بازیابی و ریکاوری اطلاعات پاک شده فلش مموری

پنج‌شنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
فلش مموری
در این مقاله از زومیت برنامه‌های ریکاوری هارد و فلش را معرفی می‌کنیم و مراحل کار با یکی از آن‌ها را مرحله به مرحله توضیح می‌دهیم.
تبلیغات

احتمالاً برایتان پیش آمده که فایل مهمی را به اشتباه حذف و سپس هر روش ممکنی که به ذهنتان آمده را برای بازگرداندن آن امتحان کنید. خوشبختانه سالیان زیادی است که برنامه‌هایی تحت عنوان ریکاوری فایل‌های حذف شده توسعه یافته‌اند و فایل‌ها را فارغ از منبعشان مانند فلش یا هارد، باز می‌گردانند.

حذف شدن فایل‌ها دلایل دیگری نیز می‌تواند داشته باشد مثلاً ممکن است به علت باگ نرم‌افزاری سیستم‌عامل، قطع شدن ناگهانی برق هارد، آسیب فیزیکی یا عوامل دیگر رخ دهد. در نهایت چیزی که مهم است، ریکاوری به موقع با ابزارهای مناسب است.

بازیابی فایل های حذف شده از فلش مموری

اگر بعد از حذف شدن فایل و چک کردن سطل زباله ویندوز یا مک، متوجه شدید که فایل به‌طور کامل از روی هارد یا فلش پاک شده، باید با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف اقدام به بازگردانی فایل‌های موردنظر کنید.

توجه داشته باشید زمانی که فایلی را پاک می‌کنید یا به هردلیلی از دیسک حذف می‌شود، در واقع فضای اشغال‌شده توسط آن برای جای‌گذاری فایل‌های جدید علامت‌گذاری می‌شود؛ بنابراین هرچه زمان بیشتری از حذف شدن فایل بگذرد، کدهای جدید جای فایل قبلی را خواهند گرفت و لحظه به لحظه کار برای شما سخت‌تر می‌شود.

باید حواستان باشد تا زمانی که موفق به بازگردانی فایل نشده‌اید، نباید با سیستم خود کاری به جز ریکاوری کردن فایل انجام دهید زیرا سایر کارهای اضافه نیز با رونویسی کدهای جدید روی کدهای قبلی، تنها شانس موفقیت شما را کمتر خواهند کرد. در ادامه برنامه‌هایی را معرفی خواهیم کرد که در مواقع بسیاری، سودمندی خود را در این زمینه به کاربران ثابت کرده‌اند.

برنامه های بازیابی فایل های حذف شده از فلش مموری

برنامه‌هایی که در زیر معرفی شده‌اند طبق نظرات کاربران و بررسی‌های انجام‌شده، کاملاً ایمن هستند و از محتوای خصوصی محافظت می‌کنند؛ اما شما نیز باید شخصاً حواستان به این مسئله باشد. همچنین نحوه‌ی کار کردن با آن‌ها نیز تا حد ممکن ساده طراحی شده تا هنگام بروز مشکل باعث سردرگمی شما نشوند.

Recoverit

recoverit

برنامه Recoverit یکی از بهترین‌ نرم‌افزارهای ریکاوری هارد فرمت شده یا فلش مموری است که بدون در نظر گرفتن نحوه حذف شدن فایل، سعی می‌کند آن‌ها را در هر فرمتی که هستند مانند عکس، فیلم، فایل‌های صوتی و آرشیو، به‌سرعت بازیابی کند. برنامه مذکور را می‌توانید برای هر دو سیستم‌عامل ویندوز و مک دانلود کنید.

پس از اینکه لیست برنامه‌ها تمام شد، در صورت نیاز می‌توانید با آموزش استفاده از برنامه Recoverit همراه زومیت باشید.

Data Rescue PC 3.2

data-rescue

نرم‌افزار Data Rescue PC 3.2 نه‌تنها برای بازیابی فایل‌های از دست رفته، بلکه برای بازیابی جداول پارتیشن، رکوردهای بوت و پیکربندی‌های پیچیده Raid نیز استفاده می‌شود. Data Rescue علاوه‌بر بازیابی اطلاعات فلش USB، همچنین به شما کمک می‌کند تا دستگاه‌های دارای پیش‌فرض‌های مکانیکی را کشف کنید و قبل‌از از دست رفتن اطلاعات بیشتر، راهنمایی‌های لازم را در مورد بازیابی آن‌ها دریافت کنید.

Data Rescue PC3 ویژگی تصویربرداری از دیسک را نیز در اختیار کاربر قرار می‌دهد، یعنی می‌توانید در صورت بروز نقص مکانیکی فوراً یک کپی بایت به بایت از دیسک‌های اصلی ایجاد کنید. البته بازیابی اطلاعات آن فقط به فایل‌های فرمت‌شده محدود می‌شود.

Recuva

recuva

برنامه Recuva نیز مانند دو برنامه قبلی وظیفه بازیابی اطلاعات را به خوبی انجام می‌دهد، به‌طوری که مراحل آسان توسط شما و مراحل سخت توسط برنامه پیش می‌رود و سهم شما تنها چند کلیک است. برنامه فوق به‌صورت رسمی دارای نسخه پورتابل (بدون نیاز به نصب) نیز بوده تا در صورت بروز مشکل سریع‌تر به دادتان برسد.

Wise Data Recovery

wise data recovery

Wise Data Recovery برنامه مفید دیگری برای بازگرداندن دیتای پاک شده‌ی فلش محسوب می‌شود. نرم افزار یادشده نتایج اسکن را رتبه‌بندی می‌کند و سپس دشواری بازیابی آن‌ها را نشان می‌دهد. Wise Data Recovery همچنین دارای گزینه جست‌وجوی پیشرفته‌ای است که به کاربر امکان می دهد اطلاعات حذف شده را سریع‌تر پیدا کند.

طراحی نسخه پرتابل برای این نرم‌افزار نیز زمانی بابت نصب از شما نمی‌گیرد اما نکته منفی این است که فقط آن دسته از فایل‌هایی را که می‌تواند شناسایی کند، بازیابی می‌کند.

Pandora Data Recovery

pandora

Pandora ابزار رایگانی است که برای بازیابی فایل‌های پاک شده دائمی از فلش مموری‌ها استفاده می‌شود. این ابزار بازیابی، فایل‌های رمزگذاری شده، آرشیو شده، مخفی یا فشرده‌شده را نیز بازیابی می‌کند و می‌توان از آن برای پیش‌نمایش، جستجو، مرور و بازیابی فایل‌های حذف شده از درایوهای دارای فرمت‌های FAT و NTFS، صرف نظر از نوع فایل استفاده کرد.

همچنین Pandora می‌تواند صدا، فیلم، اسناد و تصاویر را از هارد دیسک، کارت‌های حافظه و سطل زباله که هنوز رونویسی نشده‌اند بازیابی کند.

iCare

icare

iCare برای بازیابی فایل‌ها و پوشه‌های از‌دست‌رفته در اثر حذف ناخواسته، فرمت کردن فلش یا خراب شدن درایو استفاده می‌شود. به غیر از فلش مموری‌ها، نرم‌افزار رایگان فوق قادر است برای بازیابی فایل‌ها از هارد دیسک‌ها و کارت‌های SD نیز استفاده شود.

iCare دارای حالتی به نام Simple Wizard است که به کاربران بدون داشتن مهارت قبلی در ابزارهای بازیابی اطلاعات، اجازه می‌دهد به راحتی از نرم‌افزار استفاده کنند. تنها ایرادی که می‌توان به آن گرفت، نشان ندادن زمان انتظار برای بازیابی فایل‌ها عنوان شده است.

Undelete 360

undelete

Undelete 360 یکی از بهترین و ساده‌ترین نرم‌افزارها برای بازیابی فایل‌های از دست رفته یا پاک‌شده به صورت عمدی یا ناخواسته از فلش مموری است. فایل‌های از دست رفته از سطل بازیافت، رایانه، کارت‌های SD، دوربین دیجیتال و گوشی‌های هوشمند نیز به‌راحتی با نرم‌افزار یادشده قابل بازیابی هستند.

Stellar Data Recovery

stellar

Stellar Data Recovery برنامه سبکی است که برای بازیابی سریع فایل‌های حذف شده از فلش یا هر حافظه دیگری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. کاربر در Stellar Data Recovery قادر است فایل‌های حذف شده را در تفکیک پیش‌فرض برنامه مشاهده و هرکدام که سلامت بیشتری داشت را بازیابی کند.

Active File Recovery Tool

active-file-recovery

Active File Recovery به کاربر اجازه می‌دهد تا اطلاعات از‌دست‌رفته از درایوهای هارد و فلش را بازیابی کند. نرم‌افزار فوق دارای گزینه‌های واضح و قابلیت اسکن سریع است؛ بنابراین به شما کمک می‌کند اطلاعات خود را در کم‌ترین زمان برگردانید. البته Active File Recovery همچنان درحال توسعه است و ویژگی‌های بیشتری برای بهبود عملکرد خود نیاز دارد.

Active Undelete

active-undelete

از ویژگی‌های مثبت نرم‌افزار ریکاوری Active Undelete که تا حدودی آن را از بقیه برنامه‌ها جدا می‌کند، قابلیت جست‌وجوی هر فایل با استفاده از مشخصات منحصربه‌فرد آن‌ها است تا دسترسی به فایل‌های حذف‌شده با سرعت بیشتری انجام شود.

اکنون لیست برنامه‌ها تمام و وقت بازیابی فایل مورد نظر با استفاده از نرم‌افزار Recoverit است. دلیل انتخاب این برنامه راحتی بالا در استفاده و عملکرد مناسب آن است. ابتدا به‌دلیل محدودیت‌های پرداخت در ایران باید نسخه‌ی کرک شده‌ی برنامه را از یکی از منبع‌های داخلی دریافت و بعد از آن مراحل زیر را دنبال کنید.

  • بعد از نصب برنامه با محیطی شبیه به عکس زیر روبه‌رو خواهید شد. در بخش حافظه‌های خارجی، فلش مموری مورد نظر خود را انتخاب کنید.
recoverit
  • پس از این کار لیستی از فایل‌هایی که به هرصورتی حذف شده‌اند را مشاهده خواهید کرد. می‌توانید فایل مورد نظر را انتخاب کرده و حتی پیش‌نمایشی از آن چیزی که بعد از ریکاوری دردسترس خواهد بود را نیز ببینید. سپس روی گزینه Recover کلیک کنید تا فایل حذف‌شده بازیابی شود.
recoverit

همچنین می‌توانید از همین طریق فایل‌های حذف‌شده در سایر فضاهای ذخیره‌سازی را نیز به‌راحتی بازیابی کنید.

ممنون که تا اینجای مقاله با ما همراه بودید. اگر روش کاربردی دیگری را برای ریکاوری فلش مموری می‌شناسید، آن را در بخش کامنت‌ها با سایر کاربران زومیت به‌اشتراک بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات