موضع اپل در حفظ حریم‌ خصوصی مشکلاتی برای تیم‌های مهندسی این شرکت ایجاد کرده است

شنبه ۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۰:۵۰
مطالعه 4 دقیقه
طبق گزارش‌ها، تعهد جدی اپل به حفظ حریم‌ خصوصی کاربران، کار را برای برخی مهندسان این شرکت سخت‌تر کرده است؛ به‌طوری‌که این شرایط به وتوشدن برخی ویژگی‌های پیشنهادی و همچنین اعمال محدودیت در عملکرد پلتفرم‌های این شرکت منجر شده است.
تبلیغات

براساس بررسی‌های نشریه‌‌ی The Information، اپل اطلاعات زیادی از کاربران خود جمع‌آوری نمی‌کند و در برخی مواقع، حتی مهندسان جوان واحد حریم‌ خصوصی این شرکت می‌توانند قابلیت‌های پیشنهادی نامطبق با قوانین حریم‌ خصوصی این شرکت را رد کنند.

برخی از افراد آگاه به این نشریه اعلام کرده‌اند که دسترسی‌نداشتن اپل به اطلاعات کاربران درمقایسه‌با سایر شرکت‌های فناوری، بدین‌معنی است که نمی‌تواند قابلیت‌های ارائه‌شده‌ی رقبای خود را به‌درستی به کاربرانش ارائه دهد. این در حالی است که شرکت‌های بزرگ فناوری ازجمله گوگل و متا به‌طور آزادانه داده‌های مربوط به رفتار آنلاین کاربران خود را جمع‌آوری و تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

حریم‌ خصوصی برای اپل یکی از پایه‌ها و محورهای مهم مدل کسب‌وکار محسوب می‌شود و طبق گزارش‌ها، این ویژگی برای بسیاری از کارمندان شرکت مستقر در کوپرتینو مایه‌ی افتخار است. Apple Insider گزارش داده است برخی از مهندسان اپل که در واحدهایی غیر از حریم خصوصی کار می‌کنند، نگرانی‌هایی بابت موضع جدی اپل در حفظ حریم خصوصی ابراز کرده‌اند که باعث عقب‌ماندن این شرکت از رقبا می‌شود.

به‌عنوان مثال، مهندسان سرویس TV پلاس اپل نمی‌توانند نحوه‌ی انتقال مشتریان از یک محتوا به محتوای دیگر را تجزیه‌وتحلیل کنند. این یعنی سرویس استریم اپل نمی‌تواند ویدئوهای بیشتری را براساس اولویت‌های کاربر به وی نشان دهد؛ قابلیتی که در سرویس‌های رقیب ازجمله نتفلیکس یا دیزنی ارائه می‌شود. علاوه‌براین، بسیاری از قابلیت‌های جدید در محصولات و خدمات اپل نیز به‌دلیل وتوی حریم خصوصی، هرگز به مرحله‌ی انتشار عمومی نرسیده‌اند.

اپل سال ۲۰۱۹ در حال‌ کار روی قابلیتی بود که به کاربران اجازه می‌داد از دستیار سیری درخواست کنند تا اپلیکیشن‌ها یا سایر خدمات آنلاین را با استفاده از دستورها صوتی بخرد. کار روی این قابلیت سرانجام متوقف شد؛ زیرا مهندسان محصول رسانه در اپل نتوانستند راهکاری برای رفع محدودیت‌هایی پیدا کنند که از ادغام سیری با اپل‌ آی‌دی جلوگیری می‌کند.

کارکنان اپل در سال ۲۰۱۵ نیز روی قابلیتی جدیدی در اپلیکیشن Photos کار می‌کردند که به کاربران اجازه می‌داد مکان‌هایی که قبلاً از آن‌ بازدید کرده‌اند، به‌صورت زمانی فهرست و عکس‌های گرفته‌شده در آن مناطق را مشاهده کنند. این ویژگی را یکی از مهندسان واحد حریم خصوصی اپل وتو کرد؛ زیرا وی توضیح داد که دولت‌های مستبد چگونه می‌توانند از این قابلیت برای مشاهده‌ی مکان‌هایی سوءاستفاده کننده که کاربر به آنجا سفر کرده است.

قوانین حریم خصوصی اپل در سایر بخش‌ها ازجمله سرویس نقشه‌های این شرکت نیز مشکلاتی ایجاد کرده است. این اپلیکیشن به‌طور پیش‌فرض روی محصولات اپل نصب شده است؛ اما به‌اندازه‌ی اپلیکیشن‌های جایگزین نظیر سرویس نقشه‌های گوگل محبوب نیست. دلیل محبوبیت اندک سرویس نقشه‌های اپل این است که این شرکت داده‌های کمتری از کاربر جمع‌آوری می‌کند و به‌عنوان مثال اطلاعات مربوط به مبدأ و مقصد سفرهای وی را نگه‌داری نمی‌کند.

براساس گزارشی که روز جمعه منتشر شده است، برخی از مهندسان جوان حریم خصوصی اپل حتی می‌توانند ویژگی‌های جدید پیشنهادی اعضای ارشد در بخش‌های دیگر این شرکت را وتو کنند. بدترین حالت برای کارکنان حریم خصوصی اپل در سال‌های اخیر به اثبات رسیده است که ازجمله می‌توان به نظارت پیچیده و نرم‌افزارهای جاسوسی ساخت شرکت‌هایی مثل NSO Group اشاره کرد که ابزارهایی را به دولت‌ها می‌فروشد که با استفاده از آن‌ها می‌توانند اطلاعات دستگاه‌های اپل را از راه‌دور مشاهده کنند و بدزدند.

موضع اپل برای حفظ حریم خصوصی در برخی مواقع مشکلات منحصر‌به‌فردی ایجاد کرده است. این شرکت در فاصله‌ی بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ مشغول کار روی ویژگی Raise to Speak برای اپل واج بود. یکی از کارمندان سابق این شرکت گفت که برخی از همکاران وی اضافه‌شدن این قابلیت را رد کردند؛ زیرا داده‌های شتاب‌سنج و میکروفون را جمع‌آوری می‌کرد. آن‌ها پیشنهاد استخدام داوطلبان برای آزمایش این ویژگی را نیز رد کردند؛ زیرا به‌نظر می‌رسید این اقدام با سیاست‌های حفظ حریم خصوصی اپل مطابقت ندارد.

بااین‌حال، تعهد اپل به حفظ حریم خصوصی کاربران، همچنان عاملی مهم برای فروش محصولات این شرکت محسوب می‌شود. اپل ظاهراً موفق شده است بر برخی از اثرهای نسبتاً منفی سیاست‌های حریم خصوصی خود بر توسعه‌ی محصولاتش غلبه کند. به‌عنوان مثال، سرویس TV پلاس این شرکت پس از راه‌اندازی ابتدا با سرعت بسیار کمی رشد کرد و حالا روند رشد آن سرعت یافته است.

با وجود رقابت درخورتوجه در حوزه‌ی سرویس‌های استریم آنلاین، به‌نظر می‌رسد پلتفرم TV پلاس اپل همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد؛ زیرا در سال جاری یکی از فیلم‌های اصلی این سرویس به‌ نام CODA برنده‌ی اسکار بهترین فیلم شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات