نگاهی به تصاویر برتر مسابقه بین‌المللی عکاسی از مناظر

دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
مطالعه 18 دقیقه
یکی از مسابقه‌های عکاسی جذاب سال، مسابقه‌ی بین‌المللی عکس‌برداری از مناظر است. این مسابقه که بیش از پنج سال از برگزاری‌اش می‌گذرد، تصاویر بسیاری از شگفت‌انگیزترین مناظر سراسر دنیا را شامل می‌شود.
تبلیغات

مسابقه‌ی بین‌المللی عکس‌برداری از مناظر (International Landscape Photographer of the Year) از سال ۲۰۱۴ برگزار می‌شود. مسابقه‌ی سالانه‌ی عکاسی از مناظر دو بخش دارد: در یک بخش تک‌عکس‌ها رقابت داده می‌شوند و در بخش دیگر مجموعه‌عکس‌هایی که از یک سوژه گرفته شده‌اند و درواقع داستانی از سوژه می‌سازند.

عکاسی و مستند‌کردن آنچه در گذشته یا حال اتفاق می‌افتد، نشان‌دهنده‌ی این مسئله است که اهمیت محیط‌های محلی بسیار زیاد است. اغلب اتفاقات در زمان واقعی در محیط‌های محلی رخ می‌دهند. در دوره‌ای از بحران جهانی آب‌و‌هوا که بیشتر از ۴۰ درصد مردم دنیا به اینترنت دسترسی دارند، غالبا زمانی‌که از تأثیرات زیست‌محیطی در زندگی واقعی صحبت می‌شود، نگرش «اتفاق در مکان دیگری در حال وقوع است» وجود دارد.

عکاسی می‌تواند مسائل زیست‌محیطی را برای مخاطبان گسترده‌تر و بیشتری به‌نمایش بگذارد؛ به‌گونه‌ای که راحت‌تر از واقعیات و آمار و ارقام با آن‌ها ارتباط برقرار کند. احتمالا تأثیر عکسی از پاکت سیگاری که در طبیعت رها شده است، چندین برابر خواندن مقاله‌های مختلف درباره‌ی آثار مخرب زباله بر طبیعت است. آیا می‌توانید هزاران پرنده‌ی مهاجر را در حال پرواز تصور کنید؟ عکس‌ها به ما کمک می‌کنند متناسب‌سازی و پدیده‌های پیچیده‌ی طبیعی را کاملا درک کنیم؛ به‌همین‌دلیل، ممکن است تأثیر یک عکس بیشتر از هزاران مقاله باشد.

Everyday Climate Change فیدی اینستاگرامی است که از عکاسانی در سراسر جهان تشکیل شده و روی ثبت شواهد بصری از تغییرات آب‌و‌هوا متمرکز است. در این فید، افراد نه‌تنها تصاویر خود را به‌اشتراک می‌گذارند؛ بلکه زمینه‌ی مناسبی برای کاهش تأثیرات مخرب فراهم می‌کنند و حتی راه‌حل‌های بالقوه‌ای نیز ارائه می‌دهند. تصاویری که با دوربین خود ثبت می‌کنید و به دنیا ارائه می‌دهید، ممکن است برای شخصی که در نقطه‌ی مقابل جهان زندگی می‌کند، تکان‌دهنده باشد. می‌توانید کمک کنید افرادی که دور از شما زندگی می‌کنند، محیط‌زیست خودشان را با دنیای اطراف شما مقایسه کنند. شما هرگز نمی‌دانید؛ اما مهم این است هر کجای این کره‌ی خاکی که زندگی می‌کنیم، محیط اطراف خود را رها نکنیم و به آن اهمیت دهیم. ازاین‌رو، عکاسی از طبیعت و مناظر یکی از شاخه‌های مهم عکاسی است که لزوم حفظ محیط‌زیست و احترام به آن را پررنگ‌تر می‌کند.

گاهی ما انسان‌ها به یادآوری این نکته نیاز داریم که سیاره‌ی ما مکانی بسیار زیبا است. در همین زمینه، هرساله برندگان مسابقه‌ی سالانه عکاسی از مناظر اعلام می‌شوند تا یادآوری کنند سیاره‌ی ما به‌طرز شگفت انگیزی زیبا است. برندگان پنجمین دوره‌ی این مسابقه از بین حدود ۳،۰۰۰ عکس از ۸۶۳ عکاس انتخاب شده‌اند و عکاس سال براساس حداقل چهار عکس، آدام گیبس از کانادا بود.

چه چیزی یک نفر را بهترین عکاس مناظر می‌کند؟ پشتکار؟ تجربه؟ بخت‌واقبال؟ عشق؟ داوران در‌این‌باره توضیح دادند: «با نگاهی به آثار برگزیده‌‌ی آدام گیبس، می‌توانید تنوع دیدگاه‌ها، درک نور، استفاده‌ی ماهرانه از قاب و ترکیب‌بندی را ببینید. آثار آدام از بیابان‌های شنی تا کوه‌های یخی، طیف گسترده‌ای از موضوعات را نمایش می‌دهند و ما را متقاعد می‌کنند برنده‌ی عنوان عکاس سال مناظر باشد.» همچنین، برنده‌ی جایزه‌ی عکاس سال بر‌اساس تک‌عکس، پل مارسلینی از آمریکا است. مارسلینی استاد عکاسی از مناظر فلوریدا است و عکس هنری او از تنه‌ی درختان، توهم بصری باتلاق ایجاد می‌کند و ترکیب‌بندی فوق‌العاده‌ای دارد. در این مطلب، بهترین تصاویر مناظر را در سال ۲۰۱۸ مشاهده می‌کنید.

آپنزل (Appenzell)

  • نام مکان تصویر: سوئیس
  • نام عکاس: سیمون سیمون

شهر اپانزل، در بخش اپانزل در ایالت اپانزل اینروداندر کشور سوئیس واقع شده‌ است. این شهر کوچک، ۵۵۰۰ نفر جمعیت دارد. اپانزل، فاقد شهرداری است و قسمت‌های مختلف آن توسط شهرداری‌های بخش‌های دیگر ایالت اپانزل اینروداندر، شامل شوونده و روته کنترل می‌شود. آپنزل که پایتخت یک نیمه ایالت است، در میان تپه ماهورها و چشم‌اندازهای زیبایی قرار گرفته‌است و ازآنجاکه بیشتر جذابیت و زیبایی قدیمی خود را حفظ کرده‌است، بیشتر به یک دهکده شباهت دارد تا یک شهر. اپانزل با طبیعت بکر و تپه‌های چشم‌نوازش، در نهایت پاکیزگی است و ساختمان‌های آن نیز هر چند قدیمی هستند، اما نو به‌نظر می‌آیند.

بندر رنفرو (Renfrew)

  • مکان تصویر: جزیره‌ی ونکوور، بریتیش کلمبیا، کانادا
  • نام عکاس: آدام گیبس

بندر رنفرو، یک اجتماع کوچک است که در ساحل جنوبی بندر سن‌خوان واقع شده است. این بندر کوچک طبق سرشماری سال ۲۰۱۶، ۱۴۴ نفر جمعیت دارد و از آن به‌عنوان «پایتخت درختان بلند در کانادا» نام برده می‌شود. بندر رنفرو از زمان‌های بسیار قدیم محل زندگی اولین ملل کانادایی بوده است. مهاجران اصلی این مکان که در ابتدا بندر سن خوان نام داشت، نام خود را برای احترام به لرد رنفرو که قصد داشت در آنجا اقامت کند، تغییر دادند. مانند بسیاری از جوامع ساحلی جزیره‌ی ونکوور، بندر رنفرو نیز سابقه‌ی غنی در جنگلداری و ماهیگیری دارد.

ساحل جنوب‌شرقی استرالیا

  • مکان تصویر: استرالیا
  • نام عکاس: وارن کیلان

استرالیا قاره‌ای احاطه‌شده در میان آب‌هاست و بیش از هشت هزار جزیره دارد. جزایری که برخی از آن‌ها آنقدر بزرگ هستند که با سایز کشور ایرلند مقایسه می‌شوند. درمقابل، برخی دیگر از جزایر کوچک سنگی هم هستند که در میان آب‌ها گم شده‌اند. بسیاری از جزایر این قاره، مقاصد مهم گردشگری هستند که بازدیدکنندگان مختلفی را از سراسر جهان به سوی خود می کشانند. استرالیا، کشوری در قسمت شرقی زمین و کوچک‌ترین خشکی جهان به شمار می‌رود. این قاره از لحاظ موقعیت جغرافیایی به مناطق مختلف تقسیم‌بندی شده است و از جنوب با آب‌های اقیانوس منجمد جنوبی، از شمال با دریای آرافورا، از غرب با اقیانوس هند و از شرق با آب‌های اقیانوس آرام احاطه شده است. سواحل شرقی استرالیا به‌طور مستقیم با اقیانوس آرام ارتباط دارد و آب و هوای این منطقه تحت تأثیر بادهای دریایی است.

پارک ملی برومو تنگر سیمرو (Bromo Tengger Semeru)

  • مکان تصویر: اندونزی
  • نام عکاس: ویمین چو

پارک ملی برومو تنگر سیمرو، به دلیل داشتن مناظر زیبایی از دهانه‌های آتشفشانی باستانی وسیع و دسته‌‌ای از آتشفشان‌‌های زیبا که از آن پدید آمده است، شهرت فراوانی یافته است. نام این پارک از دو کوه به نام‌های سیمرو و برومو و مردم تنگر که ساکن این منطقه هستند، گرفته شده است. گفتنی است که سیمرو، بلندترین کوه در جاوا و همچنین یکی از فعال‌‌ترین آتشفشان ‌های کشور اندونزی محسوب می‌شود. کوه برومو در دریایی از شن‌های آتشفشانی قرار دارد و با تخته ‌سنگ‌‌های بزرگ دهانه‌ی آتشفشان احاطه شده است.

جایی بین شهرهای «واینوکا» و «انید»

  • مکان تصویر: اوکلاهما، ایالات متحده آمریکا
  • نام عکاس: جان فینی

«واینوکا»، شهری در شهرستان وودز اوکلاهمای ایالات متحده است. این شهر در هفتادکیلومتری غرب شهر «انید» واقع شده است. این تصویر جایی درحدفاصل این دو شهر ثبت شده است.

پارک ملی تورس دل پاین (Torres Del Paine)

  • مکان تصویر: شیلی
  • نام عکاس: ویمین چو

پارک ملی تورس دل پاین، یک پارک ملی است که شامل کوه‌ها، یخچال‌های طبیعی، دریاچه‌ها و رودخانه‌هایی در جنوب پاتاگونیا شیلی است. این پارک با پارک ملی برناردو اوهایگنز در غرب و پارک ملی Los Glaciares از شمال در خاک آرژانتین هم‌مرز است. پین به‌معنی «آبی» در زبان مادری Tehuelche است و PIE-nay تلفظ می‌شود. پارک ملی تورس دل پاین یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین پارک‌های ملی دنیا است. اسب‌سواری، قایقرانی و گذراندن شب در دل کوه تنها بخشی از تفریحات در این پارک ملی است.

کوه‌های ناکبرگ (Nockberge Mountains)

  • مکان تصویر: اتریش
  • نام عکاس: دانیل تریپولت

کوه‌های ناک غربی‌ترین و مرتفع‌ترین رشته‌کوه‌های آلپ گورکتال در اتریش است که در مناطقی از ایالت‌های فدرال کارینتیا، سالزبورگ و استیریا گسترش یافته است. شکل ظاهری این کوه‌ها، با قله‌های متعدد گنبدی‌مانند و پوشیده از چمن مشخص می‌شود.

لوفوتن (Lofoten)

  • مکان تصویر: نروژ
  • نام عکاس: دانیل لان

لوفوتن مجموعه‌ای از جزیره‌ها در بخش شمالی نروژ است و یکی از تماشایی‌ترین چشم‌اندازهای نروژ را شامل می‌شود. مجمع‌الجزایر لوفوتن در بالای مدار قطب شمال در میان آب‌های متلاطم قرار دارد و به ماهی‌گیری، پدیده‌ی شفق قطبی، خورشید نیمه شب و روستاهای کوچک ماهی‌گیری‌اش معروف است. اصل‌ترین جاذبه‌ی این مجمع‌الجزایر، چشم‌اندازهای جادویی آن است. برای مثال، می‌توان در کنار سواحل این جزایر ایستاد و عقاب‌های دریایی و میلیون‌ها پرنده‌ی دریایی دیگر را تماشا کرد. لوفوتن سواحل معروفی دارد. در نظرسنجی روزنامه‌ی تایمز ساحل Utakleiv به‌عنوان رمانتیک‌ترین ساحل اروپا انتخاب شد. در این تصویر، لوفوتن با چشم‌نوازی شفق قطبی، زیباتر به نظر می‌رسد.

آلاباما هیلز (Alabama Hills)

  • مکان تصویر: کالیفرنیا، ایالات متحده
  • نام عکاس:  مایلز مورگان

تپه‌های آلاباما مجموعه‌ای از تپه‌ها در نزدیکی دامنه‌ی شرقی سیرا نوادا در دره‌ی اوونز در کالیفرنیا است. گردشگران زیادی از چشم انداز صخره‌ای شگفت‌انگیز تپه‌های آلاباما در غرب کالیفرنیا آگاه نیستند. در این مکان، انباشته‌ای از صخره‌های گرد و صاف که میلیون‌ها سال قدمت دارند را خواهید یافت. فرسایش آب و باد، در ترکیب با اثر سایشی شن و ماسه، اشکال عجیبی را در سنگ‌ها ایجاد کرده است.

 لاپلند (Lapland)؛ برنده‌ی جایزه‌ی بخش برف و یخ

  • مکان تصویر: فنلاند
  • نام عکاس: ایگناسیو پالاسیوس

لاپلند نام منطقه و مرز فرهنگی در اروپای شمالی است که بیشتر آن در مدار قطبی شمال واقع شده است. این منطقه نواحی شمالی نروژ و سوئد و فنلاند را دربر گرفته و تا شبه جریزه‌ی کولا در روسیه امتداد پیدا می‌کند. لاپلند از سمت غرب توسط دریای نروژ، از شمال به‌وسیله‌ی دریای بارنتر و از شرق توسط دریای سفید احاطه شده است. این منطقه به خاطر اقوام شمال اسکاندیناوی که به رولاپن‌ها یا لاپ‌ها معروفند و به‌طور پراکنده برای چند هزار سال در آن ساکن هستند، لاپلند یا سرزمین لاپ‌ها نامیده شده است.

از نماد‌های این منطقه می‌توان گوزن‌های بسیار زیبای شمالی را برشمرد که در جنگل‌های انبوه کاج این منطقه زندگی می‌کنند. بزرگی گله‌های این حیوانات به ۲۰۰ هزار گله می‌رسد. اقوام لاپن این گوزن‌ها را اهلی کرده و از ریشه، گوشت و پوست آن‌ها استفاده می‌کنند. همچنین این حیوانات مسئول کشیدن سورتمه‌های برفی نیز هستند. این منطقه‌ی جالب و اسرارآمیز به‌عنوان زادگاه بابانوئل در فنلاند شناخته می‌شود و روستای سانتاکلوز یا بابانوئل نیز در مدار قطبی شمال لاپلند فنلاند قرار گرفته است. جنگل‌های کاج بسیار انبوه و زیبایی که در این منطقه قرار دارد، منبع تأمین بیشتر الوارهای کمپاین لاپلند است. به همین دلیل این گروه تجاری نام لاپلند را برای محصولات خود برگزیند و نماد خود را براساس یکی از المان‌های مهم مربوط به این منطقه، یعنی شاخ گوزن شمالی انتخاب کردند.

پاریا (Paria or Pahreah)

  • مکان تصویر: یوتا، ایالات متحده
  • نام عکاس: دیلن فاکس

پاریا یا پهره شهر ارواح در حاشیه‌ی رودخانه پاریا در بنای یادبود ملی گراند پله اسکالانته در مرکز شهرستان کین، یوتا و در ایالات متحده است. این شهر از سال ۱۸۷۰ تا ۱۹۲۹ مسکونی بود و ساکنانی داشت؛ بااین‌حال از آن زمان به بعد به‌عنوان مکان فیلم‌برداری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جنگل ملی کوه‌های سفید (White Mountain National Forest)

  • مکان تصویر: نیوهمپشایر، ایالات متحده
  • نام عکاس: مت مک فرسون

جنگل ملی کوه‌های سفید جنگلی تحت مدیریت فدرال است که در کوه‌های سفید در شمال‌شرقی ایالات متحده واقع شده است. این جنگل در سال ۱۹۱۸ تأسیس شد. این مکان درحالی‌که اغلب به‌طور عادی به‌عنوان پارک شناخته می‌شود، جنگلی ملی است که نه‌تنها برای پیاده‌روی، کمپینگ و اسکی، بلکه برای سایر اهداف تجاری محدود نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پارک ملی جنگل بایرن (Bayerischer Wald)

  • مکان تصویر: بایرن، آلمان
  • نام عکاس: لوکاس وسلی

پارک ملی جنگل بایرن پارک ملی در منطقه‌ی بایرن و در محدوده‌ی مرز آلمان و جمهوری چک است. این پارک در ۷ اکتبر ۱۹۷۰ به‌عنوان نخستین پارک ملی آلمان افتتاح شد. این پارک شامل یک جنگل بزرگ از درخت‌های صنوبر یا کاج همراه‌با سلسله کوه‌های سرکش و چندین باتلاق است. پارک ملی جنگل بایرن، ۳۰۰ کیلومتر برای پیاده‌روی و ۲۰۰ کیلومتر برای موتورسواری دارد و بازدید‌کنندگان به این ترتیب می‌توانند مناطق مختلف پارک ملی را شناسایی کنند. 

صحرای گبی (Gobi Desert)

  • مکان تصویر: مغولستان
  • نام عکاس: ایگناسیو پالاسیوس

بیابان گُبی به‌سبب قرارگرفتن جاده‌ی ابریشم در آن و نیز تشکیل‌دادن بخش اعظمی از امپراتوری مغول، به شهرت رسیده ‌است. بیابان گبی، بخش‌هایی از جنوب مغولستان و شمال غربی چین را دربر می‌گیرد و شامل بیابان‌های استپ و فلات‌های نیمه‌بیابانی می‌شود. این بیابان از اطراف توسط کوه‌های آلتای، بیابان تکله‌مکان و فلات تبت احاطه شده‌ است. صحرای گبی با وجود داشتن آب‌و‌هوای نامناسب و شب‌های به‌شدت سرد و روزهای سوزان، محل سکونت گونه‌های متعددی از حیوانات مانند شترهای دوکوهانه است. عده‌ای نیز معتقدند که اولین تخم دایناسورها در این مکان یافت شده‌ است. بیابان گبی تابستان‌های گرم و زمستان‌های سرد دارد. با وجود سردی بسیار زیاد در بیابان گبی، به‌ندرت در آن برف دیده می‌شود. این بیابان بالاتر از سطح دریا قرار گرفته ‌و میزان بارندگی آن تا ۱۹۰ میلی‌متر در هر سال است.

آمریکای‌جنوبی (Southern Usa)

  • مکان تصویر: آمریکای جنوبی
  • نام عکاس: تورستن شوئرمن

اورگان (Oregon)

  • مکان تصویر:  ایالات متحده
  • نام عکاس: نیکو رینالدی

اورگان ایالتی که در شمال‌غرب و کرانه‌ی اقیانوس آرام واقع شده است، به‌دلیل جنگل‌های سرسبز و انبوه و سواحل بسیار زیبای خود معروف است. زیبایی طبیعی این ایالت جاذبه‌ی بزرگی برای گردشگران محسوب می‌شود.

برنده‌ی تصویر منظره‌ی سال ۲۰۱۸

  • نام تصویر: جنوب شرقی آمریکا
  • نام عکاس: پل مارسلینی

سودلیگت (Sződliget)

  • مکان تصویر: مجارستان
  • نام عکاس: گابور دوورنیک

سودلیگت شهری کوچک در شهرستان پست در مجارستان است که در ناحیه‌ی واتس قرار دارد. سودلیگت ۷٫۲۹ کیلومترمربع مساحت و حدود ۴،۵۰۰ نفر سکنه دارد. این شهر در کرانه‌ی شرقی دانوب با زمین‌های کشاورزی احاطه شده است. سودلیگت شهر پر‌رفت‌وآمدی است که ازطریق قطار و جاده با بوداپست ارتباط دارد.

شفیلد، تاسمانیا (Sheffield,Tasmania)

  • مکان تصویر: استرالیا
  • نام عکاس: میکه بوینتون

شفیلد شهری در ۲۳ کیلومتری زمین دوانپورت در ساحل شمال‌غربی تاسمانی است. مدت‌ها است که شفیلد قطب روستایی منطقه‌ی کوه رولند را تشکیل می‌دهد. منطقه‌ی شفیلد به‌دلیل تولید با کیفیت بالای کره ازطریق گاوداری‌های لبنی کاملا مشهور است. این منطقه برای تولید گوشت بره و گوشت گاو نیز مناسب است.

کوه مونته فیتز روی (Monte Fitz Roy)؛ برنده‌ی بخش طلوع و غروب آفتاب

  • مکان تصویر: پاتاگونیا، آرژانتین
  • نام عکاس: شیائو ژو

کوه فیتز روی کوهی در جنوب منطقه‌ی یخی پاتاگونیایی است که در مرز آرژانتین و شیلی واقع شده است. اولین صعود از آن را در سال ۱۹۵۲ لیونل ترای، کوه‌نورد فرانسوی و هم‌نوردش، گوییدو ماگنون انجام داده است. این کوه در زمره‌ی فنی‌ترین و پرچالش‌ترین کوه‌ها برای کوهنوردان قرار دارد. تصویر این کوه در لوگو پوشاک پاتاگونیا نیز دیده می‌شود. این کوه همین‌طور یکی از قله‌های بسیار برجسته‌ی زمین به‌شمار می‌آید.

کاشف آرژانتینی این کوه، فرانسیسکو مورنو، اولین‌بار آن را ۲ مارس ۱۸۷۷ مشاهده کرد. او نام این کوه را به‌افتخار کاپیتان کشتی اچ‌ام‌اس بیگل، رابرت فیتز روی، فیتز روی نهاد. رابرت فیتزروی کسی بود که بر رود سانتاکروز سفر و بسیاری از مناطق پاتاگونیا را نقشه‌برداری کرده بود. «Cerro» که بخشی از نام این کوه را تشکیل می‌دهد، در اسپانیایی به‌معنای بلندی است و «Chaltén» به‌معنای کوهستان دودکننده یا دودی است که به همواره میان ابرها پنهان‌بودن این قله اشاره می‌کند.

گذرگاه سن آنتونیو (San Antonio Pass)

  • مکان تصویر: کوردیلرا هوایوش، پرو
  • نام عکاس: مت جکیش

واشوگال (Washougal)

  • مکان تصویر: واشنگتن، ایالات متحده
  • نام عکاس: مایلز مورگان

واشوگال شهری در شهرستان کلارک ایالت واشنگتن است که در سرشماری سال ۲۰۱۰، ۱۴،۰۹۵ نفر جمعیت داشته است.

نیوهیون هاربر (Newhaven Harbour)

  • مکان تصویر: شرق ساسکس، انگلستان
  • نام عکاس: ادوارد هاید

ایسلند جنوبی (Southern Iceland)

  • مکان تصویر: ایسلند جنوبی
  • نام عکاس: تامی کلارک

کشور ایسلند، شمالی‌ترین سرزمین اروپا، ازجمله کشورهای جزیره‌ای اقیانوس اطلس به شمار می‌رود. شهر ریکیاویک پایتخت این کشور است و بیش از ۳۲۰ هزار نفر جمعیت دارد. ایسلند یکی از مناطق سرد اروپا و جهان است. شرایط جغرافیایی ایسلند باعث ایجاد و حفظ منظره‌هایی بکر و بسیار زیبا شده است. علاوه‌براین، ایسلند ازجمله سرزمین‌های پراسطوره و پررمزوراز تاریخ است. افسانه‌ها و اسطوره‌شناسی نورس همیشه این کشور و این سرزمین را یه یکی از مناطق جذاب دنیا برای گردشگران تبدیل کرده است. غنای تاریخی ایسلند که وایکینگ‌ها محوریت اصلی آن را تشکیل می‌دهند، جزو همین جاذبه‌هاست. کشور ایسلند ۱ دسامبر ۱۹۱۸ از دانمارک مستقل شده‌ است. ایسلند که تا قرن بیستم از فقیرترین کشورهای جهان بود، در سال‌های پس از جنگ جهانی دوم، با صنعتی‌کردن ماهی‌گیری و دریافت کمک از طرح مارشال به رفاه دست یافت و توانست در دهه‌ی ۱۹۹۰ به یکی از مرفه‌ترین کشورهای جهان تبدیل شود. 

 اسلو (Oslo)؛ برنده‌ی بخش عکاسی از درخت

  • مکان تصویر: نروژ
  • نام عکاس:  آن کریستین لینداس

کوه‌های دولومیت (Dolomites)

  • مکان تصویر: ایتالیا
  • نام عکاس: پیتر سوبودا

استان‌های بلونو (Belluno)، تیرول جنوبی، پوردنونه، ترنتو و اودینه بخش منحصربه‌فردی از آلپ جنوبی به‌نام دولومیت را به‌اشتراک دارند. به‌دلیل نوع سنگی که در ساختار این کوه‌ها موجود است، دولومیت نامیده می‌شود. کوهستان‌های دولومیت در زیبایی استثنایی هستند. دامنه‌های آن‌ها تقریبا عمودی‌اند و به نظر قله‌ها آسمان را به‌دوش می‌کشند. به‌دلیل شرایط مناسب، این کوه‌ها را مکانی عالی برای اسکی می‌دانند.

کوه‌های عجیب‌و‌غریب، اما زیبای دالومیت با اشکال تیز، ستون‌های عمودی، یخچال‌های طبیعی، مراتع آلپ و دریاچه‌های زلال کوهستانی در هر فصلی زیبا و چشم‌نواز هستند. لو کوربوزیه، معمار برجسته‌ی فرانسوی، دولومیت آلپ را «بزرگ‌ترین معماری طبیعی در جهان» نامیده است. کارشناسان یونسکو کاملا با وی هم‌عقیده‌اند و در سال ۲۰۰۹ براساس معیارهای VII و VIII، این منطقه به‌عنوان میراث جهانی اعلام شد. اولین معیار بدان‌معنی است که این منطقه پدیده‌های طبیعی عالی با مناطق طبیعی زیبا و منحصربه‌فرد دارد و دوم به‌معنی احترام به آثار تاریخی و نمونه‌های برجسته‌ای است که تاریخ زمین را نشان می‌دهد.

پارک ملی «Veadeiros Tablelands»

  • مکان تصویر: برزیل
  • نام عکاس: مارسیو استیوز کابرال
  • مکان تصویر: نامشخص
  • نام عکاس: پیتر سووبودا

لوئیزیانا (Atchafalaya Basin, Louisiana)

  • مکان تصویر: ایالات متحده
  • نام عکاس: روبرتو مارچگیانی

ترانگو تاورز (Trango Towers)

  • مکان تصویر: شمال پاکستان
  • نام عکاس: ویمین چو

کوه‌های ترانگو مجموعه‌ای از صخره‌ها و کوه‌های برج‌مانند هستند که در ایالت گلگت بلتستان در شمال پاکستان واقع شده‌اند. هرساله کوهنوردان و صخره‌نوردان زیادی از سراسر دنیا برای صعود به این منطقه سفر می‌کنند. این کوه‌ها زیرمجموعه‌ای از رشته‌کوه قراقوم هستند و ارتفاع بلندترین نقطه‌ی این صخره‌ها ۶۲۸۶ متر است. نوع سنگ این کوه‌ها سنگ خارا است. کوه‌های ترانگو بلندترین صخره‌های جهان هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات