لیتوانی: شیائومی می‌تواند از راه دور محتوای گوشی‌های خود را سانسور کند

چهارشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۰
مطالعه 3 دقیقه
دولت لیتوانی در گزارشی مدعی شده است که شیائومی می‌تواند قابلیت سانسور محتوا را از راه دور برای تمام گوشی‌هایش فعال کند.
تبلیغات

ژوئن امسال، شیائومی موفق شد در فروش گوشی هوشمند سامسونگ را پشت‌سر بگذارد و رتبه اول جهان را به‌دست آورد. با‌این‌حال، گزارشی دولتی به‌تازگی ادعاهای جدی و نسبتا نگران‌کننده‌ای درباره گوشی‌های این شرکت چینی مطرح کرده است. وب‌سایت Android Authority به گزارشی از نهاد امنیت سایبری دولت لیتوانی اشاره کرده است که ادعا می‌کند برخی از گوشی‌های چینی از قابلیت تشخیص و سانسور محتوای خاص برخوردار‌‌ند که می‌تواند از راه دور فعال شود. این نهاد امنیت سایبری به‌طور خاص گوشی‌های می 10 تی و هووایی پی 40 و وان پلاس 8 تی را بررسی کرده است. 

گزارش مذکور ادعا می‌کند که چندین برنامه ازپیش‌نصب‌شده در می 10 تی (ازجمله مرورگر) گه‌گاه فهرست کلمات مسدود‌شده‌ای از شیائومی دریافت می‌کنند. این فهرست که طبق گزارش رویترز شامل ۴۴۹ کلمه است، به موضوعاتی درباره استقلال تایوان، آزادسازی تبت و... مربوط است. به‌نظر می‌رسد دستگاه بعد از دریافت این فهرست می‌تواند محتوای مربوط به کلمات ممنوعه را سانسور کند و جلوِ دسترسی کاربر را به آن‌ها بگیرد.  

با‌این‌حال، در این گزارش آمده است قابلیت فیلترینگ محتوا در گوشی‌های شیائومی که در لیتوانی و اتحادیه اروپا فروخته می‌شوند، غیرفعال شده است؛ اما این ادعا مطرح است که شیائومی می‌تواند این قابلیت را از راه دور فعال کند. 

نکته جالب موجود در گزارش یادشده این است که فهرست کلمات مسدود‌شده «MiAdBlocklist» (فهرست ادبلاک می) نام‌گذاری شده است. همچنین، گزارش دولت لیتوانی ادعا می‌کند که این قابلیت برای اپلیکیشن‌هایی مانند کلینر و نصب‌کننده بسته و ابزارهای امنیتی نیز اعمال شده است.

این گزارش از میزان داده‌های جمع‌آوری‌شده مرورگر Mi و ارسال پیام کوتاه رمزنگاری‌شده از دستگاه کاربر هنگام ثبت‌نام در سرویس ابری شیائومی ابراز نارضایتی کرده است. نهاد امنیت سایبری لیتوانی درباره ارسال پیام کوتاه رمزنگاری‌شده می‌گوید که این امر باعث افشای داده‌های شخصی کاربر می‌شود؛ چراکه راهی برای اطلاع دقیق از محتویات پیام وجود ندارد.

گزارش مذکور با بررسی گوشی هووایی پی 40، به مشکلی امنیتی در آن پی برد. گویا اپلیکیشن گالری هواوی در نبود اپلیکیشن مدنظر، کاربران را به استورهای دیگری هدایت می‌کند که حاوی اپلیکیشن‌های مخرب هستند. البته هواوی درخصوص استفاده از این استورهای متفرقه چاره دیگری ندارد؛ چرا‌که به‌دلیل تحریم‌های آمریکا از استفاده از گوگل‌پلی و سایر خدمات گوگل منع شده است. باوجوداین، انتظار می‌رود این شرکت یا درباره حذف این اپلیکیشن‌های مخرب تلاش‌هایش را بیشتر کند یا این استورها را کاملا کنار بگذارد. 

طبق گزارش یادشده، نهاد امنیت سایبری دولت لیتوانی در بررسی گوشی وان پلاس 8 تی مشکل امنیتی پیدا نکرد. با‌این‌حال، لیتوانی همچنان به مردم خود توصیه می‌کند گوشی‌های چینی نخرند و اگر گوشی چینی دارند، آن را در اولین فرصت دور بیندازند. شیائومی هنوز درباره این ادعاها واکنشی نشان نداده است؛ ولی این نکته را نیز باید در نظر گرفت که گزارش ذکرشده در حالی منتشر شده که تنش بین چین و لیتوانی بر سر مسائل سیاسی در هفته‌های اخیر شده گرفته است. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات