سیاهی دوست‌داشتنی؛ تصاویر دیدنی از پلنگ سیاه جنگل‌های هند

پنج‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰
مطالعه 7 دقیقه
پلنگ سیاه جنگل‌های هند
از اولین باری که شاز جانگ توانست یک پلنگ‌ سیاه را در جنگل مشاهده کند، دل به او باخت و تصمیم گرفت عکاسی از این حیوان‌ جذاب را آغاز کند.
تبلیغات

شاز جانگ (shaaz jung) عکاس و فیلم‌ساز حیات وحش در جنوب هند، میان جنگل‌های انبوه و مرموز این شبه جزیره‌ی زیبا بزرگ شده است. دسترسی شاز به بهترین پارک‌های ملی هند باعث شد که او علاقه و مسیر زندگی خود را پیدا کند و بتواند استعداد خود را به شکوفایی برساند.

جنگل، هزارتویی پر رمز‌وراز است که انتظار می‌کشد ما معماهای آن را کشف کنیم. هر روزی که در جنگل می‌گذراندم برای من مانند یک معما بود که باید با کنار هم گذاشتن قطعات پازل، موفق به حل آن‌ها و کشف اسرار عمیق جنگل می‌شدم.
https://cdn01.zoomit.ir/2021/5/blackpanther.jpg
پلنگ سیاه کمیاب در حال پرسه در جنگل / شاز جاگ

پس از اینکه شاز جانگ برای اولین‌بار زیبایی و ابهت پلنگ‌ سیاه را دید، شور و اشتیاقش به آن تبدیل به شیفتگی شد و تصمیم گرفت پروژه‌‌ی عکاسی خود را به این زیبای سیاه اختصاص دهد. او می‌گوید: «دوربین به من اجازه داد تا عکس بگیرم، لحظات را جاودانه کنم، زندگی را دوست بدارم و الهام‌بخش دنیا باشم. حیات وحش غیرقابل پیش‌بینی است و من عاشق این هستم که پیش از عکاسی از سوژه‌هایم، آن‌ها را دنبال کنم تا بهتر قادر به شناختشان باشم.»

شاز جانگ در پی دنبال کردن رؤیایش، مدت دو سال به جست‌وجو در جنگل کابینی واقع در کارناتاکا، هند پرداخت و توانست با زیبا‌ترین عکس‌هایی که تاکنون از یکی از باشکوه‌ترین حیوانات وحشی گرفته شده است، به خانه برگردد.

از دسامبر ۲۰۱۷ تا ژانویه‌ی ۲۰۲۰، دو سال و نیم از زندگی من و تیم فیلم‌برداری در جنگل کابینی به فیلم‌برداری گذشت تا اینکه توانستیم مستندی در مورد پلنگ سیاه برای نشنال جئوگرافیک تهیه کنیم.

شاز جانگ، مدیر عکاسی پروژه گفت هر روز این پروژه برایش مانند سفر به ناشناخته‌ها بود. تلاش برای کشف اسرار پلنگ سیاه، یکی از چالش برانگیزترین پروژه‌هایی بوده که جانگ تاکنون در آن کار کرده است.

پلنگ سیاه هندی / شاز جاگ

پلنگ سیاه، گونه‌ای از پلنگ است که مقدار زیادی ملانین دارد. برخلاف سایر گربه‌‌سانان در جنگل کابینی فقط یک پلنگ سیاه وجود دارد. همین موضوع باعث شده است که عکاسی از آن بسیار دشوارتر باشد. با این اوصاف از سال ۲۰۱۵ عکاسان خوش‌شانسی وجود داشتند که توانستند تک پلنگ سیاه جنگل را ببینند و از او عکس بگیرند؛ اما شاز جانگ و تیم فیلم‌برداری او اولین کسانی هستند که توانستند در سال ۲۰۲۱ از پلنگ سیاه یک فیلم اختصاصی تهیه کنند. کار روی پروژه، جانگ و گروه فیلم‌برداری را با مفهوم صبر کردن و صبوری آشنا کرد.

جانگ از اداره‌ی جنگل کارناتاکا برای حفاظت از این جنگل‌ها تشکر می‌کند و می‌گوید تلاش سخت اداره‌ی جنگل کارناتاکا به آن‌ها امکان داد که بتوانند به مستندسازی از شکوه پلنگ سیاه بپردازند که در جنگل‌های هند با شادی و سلامتی پرسه می‌زند.

پلنگ سیاه در حال آب خوردن / شاز جاگ

تمام زحماتی جانگ در طی سال‌ها برای عکاسی از حیات وحش، بی‌ثمر نیست. جانگ نه‌تنها به زیبا‌ترین مکان‌های کره زمین سفر کرده و موجودات زیبا و دوست‌داشتنی زیادی را دیده بلکه اکنون سفیر نیکون هند، سامسونگ و Manfrotto نیز شده است. جانگ در اوقات فراغت خود نیز لژهای سافاری را در جنوب هند و آفریقای شرقی اداره می‌کند و در آنجا سافاری‌های اختصاصی‌ را برای علاقه‌مندان به حیات‌وحش برگزار می‌کند.

پلنگ سیاه در کنار پلنگ آفریقایی/ شاز جاگ
پلنگ سیاه روی درختی در جنگل هند جنوبی/ شاز جاگ

امیدوارم از این قسمت از شاتر لذت برده باشید. برای دیدن تصاویر بیشتر از حیات وحش و آثار این هنرمند به صفحه اینستاگرام شاز جانگ سر بزنید. نظر شما کاربران زومیت در مورد این عکس‌ها چه بود؟ کدام تصویر را بیشتر پسندیدید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات