باگ های ویندوز 11 ؛ آموزش رفع مشکلات متداول Windows 11

شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۵
مطالعه 40 دقیقه
نسخه‌ی رسمی ویندوز ۱۱ بالأخره منتشر شد اما این نسخه هم مانند بسیاری از نسخه‌های اولیه‌ی ویندوز با مشکلاتی همراه است.
تبلیغات

مایکروسافت بالأخره قابل توجه‌ترین نسخه‌ی ویندوز در ده سال گذشته را منتشر کرد: ویندوز ۱۱. در این نسخه‌ی جدید شاهد تغییرات و امکانات قابل‌توجهی مثل واسط کاربری کاملاً جدید با گوشه‌های گرد و عناصر شفاف هستیم. همچنین طراحی منوی استارت و نوار وظیفه (Taskbar) در این نسخه متفاوت است. بخش Action Center با دو واسط جدید به نام‌های Notification Center و Quick Settings جایگزین شده است. می‌توانید نسخه‌ی جدید Settings را هم پیدا کنید. همچنین امکانات جدید متعددی مثل ویجت‌ها، چت از مایکروسافت تیمز، Snap layouts و Snap groups، Auto HDR و DirectStorage برای بهبود تجربه‌ی کاربری به این نسخه اضافه شده‌اند.

گرچه مایکروسافت قبلا نسخه‌ی نهایی ویندوز را برای اشکال‌زدایی و رفع باگ‌ها تا زمان انتشار نسخه‌ی رسمی منتشر کرده بود، نسخه‌ی جدید هم شامل تعداد زیادی تغییر کد است که می‌توانند مشکلات ناشناخته مثل مشکلات تطبیق‌پذیری سخت‌افزار و درایورها را به‌دنبال داشته باشند.

ازآنجاکه ویندوز ۱۱ به نصب مجدد کامل نیاز دارد، کامپیوترها هم با مشکلاتی روبه‌رو می‌شوند که دلیل بسیاری از آن‌ها سیستم عامل نیست. بلکه ممکن است فرایند ارتقا به دلایلی مثل درایور، برنامه‌های ناسازگار، درایورهای دستگاه، تنظیمات سفارشی یا مشکلات مربوط به قطعات سخت‌افزاری با مشکل روبه‌رو شود. در این راهنما از ویندوز ۱۱ به اشتراک‌گذاری برخی خطاها پس از نصب ویندوز ۱۱ و راه‌حل‌های آن‌ها می‌پردازیم.

راه‌حل مشکلات ارتقا به ویندوز ۱۱

در ویندوز ۱۱ معمولاً با دو نوع مشکل روبه‌رو می‌شوید. در طول ارتقا یا پس از آن با مشکلاتی مثل ذخیره‌سازی، قابلیت‌ها، فعال‌سازی و به‌روزرسانی روبه‌رو می‌شوید که رابطه‌ی مستقیمی با سیستم عامل جدید ندارند.

برخی مشکلات هم مستقیماً به نسخه‌ی جدید ربط دارند. برای مثال ممکن است نصب ویندوز به دلیل مشکل تطبیق‌پذیری با برنامه یا سخت‌افزاری خاص دچار خطا شود یا این مشکلات ممکن است به درایورها و نرم‌افزارهای امنیتی مثل آنتی‌ویروس مرتبط باشند.

ازآنجاکه ویندوز ۱۱ مبتنی بر ویندوز ۱۰ ساخته شده است، با مشکلات نصب مشابهی روبه‌رو می‌شوید. در این راهنما مشکلات متداول ارتقا به ویندوز ۱۱ و مراحلی برای رفع مشکلات در طول نصب و پس از آن ارائه شده‌اند که به این شرح هستند:

فهرست مطالب

روش رفع مشکلات پیش‌نیاز سیستم در ویندوز ۱۱

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات نسخه‌ی جدید ویندوزی پیش‌نیازهای سیستم جدید است و ازآنجاکه این پیش‌نیازها کاملاً متفاوت با نسخه‌ی قبلی هستند و مشخص نیست کدام دستگاه‌ها سازگارند، باعث سردرگمی بسیاری از کاربران می‌شوند.

پیش‌نیازهای رسمی ویندوز ۱۱

در فهرست ذیل حداقل پیش‌نیازهای نصب ویندوز ۱۱ را مشاهده می‌کنید:

  • پردازنده: پردازنده یک گیگاهرتز یا سیستم روی تراشه (Soc) دوهسته‌ای و بالاتر
  • رم: ۴ گیگابایت
  • حافظه‌ی ذخیره‌سازی: ۶۴ گیگابایت
  • سفت‌افزار (firmware) سیستم: UEFI با فعال‌سازی Secure Boot
  • گرافیک: سازگار با DirectX 12 یا بالاتر همراه با درایور WDDM 2.0
  • TPM: نسخه‌ی ۲.۰
  • کیفیت صفحه‌ نمایش: کیفیت بالا (720p) بیشتر از ۹ اینچ به صورت قطری، هشت بیت به ازای هر کانال رنگی.

بررسی سخت‌افزاری برای اجرای ویندوز ۱۱

برای تأیید پیش‌نیازهای اولیه‌ی سخت‌افزاری در ویندوز ۱۰ مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی System کلیک کنید.

۳. روی About کلیک کنید.

۴. نوع پردازنده، رم و نوع سیستم را بررسی کنید.

نکته: RAM باید بیشتر از ۴ گیگابایت باشد و پردازنده باید از نوع نسل هشتم اینتل یا جدیدتر یا AMD Zen 2 به بالا باشد. همچنین نوع سیستم باید ۶۴ بیتی باشد زیرا ویندوز دیگر به صورت ۳۲ بیتی منتشر نمی‌شود.

۵. روی Storage کلیک کنید.

۶. بررسی کنید که درایو ویندوز (معمولا درایو C) بیشتر از ۶۴ گیگابایت باشد.

بررسی فضای ذخیره‌سازی

می‌توانید مشخصات سخت‌افزاری دستگاه را روی وب‌سایت پشتیبان تولیدکننده بررسی کنید. پس از بررسی مشخصات سخت‌افزاری، مطمئن شوید TPM نسخه‌ی ۲ فعال است. همچنین نسخه‌ی جدید ویندوز نیاز به Secure Boot دارد. می‌توانید درخواست بررسی سلامت PC را هم برای اطمینان از اجرای ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر خود اجرا کنید. با این ابزار می‌توانید از قطعات سازگار و غیرسازگار اطلاع پیدا کنید.

روش رفع مشکلات Windows Update در ویندوز ۱۱

Windows Update روشی توصیه‌شده برای دانلود و نصب ویندوز ۱۱ است اما گاهی ممکن است با خطاهایی روبه‌رو شوید که مانع از به‌روزرسانی می‌شوند.

حل خطای PC doesn’t currently meet system requirements

اگر پیغامی با این عنوان دریافت کردید: Thie PC doesn’t currently meet Windows 11 system reguirements، یعنی یک یا چند مؤلفه‌ی موردنیاز وجود ندارند و تا زمان حل مشکل نمی‌توانید نصب را ادامه دهید.

خطای ویندوز اپدیت

معمولاً در بخش setup توضیحات مربوط به مشکلاتی را که مانع از ارتقا می‌شوند می‌بینید. برای مثال با این دلایل روبه‌رو می‌شوید:

  • دیسک سیستم باید ۶۴ گیگابایت یا بیشتر باشد. پارتیشن مورد نیاز سیستم باید بیشتر از ۶۴ گیگابایت باشد. اگر دستگاهی با ظرفیت محدود دارید باید هارد درایو خود را ارتقا دهید.
  • پی‌سی باید از TPM 2.0 پشتیبانی کند. اگر دستگاهتان جدید باشد احتمالاً از این قابلیت پشتیبانی می‌کند اما ممکن است غیرفعال باشد یا نسخه‌ی آن ۱.۲ باشد یا ممکن است کامپیوتر اصلاً ماژول امنیتی نداشته باشد.

علاوه بر دلایل فوق، ممکن است ستاپ ویندوز ۱۱ درباره‌ی Secure Boot به مشکل بخورد. اگر دستگاهی با UEFI و TPM 2.0 دارید، باید قابلیت Secure Boot را هم داشته باشید.

رفع پیش‌نیاز فضای دیسک

برای بررسی فضای حافظه‌ی ذخیره‌سازی در ویندوز ۱۰، مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Storage کلیک کنید.

۳. زیر بخش Storage، میزان حافظه‌ی درایو ویندوز را بررسی کنید.

پیش نیاز فضای دیسک

اگر درایوتان زیر ۶۴ گیگابایت باشد، باید حافظه‌‌ی ذخیره‌سازی خود را ارتقا دهید. در اینجا سیستم به حداکثر ظرفیت اشاره دارد نه حافظه‌ی آزاد دردسترس.

رفع پیش‌نیاز TPM 2.0

برای بررسی و فعال‌سازی ماژول TPM 2.0 در ویندوز ۱۰ مراحل ذیل را دنبال کنید:

هشدار: تغییر نادرست تنظیمات می‌تواند مانع از راه‌اندازی کامپیوتر شود. تنها باید در شرایط ضروری تنظیمات مادربرد را تغییر دهید.

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Update & Security کلیک کنید.

۳. روی Recovery کلیک کنید.

۴. زیر بخش Advanced startup روی دکمه‌ی Restart now کلیک کنید.

پیش‌نیاز TPM2

۵. روی Troubleshoot کلیک کنید.

کلیک روی troubleshoot

۶. روی Advanced Options کلیک کنید.

کلیک روی advance options

۷. روی گزینه‌ی UEFI Firmware settings کلیک کنید.

کلیک روی uefi settings

نکته: اگر legacy BIOS دارید، این گزینه دردسترس نخواهد بود.

۸. روی دکمه‌ی Restart کلیک کنید.

ری‌‌استارت uefi settings

۹. صفحه‌ی security settings را باز کنید.

نکته: تنظیمات UEFI معمولاً برای هر تولیدکننده و برای هر مدل کامپیوتری متفاوت هستند. درنتیجه، برای دیدن جزئیات مربوط به تنظیمات امنیتی باید وب‌سایت پشتیبانی تولیدکننده را بررسی کنید.

۱۰. گزینه‌ی Trusted Platform Module (TPM) را انتخاب کنید و کلید Enter را فشار دهید.

تنظیمات tpm

۱۱. گزینه‌ی Enabled را انتخاب کنید و کلید Enter را فشار دهید.

فعالسازی tpm

۱۲. از تنظیمات UEFI خارج شوید.

۱۳. تغییرات را تأیید کنید و کامپیوتر را ری‌استارت کنید.

پس از تکمیل مراحل فوق، ماژول امنیتی امکان تنظیم و استفاده از ویژگی‌هایی مثل BitLocker یا بررسی تطبیق‌پذیری را برای نصب ویندوز ۱۱ می‌دهد.

حل پیش‌نیاز Secure Boot

برای فعال‌سازی Secure Boot روی کامپیوتر، مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Update & Security کلیک کنید.

۳. روی Recovery کلیک کنید.

۴. زیر بخش Advanced startup روی دکمه‌ی Restart now کلیک کنید.

ری استارت secure boot

۵. روی Troubleshoot کلیک کنید.

کلیک روی troubleshoot

۶. روی Advanced options کلیک کنید.

کلیک روی advance options

۷. روی گزینه‌ی UEFI Firmware settings کلیک کنید.

کلیک روی uefi settings

نکته‌: اگر legacy BIOS دارید، این گزینه دردسترس نخواهد بود.

۸. روی دکمه‌ی Restart کلیک کنید.

ری‌‌استارت uefi settings

۹. صفحه‌ی boot یا security settings را باز کنید.

نکته: تنظیمات UEFI برای هر سازنده یا حتی هر مدل کامپیوتری متفاوت هستند. درنتیجه برای جزئیات بیشتر درباره‌ی تنظیمات متداول باید وب‌سایت پشتیبان تولیدکننده را ببینید.

۱۰. گزینه‌ی Secure Boot را انتخاب کنید و کلید Enter را فشار دهید.

۱۱. گزینه‌ی Enabled را انتخاب کنید و کلید Enter را فشار دهید.

فعال‌سازی secure boot

۱۲. از UEFI settings خارج شوید.

۱۳. تغییرات را برای ری‌استارت کامپیوتر تأیید کنید.

پس از تکمیل مراحل فوق، ماژول امنیتی فعال می‌شود و کامپیوتر حالا با پیش‌نیازهای ویندوز ۱۱ منطبق است.

رفع خطاهای غیرمنتظره با استفاده از Windows Update

علاوه بر مشکلات پیش‌نیازهای سیستم، ممکن است با مشکلات Windows Update هم روبه رو شوید اما می‌توانید از اشکال‌زدای تعبیه‌شده برای حل مشکلات متداول استفاده کنید. برای رفع مشکل Windows Update برای دانلود ویندوز ۱۱ مراحل ذیل را دنبال کنید.

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Update and Security کلیک کنید.

۳. روی Troubleshoot کلیک کنید.

۴. روی گزینه‌ی Additional troubleshooters کلیک کنید.

گزینه‌ی additional troubleshooter

۵. زیر بخش Get up and running، گزینه‌ی Windows Update را انتخاب کنید.

۶. روی دکمه‌ی Run the troubleshooter کلیک کنید.

گزینه run troubleshooter

۷. روی گزینه‌ی Apply this fix کلیک کنید.

نکته: فعال نبودن گزینه‌ی Apply this fix به این معنی نیست که مشکل حل نشده است. این ابزار برخی مشکلات را حل می‌کند و اگر بازهم خطایی به وجود بیاید، گزینه‌‌ی apply the fix ظاهر می‌شود.

۸. با توجه به مسیرهای صفحه‌ی نمایش ادامه دهید.

۹. روی دکمه‌ی Close کلیک کنید.

close troubleshooter

۱۰. کامپیوتر را ری‌استارت کنید.

پس از تکمیل مراحل فوق، تنظیمات Windows Update برای نصب ویندوز ۱۱ اجرا می‌شود. دریافت خطای 0xc1900223 به این معنی است که مشکلی در دانلود نسخه‌ی جدید وجود دارد و نیازی نیست کاری انجام دهید. سیستم در زمانی دیگر مجددا دانلود را آغاز می‌کند.

رفع خطای 0x80073712 با استفاده از Windows Update

هنگام ارتقا به ویندوز ۱۱ ممکن است با پیغام خطای 0x80073712 روبه‌رو شوید. این پیغام به این معنی است که یک یا چند فایل وجود ندارند یا آسیب‌ دیده‌اند. با استفاده از ابزار Deployment Servicing and Management یا DISM می‌توانید این مشکل را حل کنید و فایل‌های سیستمی را در وضعیتی خوب بازیابی کنید. برای استفاده از DISM برای رفع مشکل Windows Update مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Start را باز کنید.

۲. Command Prompt را جستجو کنید (CMD)، روی نتیجه‌ی اول کلیک راست کنید و گزینه‌ی Run as administrator را انتخاب کنید.

۳. دستور ذیل را تایپ کرده و کلید Enter را فشار دهید.

dism /Online /Cleanup-image /Restorehealth

فعالسازی dism

پس از تکمیل این مراحل، فایل‌های ضروری تعمیر می‌شوند و Windows Update دانلود و نصب اولین به‌روزرسانی نیم‌ساله‌ی ویندوز ۱۰ را آغاز می‌کند.

رفع خطای 0x800F0922 در ارتقا با Window Update

اگر از Windows Update برای ارتقای دستگاه خود استفاده می‌کنید ممکن است با خطای 0x800F0922 روبه‌رو شوید. این خطا به این معنی است که کامپیوتر نمی‌تواند به سرورهای به‌روزرسانی دسترسی پیدا کند یا پارتیشن سیستم حافظه‌ی کافی را ندارد.

قطع نشست VPN

در زمان ارتقا به ویندوز ۱۱، معمولاً خطای 0800F00922 را زمانی می‌بینید که اتصال VPN فعال است. برای قطع نشست VPN مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. روی آیکن شبکه در نوار وظیفه کلیک کنید.

۲. کانکشن VPN را انتخاب کنید.

۳. روی دکمه‌ی Disconnect کلیک کنید.

قطع اتصال vpn

اگر از نرم‌افزار کلاینت VPN دیگری استفاده می‌کنید، مستندات نرم‌افزار برای دستورالعمل‌های قطع اتصال بررسی کنید.

تنظیم پارتیشن محافظت‌شده‌ی سیستمی (System Reserved)

نرم‌افزارهای امنیتی شرکت‌های شخص ثالث (برای مثال آنتی‌ویروس) می‌توانند داده‌ها را در پارتیشن System Reserved ذخیره کنند و همین مسئله می‌تواند مانع از نصب ویندوز ۱۱ شود.

reserved partition گزینه

می‌توانید این مشکل را با استفاده از ابزارهای شخص ثالث حل کنید و اندازه‌ی پارتیشن را برابر یا بیشتر از ۵۰۰ مگابایت تنظیم کنید. این فرایند نه‌تنها مشکل را حل می‌کند بلکه می‌توانید نصب جدیدی را اجرا کنید که مشکلات دیگر را حل کند و عملکرد سیستم را بهبود دهد.

روش رفع مشکلات فلش درایو USB در نصب ویندوز ۱۱

اگر نصب ویندوز ۱۱ با واسطه‌ی قابل بوت USB آغاز کردید و ستاپ با مشکل روبه‌رو شد، ممکن است یک یا چند فایل دردسترس نباشند یا آسیب‌ دیده باشند. راه‌حل سریع رفع این مشکل ساخت فلش درایو USB جدید است. برای ساخت فلش درایو USB جدید مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. صفحه‌ی دانلود ویندوز ۱۱ را باز کنید.

۲. زیر بخش Create Windows 11 Installation Media، برای ذخیره‌سازی فایل روی دستگاه روی دکمه‌ی Download now کلیک کنید.

create installation media گزینه

۳. روی فایل MediaCreationToolW11.exe برای راه‌اندازی ابزار کلیک کنید.

۴. روی دکمه‌ی Accept برای پذیرش شرایط کلیک کنید.

۵. گزینه‌ی Use the recommended options for this PC را غیرفعال کنید (اختیاری).

انتخاب زبان و نسخه

۶. زبان و نسخه‌ی صحیح ویندوز ۱۱ را انتخاب کنید.

۷. روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

۸. گزینه‌ی USB flash drive را انتخاب کنید.

انتخاب واسطه فلش درایو

۹. روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

۱۰. فلش درایو USB را انتخاب کنید.

انتخاب فلش درایو

نکته: اگر دستگاه در این فهرست نبود، روی گزینه‌ی Refresh drive list کلیک کنید.

۱۱. روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

۱۲. روی دکمه‌ی Finish کلیک کنید.

پس از تکمیل مراحل، ابزار Media Creation واسطه‌ی ستاپ جدیدی را همراه با فایل‌ها برای نصب ویندوز ۱۱ ایجاد می‌کند.

روش حل مشکلات ستاپ در نصب ویندوز ۱۱

در صورت استفاده از ابزارهای نصب موجود، ممکن است ستاپ ویندوز ۱۱ به شکل غیرمنتظره‌ای با کد خطای 0x8007042B 0x4000D یا 0x800700B7 0x2000A متوقف شود که نشان‌دهنده‌ی وجود فرایند ناسازگار است. برای حل مشکل می‌توانید پردازش ناسازگار را پیدا کنید و ستاپ را از سربگیرید. در نهایت با بوت تمیز می‌توانید نصب را مجددا شروع کنید یا اپلیکیشن مشکل‌ساز را نصب کنید.

پایان دادن به فرایند در Task Manager

برای پایان دادن به یک فرایند یا اپلیکیشن در Task Manager مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Start را باز کنید.

۲. Task Manager را جستجو کنید و روی اولین نتیجه برای باز کردن اپلیکیشن کلیک کنید.

۳. روی دکمه‌ی More details کلیک کنید.

۴. اپلیکیشن یا فرایند را انتخاب کنید.

۵. روی دکمه‌ی End Task کلیک کنید.

پایان دادن به فرآیند

۶. مراحل ۳ و ۴ را برای پایان دادن به اپلیکیشن‌های باقی‌مانده تکرار کنید.

پس از تکمیل مراحل، ستاپ را ری‌استارت کنید و کار را با نصب ویندوز ۱۱ ادامه دهید.

حذف اپلیکیشن ویندوزی

برای حذف یک اپلیکیشن در ویندوز ۱۰، مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Apps کلیک کنید.

۳. روی Apps & features کلیک کنید.

۴. اپلیکیشن را انتخاب کنید.

۵. روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید.

حذف اپلیکیشن

۶. مجددا روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید.

۷. کار را براساس مسیرهای صفحه‌ی نمایش ادامه دهید.

پس از تکمیل مراحل فوق، فرایند ارتقا با موفقیت به پایان می‌رسد.

روش حل مشکلات Installation Assistant هنگام نصب ویندوز ۱۱

Installation Asisstant ابزاری برای ارتقا در محل است، اما گاهی اوقات مشکلاتی را در فرآیندهای ارتقا به وجود می‌آورد.

مشکل installation assistant

مشکلات مربوط به Installation Assistant اغلب به شبکه ربط دارند و می‌توانید با رعایت نکات ذیل این مشکلات را حل کنید:

  • ابزار را ببندید، کابل شبکه یا دستگاه را با استفاده از آیکن شبکه روی نوار وظیفه قطع کنید. یک دقیقه‌ی کامل صبر کنید، کامپیوتر را مجددا به شبکه وصل کنید و Installation Asisstant را مجددا باز کنید.
  • دستگاه را ری‌استارت کنید، Installation Assistant را مجددا باز کنید و ستاپ را ادامه دهید.

در صورت ادامه‌ی مشکلات، فایل ایزوی ویندوز ۱۱ را دانلود کنید، برای باز کردن فایل در File Explorer روی آن دبل کلیک کنید و ارتقا به ویندوز ۱۱ را به صورت دستی اجرا کنید.

روش حل خطای 0xC1900101 در ارتقا به ویندوز ۱۱

کدهای خطایی که با 0xC1900101 یا 0x80090011 شروع می‌شوند مشکلات متعددی را در طول فرایند ارتقای ویندوز ۱۱ نشان می‌دهند. خطاهای ذیل از نمونه‌های متداول خطای 0xc1900101 هستند که ممکن است هنگام ارتقا به ویندوز ۱۱ رخ دهند:

  • 0xC1900101 - 0x2000c
  • 0xC1900101 - 0x20017
  • 0xC1900101 - 0x30017
  • 0xC1900101 - 0x30018
  • 0xC1900101 - 0x3000D
  • 0xC1900101 - 0x4000D
  • 0xC1900101 - 0x40017

پاکسازی فضای حافظه

برای نصب ویندوز ۱۱ نیاز به چند گیگابایت فضای حافظه است تا ارتقا به درستی پردازش شود. اگر دستگاه از حافظه‌ی کافی برخوردار نباشد ممکن است با کدهای خطای 0xC1900101 روبه‌رو شوید. می‌توانید این مشکل را با استفاده از تنظیمات Storage و Apps & features حل کنید.

قطع اتصال دستگاه‌ها

اگر کامپیوتر به دستگاه‌های جانبی مثل هاردهای اکسترنال، پرینتر، دستگاه‌های بلوتوث، دستگاه‌های USB یا دوربین وصل است آن‌ها را از کامپیوتر جدا کنید تا احتمال بروز خطا و دیگر مشکلات مربوط به ارتقا به ویندوز ۱۱ را کاهش دهید. می‌توانید این دستگاه‌ها را مجددا پس از ارتقا وصل کنید.

حذف اپلیکیشن‌های امنیتی

در صورت بروز مشکل با نرم‌افزارهای امنیتی شخص ثالث، ممکن است با کدهای خطای 0xC1900101 0x20017 و 0xC1900101 0x30017 روبه‌رو شوید. ساده‌ترین روش برای حل این مشکلات حذف نرم‌افزارهای مشکل‌ساز است. برای حذف موقتی اپلیکیشن‌های امنیتی مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Apps کلیک کنید.

۳. روی Apps & features کلیک کنید.

۴. اپلیکیشن امنیتی را انتخاب کنید.

۵. روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید.

حذف اپلیکیشن

۶. مجددا روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید.

۷. کار را با مراحل بعدی ادامه دهید.

پس از تکمیل مراحل فوق، ارتقا را ادامه دهید. پس از تکمیل ارتقا، نرم‌افزارها را مجددا نصب کنید.

به‌روزرسانی درایورهای دستگاه

اگر در فرایند نصب با مشکل درایور روبه‌رو شدید ممکن است خطاهایی را ببینید که با 0xC1900101 یا 0x80090011 آغاز می‌شوند. هنگام دانلود به‌روزرسانی درایور از وب‌سایت پشتیبان تولیدکننده توصیه می‌شود از دستورالعمل‌های مرتبط استفاده کنید. برای به‌روزرسانی درایورهای دستگاه روی کامپیوتر، مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Update & Security کلیک کنید.

۳. روی Windows Update کلیک کنید.

۴. روی گزینه‌ی‌ View optional updates کلیک کنید.

گزینه view optional updates

نکته: این گزینه تنها در صورتی دردسترس است که به‌روزرسانی درایور ازطریق Windows Update وجود داشته باشد.

۵. روی فهرست Driver updates کلیک کنید تا توسعه پیدا کند.

۶. درایور را برای به‌روزرسانی انتخاب کنید.

۷. روی گزینه‌ی Download and install کلیک کنید.

گزینه optional updates

پس از تکمیل مراحل فوق، به‌روزرسانی درایور می‌تواند خطاهایی را که مانع از نصب ویندوز ۱۱ شدند، حل کند.

تعمیر نصب فعلی

در صورت بروز یکی از خطاهای 0xC1900101، مشکل می‌تواند از ستاپ باشد. می‌توانید این مشکل را با استفاده از ابزارهای خط فرمان DISM و System File Chekcer یا SFC حل کنید.

تعمیر هارد درایو

همچنین می‌توانید از ابزار CHKDSK برای تعمیر خطاهای فیزیکی مشخص و منطقی روی درایو نصب استفاده کنید. برای استفاده از ابزار CHKDSK تمام اپلیکیشن‌های در حال اجرا را ببندید سپس این مراحل را دنبال کنید:

۱. Start را باز کنید.

۲. Command Prompt را جستجو کنید روی نتیجه‌ی اول کلیک راست کنید و گزینه‌ی Run as administrator را انتخاب کنید.

۳. دستور ذیل را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید:

:chkdsk/f c

دستور chkdsk

۴. Y را تایپ کنید و کلید Enter را برای زمان‌بندی اسکن فشار دهید.

۵. کامپیوتر را ری‌استارت کنید.

پس از ریبوت کامپیوتر، ابزار CHKDSK تمام مشکلات درایو را حل می‌کند.

نصب تمیز آپگرید

اگر لپ‌تاپ یا کامپیوترتان به نمایش کد خطای 0xC1900101 ادامه داد می‌توانید ارتقا را با USB قابل بوت اجرا کنید تا نصبی تمیز داشته باشید.

روش رفع کد خطای 0x80070070 در ارتقا به ویندوز ۱۱

اگر کد خطای 0x80070070-0x50011، 0x80070070-0x50012 یا 0x80070070-0x60000 را دیدید یعنی کامپیوتر فضای کافی برای پردازش ستاپ ندارد. پاکسازی فایل‌های موقتی برای رسیدن به فضای بیشتر در درایو می‌تواند این مشکل را حل کند. برای آزادسازی فضای ذخیره‌سازی و ادامه‌ی به‌روزرسانی مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی System کلیک کنید.

۳. روی Storage کلیک کنید.

۴. در بخش Storage روی گزینه‌ی Temporary files برای درایو سیستم کلیک کنید.

حذف فایل‌های موقتی

۵. آیتم‌هایی را که می‌خواهید حذف کنید پیدا کنید.

حذف فایل‌های temp

نکته: هنگام انتخاب آیتم‌ها، گزینه‌های Windows Setup temporary files یا Windows ESD installation files را انتخاب نکنید زیرا این دو فایل‌های آپگرید هستند.

۶. روی دکمه‌ی Remove Button کلیک کنید.

پس از تکمیل مراحل فوق، ارتقا به اولین نسخه‌ی ویندوز ۱۱ را ادامه دهید.

اگر نمی‌توانید فضای کافی ایجاد کنید می‌توانید از حافظه‌ی اکسترنال (مثل فلش درایو USB یا هارد درایو اکسترنال) با حداقل ۱۶ گیگابایت فضا به‌عنوان فضایی موقتی برای ستاپ آپگرید استفاده کنید.

روش رفع کد خطای 0x80070002 0x20009 در ارتقا به ویندوز ۱۱

کد خطای 0x8007002 0x20009 نشان‌دهنده‌ی مشکل ستاپ برای پیدا کردن فایل‌های نصب است. می‌توانید این مشکل را با قطع اتصال هر درایو اکسترنالی که بخشی از فایل نصب نیست از جمله فلش درایوهای USB (به جز واسط ستاپ) و هارد درایوها حل کنید و نصب را از سر بگیرید.

روش رفع کد خطای 0xC1900107 در ارتقا به ویندوز ۱۱

در نمونه‌های نادری که کد خطای 0xC1900107 ظاهر می‌شود، یعنی دستگاه برای ارتقا تلاش می‌کند اما پاکسازی نصب قبلی هنوز در حالت تعلیق است. می‌توانید این مشکل را با حذف کپی ستاپ قبلی یا ری‌استارت دستگاه حل کنید. برای حذف فایل‌های نصب قبلی مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی System کلیک کنید.

۳. روی Storage کلیک کنید.

۴. زیر بخش Storage روی گزینه‌ی Configure Storage Sense or run in now کلیک کنید.

گزینه configure storage sense

۵. زیر بخش Free up space now، گزینه‌ی Delete previous versions of Windows را فعال کنید.

۶. گزینه‌ی Delete previous versions of Windows را فعال کنید.

۷. روی دکمه‌ی Clean now کلیک کنید.

دکمه clean now

پس از تکمیل مراحل فوق، فرایند ارتقا به ویندوز ۱۱ ادامه پیدا می‌کند.

روش رفع کد خطای 0x800F0923 در نصب ویندوز ۱۱

اگر دستگاه در حال اجرای ویندوز ۱۰ است و می‌خواهید آن را به ویندوز ۱۱ ارتقا دهید، ممکن است کد خطای 0x800F0923 را ببینید که مشکل تطبیق پذیری با برنامه یا درایور را نشان می‌دهد. این خطا معمولاً مربوط به درایور گرافیکی است. در این صورت نصب جدیدترین به‌روزرسانی‌ها از وب‌سایت پشتیبانی تولید‌کننده می‌تواند به حل مشکل کمک کند. اگر نتوانستید درایور جدیدتری را پیدا کنید می‌توانید از نسخه‌ی بتا استفاده کنید. اگر درایور به‌روزرسانی جدیدی نداشته باشد می‌توانید آن را برای ادامه‌ی نصب حذف کنید و پس از ارتقا به ویندوز ۱۱ مجددا نصب کنید.

راه‌حل تطبیق‌پذیری اپلیکیشن

اگر مشکل از اپلیکیشن باشد دو انتخاب دارید: نصبت به‌روزرسانی جدیدتر یا حذف آن قبل از ادامه‌ی ستاپ. برای حذف اپلیکیشن‌ها مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Apps کلیک کنید.

۳. روی Apps & features کلیک کنید.

۴. اپلیکیشن ناسازگار را انتخاب کنید.

۵. روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید.

حذف اپلیکیشن

۶. مجددا روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید.

۷. نصب را براساس مسیرهای روی صفحه‌ی نمایش ادامه دهید.

پس از تکمیل مراحل، نصب ویندوز ۱۱ را ادامه دهید. پس از این فرایند می‌توانید اپلیکیشن‌ها را مجددا نصب کنید.

راه‌حل تطبیق‌پذیری درایور

برای حذف درایور دستگاه مراحل ذیل را انجام دهید:

۱. Start را باز کنید.

۲. Device Manager را جستجو کنید و اولین نتیجه را برای باز کردن اپلیکیشن باز کنید.

۳. شاخه‌ی مربوط به مشکلات دستگاه را توسعه دهید.

۴. روی بخش موردنظر کلیک راست کنید و گزینه‌ی Uninstall device را انتخاب کنید.

تطبیق پذیری درایور

۵. مجددا روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید.

پس از تکمیل مراحل فوق، درایور حذف می‌شود و فرایند نصب بدون هیچ مشکلی ادامه می‌یابد.

روش رفع کد خطای 0xC1900208 در ارتقا به ویندوز ۱۱

هنگام ارتقا به ویندوز ۱۱، کد خطای 0xC1900208-0x4000c نشان‌دهنده‌ی ناسازگاری با اپلیکیشن است. راه‌حل سریع این مشکل حذف اپلیکیشن مشکل‌ساز است. برای حذف اپلیکیشن ناسازگار مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Apps کلیک کنید.

۳. روی Apps & features کلیک کنید.

۴. اپلیکیشن ناسازگار را انتخاب کنید

۵. روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید.

حذف اپلیکیشن

۶. مجددا روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید.

۷. مسیرهای صفحه‌ی نمایش را برای حذف اپلیکیشن دنبال کنید.

پس از تکمیل این مراحل نصب ویندوز ۱۱ ادامه پیدا می‌کند.

روش حل مشکل صفحه‌ی نمایش سیاه در ویندوز ۱۱

صفحه‌ی نمایش سیاه یکی از مشکلات رایجی است که در طول نصب جدید و پس از آن رخ می‌دهد و بسیاری از اوقات مشکل از درایور گرافیکی یا فرایند ارتقا است. در چنین شرایطی یافتن ریشه‌ی مشکل کار دشواری است اما ساده‌ترین راه بازگشت به نسخه‌ی قبلی است. برای حذف و بازگشت به نسخه‌ی قبلی ویندوز مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. روی Settings کلیک کنید.

۲. روی System کلیک کنید.

۳. روی صفحه‌ی Recovery در سمت راست کلیک کنید.

صفحه recovery

۴. زیر بخش Recovery options در تنظیمات Previous version of Windows روی دکمه‌ی Go back کلیک کنید.

گزینه go back

نکته: اگر گزینه دردسترس نیست، باید فرایند نصب مجدد را انجام دهید.

۵. هر کدام از دلایل ذیل را به دلخواه انتخاب کنید.

انتخاب دلیل حذف ویندوز ۱۱

۶. روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

۷. روی دکمه‌ی No,thanks کلیک کنید.

گزینه check for updates

۸. روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

بازگشت به نسخه قبلی

۹. مجددا روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

صفحه dont get lock out

۱۰. روی دکمه‌ی Go back to earlier build کلیک کنید.

مرحله آخر بازگشت به نسخه قبل

پس از تکمیل این مراحل باید منتظر به‌روزرسانی جدیدی باشید که مشکلات مرتبط را برطرف کند.

روش رفع خطای تکمیل نصب ویندوز ۱۱

در طول ارتقا از ویندوز ۱۰ به ویندوز ۱۱ ممکن است با دو پیغام روبه‌رو شوید که نشان می‌دهند یک جای کار اشتباه است:

. Error: We couldn't complete the updates. Undoing changes. Don't turn off your computer

Error: Failure configuring Windows Updates. Reverting change

اگر یکی از این دو پیغام را دریافت کردید می‌توانید کد خطای تنظیمات Windows Update را تعیین کنید که بعدا می‌توانید از آن‌ها برای جستجوی راه‌حل مناسب استفاده کنید.

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Update & Security کلیک کنید.

۳. روی Windows Update کلیک کنید.

۴. روی گزینه‌ی View your update history کلیک کنید.

تنظیمات view update history

۵. کد خطای کنار به‌روزرسانی ناموفق را بررسی کنید.

خطای مشکل نصب

پس از تکمیل این مراحل از کد خطا برای جستجوی آنلاین دستورالعمل‌ها استفاده کنید.

روش حل مشکلات وای فای و اداپتور اترنت در ویندوز ۱۱

پس از ارتقا به نسخه‌ی جدید ویندوز، معمولاً با مشکلاتی در اداپتورهای وای فای و اترنت روبه‌رو می‌شوید. گاهی ممکن است اتصال قابل اطمینان نباشد و گاهی اوقات به صورت کامل خراب شود. با اینکه مشکل شبکه‌سازی می‌تواند عوامل مختلفی مثل درایورها، تنظیمات، سیگنال وایرلس، کابل، سوییچ، روتر یا ارائه‌دهنده‌ی سرویس اینترنت (ISP) باشد، باگ‌های نسخه‌ی جدید ویندوز ۱۱ هم می‌توانند مشکل‌ساز شوند. اگر اخیراً کامپیوتر خود را ارتقاء داده باشید مشکل می‌تواند از درایور یا تنظیمات باشد و می‌توانید آن را با استفاده از اشکال‌زدای شبکه یا قابلیت ریست شبکه حل کنید.

اشکال‌زدای شبکه (Network troubleshooter)

برای حل مشکلات اداپتور شبکه پس از ارتقا به ویندوز ۱۱، مراحل ذیل را به کار ببرید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی System کلیک کنید.

۳. روی صفحه‌ی Troubleshoot در سمت راست کلیک کنید.

۴. روی تنظیمات Other troubleshooter کلیک کنید.

گزینه other troubleshooters

۵. زیر بخش Other روی دکمه‌ی Run برای Network Adapter کلیک کنید.

اجرای network adaptor

۶. مرحله را براساس مسیرهای روی صفحه‌ی نمایش ادامه دهید. پس از تکمیل این مراحل، دستگاه مجددا به شبکه وصل می‌شود.

ریست شبکه

برای ریست اداپتورهای شبکه در ویندوز ۱۱ به تنظیمات پیش‌فرض، مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Network & internet کلیک کنید.

۳. روی صفحه‌ی Advance network settings در سمت راست کلیک کنید.

تنظیمات پیشرفته شبکه

۴. زیر بخش More settings روی تنظیمات Network reset کلیک کنید.

ریست شبکه

۵. روی دکمه‌ی Reset now کلیک کنید.

دکمه reset now

۶. روی دکمه‌ی Yes کلیک کنید.

پس از تکمیل مراحل، ویندوز ۱۱ اداپتورها را مجددا نصب کرده و تنظیمات پیش‌فرض را بازیابی می‌کند. اگر از اتصال بی‌سیم استفاده می‌کنید باید برای اتصال دوباره رمز عبور خود را وارد کنید.

رفع خطای 0x8007007F Installation Asisstant در ویندوز ۱۱

گرچه روش توصیه‌شده برای ارتقا به ویندوز ۱۱ استفاده از تنظیمات Windows Update است می‌توان این نسخه‌ی جدید را با Installation Assistant نصب کرد که مانند Update Assistant برای ویندوز ۱۰ عمل می‌کند. بااین‌حال این اپلیکیشن طبق انتظار برای همه عمل نمی‌کند و ممکن است با خطای 0x8007007F روبه‌رو شوید.

مایکروسافت خطای 0x8007007F را مشکل ویندوز ۱۱ نمی‌داند اما می‌توانید این مشکل را با نصب فایل ایزوی ویندوز ۱۱ و راه‌اندازی فرایند ستاپ از File Explorer حل کنید. برای دانلود فایل ایزوی ویندوز ۱۱ به صورت مستقیم از وب‌سایت پشتیبانی مایکروسافت، مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. صفحه‌ی دانلود ویندوز ۱۱ را باز کنید.

۲. زیر بخش Download Windows 11 Disk Image (ISO) گزینه‌ی Windows 11 را انتخاب کنید.

دانلود ایزو ایمیج

۳. روی دکمه‌ی Download کلیک کنید.

۴. زبان ISO را انتخاب کنید.

انتخاب زبان ایزو

۵. روی دکمه‌ی Confirm کلیک کنید.

۶. روی دکمه‌ی 64-bit Download کلیک کنید.

دانلود نسخه ۶۴ بیت

۷. روی فایل ایزو برای باز کردن آن در File Explorer کلیک کنید.

۸. روی Setup.exe برای راه‌اندازی اینستالر دبل کلیک کنید.

پس از تکمیل مراحل فوق، به ارتقای دستگاه به ویندوز ۱۱ ادامه دهید.

راه‌حل مشکلات متداول ویندوز ۱۱

روش رفع مشکل کار نکردن VirtualBox در ویندوز ۱۱

اگر از Virtual Box استفاده می‌کنید، ماشین‌های مجازی پس از ارتقا به ویندوز ۱۱ راه‌اندازی نمی‌شوند و ممکن است خطا دریافت کنید. این خطا به دلیل مشکل ناسازگاری بین VirtualBox و ویندوز ۱۱ و وجود Hyper-V روی کامپیوتر رخ می‌دهد. مایکروسافت به خوبی از این مشکل آگاه است و انتظار دارد اوراکل نسخه‌ی به‌روزرسانی برای حل این مشکل را در ماه جاری (اکتبر) منتشر کند.

به‌روزرسانی VirtualBox

طبق اطلاعات منتشر شده از سوی مایکروسافت و اوراکل، این مشکل به‌دلیل بروز خطایی میان VurtualBox و Hyper-V رخ می‌دهد. خطایی که در نسخه ۶٫۱٫۲۸ به‌طور کامل مرتفع شده است. بنابراین برای حل کامل مشکل باید نرم‌افزار را به نسخه مذکور یا بالاتر به‌روزرسانی کنید.

غیرفعال‌سازی Hyper-V

اگر ارتقا به ویندوز ۱۱ را انجام داده‌اید می‌توانید مشکل را با غیرفعال‌سازی Microsoft Hyper V حل کنید:

۱. Start را باز کنید.

۲. Turn Windows features on or off را جست‌وجو کنید و روی اولین نتیجه برای باز کردن اپلیکیشن Windows Features کلیک کنید.

۳. تیک قابلیت Hyper-V را پاک کنید.

غیرفعال سازی هایپر وی

۴. روی دکمه‌ی OK کلیک کنید.

۵. روی دکمه‌ی Restart now کلیک کنید.

پس از تکمیل این مراحل می‌توانید ماشین‌های مجازی را در VirtualBox اجرا کنید. در صورتی که ارتقای ویندوز ۱۱ به دلیل این مشکل روی کامپیوترتان دردسترس نیست، می‌توانید Hyper-V را غیر فعال کنید یا VirtualBox را حذف کنید و سپس به‌دنبال به‌روزرسانی نسخه‌ی جدید باشید.

حذف VirtualBox

برای حذف VirtualBox مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Apps کلیک کنید.

۳. روی Installed Apps کلیک کنید.

۴. عبارت Oracle VM VirtualBox را جستجو کنید.

حذف VirtualBox از ویندوز ۱۱

۵. سپس روی سه‌نقطه بزنید و Uninstall را انتخاب کنید.

۶. مجددا روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید.

۷. مسیرهای صفحه‌ی نمایش را برای تکمیل نصب دنبال کنید.

پس از تکمیل مراحل فوق می‌توانید ارتقا به ویندوز ۱۱ را انجام دهید.

روش حل مشکلات شبکه‌سازی Intel Killer روی ویندوز ۱۱

پس از ارتقا به ویندوز ۱۱، دستگاه‌هایی که از شبکه‌سازی intel Killer استفاده می‌کنند ممکن است تحت شرایط مشخصی با افت بسته‌های UDP (پروتکل دیتاگرام کاربر) روبه‌رو شوند و به همین دلیل بارگذاری وب‌سایت‌ها کند می‌شوند و استریم ویدیوها رفتار غیرمنتظره‌ای خواهند داشت. اگر شما هم با این مشکلات دست‌وپنجه نرم می‌کنید، مایکروسافت در طول به‌روزرسانی بعدی ۱۲ اکتبر آن‌ها را حل خواهد کرد. در صورتی که نمی‌توانید منتظر به‌روزرسانی باشید می‌توانید به نسخه‌ی قبلی برگردید.

برای حذف و بازگشت به نسخه‌های قبلی ویندوز مراحل ذیل را انجام دهید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی System کلیک کنید.

۳. روی صفحه‌ی Recovery در سمت راست کلیک کنید.

صفحه recovery

۴. زیر بخش Recovery options در تنظیمات Previous version of Windows روی دکمه‌ی Go back کلیک کنید.

گزینه go back

نکته: اگر گزینه دردسترس نیست، باید فرایند نصب مجدد را انجام دهید.

۵. هر کدام از دلایل ذیل را به دلخواه انتخاب کنید.

انتخاب دلیل حذف ویندوز ۱۱

۶. روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

۷. روی دکمه‌ی No,thanks کلیک کنید.

گزینه check for updates

۸. روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

بازگشت به نسخه قبلی

۹. مجددا روی دکمه‌ی Next کلیک کنید.

صفحه dont get lock out

۱۰. روی دکمه‌ی Go back to earlier build کلیک کنید.

مرحله آخر بازگشت به نسخه قبل

پس از تکمیل این مراحل باید منتظر به‌روزرسانی جدیدی باشید که مشکلات مرتبط را برطرف کند.

حل مشکل نمایش خودکار File Explorer

ویندوز ۱۱ پس از عرضه به‌روزرسانی 22H2 و افزوده شدن ویژگی Tabs به File Explorer، به‌صورت اتفاقی و بدون هیچ منطقی به‌یکباره File Explorer را باز می‌کند. باگی که وقوع مستمر آن سبب کلافگی کاربر خواهد شد.

در حال‌حاضر راه‌حلی قطعی برای رفع این مشکل گزارش نشده است؛ اما دو راه‌حل موقت تا زمان حل مشکل از سوی مایکروسافت وجود دارد:

  • بستن File Explorer درزمانی که از آن استفاده نمی‌کنید.
  • نصب اپلیکیشن‌های مدیریت فایل دیگر مانند Files استفاده کنید.

درواقع مشکل تنها زمانی رخ می‌دهد که Files Explorer ویندوز ۱۱ باز باشد و شما در حال استفاده از برنامه دیگری مانند مرورگر باشید. بنابراین با بستن File Explorer مشکل حل خواهد شد.

حل مشکل پرش تسکبار ویندوز ۱۱

برخی از کاربران ویندوز ۱۱ گزارش کرده‌اند که در حین استفاده از ویندوز ۱۱ با پرش‌های ناگهانی و پی‌در‌پی تسکبار مواجه شده‌اند. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که درایور گرافیک به‌درستی نصب نشده باشد.

درصورتی که تراشه مرکزی کامپیوتر یا لپ‌تاپ شما از گرافیک یکپارچه استفاده می‌کند، حتی درصورت وجود گرافیک مجزا، همچنان وظیفه مدیریت نمایشگر برعهده گرافیک یکپارچه خواهد بود. ازاین‌رو می‌توانید با به‌روزرسانی درایور تراشه مرکزی، این مشکل را حل کنید.

اگر مشکل همچنان پابرجا بود و سیستم شما نیز از ویژگی MUX Switch بهره می‌برد، می‌توانید کنترل نمایشگر را به‌کلی به گرافیک مجزا محول کنید تا احتمال بروز مشکل یادشده کاهش پیدا کند.

درنظر داشته باشید که احتمال پابرجا بودن مشکل حتی پس از به‌روزرسانی درایورها وجود دارد. درچنین شرایطی باید تا ارائه به‌روزرسانی و رفع مشکل از سوی مایکروسافت منتظر بمانید.

نکاتی برای به حداقل رساندن مشکل نصب ویندوز ۱۱

مایکروسافت همواره تلاش کرده تجربه‌ی ارتقای خوبی را در برای کاربرانش ارائه کند و انتظار می‌رود ارتقا به ویندوز ۱۱ به صورت یکدست و بدون هیچ مشکلی پیش برود بااین‌حال ممکن است در طول نصب و پس از آن با مشکلاتی روبه‌رو شوید. در این صورت می‌توانید احتمال این مشکلات را به حداقل برسانید و در صورت برخورد با خطا بدون از بین رفتن فایل‌ها فرایند ارتقا را بازیابی کنید.

ایجاد بکاپ موقت

پشتیبان یا بکاپ کامل شاید بهترین استراتژی بازیابی در صورت بروز مشکل نصب باشد. همچنین روشی برجسته برای محافظت از فایل‌ها است.

بکاپ گیری موقت

اگر از نرم‌افزار مشخصی برای پشتیبان‌گیری استفاده می‌کنید از آن برای ساخت یک کپی امنیتی قبلی از ارتقا استفاده کنید. در غیر این صورت همیشه می‌توانید یک پشتیبان موقتی را با استفاده از ابزار تصویربرداری موجود در ویندوز ۱۰ تهیه کنید. علاوه بر این توصیه می‌شود پشتیبان فایل را در درایور اکسترنال یا کلاد با استفاده از OneDrive بگیرید.

غیرفعال‌سازی metered connection

اتصال metered باعث می‌شود Windows Update نتواند فایل‌های ویندوز ۱۱ را دانلود کند. اگر می‌خواهید ارتقا را ازطریق Windows Update انجام دهید مطمئن شوید اتصال به صورت metered تنظیم نشده است. اگر اتصال اینترنتی را بسته‌اید، به شبکه‌ی دیگری وصل شوید یا کانکشن metered را برای ارتقا به ویندوز ۱۱ غیرفعال کنید. برای غیر فعال‌سازی اتصال metered در ویندوز ۱۰ مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Network & Security کلیک کنید.

۳. روی Wi-Fi یا Ethernet کلیک کنید.

۴. اتصال شبکه‌ی فعال را انتخاب کنید.

غیرفعال سازی کانکشن

۵. زیر بخش Metered connection گزینه‌ی Set as metered connection را غیرفعال کنید.

غیرفعال سازی metered connection

پس از تکمیل مراحل فوق، Windows Update می‌توانید فایل‌های ویندوز ۱۱ را روابط کامپیوتر دانلود کند.

حذف اپلیکیشن‌های غیرضروری

اپلیکیشن‌هایی که برای ویندوز ۱۰ یا ویندوز ۱۱ طراحی نشده‌اند می‌توانند مشکلات تطبیق‌پذیری را به بار بیاورند. همیشه می‌توانید با حذف اپلیکیشن‌های مشکل‌ساز قبل از نصب، از بروز این مشکلات جلوگیری کنید. این اپلیکیشن‌ها معمولاً برنامه‌های قدیمی هستند. برای حذف این اپلیکیشن‌ها مراحل ذیل را دنبال کنید:

۱. Settings را باز کنید.

۲. روی Apps کلیک کنید.

۳. روی Apps & Features کلیک کنید.

۴. اپلیکیشن موردنظر را انتخاب کنید و روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید.

حذف اپلیکیشن

۵. مجددا روی دکمه‌ی Uninstall کلیک کنید.

۶. مسیرهای روی صفحه‌ی نمایش را ادامه دهید.

پس از تکمیل این مراحل، دستورالعمل‌ها را برای حذف اپلیکیشن‌های باقی‌مانده ادامه دهید. همچنین اگر از آنتی‌ویروس‌ها یا دیوارهای آتش شرکت‌های ثالث استفاده می‌کنید وب‌سایت پشتیبان نرم‌افزار را برای پی بردن به جزئیات مربوط به غیرفعال‌سازی یا حذف برنامه بررسی کنید. پس از نصب می‌توانید مجددا اپلیکیشن‌ها را نصب کنید.

قطع دستگاه‌های جانبی غیرضروری

دستگاه‌های غیرضروری (فلش درایوهای USB، اس‌دی کارت‌ها، هارد درایوهای جانبی، پرینترها، اسکنرها، دستگاه‌های امنیتی و بلوتوث) می‌توانند باعث بروز خطا در فرایند نصب شوند. اگر دستگاه‌های جانبی متصل به کامپیوتر دارید، آن‌ها را قطع کنید. تنها چیزی که نیاز دارید مانیتور، صفحه‌کلید، ماوس و اتصال اینترنتی است. پس از نصب می‌توانید مجددا دستگاه‌های جانبی را به کامپیوتر وصل کنید.

آغاز دوباره با نصب تمیز

اگر از مراحل اشکال‌زدایی خسته شدید می‌توانید از همان ویندوز ۱۰ استفاده کنید و کمی بیشتر منتظر بمانید؛ اما اگر نمی‌توانید صبر کنید می‌توانید نصب تمیز ویندوز ۱۱ را از سر بگیرید. نصب تمیز به حل مشکلات یادشده در بالا کمک می‌کند. از سوی دیگر، ارتقا یا آپگرید به معنی اصلاح و اعمال تغییراتی در نسخه‌ی قبلی است که می‌تواند مشکل‌ساز باشد. نصب تمیز فرایندی مستقیم است و تنها به زمان بیشتری برای ایجاد فلش درایو USB و تنظیم مجدد سیستم پس از نصب نیاز دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات