جاوا با عرضه‌ی Jakarta EE 8 به‌صورت کامل متن‌باز شد

جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۷
مطالعه 4 دقیقه
بنیاد Eclipse خبر از رونمایی Jakarta EE 8 برای نسخه‌ی تجاری جاوا داد که اولین رویکرد کاملا متن‌باز و مستقل از توزیع‌کننده خواهد بود.
تبلیغات

متن‌باز شدن جاوا از سال‌ها پیش اخبار متعددی را به خود اختصاص داد. Sun بخش‌هایی از جاوا را در سال ۲۰۰۶ به‌صورت متن‌باز ارائه کرد، اما به‌هرحال استفاده از این پلتفرم به‌صورت متن‌باز همیشه چالش‌هایی را به‌همراه داشت. تنها کافی است نگاهی به فرایند استفاده از جاوا در اندروید گوگل داشته باشید تا متوجه چالش‌های بی‌شمار پیاده‌سازی آن شوید. دراین‌میان، بخش تجاری جاوا شاهد تغییری اساسی شد و نسخه‌ای کاملا متن‌باز دریافت خواهد کرد.

بنیاد Eclipse چندی پیش اعلام کرد که پلتفرم کامل Jakarta EE 8 به‌همراه Web Profile و Technology Compatible Kits به‌صورت کاملا متن‌باز ارائه خواهد شد. اوراکل قبلا بخش زیادی از مالکیت‌های معنوی Java Enterprise Edition یا JEE را آزاد کرده بود. البته آن‌ها هنوز مالک نام تجاری جاوا هستند و به‌همین دلیل نام‌گذاری Java EE به Jakarta EE تغییر کرد. درنهایت برای برنامه‌نویسی‌های کاربردی و برنامه‌های مشابه، Jakarta EE 8 همان نسل بعدی نسخه‌ی تجاری جاوا خواهد بود.

نام جاکارتا برای فعالان جاوا آشنا است. قبلا هم از این نام برای سرورهای Java EE استفاده شده بود. از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۱، بنیاد نرم‌افزاری Apache برنامه‌ای به‌نام Apache Jakarta داشت که تمامی فعالیت‌های متن‌باز آپاچی در حوزه‌ی جاوا را پوشش می‌داد.

مشخصات و قابلیت‌های Jakarta EE 8 کاملا هماهنگ با Java EE 8 هستند. مشخصات نسخه‌ی جدید طبق استانداردهای Jakarta EE Specification Process و Eclipse Development Process تدوین شدند. استانداردهای مذکور، نسخه‌های باز و مبتنی بر فعالیت جمعی هستند که به‌جای Java Community Process برای Java EE تدوین شدند.

Jakarta EE 8 همچنین شامل API و Javadoc مشابه Java EE خواهد بود و همان مدل برنامه‌نویسی همیشگی توسعه‌دهنده‌های جاوا استفاده می‌کند. TCK در Jakarta EE 8 نیز هماهنگ و براساس TCK در Java EE 8 است. همه‌ی‌ این موارد یعنی مشتریان سازمانی می‌توانند بدون هیچ تغییری در اپلیکیشن‌های Java EE 8 به Jakarta EE 8 جابه‌جا شوند.

تغییر اپلیکیشن‌ها به نسخه‌ی متن‌باز جدید قابلیتی حیاتی محسوب می‌شود. مارک لیتل مدیر فنی JBoss در Red Hat دراین‌باره می‌گوید:

هماهنگی Jakarta EE 8 با Java EE 8 اهمیت بالایی دارد و اپلیکیشن‌های کنونی Java EE 8 و توسعه‌دهنده‌ها از جابه‌جایی راحت و بدون دردسر بین پلتفرم‌ها مطمئن خواهند بود. آن‌ها به‌راحتی می‌توانند محصولات خود را به برنامه‌ی Eclipse Foundation منتقل کنند.
Eclipse Foundation

بنیاد Eclipse درباره‌ی متن‌باز شدن نسخه‌ی تجاری جاوا نوشت:

نسخه‌ی جدید، فرصت‌های پایه‌ای را برای تکامل و نوآوری در فناوری‌های تجاری جاوا ایجاد می‌کند. فعالیت‌ها هم در فرایندی باز، مبتنی بر جامعه و مستقل از توزیع‌کننده انجام خواهد شد. درنتیجه توزیع‌کننده‌های جاوا، توسعه‌دهنده‌ها و مشتریان همگی پلتفرم پایه‌ای خواهند داشت تا اپلیکیشن‌های Java EE و جریان‌های کاری خود را به یک استک تجاری استاندارد جاوا برای دنیایی مبتنی بر خدمات ابری منتقل کنند.

بنیاد اکلیپس تأکید می‌کند که Jakarta EE8 هماهنگی کامل با Java EE دارد

بنیاد اکلیپس در ارائه‌ی پلتفرم جدید تنها نبود. آن‌ها با شرکت‌هایی همچون فوجیتسو، IBM، اوراکل، پایارا، ردهت، تومیترایب و بسیاری اعضای دیگر همکاری داشتند که زمانی جامعه‌ی پشتیبانی جاوا محسوب می‌شدند. بنیاد اکلیپس تنها به ارائه‌ی مشخصات و ویژگی‌های Jakarta EE 8 بسنده نکرد. آن‌ها Eclipse GlassFish 5.1 را هم عرضه کردند که نسخه‌ای آماده‌ی نصب از Jakarta EE 8 محسوب می‌شود. این ابزار همچنین مجوز نصب متن‌باز پلتفرم Jakarta EE 8 را هم دارد. تمامی آزمایش‌های Jakarta EE 8 TCK نیز برای استفاده از آن در Full Platform و Web Profiles انجام شده است و درنهایت با ابزاری کامل روبه‌رو هستیم.

Glassfish تنها ابزار پیاده‌سازی و اجرای Jakarta EE 8 نیست. IBM هم اعلام کرد که Open Library به‌عنوان سرور جاوای شرکت، کاملا برای پیاده‌سازی Jakarta EE 8 آماده شده است. به‌علاوه اوراکل هم برنامه‌هایی برای پلتفرم جدید دارد. تام اسنایدر معاون ارشد بخش توسعه‌ی نرم‌افزار شرکت می‌گوید:

پلتفرم جدید نشان‌دهنده‌ی اوج فعالیت و همکاری جامعه‌ی Jakarta EE خواهد بود که اوراکل هم در آن عضویت دارد. ما قدردان تلاش‌های دیگر اعضای این جامعه هم هستیم. اوراکل تلاش می‌کند تا ابزارهای پیاده‌سازی WebLogic Server هماهنگ با Java EE 8 و Jakarta EE 8 را نیز به‌زودی عرضه کند. 

همه‌ی توزیع‌کننده‌های حاضر در توسعه‌ی Jakarta EE 8 تلاش می‌کنند تا هماهنگی با Java EE 8 رانشان دهند. درواقع همه تلاش می‌کنند تا Jakarta EE را به‌عنوان آینده‌ی Java EE نشان دهند. مایک میلینکویچ مدیر اجرایی بنیاد اکلیپس اهمیت بالایی برای عرضه‌ی پلتفرم جدید قائل است و دراین‌باره می‌گوید:

ده‌ها هزار شرکت، سرمایه‌گذاری‌های استراتژیکی در Java EE دارند و بیش از ۱۰ میلیون توسعه‌دهنده‌ی جاوا نیز در جهان فعال هستند. اتمام تدوین مشخصه‌های Jakarta EE 8 یعنی جابه‌جایی از Java EE به فرایندهای باز، مستقل از توزیع‌کننده و مبتنی بر جامعه‌ی ما کامل شده است. جابه‌جایی مذکور، راه را برای دورانی کاملا جدید در نوآوری جاوا برای استفاده‌های تجاری و کاربردهای مبتنی بر ابر، باز می‌کند.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات