گوگل در واکنش به مشارکت توسعه‌دهنده BlueMail در تحقیقات کنگره، این اپلیکیشن را از پلی استور حذف کرد

یک‌شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
گزارشی تأییدنشده ادعا می‌کند گوگل در تلافی مشارکت Blix در تحقیقات آنتی‌تراست کنگره‌ی آمریکا، بدون اخطار قبلی اپلیکیشن این شرکت را از پلی‌استور حذف کرده است
تبلیغات

غو‌ل‌‌های آمریکایی حوزه‌ی فناوری که از آن‌ها با عنوان Big Tech یاد می‌شود، هفته‌ی گذشته در جلسه‌ای آنلاین با نمایندگان کنگره‌ی آمریکا گفت‌و‌گو کردند تا درباره‌ی اتهامات اخیر شفاف‌سازی کنند. در ماه‌ها و سال‌های گذشته، بسیاری از منتقدان مدعی شده‌اند چهار شرکت بزرگ حوزه‌ی فناوری یعنی اپل،‌‌ آمازون، گوگل و فیسبوک از قدرت و تسلطشان بر بازار سوءاستفاده کرده و رفتار ضدرقابتی از خود نشان داده‌اند. مدیران عامل این شرکت‌ها در جلسه‌ی آنلاین کنگره حاضر شدند و ضمن رد ادعاها درباره‌ی نقض قوانین ضدانحصار (آنتی‌تراست)، گفتند تمام تلاش خود را می‌کنند که به قوانین پایبند بمانند. 

گوگل یکی از شرکت‌هایی بود که در جلسه‌ی کنگره حضور داشت. سوندار پیچای، مدیرعامل گوگل، در جلسه‌ی خود با نمایندگان آمریکا گفت تلاش‌های گوگل به باقی‌ماندن فناوری‌های آمریکایی در میدان رقابت با فناوری‌های بیگانه کمک می‌کنند. کنگره‌ی آمریکا تحقیقات بسیار گسترده‌ای در پرونده‌ی آنتی‌تراست بزرگان فناوری انجام داد و برای کسب اطلاعات از همکاری برندهای دیگر هم بهره گرفت. ظاهرا برندی با نام Blix در روند تحقیقات به کنگره کمک کرده است. گزارشی جدید ادعا می‌کند گوگل اپلیکیشن محبوب ایمیل‌محور BlueMail را از روی پلی‌استور حذف کرده تا بدین‌طریق همکاری Blix با کنگره را تلافی کند. 

خبرگزاری واشینگتن‌پست شنبه‌ی گذشته با انتشار گزارشی مدعی شد که بنیان‌گذاران Blix، سازنده‌ی اپلیکیشن BlueMail،‌ می‌گویند اعتقاد دارند اقدام گوگل برای تلافی‌کردن حرف‌های صریح آن‌ها در پرونده‌ی آنتی‌تراست بوده است. این افراد می‌گویند گوگل قبلا برای حذف اپلیکیشن به آن‌ها اخطار نداده بود.

بن ولاک، هم‌بنیان‌گذار Blix، در مصاحبه‌ی روز جمعه‌ی خود می‌گوید: «شش سال است که برای گوگل‌پلی استور اپلیکیشن توسعه می‌دهیم. بااین‌حال، امروز صبح بیدار شدیم و فهمیدیم گوگل بدون هیچ اخطاری ما را از پلی استور بیرون کرده است.» واشینگتن‌پست به‌نقل از دن جکسون، گفته است گوگل این موضوع را بررسی می‌کند. جکسون به‌عنوان نماینده‌ی گوگل در گفت‌و‌گو با واشینگتن‌پست درباره‌ی حذف اپلیکیشن BlueMail از پلی‌استور نظری نداده است.

براساس گزارش واشینگتن‌پست، بنیان‌گذاران Blix می‌گویند گوگل گفته است BlueMail قابلیت‌های اپلیکیشن دیگری را کپی کرده؛ اما Blix این ادعاها را باور ندارد و می‌گوید گوگل دنبال بهانه‌جویی است. دن ولاک، دیگر بنیان‌گذار Blix، دراین‌باره به واشینگتن‌پست می‌گوید: «تنها دو دلیل برای اقدام اخیر گوگل وجود دارد: یا این شرکت به‌‌دلیل کمک ما به تحقیقات کمیته‌ی قضایی مجلس نمایندگان آمریکا اپلیکیشن BlueMail را حذف کرده یا اینکه خود این شرکت سرویس جدیدی راه‌اندازی کرده است که رقیب Blix محسوب می‌شود.»

کنگره‌ی آمریکا چند روز پیش مدیران عامل Big Tech را گردهم آورد تا سؤالات سختی از آن‌ها درباره‌ی فعالیت‌های شرکت‌هایشان بپرسد. سؤالاتی که از گوگل شد، مباحث تبلیغات و نحوه‌ی جمع‌آوری داده‌های کاربران را شامل می‌شد. بااین‌حال، فراموش نکنید گوگل فروشگاه اپلیکیشن‌محور بزرگی با عنوان پلی‌استور دارد که همواره انتقاداتی به آن وارد شده است. منتقدان می‌گویند گوگل هنگام روی‌‌کارآوردن سرویسی جدید، سرویس‌های مشابه‌ با آن را از پلی‌استور حذف می‌کند که رفتاری ضدرقابتی است. اگر Blix واقعا به‌دلیل همکاری با نهادهای آمریکایی تنبیه شده باشد، احتمالا کنگره در آینده جلسه‌ی استماع آنتی‌تراست را به پلی‌استور هم تعمیم خواهد داد. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات