اولین شبکه‌ی تجاری امن کوانتومی توسط توشیبا و BT آزمایش شد

پنج‌شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
توشیبا و BT اولین شبکه‌ی تجاری امن کوانتومی را آزمایش کردند. توشیبا سخت‌افزار توزیع کلید کوانتومی و نرم‌افزار مدیریت کلیدهای رمزنگاری را توسعه داده و BT نیز وظیفه‌ی ارائه‌ی پیوندهای رمزنگاری سراسری را در این پروژه برعهده داشته است.
تبلیغات

شرکت بریتانیایی BT و توشیبا ژاپن به‌تازگی اولین آزمایش تجاری شبکه‌ای با امنیت کوانتومی را انجام دادند تا هنگامی‌ که محاسبات کوانتومی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت، آسیب‌پذیری‌های رمزنگاری مسدود کنند. این دو شرکت اعلام کرده‌اند گروه خدمات حرفه‌ای EY از این شبکه برای اتصال دو سایت خود در لندن که یکی در پل لندن و دیگری در اسکله قناری است، استفاده خواهد کرد.

همان‌طور که رویترز اشاره می‌کند، امروزه رایانه‌های کوانتومی، غیرقابل اعتماد و هزینه‌بر هستند اما این فناوری توسط شرکت‌هایی مثل گوگل، IBM و مایکروسافت درحال توسعه است. این فناوری نسبت به ابررایانه‌ها، می‌تواند داده‌ها را میلیون‌ها برابر سریع‌تر پردازش کند.

محاسبات کوانتومی به‌جای ذخیره‌ی اطلاعات در بیت‌ها (صفر و یک) از ویژگی ذرات زیراتمی استفاده می‌کند؛ ویژگی جذابی که این ذرات می‌توانند با بهره گرفتن از آن به‌طور هم‌زمان در حالت‌های مختلف وجود داشته باشند. سپس این ذرات می‌توانند با هم ترکیب شوند و این یعنی تحت تأثیر رفتار یکدیگر قرار خواهند گرفت که این ویژگی باعث افزایش تصاعدی در قدرت محاسباتی می‌شود.

هاوارد واتسون، مدیر ارشد فناوری BT گفت که فناوری کوانتومی می‌تواند به‌طور بالقوه برای شکستن کلید‌های رمزنگاری فعلی هنگام انتقال داده‌ها مورد استفاده قرار گیرد. وی همچنین توضیح داد که توزیع کلید کوانتومی موسوم به QKD برای انتقال کلید رمزنگاری در شبکه‌های فیبر از فوتونیک استفاده می‌کند. اگر QKD در مسیر انتقال هک شود، وضعیت آن تغییر خواهد کرد و بنابراین به‌طور لحظه‌ای می‌توان حمله به شبکه را شناسایی کرد.

واتسون همچنین اعلام کرد که ‌BT و توشیبا با EY به‌عنوان اولین مشتری آزمایش خود، راه را برای اکتشافات تجاری بیشتر در فناوری‌های کوانتومی هموار می‌کنند.

این دو شرکت اعلام کرده‌اند BT پیوندهای رمزنگاری‌شده‌ی سراسری را ازطریق شبکه‌های فیبر خصوصی Openreach ارائه می‌دهد و توشیبا نیز وظیفه‌ی ارائه‌ی سخت‌افزار QKD و نرم‌افزار مدیریت کلید را برعهده دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات