امنیت ویندوز ۱۱ تا زمانی که همه‌ی کاربران رمزنگاری BitLocker را فعال نکنند کامل نخواهد بود

دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
امنیت ویندوز ۱۱ زمانی کامل خواهد بود که همه‌ی کاربران این سیستم‌عامل از قابلیت رمزنگاری BitLocker استفاده کنند.
تبلیغات

مایکروسافت اعلام کرده ویندوز ۱۱ درکنار ظاهر جدید، امنیت را به کاربران ارائه می‌دهد و هرچه ما کمتر نگران نشت اطلاعات حساس خود باشیم بهتر است.

درحال‌حاضر همه‌ی کاربران ویندوز ۱۱ از سطح حفاظتی کامل برخوردار نیستند. این مورد به قابلیت رمزنگاری ویندوز مرتبط است که به‌طور پیش‌فرض برای کاربرانی در این سیستم‌عامل وارد حساب مایکروسافت خود می‌شوند، فعال خواهد شد. توصیه می‌شود که این قابلیت را فعال کنید تا اگر داده‌های شما درمعرض خطر قرار گرفت، نگران این موضوع نباشید زیرا اطلاعات در حالت رمزنگاری‌شده، برای مهاجمان تقریباً غیرقابل استفاده خواهند بود.

به گزارش PCWorld، تفکیک رمزنگاری در ویندوز ۱۱ بسیار جزئی است اما اساساً اگر رایانه‌ی خانگی مجهز به ویندوز ۱۱ شما واجد شرایط استفاده از این قابلیت به‌صورت خودکار نباشد، باید به‌طور دستی، نسبت به یافتن روشی برای محافظت از اطلاعات خود اقدام کنید. با توجه به اینکه بیشتر کاربران زیاد با بخش تنظیمات ویندوز سروکار ندارند، کمتر به‌فکر رمزنگاری داده‌های خود هستند و این یعنی امنیت ویندوز ۱۱ در چنین شرایطی کامل نیست.

تنظیمات BitLocker

مایکروسافت از قبل نوعی رمزنگاری با انعطاف‌پذیری بالا را به کاربران ویندوز ارائه داده است. اگر با تفاوت بین مجوز‌های ویندوز هوم و ویندوز پرو آشنا هستید، شاید متوجه شده باشید که در مورد BitLocker صحبت می‌کنیم. این قابلیت روی سخت‌افزارهای بدون TPM نیز اجرا می‌شود. استفاده از این ویژگی باعث می‌شود کمتر نگران روش‌های رمزنگاری شخص‌ثالث باشید، زیرا BitLocker یکی از قابلیت‌های داخلی ویندوز است.

کاربران ویندوز هوم، برای دسترسی به BitLocker باید ۹۹ دلار پرداخت کنند. این هزینه درواقع حق بیمه‌ی سنگینی برای افزایش سطح امنیت است. اگر کسی نتواند این مبلغ را پرداخت کند و به‌جای آن از نرم‌افزارهای شخص‌ثالث مثل VeraCrypt بهره ببرد، چاره‌ای جز این ندارد که بدون رمزنگاری داخلی ویندوز با این سیستم‌عامل کار کند. بسیاری از افرادی که با این مشکل مواجه شده‌اند، کاربران لپ‌تاپ هستند؛ زیرا این عده بیشتر درمعرض دزدیده‌ شدن دستگاه خود هستند.

کلیپ رمزنگاری BitLocker

اگر از رمزنگاری استفاده نکنید و اطلاعات دستگاه شما ازجمله گذرواژه‌ها، اطلاعات مالیاتی و سایر جزئیات مهم، در دست فرد مهاجم قرار گیرد، وی برای استفاده از این داده‌ها نیازی به شکستن رمز نخواهد داشت. علاوه‌براین بررسی فایل‌های موجود روی دستگاه بدون رمزنگاری بسیار ساده است. یک کاربر باهوش می‌تواند با استفاده از ویژگی Personal Vault OneDrive تا حدی از این اتفاق جلوگیری کند، اما در شرایطی که حق اشتراک مایکروسافت ۳۶۵ را نداشته باشید فقط می‌توانید سه فایل را در پوشه‌ی امن خود ذخیره کنید.

برای اطمینان از اینکه ویندوز ۱۱ بالاترین سطح امنیت را برای همه‌ی کاربران فراهم کند، BitLcoker باید برای ویندوز هوم نیز دردسترس باشد. این فناوری از قبل توسعه داده شده و آماده‌ی استفاده است. مهم‌تر اینکه تنظیمات پیچیده‌تر BitLocker باعث می‌شود کاربران، رمزنگاری سیستم خود را غیرفعال کنند، زیرا نمی‌دانند کلید بازیابی کجا ذخیره شده و در این شرایط به‌ اشتباه فکر می‌کنند که اطلاعات آن‌ها قفل شده است. BitLocker امکان ذخیره‌ی دستی کلید بازیابی رمرنگاری را نیز فراهم می‌کند.

مدیران مایکروسافت با دردسترس قرار دادن BitLocker به‌طور گسترده، بخشی از درآمد خود را از دست خواهند داد اما حداقل این قابلیت دراختیار کاربران بیشتری قرار خواهد گرفت و در چنین شرایطی امنیت ویندوز افزایش خواهد یافت. روش دیگر این است که مایکروسافت هزینه‌ی فعال‌سازی BitLocker را به ۱۰ یا ۱۵ دلار کاهش دهد زیرا پرداخت این مبلغ برای بسیاری از کاربران مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

شایان‌ ذکر است که بزرگ‌ترین رقیب ویندوز در این زمینه یعنی اپل، هیچ هزینه‌ی اضافه‌ای برای فعال شدن قابلیت رمزنگاری سیستم‌عامل دسکتاپ خود دریافت نمی‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات