره می‌برند. ارتباط بین اپلیکیشن‌ها مدیریت پروژه‌ها را برای کاربران آسان‌تر می‌کند.

همان‌طورکه گفته شد، گوگل شیتس تمامی داده‌های ورودی را در سرورهای ابری ذخیره می‌کند؛ درنتیجه کاربر می‌تواند در پلتفرم‌های گوناگون دسکتاپ، اندروید و iOS به آن‌ها دسترسی داشته باشد.

صفحه ای شبیه اکسل که اسم افراد مختلف در بالای آن نوشته شده

رابط کاربری ساده و تمیز گوگل شیتس ناوبری در آن و استفاده از قابلیت‌ها را بسیار آسان می‌کند. امکان همکاری لحظه‌ای اعضای گروه از قابلیت‌های حیاتی دیگر در سرویس ابری گوگل است که در ترکیب با بخش چت گروهی، کاربری آن دوچندان می‌شود.

کاربران می‌توانند روی هر سلول نظر بفرستند یا دسترسی به کل فایل یا هر بخشی از فایل را برای کاربران دیگر تنظیم کنند. به تمام این ویژگی‌ها، گزینه‌ی Help اپلیکیشن‌ها را هم اضافه کنید که یادگیری فرایندها را بسیار آسان می‌کند.

گوگل شیتس به‌دلیل زیرساخت ابری و اتصال با اپلیکیشن‌های دیگر گوگل، طرفداران بسیاری دارد

گوگل شیتس از کتابخانه‌ی عظیم فرمول، جداول پیووت، گزینه‌‌های فرمت شرطی و الگوهای بسیار زیادی بهره می‌برد که در ساختن و مدیریت آسان فایل‌های صفحه‌گسترده بسیار مفید هستند.

از قابلیت‌های مهم دیگر می‌توان به انواع نمودار با قابلیت شخصی‌سازی اشاره کرد که درکنار گراف‌ها، ساختن جلوه‌ای بصری از داده‌ها را آسان می‌کند. این نمودارها و گراف‌ها به‌سرعت و پس از به‌روزرسانی داده‌ها به‌روز می‌شوند. گوگل شیتس همچنین تاریخچه‌ای از ویرایش‌های انجام‌شده روی فایل را ذخیره می‌کند و نسخه‌سازی از فایل در آن آسان است.

درضمن، فرایند انتقال فایل اکسل به گوگل شیت نیز بسیار آسان است؛ بنابراین می‌توانید به راحتی فایل‌های خود را میان این دو برنامه جابه‌جا کنید.

بهترین جایگزین اکسل برای کاربران اپل: iWork Numbers

اپل جایگزینی به‌نام iWork Numbers برای اکسل دارد که به‌رایگان برای هر فرد دارای اکانت آی‌کلاد (حتی بدون سیستم‌عامل مک) دردسترس قرار می‌گیرد. البته نسخه‌ی موبایل فقط برای کاربران iOS عرضه می‌شود و هنوز اپلیکیشنی برای کاربران اندروید منتشر نشده است.

اپلیکیشن نامبرز از قلم هوشمند اپل هم پشتیبانی می‌کند؛ درنتیجه هنگام کار با تبلت آیپد، می‌توانید با قلم هوشمند علامت یا یادداشتی در کنار فایل ذخیره کنید. کاربران همچنین می‌توانند فایل‌های نهایی را در فرمت اکسل هم ذخیره کنند تا هنگام اشتراک‌گذاری با دیگران، مشکل چندانی نداشته باشند.

از قابلیت‌های دیگر می‌توان به همکاری زنده اشاره کرد. کاربران همچنین می‌توانند فایل‌ها را با رمزعبور یا اثرانگشت یا فیس‌‌آی‌دی قفل کنند.

نمودار و گراف های رنگی در کنار اطلاعات دیگر

طراحی در اپل همیشه روی ساده‌بودن رابط‌های کاربری استوار است. محیط اولیه‌ی نامبرز هم در مسیر همین سادگی، به‌جای نمایش خطوط جدولی (مانند اکسل و همه‌ی جایگزین‌های دیگر) صفحه‌ای سفید و خالی را به کاربر نمایش می‌دهد. بخش قابلیت‌های و تنظیمات نیز با ساختاری مینی‌مال نمایش داده می‌شود.

اضافه‌کردن نمودار و جدول و انواع دیگر محتوا در نامبرز به‌آسانی انجام می‌شود و الگوهای اولیه‌ی متعددی هم برای شروع کار دردسترس قرار دارد. نامبرز بیش از ۷۰۰ شکل با قابلیت شخصی‌سازی دراختیار کاربر قرار می‌دهد که برای ایجاد جلوه‌های بصری در فایل صفحه‌گسترده کاربرد زیادی دارند.

بهترین جایگزین متن‌باز اکسل: LibreOffice Calc

اپلیکیشن Calc بخشی از مجموعه‌ی LibreOffice است که به‌رایگان عرضه شده است و یکی از برنامه‌های قدرتمند برای مدیریت فایل‌های صفحه‌گسترده در ویندوز و مک و لینوکس محسوب می‌شود.

اگرچه رابط کاربری نرم‌افزار به زیبایی گزینه‌های دیگر نیست، قابلیت‌های متنوعی همچون متن‌بازبودن دارد. درنتیجه، کاربر به توابع و عملکردهای پیچیده‌تری دسترسی دارد و امکان شخصی‌سازی آن‌ها را نیز خواهد داشت. الگوهای رایگان متعددی هم برای شخصی‌سازی و طراحی فایل‌ها در Calc در اینترنت موجود است. 

این اپلیکیشن به‌صورت پیش‌فرض و بومی از فایل‌های اکسل پشتیبانی می‌کند. از قابلیت‌های مهم آن می‌توان به شخصی‌سازی رابط کاربری اشاره کرد. میانبرهای کاربردی کیبورد تجربه‌ی استفاده از Calc را جذاب و سریع می‌کنند.

صفحه کاربری Calc شامل ستونها و ردیف های خالی

راه‌اندازی سریع هم در اپلیکیشن متن‌باز وجود دارد که ترسیم نمودار و گراف از داده و استفاده از قابلیت‌های پیشرفته‌ی دیگر برای ایجاد جلوه‌ی بصری از داده‌ها را آسان‌تر می‌کند. در مقاله میانبرهای حیاتی اکسل سه ترفند کاربردی ذکر شده‌اند که با مطالعه آن می‌توانید کارهای خود را در سریع‌ترین حالت پیش ببرید.

اپلیکیشن Calc دارای ابزاری جذاب به‌نام DataPilot است که امکان وارد کردن داده از دیتابیس‌های خارجی و ویرایش آن‌ها را ممکن می‌کند. کاربران همچنین می‌توانند نمودارهای پویا ترسیم کنند که با تغییر داده‌ها به‌روز می‌شوند.

Calc امکانات متعددی برای تغییر فرمت سلول‌ها شخصی‌سازی ظاهر داده‌ها دراختیار کاربر قرار می‌دهد. امکان مشارکت چند کاربر هم در اپلیکیشن Calc موجود است؛ اما به‌اندازه‌ی گزینه‌های دیگر حرفه‌ای نیست.

شبیه‌ترین جایگزین مایکروسافت اکسل: WPS Office Spreadsheets

اگر به‌دنبال گزینه‌ای جایگزین برای اکسل هستید که ظاهر و عملکرد مشابه با اکسل داشته باشد، WPS بهترین گزینه‌ی رایگان را ارائه می‌کند. این اپلیکیشن علاوه‌بر رابط کاربری مشابه با اکسل، قابلیت مدیریت و ویرایش فایل‌های مرسوم XLS و XLSX و CSV را هم به کاربر ارائه می‌کند. درنتیجه واردکردن فایل از اکسل برای کاربران دشوار نیست.

اپلیکیشن WPS برای کاربران ویندوز، مک، لینوکس، اندروید و iOS دردسترس قرار دارد و حتی نسخه‌ی وب‌اپلیکیشن آن هم موجود است.

جدول‌هایی خالی برای وارد کردن اطلاعات

WPS رابط کاربری مدرنی دارد که استفاده از آن را نیز راحت می‌کند. ردگیری تغییرات و نظرات و قابلیت همکاری چند کاربر مایکروسافت آفیس و WPS روی فایل، از قابلیت‌های مهم این اپلیکیشن هستند.

اپ مذکور بیش از ۵۰ میا‌نبر کیبورد را برای بهتر شدن تجربه‌ی کاربری دراختیار کاربران قرار می‌دهد. از قابلیت‌های دیگر می‌توان به جداول پیووت حرفه‌ای و بیش از ۱۰۰ فرمول و قابلیت تحلیل موسوم به What-if اشاره کرد که در مسائلی با داده‌های عظیم، پیداکردن راه‌حل را آسان می‌کند.

کاربران با پرداخت هزینه‌ی ۲۹/۹۹ دلار در ماه، علاوه‌بر حذف تبلیغات به قابلیت‌هایی همچون ذخیره‌سازی ابری و دسترسی به برنامه تا ۹ دستگاه دسترسی پیدا می‌کنند. این در حالی است که در نسخه‌‌ی رایگان، تنها در سه دستگاه می‌توان به برنامه دسترسی داشت.

بهترین جایگزین اکسل برای تحلیل‌های داده‌ای: Zoho Office Sheet

اپلیکیشن Zoho قابلیت‌های متنوعی برای کاربردهای گوناگون دراختیار کاربران قرار می‌دهد. از مهم‌ترین قابلیت‌ها می‌توان به ابزار تحلیل داده‌‌ی موسوم به Zia مبتنی‌بر هوش مصنوعی اشاره کرد. این ابزار با تحلیل داده‌های موجود در فایل صفحه‌گسترده، دیدگاه بهتری از آن‌ها به کاربر ارائه می‌کند.

با استفاده از Zia، مقادیر ناسازگار و تکراری از داده‌ها حذف و جداول و نمودارها به‌روزرسانی می‌شوند تا در فایل خود از آن‌ها استفاده کنید. کاربران همچنین می‌توانند از ابزار مذکور درباره‌ی داده‌های خود سؤال یا فیلترهایی برای تحلیل داده تعیین کنند. درنهایت، Zia به پیداکردن پاسخ مناسب کمک می‌کند.

جداول مختلف که با اطلاعات کارکنان پر شده اند

زوهو علاوه‌بر ابزار حرفه‌ای تحلیل داده، در قابلیت‌های دیگر مدیریت فایل صفحه‌گسترده هم چیزی از رقبا کم ندارد. از قابلیت‌های مهم می‌توان به همکاری تا ۲۵ کاربر اشاره کرد که با پنل چت تعامل را بین آن‌ها ساده می‌کند.

ابزار ردگیری تغییرات نیز امکانات مناسبی را ارائه می‌دهد. زوهو همچنین به‌صورت خودکار از فایل اصلی پشتیبان می‌گیرد که احتمال از‌دست‌رفتن اطلاعات را کاهش می‌دهد. افزون‌براین، کاربران امکان قفل‌کردن سلول یا کل فایل و تغییر دسترسی را هم دارند.

اپلیکیشن زوهو از ۲۵۰ تابع پشتیبانی می‌کند و قابلیت‌های فرمت شرطی را نیز مانند دیگر گزینه‌ها دارد. خودکارسازی برخی از وظایف، ایجاد تأییدیه برای ورودی‌های داده، جمع‌آوری داده از فرم‌ها و واردکردن داده از منابع خارجی همچون صفحات وب یا فید RSS یا فایل‌های خارجی، از قابلیت‌های دیگر زوهو هستند.

نکات مهم در انتخاب نرم‌افزار جایگزین

نرم‌افزارهای رایگان با قابلیت‌ها و ابزارهای متنوعی دردسترس کاربران قرار دارند و برای انتخاب از میان آن‌ها، باید چند نکته‌ی مهم را در نظر گرفت. گزینه‌های زیر، مهم‌ترین مواردی هستند که در اپلیکیشن رایگان جایگزین باید به‌دنبال آن‌ها باشید:

  • رابط کاربری: فایل‌های صفحه‌گسترده برای مدیریت وظایف پیچیده و دسته‌بندی حرفه‌ای داده‌ها طراحی شده‌اند. البته این بدان‌ معنا نیست که کار با آن‌ها هم باید پیچیده و دشوار باشد. بهترین گزینه‌های جایگزین اکسل آن‌هایی هستند که رابط کاربری ساده و روان با دسترسی هوشمندانه به ابزارها دارند. مجهز‌ بودن به مجموعه‌ی مناسبی از فرمول‌های محاسباتی، توابع و الگوهای طراحی، از مزیت‌های دیگر محسوب می‌شود. به‌علاوه، نرم‌افزار باید از پلتفرم‌های گوناگون پشتیبانی کند تا دسترسی به فایل‌ها آسان‌تر باشد.
  • پشتیبانی از همکاری هم‌زمان: اگر تیم شما نیازمند همکاری هم‌زمان و زنده روی فایل است، نرم‌افزار مدنظر باید این قابلیت را داشته باشد. امکان قفل‌کردن سلول‌ها یا کل فایل هم مهم تلقی می‌شود؛ زیرا از تغییرات ناخواسته‌ی کاربران دیگر جلوگیری می‌کند. نرم‌افزار همچنین باید امکان تنظیم‌کردن دسترسی فقط خواندن یا موارد مشابه را هم به مدیر سیستم بدهد.
  • توابع و فرمول‌های قدرتمند: تفاوتی نمی‌کند برای چه کاربردی از نرم‌افزار مدیریت صفحه‌گسترده استفاده می‌‌کنید. مدیریت انبار، حساب‌داری، رسم نمودار یا هر فعالیت دیگر، به‌هرحال در جایی به فرمول و تابع نیاز خواهید داشت. نرم‌افزار رایگانی که به‌عنوان جایگزین اکسل انتخاب می‌کنید، باید این گزینه‌ها را با رابط کاربری مناسبی دراختیار شما قرار دهد.
  • جلوه‌های بصری پویا: نمودارها و گراف‌ها برای مشاهده و مدیریت داده‌ها تجربه‌ی کاربری بهتری به‌همراه دارند. قابلیت‌های بصری به شما امکان می‌دهند در نگاهی کلی، چشم‌انداز خوبی از داده‌های خود دریافت کنید که در ارائه‌ی داده به دیگران هم کاربرد زیادی دارد.
  • قابلیت‌‌های حرفه‌ای اضافه: اکثر کاربران نیاز چندانی به قابلیت‌های حرفه‌ای نرم‌افزارهای مدیریت صفحه‌گسترده ندارند؛ قابلیت‌هایی همچون ماکروهای شخصی‌سازی‌شده، فیلترها، جداول پیووت، فرمت‌دهی شرطی یا توانایی پردازش و تحلیل داده‌های عظیم را شاید هیچ‌گاه کاربر عادی به‌کار نگیرد. به‌هرحال، وجود آن‌ها در اپلیکیشن رایگان جایگزین اکسل، مزیت رقابتی مهمی محسوب می‌شود.

در این مقاله چند مورد از بهترین جایگزین‌های رایگان اکسل به شما معرفی شد. اگر به این حوزه علاقه‌مند هستیم پیشنهاد می‌کنیم مقاله آموزش رسم نمودار در اکسل؛ انواع نمودار و کاربرد آن‌ها را نیز مطالعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات