اسپاتیفای دربرابر تایدل؛ کدام‌یک سرویس استریم موسیقی بهتری است؟

سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰
مطالعه 15 دقیقه
اسپاتیفای و تایدل دو سرویس استریم موسیقی نام‌آشنا هستند که هریک قابلیت‌هایی ویژه دارند و گوش‌فرا‌دادن به موسیقی را لذت‌بخش می‌کنند. کدام‌یک سرویس بهتری است؟
تبلیغات

فلسفه‌ی اصلی پشت اسپاتیفای (Spotify) و تایدل (Tidal) شبیه هم است. هردوی این اپلیکیشن‌ها امکان استریم موسیقی را فراهم می‌سازند. اسپاتیفای و تایدل به شما امکان می‌دهند پلی‌لیست ایجاد کنید، موسیقی‌ها را برای پخش به‌صورت آفلاین در داخل اپلیکیشن دانلود کنید و براساس سلایق‌تان به جست‌و‌جو برای موسیقی‌های جدید بپردازید. این سرویس‌ها قابلیت‌های متنوع دیگری هم دارند و به‌طور کلی در تلاش هستند تجربه‌ی موسیقی‌گوش‌دادن را وارد مرحله‌ی جدیدی کنند. با وجود همه‌ی شباهت‌ها، اسپاتیفای و تایدل از برخی جوانب با یکدیگر متفاوت هستند.

برای اینکه بفهمید از بین اسپاتیفای و تایدل کدام‌یک سرویس استریم بهتری است در ادامه زومیت را همراهی کنید تا با درنظرگرفتن معیارهای مختلف، به‌مقایسه‌ی این دو پلتفرم بپردازیم. تفاوت‌های بین دو سرویس به مواردی نظیر کیفیت استریم موسیقی، قیمت نسخه‌ی اشتراکی، قابلیت‌های اجتماعی‌محور و... مربوط می‌شوند. 

هواوی میت ۲۰ پرو / Huawei Mate 20 pro

پیدا کردن موسیقی‌های جدید

وقتی موضوع بحث به قابلیت‌های اسپاتیفای و تایدل برای پیدا کردن موسیقی‌های جدید می‌رسد، هر دو سرویس عملکردی بسیار خوب از خود نشان می‌دهند. کاربر می‌تواند در این سرویس‌های استریم ازطریق فیلترهایی نظیر ژانر (پاپ،‌ جاز، کانتری و...) به‌پیدا کردن موسیقی‌های جدید مشغول شود. اسپاتیفای و تایدل همچنان امکان جست‌و‌جو برای موسیقی‌ها را ازطریق حس و حال آن‌ها یا نحوه‌ی کاربردشان (آرامش‌بخش‌بودن،‌ مخصوص مهمانی یا موارد مشابه) فراهم می‌کنند. 

به‌علاوه سرویس‌های استریم موردبحث امکان استفاده از قابلیت رادیو را فراهم می‌کنند تا کاربر بتواند ازطریق آن موسیقی‌ها و هنرمندانی را که به سبک آن‌ها علاقه‌مند است، پیدا کند. هر دو پلتفرم می‌توانند براساس علایق شما، موسیقی‌هایی جدید در قالب پلی‌لیست پیشنهاد دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد اسپاتیفای و تایدل به‌طور معمول می‌توانند به‌شکلی کارآمد موسیقی‌های جدید را پیشنهاد کنند. اسپاتیفای و تایدل ازلحاظ قابلیت‌های پیدا کردن موسیقی به‌یکدیگر شباهت دارند، اما به‌طور کامل مثل هم نیستند. 

اگر کاربر اسپاتیفای باشید به‌خوبی با پلی‌لیست Discover Weekly آشنا هستید. Discover Weekly درواقع نوعی قابلیت خاص است که به‌صورت هفتگی جدیدترین موسیقی‌هایی را که حس می‌کند شما به آن‌ها علاقه دارید، در قالب یک فهرست ارائه می‌دهد. Discover Weekly حاوی موسیقی‌ها، هنرمندان و ژانرهایی است که شما به آن‌ها گوش فرا می‌دهید. دوشنبه‌ی هر هفته، فهرست Discover Weekly با ۳۰ موسیقی جدید به‌روزرسانی می‌شود. قابلیت Discover Weekly اسپاتیفای همچنین می‌تواند براساس عادت‌های موسیقی‌گوش‌دادن شما، حداکثر ۶ میکس روزانه تولید کند.

اسپاتیفای میزبان تنوع بیشتری از پلی‌لیست‌ها است

در طرف دیگر میدان تایدل را داریم که برخلاف اسپاتیفای از پلی‌لیست هفتگی بهره‌مند نیست. بااین‌حال درمجموع هشت پلی‌لیست متنوع و جالب ارائه می‌دهد. هر یک از این پلی‌لیست‌ها به یکی از ژانرهای موسیقی مربوط‌ هستند که کاربر به آن‌ها گوش می‌دهد. این سرویس استریم همچنین قابلیتی جالب تحت عنوان تایدل رایزینگ (Tidal Rising) دارد؛ تایدل رایزینگ همان‌طور که از نامش تا حدی مشخص است بهترین موسیقی‌های تکی و آلبوم‌های مربوط به خوانندگان نوظهور محبوب را از سراسر دنیا گردهم می‌آورد. 

تایدل افزون بر موارد بالا مجهز به بخشی با نام Top است. با مراجعه قسمت تاپ به محبوب‌ترین موسیقی‌های بیل‌بورد (Billboard) براساس ژانر دسترسی پیدا می‌کنید. این قسمت همچنین میزبان مجموعه‌ی متنوعی از بهترین موسیقی‌های بی‌کلام، آلبوم‌ها و موسیقی‌های عادی محبوب یک دهه‌ی اخیر است. 

مجددا تأکید می‌کنیم که هم اسپاتیفای و هم تایدل در زمینه‌ی فراهم‌سازی امکان کشف موسیقی‌های جدید توسط کاربر، عملکردی بسیار خوب دارند. بااین‌حال معتقد هستیم که اسپاتیفای در این زمینه اندکی بهتر عمل می‌کند. دلیل اصلی انتخاب اسپاتیفای به‌عنوان گزینه‌ی برتر این است که سرویس موردبحث پلی‌لیست‌های بسیار بیشتری را برای یکایک ژانرهای موسیقی ارائه می‌دهد و کاربر می‌تواند برای ساعت‌ها در آن‌ها غرق شود. در نظر داشته باشید که تایدل ازلحاظ آرشیو موسیقی‌های ژانر هیپ‌هاپ غنی‌تر است؛ دلیل این موضوع نیز تا حد زیادی به این برمی‌گردد که یکی از رپرهای آمریکایی با نام جی‌-زی به‌عنوان مالک تایدل شناخته می‌شود. 

در تایدل مجموعا شاهد ۳۲ پلی‌لیست مختلف برای ژانر هیپ‌هاپ هستیم. حتی با وجود اینکه تایدل روی موسیقی هیپ‌هاپ تمرکزی ویژه دارد، اما شمار پلی‌لیست‌های هیپ‌هاپ آن کمتر از اسپاتیفای است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اسپاتیفای امروزه از ۵۴ پلی‌لیست هیپ‌هاپ برای علاقه‌مندان به این ژانر موسیقی بهره می‌برد. اسپاتیفای درکنار موارد یادشده ازلحاظ نمایش جدول بهترین موسیقی‌ها نیز عملکردی بهتر دارد؛ در اسپاتیفای موسیقی‌های محبوب کاربران به‌تفکیک هر کشور، در قالب جدول به‌نمایش درمی‌آید.

بنابراین به‌طور کلی ازلحاظ معیار کشف موسیقی جدید، اسپاتیفای عملکردی بهتر دارد. بااین‌حال نباید فراموش کنیم که تفاوت‌های بین اسپاتیفای و تایدل از این حیث چندان زیاد نیست و تایدل هم عملکردی بسیار خوب از خود نشان می‌دهد. کاربرانی که به‌صورت روزانه از تایدل استفاده می‌کنند از عملکرد آن در بخش کشف موسیقی رضایت دارند. بااین‌حال شماری از آن‌ها همواره گفته‌اند امیدوار هستند تایدل هم روزی به قابلیتی شبیه به Discover Weekly اسپاتیفای مجهز شود.

اسپاتیفای دربرابر تایدل / Spotify Vs. Tidal

تنوع محتوا

ازلحاظ شمار موسیقی‌هایِ‌ دردسترس، تایدل دست بالاتر را دارد و عملکرد بهتری نسبت‌به اسپاتیفای ازخود نشان می‌دهد. براساس آمار رسمی، تایدل امروز میزبان بیش از ۶۰ میلیون موسیقی است؛ این عدد به‌میزان ۱۰ میلیون بیشتر از شمار موسیقی‌های اسپاتیفای است. بااین‌حال نباید فراموش کنیم که کمیت نمی‌تواند لزوما تعیین‌کننده‌ی کیفیت باشد. درنهایت کاربران به کیفیت موسیقی‌ها توجه نشان می‌دهند و برای‌شان مهم نیست که سرویسی خاص، چه‌تعداد موسیقی در خود جای داده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد اسپاتیفای و تایدل ازلحاظ ارائه‌ی موسیقی‌های باکیفیت، عملکردی بسیار نزدیک‌ به‌هم دارند. تقریبا تمامی موسیقی‌ها و هنرمندانی که به آن‌ها علاقه‌مند هستید، در اسپاتیفای و تایدل پیدا می‌شوند. بااین‌حال اسپاتیفای ازلحاظ آرشیو موسیقی‌های ایرانی، غنی‌تر است.

تایدل در زمینه‌ی موسیقی‌های اختصاصی، بهتر از اسپاتیفای است. جی‌-زی ازطری آشنایانش نفوذ زیادی در بین ناشران موسیقی دارد و به‌همین دلیل می‌تواند قراردادهایی عالی با آ‌ن‌ها به‌منظور پخش موسیقی‌شان به‌صورت انحصاری ازطریق تایدل امضا کند. این موضوع باعث شده شمار درخورتوجهی از هنرمندان محبوب نظیر بیانسه و ریانا موسیقی‌ها و آلبوم‌های جدیدشان را نخست روی تایدل و سپس روی پلتفرم‌های دیگر منتشر کنند. گاهی اوقات حتی پیش می‌آید که موسیقی‌های موردبحث پس از گذر چند ماه به پلتفرم‌های دیگر نظیر اسپاتیفای و اپل موزیک اضافه می‌شوند.

تایدل آرشیوی بسیار غنی از محتوای ویدئویی موسیقی‌محور دارد

بااین‌حال در زمینه‌ی محتوا باید به نکته‌ای مهم توجه داشته باشید. به‌طور کلی اسپاتیفای ازلحاظ آرشیو پادکست سرویس بسیار بهتری است و تنوع بالایی از پادکست‌های به‌روز را در خود دارد. همین موضوع در زمینه‌ی موزیک‌ویدئو برای تایدل صدق می‌کند. با جست‌و‌جو در اسپاتیفای می‌توانید به بیش از یک میلیون پادکست دسترسی پیدا کنید که متعلق‌به ژانرهای مختلف هستند و مباحثی جذاب در بر دارند. فرقی ندارد که به چه ژانری علاقه‌مند باشید،‌ به‌احتمال بسیار زیادی پادکست مدنظر شما در اسپاتیفای پیدا می‌شود. این، خبر بسیار خوبی است؛ زیرا اسپاتیفای باعث می‌شود از نصب اپلیکیشن‌های مجزا برای پادکست بی‌نیاز شوید.

تایدل نیز امکان گوش‌فرادادن به پادکست را به کاربران ارائه می‌دهد؛ اما تنوع بسیار کمی از پادکست‌ها در تایدل یافت می‌شوند و این موضوع باعث شده کاربران توجه خاصی به پادکست‌های تایدل نشان ندهند. در تایدل کمتر از ۲۰ پادکست یافت می‌شود. همچنین عمده‌ی این پادکست‌ها مربوط به ژانر هیپ‌هاپ هستند. در تایدل نمی‌توانید پادکست‌های محبوبی نظیر This American Life را پیدا کنید. حوزه‌ای که تایدل در آن می‌درخشد، موزیک‌ویدئو است.

آمار نشان می‌دهند بیش از ۲۵۰ هزار ویدئو در تایدل وجود دارد. درضمن نحوه‌ی دسترسی به آن‌ها نیز بسیار ساده است و کاربر تنها باید وارد بخش Videos در منوی ناوبری اصلی شود. البته ویدئوهای تایدل تنها محدود به موزیک‌ویدئو نیستند و در این پلتفرم موارد دیگری نظیر کنسرت‌های زنده به‌همراه فیلم‌ها و مستندهای مرتبط‌به صنعت موسیقی قرار داده شده‌اند. شمار درخورتوجهی از فیلم‌ها و مستندهای موردبحث در انحصار تایدل قرار دارند و در جایی دیگر نمی‌توانید آن‌ها را پیدا کنید. در این بخش از تایدل همچنین امکان دسترسی به حداکثر هشت میکس اختصاصی ویدئویی فراهم می‌شود. این میکس‌ها موسیقی‌ها و موزیک‌ویدئوهایی را که به آن‌ها علاقه‌مند هستید فهرست می‌کنند.

اسپاتیفای نیز همجون تایدل حاوی محتوای ویدئویی است؛ اما شمار ویدئوهای اسپاتیفای چندان زیاد نیست. درضمن ویدئوها در پلتفرم تایدل نقشی اساسی ایفا می‌کنند،‌ اما این موضوع برای اسپاتیفای صدق نمی‌کند. برای مثال در اسپاتیفای بخشی مجزا برای ویدئوها وجود ندارد. برای دسترسی به ویدئوها باید نام هنرمندان یا موسیقی‌ها را در اسپاتیفای جست‌و‌جو کنید. تاکنون مشخص نشده است که به‌طور کلی چند موزیک‌ویدئو در اسپاتیفای وجود دارد؛ این موضوع به‌خودی خود نشان می‌دهد که شمار ویدئوهای این پلتفرم چندان زیاد نیست. اگر شمار ویدئوها زیاد بودند، بدون شک اسپاتیفای آمار مربوطه را اعلام می‌کرد.

گلکسی نوت 10 پلاس / Galaxy Note 10 Plus

کیفیت صدا

حوزه‌ی کیفیت صدا همان‌جایی است که تایدل اسپاتیفای را زمین می‌زند. تایدل در بخش تنظیمات خود میزبان چهار گزینه‌ی متنوع برای تعیین کیفیت موسیقی است: کیفیت Normal،‌ کیفیت High، کیفیت HiFi و کیفیت Master. اگر تنظیمات را روی گزینه‌ی Normal قرار دهید، حجم مصرفی اینترنت کاهش پیدا می‌کند. درواقع این گزینه مخصوص کسانی است که به حجم اینترنت مصرف‌شده اهمیتی ویژه می‌دهند و نمی‌خواهند به‌منظور موسیقی‌گوش‌دادن متحمل هزینه‌ی زیاد برای خرید حجم اینترنت شوند. گزینه‌ی High کمی حجم بیشتری مصرف می‌کند؛ اما در عوض کیفیت بسیار بهتری ارائه می‌دهد. درواقع High تلاش می‌کند تعادلی عالی بین کیفیت موسیقی و حجم آن برقرار سازد. این گزینه محتوای صوتی را با کیفیت ۳۲۰ کیلوبیت‌بر‌ثانیه ازطریق فرمت AAC پخش می‌کند.

به گزینه‌های HiFi و Master می‌رسیم که هردوی آن‌ها ازطریق گران‌قیمت‌ترین پلن تایدل ارائه می‌شوند و برای کاربران پلن‌های ارزان‌قیمت دردسترس نیستند (جزئیات بیشتر درمورد قیمت پلن‌ها را در ادامه‌ی مقاله موردبررسی قرار می‌دهیم). آمار نشان می‌دهد موسیقی‌های HiFi، فایل‌های FLAC بدون افت کیفیت هستند. موضوعی که نشان می‌دهد این فایل‌های صوتی فرکانس ۴۴/۱ کیلوهرتز و عمق ۱۶ بیت دارند.

در حوزه‌ی کیفیت صدا، تایدل اسپاتیفای را زمین می‌زند

درنهایت کیفیت مستر را داریم که با نام کامل Master Quality Authenticated (موسوم‌به MQA) از آن یاد می‌شود. تایدل می‌گوید گزینه‌ی MQA موسیقی‌ها را با کیفیت بسیار بالا (فرکانس ۹۶ کیلوهرتز و عمق ۲۴ بیت) پخش می‌کند. موسیقی‌ها هنگام فعال‌بودن گزینه‌ی Master با فرمت FLAC یا WAV دردسترس قرار می‌گیرند. البته همه‌ی موسیقی‌ها از این کیفیت پشتیبانی نمی‌کنند. تمامی محتوایی که درکنار نام آن‌ها برچسب MQA ذکر شده باشد، به‌صورت مستقیم توسط خود خواننده تأیید شده‌اند. البته در نظر داشته باشید که برای لذت‌بردن از محتوای صوتی دارای کیفیت HiFi و MQA به برخی هدفون‌های رده‌بالای خاص نیاز دارید و ازطریق هدفون‌های معمولی نظیر ایربادهای بی‌سیم تغییر خاصی حس نخواهید کرد. 

اسپاتیفای پنج گزینه‌ی مختلف برای کیفیت موسیقی‌ها ارائه می‌دهد: Automatic و Low و Normal و High و Premium. کیفیت موسیقی‌های اسپاتیفای در بهترین حالت به‌حدود ۳۲۰ کیلوبیت‌بر‌ثانیه می‌رسد (یعنی هنگام فعال‌بودن گزینه‌ی Premium). این یعنی اسپاتیفای می‌تواند در بهترین حالت ممکن عملکردی شبیه به گزینه‌ی High در تایدل از خود نشان دهد. اسپاتیفای برخلاف تایدل امکان استریم موسیقی‌ها را بدون هیچ‌گونه افت کیفیت ارائه نمی‌دهد. بنابراین اگر به کیفیت نهایی موسیقی اهمیتی بسیار ویژه می‌دهید، بهتر است سراغ تایدل بروید. 

تایدل در زمینه‌ی کیفیت محتوای صوتی، بدون شک گزینه‌‌ای بهتر نسبت‌به اسپاتیفای است. بااین‌حال اگر جزو طرفداران پروپاقرص موسیقی نیستید و وسواس زیادی روی کیفیت نهایی ندارید، کیفیت ۳۲۰ کیلوبیت‌بر‌ثانیه‌ی اسپاتیفای نیز می‌تواند برای‌تان بسیار لذت‌بخش باشد. موسیقی‌های اسپاتیفای بسیار باکیفیت هستند و حس خوبی به شما منتقل می‌کنند. درضمن برای لذت‌بردن از موسیقی 320Kbps هیچ‌نیازی به هدفون‌های گران‌قیمت ندارید. 

اسپاتیفای دربرابر تایدل / Spotify Vs. Tidal

هزینه‌ی اشتراک

نکته‌ای اساسی که باید مدنظر قرار دهید این است که اسپاتیفای برخلاف تایدل نسخه‌ای رایگان دارد؛ این یعنی می‌توانید صرفا ازطریق ایجاد حساب کاربری به پخش موسیقی در اسپاتیفای مشغول شوید. نسخه‌ی رایگان اسپاتیفای پر از تبلیغات است و برخی محدودیت‌ها نیز به‌همراه دارد. در پلن رایگان تنها امکان پخش موسیقی در حالت تصادفی برای کاربر فراهم می‌شود. همچنین کاربر در هر ساعت تنها ۶ بار می‌تواند موسیقی را رد کند. به‌علاوه ازطریق نسخه‌ی رایگان اسپاتیفای امکان دانلود موسیقی‌ها وجود ندارد. 

اگر قصد دارید به‌شکلی جدی‌تر و البته لذت‌بخش‌تر موسیقی گوش دهید، بهتر است به‌جای پلن رایگان به‌سراغ پلن‌های پولی بروید. اسپاتیفای نسخه‌ای پریمیوم نیز دارد که مزیت‌هایی متنوع ارائه می‌دهد و برای دسترسی به آن باید به‌صورت ماهانه پول پرداخت کنید. بر این اساس کاربران برای تهیه‌ی اسپاتیفای پریمیوم موظف‌به پرداخت ماهانه ۹/۹۹ دلار هستند (اگر دانشجو باشید این هزینه به ۴/۹۹ دلار کاهش پیدا می‌کند). اسپاتیفای همچنین یک پلن خانوادگی دارد که ۶ حساب کاربری را در خود جای می‌دهد و هزینه‌ی ماهانه‌ی آن معادل ۱۴/۹۹ دلار است. افزون بر این موارد اسپاتیفای پلنی ویژه با نام پریمیوم دوئو (Premium Duo) دارد که مخصوص زوجین است. بااین‌حال پلن موردبحث در حال حاضر به‌صورت محدود در برخی کشورها دردسترس قرار دارد که حتی ایالات متحده را هم شامل نمی‌شود.

اسپاتیفای برخلاف تایدل دارای نسخه‌ی رایگان است

تایدل نسخه‌ی رایگان ندارد و اگر به‌دنبال استفاده از آن هستید باید حتما پول پرداخت کنید. استراتژی قیمت‌گذاری تایدل تا حدی به اسپاتیفای شبیه است. بدین ترتیب کاربر با پرداخت ماهانه ۹/۹۹ دلار می‌تواند به آرشیو غنی تایدل دسترسی پیدا کند؛ همچنین پلن خانوادگی تایدل که ۶ حساب کاربری را در خود جای می‌دهد همچون اسپاتیفای ۱۴/۹۹ دلار قیمت دارد (به‌صورت ماهانه). به دانشجویان نیز تخفیفی ویژه در تایدل ارائه می‌شود. دانشجویان می‌توانند با پرداخت ماهانه ۴/۹۹ دلار به آرشیو موسیقی‌های تایدل دسترسی پیدا کنند. بنابراین تا این‌جای کار هیچ‌تفاوتی بین اسپاتیفای و تایدل ازلحاظ پلن‌های پولی، دیده نمی‌شود.

بااین‌حال تایدل پلنی ویژه تحت عنوان HiFi دارد که امکان گوش‌فرادادن به موسیقی‌ها را با کیفیت بسیار بیشتر از پلن‌های دیگر، فراهم می‌کند. بر این اساس به‌منظور دستیابی به کیفیت‌ بالا می‌توانید پلن پایه‌ی HiFi را با قیمت ماهانه‌ی ۱۹/۹۹ دلار بخرید. به‌علاوه پلن خانوادگی HiFi هزینه‌ی ماهانه‌ی ۲۹/۹۹ دلار دارد. این درحالی است که دانشجویان می‌توانند پلن HiFi را با پرداخت ماهانه ۹/۹۹ دلار تهیه کنند. تایدل می‌گوید به کسانی که اکنون در ارتش ایالات متحده مشغول خدمت‌رسانی هستند یا پیش‌تر عضو ارتش بوده‌اند تخفیفی ویژه ارائه می‌دهد. بر این اساس ارتشی‌ها می‌توانند پلن پولی عادی را با قیمت ۵/۹۹ دلار و پلن HiFi را با قیمت ۱۱/۹۹ دلار به‌ازای هر ماه، تهیه کنند.

اگر هدفون‌ رده‌بالای گران‌قیمت دارید و وسواسی بسیار زیادی روی کیفیت نهایی موسیقی به‌خرج می‌دهید، تایدل گزینه‌ی بهتری است؛‌ البته هزینه‌ی بیشتری هم در پی دارد (در پلن‌های HiFi). در غیر این‌صورت تهیه‌ی پلن‌های پولی غیر HiFi همان هزینه‌‌ی اسپاتیفای را به شما تحمیل می‌کند. درنهایت خودتان هستید که باید تعیین کنید به کدام‌یک علاقه‌ی بیشتری نشان می‌دهید.

اسپاتیفای دربرابر تایدل / Spotify Vs. Tidal

قابلیت‌های اجتماعی

اسپاتیفای ازلحاظ دارا بودن قابلیت‌های اجتماعی‌محور بسیار غنی‌تر از تایدل است. ازطریق اسپاتیفای می‌توانید بفهمید که دوستان‌تان در حال گوش‌دادن به چه موسیقی‌هایی هستند. این قابلیت درنوبه‌ی خود می‌تواند به‌عنوان روشی برای پیدا کردن موسیقی‌های جدید در اسپاتیفای ظاهر شود. به‌علاوه ازطریق رابط کاربری اسپاتیفای می‌توانید موسیقی‌های موردعلاقه‌تان را به‌صورت مستقیم در شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام، فیسبوک و توییتر به‌اشتراک بگذارید. 

اسپاتیفای ازلحاظ قابلیت‌های اجتماعی‌محور بسیار بهتر از تایدل است

یکی دیگر از قابلیت‌های بسیار جالب اسپاتیفای این است که تمامی کاربران می‌توانند با مراجعه به صفحه‌ی هر هنرمند بفهمند که چقدر طرفدار دارد؛ درواقع صفحات هنرمندان شمار کاربرانی را که به‌صورت ماهانه به موسیقی‌های آن‌ها گوش می‌دهند مشخص می‌کند. از این قابلیت می‌توان به‌منظور مقایسه‌ی محبوبیت‌ هنرمندان مختلف استفاده کرد. بدین ترتیب می‌توانید محبوب‌ترین هنرمندان اسپاتیفای را پیدا کنید و به موسیقی‌های آن‌ها گوش دهید. به‌علاوه در اسپاتیفای شمار فالورهای هر پلی‌لیست به‌نمایش درمی‌آید. این قابلیت نیز به‌خوبی پلی‌لیست‌های محبوب را از بقیه جدا می‌کند. 

تایدل همچون اسپاتیفای به شما امکان می‌دهد موسیقی‌های محبو‌ب‌تان را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به‌اشتراک بگذارید. تنها قابلیت اجتماعی‌محور تایدل تقریبا همین است. قابلیت خاص دیگری در پلتفرم پیدا نمی‌شود. ازطریق تایدل نمی‌توانید بفهمید که دوستان‌تان در حال گوش دادن به کدام موسیقی‌ها هستند. همچنین میزان محبوبیت هنرمندان و پلی‌لیست‌ها در تایدل مشخص نمی‌شود. اینکه نبود قابلیت‌های موردبحث اتفاقی مثبت یا منفی است، به دیدگاه خود شما برمی‌گردد. بااین‌حال توجه به آن‌ها می‌تواند تا حدی روی تجربه‌ی کاربری شما از تایدل تأثیر بگذارد. 

اسپاتیفای دربرابر تایدل / Spotify Vs. Tidal

دیگر تفاوت‌ها

موارد بالا شباهت‌ها و تفاوت‌های عمده‌ی بین اسپاتیفای و تایدل را اعلام می‌کنند؛ بااین‌حال دو سرویس موردبحث برخی تفاوت‌های کوچک دیگر نیز دارند که می‌توانند به‌نوبه‌ی خود روی تجربه‌ی کاربری اثرگذار باشند. گاهی اوقات در اسپاتیفای یا تایدل قابلیتی پیدا می‌شود که سرویس رقیب از آن بی‌بهره است.

برای مثال اسپاتیفای مجهز به ابزار تایمر خواب است که با استفاده از آن می‌توانید تعیین کنید روند پخش موسیقی پس از گذر مدت‌زمانی خاص، متوقف شود. این موضوع باعث می‌شود اگر به‌یک‌باره هنگام گوش دادن به موسیقی خواب‌تان برد، موسیقی‌ها تا صبح به پخش شدن ادامه ندهند. اسپاتیفای همچنین میزبان قابلیتی تحت عنوان Crossfade است که به شما امکان می‌دهد به‌شکلی یکپارچه موسیقی‌ها را عوض کنید؛ درواقع با استفاده از این قابلیت، هیچ مکثی بین قطعه‌های مختلف ایجاد نخواهد شد. 

اسپاتیفای همچنین طی چند وقت اخیر به همکاری تجاری با گوگل مپس و ویز پرداخته است. تایدل تنها از ویز پشتیبانی می‌کند. به‌لطف این همکاری تجاری، می‌توانید هنگامی که در حال استفاده از گوگل مپس یا ویز هستید بدون بستن این اپلیکیشن‌ها به کنترل موسقی اسپاتیفای بپردازید و کارهای مختلفی نظیر پخش، توقف یا حتی رد کردن روی موسیقی‌ها انجام دهید. نکته‌ی آخری که باید در نظر داشته باشید این است که اسپاتیفای به‌شما امکان می‌دهد موسیقی‌هایی را که روی گوشی قرار گرفته‌‌اند و متعلق‌به خود این سرویس نیستند را نیز اجرا کنید؛ اما این قابلیت از سوی تایدل ارائه نمی‌شود. 

تایدل رابط کاربری مدرن‌تر و جذاب‌تری نسبت‌به اسپاتیفای دارد

ازطرفی دیگر تایدل را داریم که در زمینه‌ی ارائه‌ی جزئیات بیشتر درمورد موسیقی‌ها عملکردی بهتر دارد. در تایدل شاهد صفحه‌ای ویژه تحت عنوان Credits هستیم که به بیان جزئیاتی دقیق درمورد هر موسیقی می‌پردازد. درضمن باید توجه داشته باشید که تایدل نسبت‌به اسپاتیفای پول بسیار بیشتری به هنرمندان می‌دهد. البته این موضوع روی کاربران عادی اثر نمی‌گذارد؛ اما در هر صورت یکی از تفاوت‌های بین دو سرویس به‌حساب می‌آید. 

به‌عقیده‌ی بسیاری از کاربران، تایدل رابط کاربری بهتری نسبت‌به اسپاتیفای دارد. ظاهر کلی رابط کاربری تایدل جذاب‌تر است و به‌شکلی ساده‌تر امکان ناوبری در بخش‌های مختلف را فراهم می‌کند. رابط کاربری تایدل به‌صورت پیش‌فرض دارای حالت تاریک (دارک مود) است که جذابیت بسیار زیادی دارد؛ به‌خصوص با درنظرگرفتن اینکه در رابط کاربری گوشی‌ شاهد ترکیب هنرمندانه‌ی رنگ‌های مشکی و آبی هستیم. در این بین باید به قابلیت تایدل ایکس (Tidal X) هم اشاره کنیم. تایدل X کنسرت‌ها و برخی رویدادهای ویژه را به‌صورت زنده پخش می‌کند تا کاربران از این طریق بتوانند با هنرمندان موردعلاقه‌ی خود ارتباط برقرار کنند.

یکی دیگر از تفاوت‌های بین دو سرویس به بخش جست‌و‌جو مربوط می‌شود. در این بخش، اسپاتیفای به‌وضوح عملکردی بهتر دارد. اگر به‌اشتباه نام موسیقی یا هنرمند خاصی را تایپ کنید (مثلا به‌جای Avicii بنویسید Avvici) اسپاتیفای می‌تواند این غلط املایی را تشخیص دهد و شما را به صفحه‌ی درست منتقل کند. بااین‌حال در تایدل اگر نام موسیقی یا هنرمند را به‌اشتباه تایپ کنید نتایج‌به‌نمایش‌درآمده عموما ارتباط چندانی با آن‌چیزی که مدنظر شما است، ندارند. همچنین گاهی اوقات اصلا نتیجه‌ای به‌نمایش درنمی‌آید. به‌علاوه نباید میزان دردسترس بودن سرویس‌ها را نادیده بگیریم. اسپاتیفای امروزه در ۷۹ کشور در سراسر دنیا قابل‌دسترس است؛ اما شمار کشورهای تحت پشتیبانی تایدل به ۵۶ عدد می‌رسد.

علامت سوال

کدام‌یک برای شما بهتر است؟

اسپاتیفای و تایدل سرویس‌هایی هستند که قابلیت‌هایی متنوع دارند و هر یک از آن‌ها در بخش‌های مختلف ممکن است عملکردی بهتر نسبت‌به رقیبش داشته باشد. بنابراین نمی‌توانیم به‌طور کلی برنده‌ی نهایی رقابت را مشخص کنیم. هر دو سرویس در حوزه‌ی استریم موسیقی، بسیار عالی هستند. اینکه کدام‌یک از آن‌ها سرویس بهتری است، درنهایت به نیاز شما برمی‌گردد. همچنین قابلیت‌های متنوع ارائه‌شده از سوی دو سرویس می‌توانند تعیین کنند که تهیه‌ی کدام‌یک ارزش بیشتری دارد.

در نظر داشته باشید که اسپاتیفای برخلاف تایدل نسخه‌ای رایگان دارد. اسپاتیفای همچنین از پلی‌لیست‌های متنوع‌تری بهره می‌گیرد، در زمینه‌ی کشف موسیقی‌های جدید اندکی بهتر است و قابلیت‌های اجتماعی‌محور بیشتری نسبت‌به تایدل دارد. اسپاتیفای درکنار موارد موردبحث تنوع بالایی از پادکست‌ها را در ژانرهای مختلف به شما ارائه می‌دهد تا بتوانید ساعت‌ها ازطریق آن‌ها سرگرم شوید. دو سرویس اسپاتیفای و تایدل با ویز همگام‌سازی شده‌اند؛ اما تنها اسپاتیفای از گوگل مپس پشتیبانی می‌کند. در این بین باید به قابلیت جالب Crossfade هم اشاره کنیم. اگر تمامی موارد یادشده یا بخش عمده‌ی آن‌ها برای شما مهم هستند، اسپاتیفای گزینه‌ای بهتر به‌حساب می‌آید. 

ازطرفی تایدل میزبان هزاران موزیک‌ویدئو و مستندهای موسیقی‌محور است و حتی کنسرت‌های زنده نیز در آن پیدا می‌شود؛ همان‌طور که اشاره کردیم،‌ شماری از این محتوای ویدئویی به‌صورت انحصاری دراختیار تایدل هستند و فقط در این سرویس پیدا می‌شوند. اگر توانایی تهیه‌ی هدفون‌های بالارده را دارید و با قیمت پلن‌های HiFi نیز کنار می‌آیید، تایدل کیفیت صدای بسیار بهتری نسبت‌به اسپاتیفای ارائه می‌دهد. همچنین رابط کاربری تایدل جذابیت بیشتری دارد. درنهایت نباید قابلیت‌های جالب تایدل رایزینگ و تایدل ایکس را از یاد ببریم. اگر به معیارهایی که در این پاراگراف درموردشان بحث کردیم اهمیت بیشتری می‌دهید، طبیعتا تایدل گزینه‌ای منطقی‌تر برای شما برشمرده می‌شود. 

دیدگاه شما کاربران زومیت درمورد تایدل و اسپاتیفای چیست؟ تاکنون از آن‌ها استفاده کرده‌اید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات