Adduplex: روند رشد ویندوز ۱۱ در ماه مارس متوقف شده است

شنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
به‌گفته‌ی Adduplex، با ارائه‌ی به‌روزرسانی 21H2 ویندوز ۱۰، رشد ویندوز ۱۱ در مارس ۲۰۲۲ تقریباً متوقف شده است.
تبلیغات

طبق آخرین نظرسنجی AdDuplex پس از رشد نسبتاً سریع ویندوز ۱۱ در چند ماه اول، به‌نظر می‌رسد روند رشد این سیستم‌عامل در ماه مارس متوقف شده است. آخرین نمودارها نشان می‌دهد که سهم استفاده از ویندوز ۱۱ در‌‌مقایسه‌‌‌‌با فوریه، تقریباً یکسان باقی مانده است. باوجوداین‌‌، نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ رشد کمی تجربه کرده و در ماه مارس به پراستفاده‌ترین نسخه‌ی ویندوز تبدیل شده است.

به‌گزارش XDA، داده‌های جدید به‌دست‌آمده از ۵,۰۰۰ برنامه که از SDK پلتفرم AdDuplex برای چهارچوب تبلیغاتی‌شان استفاده می‌کنند، نشان می‌دهد که روند رشد ویندوز ۱۱ در ماه مارس متوقف شده است. این برنامه‌ها روی حدود ۶۰ هزار رایانه‌ی شخصی اجرا شده‌اند که گستره‌ی نمونه‌گیری را کوچک کرده است؛ اما به‌هرحال این اطلاعات به‌ ما اجازه می‌دهد تا روند رشد و کاهش استفاده از نسخه‌های خاص ویندوز را مشاهده کنیم.

در نظرسنجی AdDuplex در ماه مارس، ویندوز ۱۱ رشد بسیار کمی را تجربه کرد و سهمی ۱۹٫۴ درصدی از کاربران اکوسیستم ویندوز را به‌خود اختصاص داد که درمقایسه‌با سهم ۱۹٫۳ درصد فوریه، افزایش بسیار ناچیزی محسوب می‌شود. از‌نظر سهم بازار نیز، این نسخه از ویندوز جایگاه سوم را حفظ کرده است و از این منظر، نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ و 21H1 ویندوز ۱۰ پیشتاز هستند.

نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ در ماه مارس رشد درخورتوجهی تجربه کرد و اکنون ۲۸٫۵ درصد سهم بازار رایانه‌های شخصی ویندوزی را دراختیار دارد. این در حالی است که سهم این نسخه از سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت در ماه فوریه ۲۱ درصد بوده است. نسخه‌ی 21H1 ویندوز ۱۰ نیز در ماه مارس با سهم ۲۶٫۵ درصدی در جایگاه دوم این فهرست قرار گرفته است.

سهم نسخه های مختلف ویندوز در ماه مارس ۲۰۲۲

بیشتر رشد ویندوز ۱۰ به نسخه‌ی 21H2 مربوط بوده که دلیلش نیز واضح است. ویندوز ۱۰ نسخه‌ی 20H2 از ماه می پشتیبانی نخواهد شد و این یعنی مایکروسافت فرایند به‌روزرسانی خودکار رایانه‌های شخصی را آغاز می‌کند تا آن‌ها را همچنان در چرخه‌ی پشتیبانی خود حفظ کند. این به‌روزرسانی بسیار جزئی است؛ بنابراین، اگر همچنان از نسخه‌ی 20H2 استفاده می‌کنید، شاید بهتر باشد که سیستم‌عامل دستگاهتان را به نسخه‌ی 21H2 به‌روزرسانی کنید.

AdDuplex به‌همراه آمار ماه مارس، سوابق داده‌هایش را برای رشد سهم هر نسخه‌ از ویندوز به‌روز کرد. همان‌طور‌که مشاهده می‌کنید، رشد ویندوز ۱۱ در این بازه‌ی زمانی کالا متوقف شده است؛ وضعیتی که در چندسال گذشته شاهدش نبوده‌ایم. بااین‌حال، با‌‌‌توجه‌‌‌به پذیرش دسته‌جمعی ویندوز ۱۱ و نسخه‌ی 21H2 ویندوز ۱۰ که تقریباً هم‌زمان منتشر شده‌اند، کاربران با سرعت نسبتاً زیادی به‌سراغ جدیدترین نسخه‌ها می‌روند.

سهم نسخه های مختلف ویندوز در ماه مارس ۲۰۲۲

در پاسخ به این پرسش که «چرا ویندوز ۱۱ رشد نکرده است؟»، به چند دلیل می‌توان اشاره کرد. ویندوز ۱۱ حداقل الزاماتی دارد که امکان اجرای آن روی بسیاری از رایانه‌های شخصی مبتنی‌بر ویندوز ۱۰ وجود ندارد. علاوه‌براین، ویندوز ۱۱ برای بسیاری از رایانه‌های شخصی که از این سیستم‌عامل پشتیبانی می‌کنند، به‌صورت به‌روزرسانی اختیاری عرضه شده است و این موضوع نرخ پذیرش آن را آهسته‌تر می‌کند. نصب ویندوز ۱۰ نسخه‌ی 21H2 روی رایانه‌های شخصی اجباری است که دوره‌ی پشتیبانی آن‌ها به‌پایان برسد؛ بنابراین، درمقایسه‌با ویندوز ۱۱ رشد سریع‌تری دارد.

چند هفته قبل، مایکروسافت اعلام کرد به‌دلیل بازخورد مثبتی که دریافت کرده است، روند عرضه‌ی ویندوز ۱۱ را سرعت می‌بخشد؛ ازاین‌رو، کاربران ویندوز ۱۱ را به‌روزرسانی بدی در نظر نمی‌گیرند. بسیاری از دستگاه‌های جدید مجهز به ویندوز ۱۱ نیز در ماه‌های آینده روانه‌ی بازار خواهند شد؛ پس، احتمالاً نرخ پذیرش این سیستم‌عامل بیشتر خواهد شد.

به‌یاد بسپارید که اینتل در نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۱، پردازنده‌ی لپ‌تاپی جدیدی عرضه نکرد؛ به‌همین‌دلیل، سخت‌افزار هیجان‌انگیری دردسترس آن‌ها نبود تا کاربران را به ارتقای سیستم‌هایشان ترغیب کند. مایکروسافت در رویداد ۵ آوریل ۲۰۲۲ (۱۶ فروردین ۱۴۰۱) قابلیت‌های جدید ویندوز ۱۱ را رونمایی خواهد کرد و احتمالاً پس از این مراسم، کاربران دلایل بیشتری برای ارتقای سیستم‌عامل خود خواهند داشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات