معروف‌ترین تصاویر آرشیو ناسا

جمعه ۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۰
مطالعه 6 دقیقه
تصاویر گرفته شده توسط سفینه‌ها و تلسکوپ‌های فضایی همیشه مورد توجه علاقه‌مندان به علم نجوم و اخترشناسان بوده است. آرشیو ناسا یکی از کامل‌ترین منابع تصاویر گرفته شده از فضا است که در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.
تبلیغات

 سازمان فضایی ناسا در سال ۲۰۱۷  کتابخانه تصاویر و ویدئوهای خود را باسازی کرد تا گنجینه‌ای بزرگ از تصاویر با کیفیت را در اختیار مردم قرار دهد. در ادامه می‌توانید ۱۳ تصویر از معروف‌ترین نمونه‌های موجود در این آرشیو را به‌همراه شرح کوتاهی در مورد آن، مشاهده کنید. همراه زومیت باشید.

۱- زمین

این عکس از دقیق‌ترین تصاویر گرفته شده از زمین تا به حال است؛ تصویر با ترکیبی از رنگ‌های آبی فیروزه‌ای، توسط دوربین مادون قرمز نصب شده روی ماهواره Suomi NPP که جزئیات خیره کننده‌ای از سیاره زمین را نشان می‌دهد.

earth

۲- راه شیری

تصویر فعالیت شدیدی در هسته کهکشان راه‌شیری را نشان می‌دهد که با دوربین‌های مادون قرمز و اشعه ایکس گرفته شده است. توجه کنید که مرکز کهکشان درست در قسمت سفید رنگ  در مرکز تصویر و کمی مایل به راست قرار دارد. کل عرض تصویر نیم درجه کهکشان را پوشش می‌دهد؛ تقریبا به اندازه عرض ماه کامل است.

milkeway

۳- شفق قطبی مشتری

ستاره شناسان از تلسکوپ فضایی هابل برای مطالعه شفق قطبی(نمایش خیره کننده نور در جو سیاره) روی مشتری استفاده می‌کنند. مشتری بزرگ‌ترین سیاره منظومه شمسی به‌خاطر طوفان‌های رنگارنگ خود مانند طوفان قرمز بزرگ معروف است. اکنون دانشمندان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل روی ویژگی زیبای دیگری از این سیاره تمرکز کرده‌اند. این ویژگی همان درخشش خارق‌العاده‌ای است که در مشاهدات جدید به‌عنوان شفق قطبی شناخته می‌شود. این شفق‌ها زمانی ایجاد می‌شود که ذرات پرانرژی به جو سیاره در نزدیکی قطب‌ها وارد می‌شوند وبا اتم‌های گاز برخورد می‌کنند.

jupeter

۴- شمشیر اُریون

 این تصویر از سحابی اریون توسط تلسکوپ فضایی spitzer ناسا گرفته شده که نزدیک‌ترین کارخانه بزرگ ستاره‌سازی در فاصله ۱۴۵۰ سال نوری را نشان می‌دهد. این سحابی به اندازه‌ای نزدیک است که با جسم غیر مسلح به‌عنوان یک ستاره فازی در صورت فلکی شمشیر دیده می‌شود.

soward12

۵- رهیاب روی مریخ

این تصویر نمایی از  مریخ است که توسط کاوشگر ناسا در ۱۲ دسامبر ۱۹۹۷ گرفته شده است.

marso2

۶- زمین و ماه از یک میلیون مایل دورتر

این تصویر سمت دور ماه را نشان می‌دهد درحالی‌که ماه بین زمین و دوربین تصویربرداری (EPIC) سفینه فضایی Discover که در فاصله یک‌میلیون مایلی زمین در حال تصویر برداری است قرار گرفته است.

moonc

۷- کهکشان آندرومدا (کهکشان زنِ برزنجیر )

این تصویر به وسیله Galaxy Evolution Explorer سازمان فضایی ناسا گرفته شده است که نمایی از کهکشان بزرگ آندرومدا است. آندرومدا بزرگ‌ترین کهکشان در گروه محلی کهکشانی است که راه شیری هم در این گروه قرار دارد.

anderm

۸- تست سیستم حفاظت حرارتی

عکسی از ناسا که تست سیستم حفاظت گرمایی محفظه‌ی فرار خدمه را نشان می‌دهد.

nasa08

۹- کوه مرموز

در این عکس تلسکوپ فضایی هابل فعالیت‌های نامنظم با یک ستون از گاز و گردوغبار را که توسط نور ستارگان درخشان و متلاطم اطرافش بلعیده می‌شود را به تصویر کشیده است.

montainstar

۱۰- نخستین پیاده‌روی فضایی

ادوارد اچ وایت، فضانورد سفینه Gemini-Titan 4  در حین خروج از سفینه فضایی نشان داده شده است چهره او برای محافظت از اشعه‌های خورشید با نقاب محافظ پوشیده شده است. وایت اولین فضانورد آمریکایی بود که در فضا قدم زد او در طول چرخش سوم از مأموریت Gemini-4 به مدت ۲۱ دقیقه درخارج از فضاپیما ماند.

whwi

۱۱- سلام نظامی روی ماه

فضانورد جان دبلیو یانگ فرمانده آپلو ۱۶ در مأموریت فرود روی ماه درحالی‌که در حال جهیدن در جای خود است به پرچم کشورش سلام نظامی می‌دهد.

moonhi

۱۲- تپه‌های مریخی

این تصویر با دوربین MastCam کاوشگر مریخ گرفته شده که، برون‌زدگی‌ها و صخره‌هایی با لایه‌های نازک در منطقه Murray Buttes در پایین کوه شارپ را نشان می‌دهد. در تصویر می‌توان تپه‌هایی که در بالای سطح منطقه قرار دارند و ماسه‌ای که بر اثر طوفان‌های مریخی و فرسایش کوه شارپ پدید آمده را دید.

Buttes

۱۳- طلوع زمین

این تصویر توسط آپلو ۱۱ گرفته شده که زمین را بالای افق ماه نشان می‌دهد. عکس در منطقه ساحلی دریای اسمیت در سطح ماه گرفته شده است.

moonerth

اگر شما هم از دوست‌داران وعلاقه‌مندان نجوم، فضا واکتشافات فضایی هستید، می‌توانید از این آرشیو بزرگ تصاویر و ویدئو متعلق به سازمان فضایی ناسا استفاده کنید. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات