برنامه احتمالی اینستاگرام برای درآمدزایی اینفلوئنسرها ازطریق IGTV

دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
اینستاگرام بعد از مدت‌ها گمانه‌زنی و شایعه، احتمالا در حال برنامه‌ریزی برای دادن سهم تولیدکنندگان محتوا از درآمد ۲۰ میلیارد دلاری تبلیغاتی خود است.
تبلیغات

جین مانچون ونگ، برنامه‌نویس معروف هنگ‌کنگی، به‌تازگی اعلام کرده است اینستاگرام در حال آزمایش روش کسب درآمد ازطریق IGTV است. مانچون ازجمله فعالان حوزه‌ی نرم‌افزاری پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی است که اپلیکیشن‌های مبتنی‌بر مهندسی معکوس او قابلیت‌های عمومی‌نشده‌ی نرم‌افزارها و سایت‌ها و پلفترم‌ها را شناسایی می‌کند. بررسی‌های این برنامه‌نویس نشان می‌دهد در روش مدنظر اینستاگرام، اینفلوئنسرهای حائز شرایط کسب درآمد از این شبکه‌ی اجتماعی می‌توانند با «آگهی‌های کوتاه» در IGTV خود کسب درآمد کنند. 

اینستاگرام مانند سایر پلتفرم‌های مبتنی‌بر ویدئو مانند یوتیوب، شاخص‌هایی برای امکان‌سنجی پخش آگهی در هر حساب کاربری خواهد داشت. هنوز مشخص نیست این شاخص‌ها براساس میزان بازدید از ویدئو در هر ساعت یا تعداد دنبال‌کننده‌های حساب کاربری یا هر دو پارامتر تعیین خواهند شد. برای مثال، یوتیوب به کاربرانی اجازه‌ی کسب درآمد از طریق این پلتفرم را می‌دهد که کانال آن‌ها دست‌کم هزار مشترک داشته باشد و محتوایی که تولید کرده‌اند، در ۱۲ ماه منتهی به زمان درخواست، دست‌کم چهارهزار ساعت بازدید معتبر گرفته باشد. حساب‌های کاربری تجاری فیسبوک نیز برای کسب درآمد باید دست‌کم ۱۰ هزار دنبال‌کننده و در ۶۰ روز منتهی به زمان درخواست، دست‌کم ۳۰ هزار بازدید یک‌دقیقه‌ای داشته باشند. 

هنوز مشخص نیست اینستاگرام چند درصد از درآمد حاصل از تبلیغات اینفلوئنسرها را به آن‌ها پرداخت خواهد کرد. در‌حال‌حاضر، فیسبوک ۵۵ درصد درآمد حاصل پخش آگهی‌ها روی Facebook Watch را به تولیدکنندگان محتوا اختصاص می‌دهد. ناگفته نماند اینستاگرام روی فید کاربران و بین استوری‌ها آگهی تبلیغاتی پخش می‌کند؛ اما با وجود ۱۸ ماه بعد از آغاز به کار IGTV، هنوز برنامه‌ی تجاری برای این سرویس مبتنی‌بر ویدئو ارائه نکرده است. اولین‌بار آوریل ۲۰۱۹ اینستاگرام تأیید کرد امکان پخش آگهی داخل محتوای IGTV را برای تولیدکنندگان محتوا فراهم خواهد کرد. جاستین آنتونی، رئیس بخش همکاری با تولیدکنندگان محتوا، در آن زمان دراین‌باره گفته بود:

همواره گفته‌ایم IGTV اولین پلتفرم با قابلیت کسب درآمد در اینستاگرام خواهد بود؛ البته هنوز مشخص نیست این پلتفرم چه زمانی چنین قابلیتی پیدا خواهد کرد. 

صحبت از قابلیت درآمدزایی روی IGTV درست در زمانی مطرح شده است که این پلتفرم می‌کوشد در رقابت با یوتیوب و TikTok برگ‌برنده‌ای رو کند. مه سال گذشته، اینستاگرام برنامه‌ی اولیه‌ی خود مبنی‌بر ایجاد پلتفرمی با پوشش ویدئوهای صرفا عمودی را تغییر داد و اجازه‌ی انتشار محتواهای افقی روی IGTV را هم صادر کرد. در همان ماه، این شبکه‌ی اجتماعی فید IGTV را هم اصلاح کرد تا این پلتفرم بتواند درست مانند TikTok با کمک فهرست عمودی با مدیریت هوش مصنوعی، به‌راحتی با اسکرول دراختیار کاربر قرار گیرد.

آدام موسری، مدیرعامل اینستاگرام، بلافاصله بعد از انتشار گزارش برنامه‌نویس هنگ‌کنگی، وجود چنین برنامه‌ای را تأیید کرد. او در حساب توییتری خود نوشت:

آنچه روی آن کار می‌کنیم، راز نیست. در اولین قدم، باید مطمئن شویم این برنامه، برنامه‌ای کاربردی خواهد بود؛ در‌غیر این‌صورت، درآمدی در کار نخواهد بود. IGTV در مراحل ابتدایی خود به‌سر می‌برد؛ ولی در حال رشد است؛ بنابراین، باید راه‌های بسیاری را بررسی کنیم تا این پلتفرم برای تولیدکنندگان محتوا به پایداری برسد.

 در شرایطی که امکان درآمدزایی در اینستاگرام همچنان به‌تعویق افتاده و میزان رشد IGTV در این پلتفرم نیز به‌طور چشمگیری با کاهش مواجه شده است، تولیدکنندگان محتوایی که قبلا در این پلتفرم حضور داشتند، در حال کوچ به TikTok هستند. در‌حال‌حاضر، اینفلوئنسرها فقط یک راه برای درآمدزایی از IGTV دارند و آن‌هم همکاری مستقیم با کسانی است که می‌خواهند محصول خود را تبلیغ کنند. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات