این عجیب‌ترین فلش مموری دنیا است

یک‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
فلش مموری ovrdrive usb
یکی از کارشناسان سخت‌افزار فلش مموری جدیدی تولید کرده است که مکانیزم‌ امنیتی جالبی دارد.
تبلیغات

رایان واکر، کارشناس حوزه‌ی سخت‌افزار، ازطریق گیت‌هاب و پلتفرم جذب سرمایه‌ی جمعی Crowd Supply فلش مموری USB منبع‌بازی به نام Ovrdrive USB را با تمرکز بر امنیت طراحی کرده است که از مکانیزم خودتخریبی بهره می‌برد. این قابلیت دمای تراشه‌ی داخل فلش را تا بیش‌ از ۱۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد افزایش می‌دهد.

Ovrdrive USB به‌طور پیش‌فرض رمزنگاری نشده است؛ بنابراین، در کشورهایی که رمزنگاری فلش مموری غیرقانونی محسوب می‌شود، کاربردی خواهد بود. طراحی Ovrdrive USB بسیار ساده است. این محصول به فلش مموری‌های معمولی شباهت دارد؛ اما از مکانیزم فعال‌سازی منحصربه‌فردی بهره می‌برد.

برای استفاده از فلش مموری مذکور باید آن را به‌سرعت سه‌ بار متوالی به دستگاه میزبان متصل کنید. درصورتی‌که این کار را انجام ندهید، پارتیشن درایو پنهان می‌شود؛ به‌طوری‌که فکر می‌کنید خراب است.

واکر ابتدا قصد داشت کاری کند فلش مموری درصورت اجرانشدن به‌صورت خودکار تخریب شود؛ اما تولید انبوه چنین محصولی مشکلات زیادی به‌دنبال داشت؛ به‌همین‌دلیل، تغییراتی در آن اعمال کرد.

فلش مموری Ovrdrive USB

واکر مکانیزم اصلی تخریب فلش مموری خود را تغییر نداده است. این ویژگی ولتاژ ورودی را افزایش می‌دهد تا دمای تراشه‌ی داخلی را به حدود ۱۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد برساند. اگرچه این دما برای ازبین‌بردن فلش کافی نیست، کاربران می‌توانند از مواد مخصوصی درکنار فلش استفاده کنند تا با رسیدن دما به ۱۰۰ درجه‌ی سانتی‌گراد به‌طور کامل تخریب شود.

نکته‌ی جالب اینکه اولین نسخه‌ی Ovrdrive USB روش فعال‌سازی عجیبی ارائه می‌داد که در آن کاربران از انگشتان مرطوب برای فعال‌سازی درایو استفاده می‌کردند.

Ovrdrive USB به‌عنوان محصولی برای روزنامه‌نگاران و محققان و افراد نیازمند به لایه‌ی امنیتی اضافه گزینه‌ای جذاب به‌نظر می‌رسد. مکانیزم فعال‌سازی این محصول جایگزین کاملی برای رمزنگاری کامل نیست؛ اما عملکرد بسیار خوبی دارد.

خوشبختانه رمزنگاری دستی فلش مموری‌ها کار خیلی سختی نیست و ویندوز ابزاری به‌ نام BitLocker دارد که می‌تواند این کار را به‌راحتی انجام دهد. علاوه‌بر‌این، می‌توانید از ابزار منبع‌باز و محبوب VeraCrypt برای رمزنگاری دستی فلش مموری خود استفاده کنید.

قیمت فلش مموری Ovrdrive USB درحال‌حاضر ۶۹ دلار است و از آگوست ۲۰۲۴ (مرداد و شهریور ۱۴۰۳) به‌دست خریداران خواهد رسید. هزینه‌ی ارسال این محصول برای افراد ساکن خارج از ایالات‌ متحده ۱۲ دلار خواهد بود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات