برای در‌امان‌ماندن از باج‌افزارها قابلیت Tamper Protection ویندوز ۱۱ را فعال کنید

سه‌شنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
باج‌افزارها به یکی از بدافزارهای خطرناک تبدیل شده‌اند و مایکروسافت برای درامان‌ماندن کاربران توصیه می‌کند که حتما قابلیت جدید ویندوز ۱۱ با نام Tamper Protection را در ویندوز دیفندر فعال کنند.
تبلیغات

مایکروسافت در سال‌های اخیر به قابلیت‌های امنیتی ویندوز توجه ویژه‌ای نشان داده و در ویندوزهای ۱۰ و ۱۱، قابلیتی به نام Tamper Protection برای مقابله با باج‌افزارها در نظر گرفته است. به‌گزارش Digitaltrends، مایکروسافت توصیه می‌کند که کاربران حتما قابلیت Tamper Protection را ازطریق ویندوز دیفندر برای سیستم خود فعال کنند تا افراد ثالث به‌خصوص در زمان نصب برنامه‌ها نتوانند سیستم را دست‌کاری کنند.

درواقع، مایکروسافت در قالب Tamper Protection که به‌رایگان در دل ویندوز ۱۱ هم تعبیه شده است، مجموعه‌ای از امکانات را برای در‌امان‌ماندن کاربران از گزند باج‌افزارها ارائه می‌کند و استفاده از این قابلیت را به‌خصوص برای کسب‌وکارها لازم می‌داند. Tamper Protection ابتدا در سال ۲۰۱۹ منتشر شده بود و برای ویندوز ۱۰ و ویندوز سرور ۲۰۲۲، ۲۰۱۹ و ۲۰۱۶ نیز دردسترس قرار داشت. مایکروسافت می‌گوید:

در زمان وقوع حمله‌های سایبری، مهاجمان برای دستیابی آسان‌تر به داده‌های شما و نصب بدافزار، تلاش می‌کنند قابلیت‌های امنیتی دستگاهتان مثل آنتی‌ویروس‌ها را غیرفعال کنند. Tamper protection از رخ‌دادن چنین سناریویی جلوگیری می‌کند.

Tamper Protection تنظیمات پیش‌فرض ویندوز را قفل می‌کند تا حین نصب برنامه‌ها، تغییری در آن‌ها رخ ندهد. تغییرات مذکور عبارت‌اند از:

  • غیرفعال‌کردن گزینه virus and threat protection
  • غیرفعال‌کردن قابلیت real-time protection
  • غیرفعال‌کردن قابلیت behavior monitoring
  • غیرفعال‌کردن آنتی‌ویروس
  • غیرفعال‌کردن امنیت کلاد
  • حذف‌کردن آپدیت‌های security intelligence

باج‌افزارها نوع خاصی از بدافزارها هستند که مهاجمان از آن‌ها برای قفل‌کردن سیستم کاربر استفاده می‌کنند و تنها درصورت دریافت مبلغی به‌عنوان باج، اطلاعات کاربر را به او بازمی‌گردانند. باج‌افزارها از سال ۲۰۱۳ فعال شدند و روزبه‌روز هم قوی‌تر می‌شوند. یکی از مشکلاتی که مقابله با باج‌افزارها را سخت‌تر می‌کند، مقاوم‌بودن آن‌ها در‌مقابل ریست‌شدن سیستم یا حتی تعویض حافظه‌ی ذخیره‌سازی است. درحال‌حاضر، با اینکه شرکت‌های توسعه‌دهنده‌ی آنتی‌ویروس‌ها راهکارهای زیادی برای خلاص‌شدن از شر باج‌افزارها ارائه داده‌اند، کارشناسان بسیار توصیه می‌کنند که دربرابر باج‌افزارها بهترین مبارزه «پیشگیری» است.

آیا سیستم شما کاربران زومیت تابه‌حال به بدافزار آلوده شده است؟ به چه طریقی توانسته‌اید از شر آن‌ها خلاص شوید و راهکارتان برای درامان‌ماندن از حمله این نوع بدافزارها چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات