هواوی جایگزین سرویس نقشه گوگل را پیدا کرد

دوشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
هواوی هنوز با تحریم‌های گسترده‌ی آمریکا دست‌وپنجه نرم می‌کند و به‌دنبال جایگزین برای سرویس‌های گوشی هوشمند است که ازسوی گوگل تحریم شده‌اند.
تبلیغات

هواوی در نبرد تجاری آمریکا و چین، یکی از بزرگ‌ترین قربانیان دنیای فناوری محسوب می‌شود. آن‌ها محدودیت‌ها و تحریم‌های متعددی را ازسوی شرکت‌های آمریکایی و متحدان‌شان تحمل می‌کنند که بیش از همه، گوشی‌های هوشمند و سرویس‌های مربوط به آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. شرکت چینی امروز پیامی جدید برای آمریکا دارد. آن‌ها بدون نیاز به سرویس نقشه‌ی گوگل هم به کار خود ادامه خواهند داد. هواوی با شرکت هلندی TomTom به توافق رسیده است که در حوزه‌ی فناوری‌های موقعیت‌یابی فعالیت می‌کند. چینی‌ها پس از رسمی شدن قرارداد می‌توانند از نقشه‌ها و اطلاعات ترافیکی و نرم‌افزار مسیریابی آن شرکت برای توسعه‌ی اپلیکیشن‌های موبایلی خود استفاده کنند.

قرارداد هواوی با شرکت هلندی، اهمیت زیادی برای آن‌ها دارد و یک قدم به‌سمت کاهش تأثیر تحریم‌های آمریکا بر کسب‌وکار خواهد بود. سال گذشته دولت آمریکا، هواوی را در یک فهرست سیاه قرار داد که شرکت‌های آمریکایی را از انجام هرگونه کسب‌وکار با آن‌ها منع می‌کند. البته برخی شرکت‌ها با دریافت مجوز ویژه، قابلیت همکاری با هواوی را خواهند داشت. دولت، مسائل امنیت ملی را به‌عنوان دلیل اعمال تحریم بر هواوی ادعا کرد.

گوگل درنتیجه‌ی دستور دولت آمریکا، دسترسی هواوی را به سیستم‌عامل اندروید مسدود کرد. همچنین سرویس‌ها و اپلیکیشن‌های اختصاصی آن‌ها مانند گوگل مپس نیز دیگر به شرکت چینی خدمت‌رسانی نمی‌کنند. به‌هرحال هواوی برای طراحی و توسعه‌ی گوشی‌های هوشمند تاحدودی به همکاری با شرکت‌های آمریکایی وابسته است. ازطرفی محدودیت‌های گوگل در بازار چین مشکلات زیادی برای هواوی ایجاد نمی‌کنند چون سرویس‌های آن شرکت به‌صورت پیش‌فرض در چین ممنوع هستند. البته محدودیت‌های در سطح بین‌المللی خطرساز هستند، چون بسیاری از کاربران بین‌المللی از سرویس‌های گوگل استفاده می‌کنند.

هنوز مشخص نیست که حضور هواوی در فهرست سیاه آمریکا ادامه خواهد داشت یا خیر. چین و آمریکا چند روز پیش فاز اول تفاهم‌نامه‌ی تجاری را امضا کردند، اما غول مخابراتی در مفاد آن حضور نداشت. درواقع وزیر خزانه‌داری آمریکا، استیون منوچین، پیش از امضای تفاهم‌نامه میان دو کشور گفته بود که هواوی در مذاکره‌های تجاری جای ندارد و محدودیت‌های آن بیشتر به مسائل امنیت ملی مربوط می‌شود. به‌بیان‌دیگر، طبق صحبت‌های منوچین می‌توان پیش‌بینی کرد که مذاکره پیرامون محدودیت‌های هواوی در نشست‌هایی مجزا انجام شود.

چین آمریکا

مقام‌های ارشد آمریکایی، چندی پیش به وزرای بریتانیا هشدار دادند که از فناوری‌های هواوی در شبکه‌های 5G خود استفاده نکنند. آن‌ها می‌گویند به‌کارگیری فناوری چینی‌ها، تبادل اطلاعات را در شبکه‌های میان اقیانوسی با تهدید مواجه می‌کند. ازطرفی گاردین می‌گوید نخست وزیر انگلیس، بوریس جانسون، به پیام آمریکایی‌ها توجهی نخواهد کرد و از فناوری‌های هواوی در شبکه‌ی 5G کشورش استفاده می‌کند.

قرارداد با شرکت TomTom و تلاش برای توسعه‌ی سرویس جایگزین گوگل مپس، اولین اقدام هواوی علیه تحریم‌های آمریکا نیست. آن‌ها به‌محض اعلام شدن محدودیت ازسوی شرکت‌های آمریکایی، توسعه‌ی سیستم‌عامل جایگزین اندروید به‌نام HarmonyOS را شروع کردند. سیستم‌عامل اختصاصی هواوی که تا چند سال آینده عرضه خواهد شد، در مجموعه‌ای از دستگاه‌ها شامل گوشی هوشمند، تلویزیون، تبلت و گجت‌های اینترنت اشیاء کاربرد خواهد داشت.

هواوی مارکت اپلیکیشن اختصاصی جایگزین گوگل پلی استور دارد و آن را به‌نام App Gallery منتشر می‌کند. کاربران برای دانلود و نصب اپلیکیشن در گوشی‌های شرکت چینی می‌توانند از این سرویس استفاده کنند. هواوی در اولین رویداد توسعه‌دهنده‌های خود در بریتانیا و ایرلند، از سرمایه‌گذاری ۲۵/۹ میلیون دلاری خبر داد که با هدف تشویق توسعه‌دهنده‌ها برای ساختن اپلیکیشن در App Gallery هزینه می‌شود.

درنهایت هواوی منتظر برداشته‌شدن محدودیت آمریکایی‌ها نمی‌نشیند. اگرچه رفع تحریم‌ها قطعا کسب‌وکار این شرکت را آسان‌تر می‌کند، اما چینی‌ها هم تمام تلاش خود را می‌کنند تا به‌مرور خود را برای آینده‌ای بدون سرویس‌های گوگل و اندروید آماده نشان دهند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات