برندگان مسابقه عکاسی جغرافیای طبیعی استرالیا؛ بزرگداشت زیبایی‌های طبیعت

یک‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
برندگان مسابقه‌ی عکاسی جغرافیای طبیعی استرالیا مشخص شدند. این رقابت برای بزرگداشت زیبایی‌های طبیعی استرالیا و مناطق اطراف آن مانند نیوزیلند، قطب جنوب و گینه‌ی نو طراحی شده است. برندگان این مسابقه شامل عکس‌های خیره‌کننده‌ای از طبیعت، حیوانات و تأثیر انسان روی دنیای اطرافش هستند.
تبلیغات

وقتی صحبت از طبیعت به میان می‌آید، استرالیا دنیایی کاملا متفاوت است. تقریبا در هر کجای این قاره‌ی زیبا می‌توان عجایب ‏طبیعی خارق‌العاده و شگفت‌انگیزی یافت. طبیعت متنوع کشور استرالیا، دارای جاذبه‌هایی است که در سراسر کشور پراکنده‌اند. برخی از آن‌ها آنقدر دیدنی هستند که انگار از جهانی دیگر به اینجا آورده شده‌اند. استرالیا که همچون جزیره‌ای بزرگ در اقیانوس آرام واقع شده است، از نظر زمین‌شناسی کهن‌ترین خشکی جهان به‌ شمار می‌آید.

کشور استرالیا با داشتن ۷۵۵ گونه متنوع‌ترین کشور در جهان از لحاظ زیست‌بوم است. استرالیا ششمین کشور بزرگ جهان است که در دل اقیانوس هند و آرام و در قاره‌ی اقیانوسیه واقع شده است. این کشور یکی از بهترین گزینه‌ها برای یک ماجراجویی فوق‌العاده و شگفت‌انگیز به حساب می‌آید. استرالیا به دلیل دارا بودن جنگل‌های بارانی در کنار صحراهای سرخ و سوزان، یکی از شگفت‌انگیز‌ترین کشورها از دید گردشگران است.

مسابقه‌‌ی عکاسی جغرافیای طبیعی استرالیا متعلق به موزه‌ی استرالیا‌ی جنوبی است. در همین راستا، موزه‌ی استرالیای جنوبی، بهترین عکاس سال جغرافیای طبیعی استرالیا را اعلام کرده است. این موزه همچنین تصاویر برنده‌ی هر یک از ده دسته‌ی ارائه‌شده در مسابقه‌ی امسال را به اشتراک گذاشته است. مسابقه‌ی عکاس سال طبیعت جغرافیایی استرالیا، هرساله زیست‌بوم‌ منطقه‌ای و میراث طبیعی استرالیا، نیوزیلند، قطب جنوب و گینه‌ی نو را جشن می‌گیرد. در این مسابقه از عکاسان سراسر جهان دعوت می‌شود تا عکس‌هایی از طبیعت و حیات‌ وحش مناطق استرالیا، نیوزیلند، قطب جنوب و گینه‌ی نو ارسال کنند. هرساله آثار نهایی در نمایشگاهی که توسط موزه‌ی استرالیای جنوبی توسعه داده می‌شود، قرار می‌گیرند.

در این مسابقه و در تصاویری که ثبت می‌شوند، زیبایی خیره‌کننده‌ی دنیای طبیعی ما در معرض نمایش قرار می‌گیرد. عکاسان حرفه‌ای، نوظهور و جوان به‌طور یکسان، زمان، صبر، هنرمندی و تکنیک بی‌عیب‌ونقص ثبت لحظات عالی در زمان را نشان می‌دهند. در مجموع در سال ۲۰۱۹، ۲۲۱۹ تصویر توسط جاستین گیلیگان، گلن مک کیممین و توئی روی مورد قضاوت قرار گرفت. در پایان، جایزه‌ی عکاس سال طبیعت جغرافیایی استرالیا در سال ۲۰۱۹، به مت بیتسون از استرالیای غربی اهدا شد. این جایزه برای تصویری از یک نهنگ ساحلی است که در دایره‌‌‌ی کوسه‌ها در ساحل چینس در آلبانی استرالیای غربی قرار گرفته است. تصویر برنده توسط یک پهپاد مدل «DJI Phantom 4 Pro» ثبت شده است.  این اولین ‌بار در طول برگزاری این مسابقات است که یک تصویر ثبت‌شده توسط پهپاد، در رقابت پیروز شده و جایزه‌ی اصلی را گرفته است.

بیتسون برنده‌ی این مسابقه گفت: « برای من این تجربه‌ای غیر واقعی بود که به یک شهر ساحلی آرام با یک ساحل بکر برسم و سپس این نهنگ عظیم را ببینم که حتی پنج متر هم از ساحل فاصله ندارد. همچنین با اندکی دقت متوجه شدیم که چند کوسه در آنجا و به‌صورت دایره‌ای در اطراف این نهنگ، متوقف شده‌اند.» مت ‌بیتسون در ادامه‌ی مصاحبه‌ی خود با مسابقه‌ی عکاس سال طبیعت استرالیایی گفت: «من هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) را برای دیدن منظره‌ی هوایی به آسمان فرستادم و مجموعه‌ای عکس از بالای این منظره گرفتم. تصویری که برنده شد جزو آخرین تصاویری بود که به ثبت رساندم و بسیار خوش‌شانس بودم که کوسه برای یک نگاه دوباره‌، بازگشت.»

مت بیتسون برای این مسابقه، جایزه‌ی نقدی ده‌ هزار دلاری و همچنین هدیه‌ی سفر دریایی Coral Expeditions را دریافت کرد. شما نیز با مراجعه به وب‌سایت‌های مربوطه می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد مسابقه‌ی عکاس سال طبیعت استرالیایی و موزه‌ی استرالیای جنوبی کسب کنید.

 (برای دیدن تصاویر در ابعاد اصلی، روی آن کلیک کنید)

برنده‌ی کلی

  • نام تصویر: نهنگ تیغ‌باله (Balaenoptera Physalus)
  • مکان: ساحل چینس، آلبانی، استرالیای غربی
  • تجهیزات عکاسی:  DJI Phantom 4 Pro Drone
  • عکاس: مت بیتسون، استرالیای غربی

در این منطقه، به‌طور منظم نهنگ‌های تیغ باله مشاهده‌ می‌شوند؛ اما دیدن یکی از آن‌ها در نزدیکی ساحل، یک اتفاق نادر است. نهنگ تیغ‌باله، یک پستاندار آبزی از زیرگروه نهنگ‌ها است. این موجود دومین موجود ‌زنده‌ی بزرگ دنیا بعد از وال آبی است. نهنگ تیغ‌باله در این تصویر از ساحل کمتر از ۵ متر و از خانه های مسکونی ۱۰۰ متر فاصله دارد. محققان این اتفاق را برای این نوع نهنگ، یک اتفاق غیر معمول می‌دانند. این نهنگ دندان ندارد و با وجود جثه‌ی بسیار بزرگ، خطری برای انسان به شمار نمی‌آید. نهنگ تیغ‌باله در ۲۵ تا ۳۰ سالگی بالغ می‌شود و بیش از ۹۰ سال عمر می‌کند. البته نهنگ‌هایی از این نوع یافته شده‌اند که ۱۳۵ تا ۱۴۰ سال سن داشته‌اند. طول این نهنگ تا بیش از ۲۷ متر و وزن آن به ۷۴ تن می‌رسد.

برنده‌ی بخش پرتره‌ی حیوانات

  • نام تصویر: خرچنگ تزئینی (Achaeus spinosus)
  • مکان: تنگه‌ی لمبه، شمال شرقی سولاوسی، اندونزی
  • تجهیزات عکاسی: Canon EOS 7D Mk II, Canon EF 100mm, f/2.8 macro USM
  • عکاس: راس گودجون، استرالیای غربی

به‌طور معمول، خرچنگ‌های تزئینی تکه‌های اسفنج و جلبک دریایی را برای استتار و پنهان شدن از چشم شکارچیان به خود متصل می‌کنند. این باعث می‌شود آن‌ها، سوژه‌های عکاسی بسیار ضعیفی باشند. بااین‌حال نوعی خرچنگ به نام «Achaeus spinosus» برای دفع شکارچیان احتمالی، جاندارانی از زیر شاخه‌ی هیدروئیدها را به خود متصل می‌کند و این موضوع سوژه‌ی خوبی برای عکاسی است.

برنده‌ی بخش رفتار حیوانات

  • نام تصویر: نهنگ گوژپشت و دلفین‌ها
  • مکان: تونگا، اقیانوس آرام جنوبی
  • تجهیزات عکاسی: Canon 1DX Mk II, Canon 8–15mm
  • عکاس: اسکات پورتلی، نیو ساوت ولز

نهنگ گوژپشت یا نهنگ کوهان‌دار، جانوری آبزی است که به خانواده‌ی آب‌بازسانان و تیره‌ی آب‌بازسانان بی‌دندان تعلق دارد. در یکی از گونه‌های بزرگ‌باله‌‌ها، نهنگ‌های گوژپشت بالغ تا حدود ۱۲ تا ۱۶ متر طول و وزنی حدود ۳۶ هزار کیلوگرم دارند. نهنگ گوژپشت در سراسر آب‌های اقیانوسی جهان یافت می‌شود و این نهنگ‌ها هر ساله ۲۵ هزار کیلومتر مهاجرت می‌کنند. امروزه در حدود ۸۰ هزار نهنگ گوژپشت در آب‌های جهان وجود دارد. پیش از این شکار بی‌رویه نسل آن‌ها را در نزدیکی انقراض قرار داده ‌بود؛ ولی قوانین جدید باعث بهبود رشد تعداد آن‌ها شد.

نهنگ‌های گوژپشت وقت و انرژی بسیار زیادی صرف ایجاد آواز و نوا می‌کنند. نهنگ‌های گوژپشت نر آواز ویژه و پیچیده‌ای می‌خوانند که ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به طول می‌کشد و گاه تا ساعت‌ها تکرار می‌شود. انگیزه‌ی این آوازخوانی با آداب جفت‌گیری مرتبط است. آواهایی که نهنگ‌های گوژپشت نر از خود تولید می‌کنند و حرکات آکروباتیکشان، آن‌ها را در میان جهانگردان بسیار محبوب کرده ‌است. این جانور همچون دلفین و خفاش پژواک‌سازی می‌کند و به ‌دست آوردن تصویری از محیط با تجزیه و تحلیل امواج صوتی حاصل از پژواک برای آن‌ها امکان‌پذیر است. در این تصویر، چندین نهنگ برای یک ماده رقابت می‌کنند. این تعقیب‌و‌گریز می‌تواند ساعت‌ها یا حتی روزها ادامه داشته باشد و مردان می‌توانند برای شکار این ماده، حرکاتی از قبیل تغذیه با شبکه‌ی حباب، گلو زدن با دهان باز، تماس بدنی، صداهای بلند آکوستیک و رخنه کردن را نمایش دهند. حتی پس از ۱۶ سال ثبت رفتار نهنگ گوژپشت در منطقه، این عمل و ثبت این تصویر واقعا ضربان قلب را بالا می‌برد و آدرنالین ایجاد می‌کند.

برنده‌ی بخش زیست‌گاه حیوانات

  • نام تصویر: آمفی‌پود کامنسال که در آسیدین به‌صورت انفرادی زندگی ‌می‌کند
  • مکان: راجا آمپات، پاپوآ غربی، اندونزی
  • تجهیزات عکاسی: Nikon D800, Nikkor 105mm macro
  • عکاس: ریچارد اسمیت، انگلستان

آمفی پود، راسته‌ای از سخت‌پوستان محسوب می‌شود که فاقد کاراپاس و به‌طور کلی دارای اجسام فشرده‌شده‌ی جانبی است. ابعاد آمفی‌پودها از ۱ تا ۳۴۰ میلی‌متر است و اکثرا حکم مواد ضدعفونی‌کننده یا پاک‌کننده را دارند. تاکنون بیش از ۹۹۰۰ آمفی‌پود شناخته شده است. به گفته‌ی عکاس، او در جست‌وجوی اسب‌های دریایی مینیاتوری در صخره‌های غرب پاپوآ بود که به این سخت‌پوست کوچک آمفی‌پود برخورد کرد. این موجود نر به طول نیم تا یک سانتی‌متر، در دهانه‌ی ورودی دریا نشسته بود تا از جانوران ماده و جوانان درون آن محافظت کند. به گفته‌ی یک متخصص آمفی پود، این احتمالا گونه‌ی جدیدی است.

برنده‌ی بخش گیاه‌شناسی

  • نام تصویر: قارچ شبح (Omphalotus nidiformis)
  • مکان: اقیانوس بیشه، ویکتوریا
  • تجهیزات عکاسی: Canon 5D Mk IV, Samyang 14mm
  • عکاس: مارسیا ریدرر، ویکتوریا

نمایش قارچ شبح دست‌نیافتنی، پس از تاریکی هوا آغاز می‌شود؛ زمانی ‌که نورسبز شب‌تاب آن از طریق جنگل کاج در شبه جزیره‌ی بلارین می‌درخشد. این قارچ شاید تنها جادویی به نظر برسد؛ اما با نور درخشان خود، بسیار برای جذب حشرات مفید است و به پراکنده شدن هاگ و پخش قارچ کمک می‌کند. قارچ‌هایی مانند قارچ شبح، نور عجیبی در جنگل‌های استرالیا تولید می‌کنند. بیش از ۹۰ گونه قارچ درخشنده وجود دارد؛ اما قارچ‌های شبح با نور سبز روشن که مانند چراغ مطالعه عمل می‌کنند، از همه زیباتر هستند.

برنده‌ی بخش منظره

  • نام تصویر: آبشار بارون در معرض سیل است
  • مکان: آبشار بارون، کوراندا، کوئینزلند
  • تجهیزات عکاسی: Pentax X-5, 28.3mm
  • عکاس: نیل پریچارد، کوئینزلند

آبشار بارون، یک آبشار شیب‌دار روی رودخانه‌‌ی بارون است که در محل پایین آمدن رودخانه از آترتون تبلندز به دشت ساحلی کرنز، در کوئینزلند استرالیا واقع شده است. هنگامی که آبشار بارون طغیان می‌کند، صحنه‌ی آرام این مکان بسیار آشفته می‌شود؛ زیرا حجم عظیمی از آب به دشت ساحلی راه می‌یابد. شدت خشونت این تصویر همراه ‌با غرش کرکننده، ثبت این تصویر را به تجربه‌ای فراموش‌نشدنی تبدیل کرده است.

برنده‌ی بخش تصویر تک‌رنگ

  • نام تصویر: مارماهی لانه‌زنبوری در کنار مرجان مارپیچی
  • مکان: دریای باندا
  • تجهیزات عکاسی: Nikon D850, Nikonos 13mm RS
  • عکاس: تریسی جنینگز، انگلستان/مالزی

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

من با این کنار هم قرار گرفتن شگفت‌انگیز مارماهی لانه زنبوری و مرجان رو‌به‌رو شدم. تک‌رنگ بودن در این عکس فریاد می‌زد؛ اما این یکی از معایب قابل ‌توجه عکس‌برداری زیر آب است و شما نمی‌توانید لنز خود را متناسب با موضوع تغییر دهید. بااین‌حال من به‌آرامی تا آنجا که ممکن بود به مار نزدیک شدم، عمق میدان را افزایش دادم و نور استراب خود را طوری تنظیم کردم که مرجان و مارماهی را روشن کند.

برنده‌ی بخش جوان

  • نام تصویر: نامشخص
  • مکان: خلیج فینگال، نیو ساوت ولز
  • تجهیزات عکاسی: Canon EOS 5D Mk lll, Canon 17
  • عکاس: فلوید مالون ۱۷ ساله، نیو ساوت ولز

عکاس در توضیح این عکس می‌گوید:

شبی که این تصویر را ثبت کردم، حیرت‌انگیزترین نمایش رعدو‌برقی که در زندگی‌ام دیده بودم، رخ داد. این رعد‌وبرق با برق‌ها‌ی مداوم و صدای زیاد تا چند ساعت ادامه داشت. برای بهتر شدن عکس و اضافه کردن حس مقیاس به تصویر، تصمیم گرفتم روی مردی تمرکز کنم که در لبه‌ی ساحل با چتر ایستاده بود. حس مقیاس، یک ابزار بصری برای درک اندازه در یک تصویر است. این ابزار به ما اجازه می‌دهد عمق ایجاد کنیم و در انجام این کار یک المان درام را در صحنه‌ی تصویر نشان دهیم. مقیاس، به نسبت و اندازه‌ی یک چیز با چیزی دیگر ارتباط دارد. برجسته کردن آیتم‌ها به‌صورت هدفمند در عکس، به‌طوری‌که چشم بتواند فورا آن‌ها را تشخیص دهد و با آن‌ها ارتباط برقرار کند، یکی از راه‌های ایجاد آن رابطه است. مردم، درختان، حیوانات، ماشین‌ها و ...، همه اشیائی هستند که به یک صحنه مقیاس و نسبت می‌دهند.

 برنده‌ی بخش تأثیر ما

  • نام تصویر: نامشخص
  • مکان: کاوندیلا کریک، منیندی، نیو ساوت ولز
  • تجهیزات عکاسی: DJI Phantom 3 Advanced, 20mm
  • عکاس: ملیسا ویلیامز براون، استرالیای جنوبی 

دریاچه‌ی منیندی، زنجیره‌ای از دریاچه‌های آب شیرین زودگذر و کم‌عمق بود که با اتصال به رودخانه‌ی دارلینگ، یک سیستم ذخیره‌سازی را تشکیل می‌داد. این دریاچه‌ در منطقه‌ی غربی نیو ساوت ولز استرالیا و در نزدیکی شهر منندی قرار داشت. دریاچه‌ی منیندی به‌طور عمدی در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ تخلیه شد که به همین دلیل، جنوب جدید ولز  خشکسالی طولانی را تجربه کرده است. حیوانات و پرندگان در این مکان، ناامیدانه به‌ دنبال آب و غذا می‌گردند و به دلیل این وقایع طبیعی و  دخالت انسان، چیزی که برای آن‌ها باقی مانده، بسیار ناچیز است. دریاچه‌ی کاوندیلا اکنون فقط یک بستر خشک دریاچه‌ای است که به‌جای آب، با بقایای حیوانات بومی استرالیا آکنده شده است.

برنده‌ی بخش گونه‌های تهدیدشده

  • نام تصویر: گونه‌های برنده‌ی در معرض تهدید
  • مکان: رودخانه‌ی آدلاید، سرزمین شمالی
  • تجهیزات عکاسی: Olympus OMD EM-1 Mk II
  • عکاس: اتین لیتل فیر، سرزمین شمالی

مانیتور آب مرتنز، گونه‌ای مارمولک از خانواده‌ی Varanidae است. این گونه در شمال استرالیا بسیار یافت می‌شود و در معرض خطر شکارچی‌های فرصت‌طلب بسیاری قرار دارد. مانیتورهای آب مرتنز بسیار کنجکاو هستند. این نمونه از این مارمولک بسیار جسورانه به من نزدیک شد تا مارمولک خوش قیافه‌ایکه انعکاسش در دوربین من افتاده بود بررسی کند, اما متأسفانه به انعکاس خود خیره شده بود، نه به همسر آرزوهایش.

برنده‌ی بخش نمونه کارها

  • نام تصویر: زندگی در اسکی
  • مکان: پارک ملی کوزکیوزکا
  • تجهیزات عکاسی: نامشخص
  • عکاس: چارلز دیویس
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات