نسخه جدید مایکروسافت اج ازطریق بخش Windows Update منتشر شد

پنج‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت با اتکا بر تمامی منابعِ دردسترس خود در تلاش است بتواند کاربران بیشتری را به‌سمت اج بکشاند. در جدیدترین اقدام، این مرورگر ازطریق Windows Update منتشر شده است.
تبلیغات

مایکروسافت اخیرا روند انتشار مرورگر اج (Microsoft Edge) را ازطریق بخش به‌روزرسانی ویندوز ۱۰ موسوم‌به Windows Update آغاز کرده است تا این مرورگر را برای رایانه‌ی شمار درخورتوجهی از کاربران در دسترس قرار دهد. نسخه‌ی جدید اج که بر پایه‌ی موتور کرومیوم ساخته شده است در ماه ژانویه‌ی گذشته منتشر شد و طی ماه‌های اخیر موفق‌شده توجه کاربران زیادی را به‌خود جلب کند.

تا پیش‌ از اقدام جدید مایکروسافت، کاربران ویندوز مجبور بودند اج را به‌صورت دسترسی ازطریق وب‌سایت این مرورگر روی سیستم خود دانلود کنند. مایکروسافت در بیانیه‌ای جدید می‌گوید اج ازطریق Windows Update منتشر شده است، بدین معنی که مرورگر موردبحث به‌زودی روی رایانه‌ی بیش از یک میلیارد نفر در سراسر دنیا نصب خواهد شد. 

بیانیه‌ی مایکروسافت نشان می‌دهد مرورگر اج به‌صورت خودکار ازطریق به‌روزرسانی جدید ویندوز ۱۰ روی سیستم کاربران نصب می‌شود و دیگر امکان حذف آن وجود نخواهد داشت؛ این اتفاق برای نسخه ۱۸۰۳ ویندوز ۱۰ و نسخه‌های جدیدتر رخ خواهد داد که بخش اعظمی از نسخه‌های تحت پشتیبانی ویندوز ۱۰ را شامل می‌شود. بدین ترتیب اگر تاکنون اج را نصب نکرده‌اید در آینده‌ای نزدیک مجبوربه نصب آن خواهید شد. همچون همیشه، انتشار مایکروسافت اج ازطریق Windows Update به‌صورت تدریجی انجام می‌شود و در روز اول همه‌ی کاربران آن را دریافت نمی‌کنند.

این نخستین باری نیست که مایکروسافت تلاش می‌کند اج را برای کاربران بیشتری در دسترس قرار دهد. مایکروسافت مدتی پیش سراغ بخش جست‌و‌جوی ویندوز ۱۰ رفت تا با اعمال اصلاحاتی در آن، در راستای افزایش محبوبیت اج قدم بردارد. بر همین اساس هرگاه نام مرورگرهای وب را جست‌و‌جو کنید، لینک مربوط به اجرای اج هم به‌نمایش درمی‌آید. همچنین اگر اج را نداشته باشید و ازطریق بخش جست‌و‌جوی ویندوز نام مرورگری مثل موزیلا فایرفاکس را تایپ کنید، لینک دانلود مایکروسافت اج به‌عنوان اولین نتیجه به‌نمایش درمی‌آید (نمونه‌عکس).

مایکروسافت اج به‌هنگام انتشار در ماه ژانویه‌ی گذشته مرورگری عادی بود و برخی قابلیت‌های کاربردی داشت، اما ردموندی‌ها طی ماه‌های اخیر تلاش کرده‌اند از جوانب زیادی آن را بهبود دهند و همچنان خودشان را به بهبود اج متعهد می‌دانند. همین چند وقت پیش بود که مایکروسافت از اضافه‌شدن قابلیت همگام‌سازی افزونه‌ها به اج روی دستگاه‌های مختلف خبر داد، با این‌حال متأسفانه این مرورگر هنوز هم از قابلیت همگام‌سازی تاریخچه‌ی جست‌و‌جو و تب‌های بازشده پشتیبانی نمی‌کند. مایکروسافت می‌گوید در تابستان پیش‌رو امکان همگام‌سازی تاریخچه‌ی جست‌و‌جو و تب‌ها را به اج اضافه می‌کند.

مایکروسافت در جریان برگزاری کنفرانس بیلد ۲۰۲۰ اعلام کرد می‌خواهد تب‌های عمودی را به مرورگر اج اضافه کند. این مرورگر همچنین قرار است در نوار کناری (سایدبار) میزبان بخش جست‌‌و‌جو شود. در ماه‌های آینده میانبر پینترست هم قرار است به مایکروسافت اج اضافه شود. ردموندی‌ها همچنین از مدتی پیش همکاری نزدیک با گوگل را شروع کرده‌اند تا بتوانند غلط‌یاب املایی را در مرورگر اج بهبود بخشد. به‌علاوه مایکروسافت از بهبود در پشتیبانی از اپلیکیشن‌های تحت وب (PWA) در اج خبر می‌دهد.

اخبار جدید حاکی از آن است مایکروسافت اج همچنان به افزایش سهم خود از بازار مرورگرهای وب ادامه می‌دهد. گزارش مؤسسه‌ی نت‌مارکت‌شر اعلام می‌کند که مرورگر اج در مارس ۲۰۲۰، ۷/۵۹ درصد از سهم بازار را در اختیار داشت، اما این عدد در آوریل به ۷/۷۶ درصد رسیده است که گرچه ممکن چندان به‌چشم نیاید، اما در هر صورت روند روبه‌رشد اج را نشان می‌دهد. مایکروسافت اج مدتی پیش در آزمون HTML5 Accessibility امتیاز کامل را کسب کرد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی درمورد اقدام مایکروسافت دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات