فیسبوک: ناچار به استفاده از قابلیت‌های حریم خصوصی اپل هستیم

پنج‌شنبه ۱۸ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
فیسبوک مبارزه علیه ویژگی‌های حریم خصوصی اپل را در سال ۲۰۲۱ ادامه می‌دهد؛ اما اذعان می‌کند که چاره‌ای جز رعایت الزامات امنیتی iOS 14 نخواهد داشت.
تبلیغات

اپل در جولای ۲۰۲۰ (تیر ۱۳۹۹) از قابلیت جنجالی ATT رونمایی کرد و از آن زمان، ویژگی یادشده با بحث و جدل‌ زیادی مواجه بوده و باعث نگرانی خیل عظیمی از شرکت‌های وابسته به داده‌های تبلیغاتی شده است. اما فیسبوک برای مقابله با قابلیت یادشده، کمپینی علیه آن به راه انداخت و کارزار تبلیغاتی خود را به‌صورت تمام‌صفحه و با ادعای آسیب دیدن مشاغل کوچک، در روزنامه‌های مهم ایالات متحده آمریکا آغاز کرد.

بنا به گزارش اپل‌اینسایدر، فیسبوک در ایمیلی به کاربران تجاری‌، تأکید کرده است که به‌ناچار باید از قوانین جدید کوپرتینویی‌ها تبعیت کند. غول رسانه‌های اجتماعی مدعی است دستورالعمل‌های امنیتی اپل پیامدهای سختی در هدف‌گذاری، بهینه‌سازی و اندازه‌گیری کارایی تبلیغات برای مشاغل مرتبط با این صنعت در دستگاه‌های تلفن همراه و در سراسر وب ایجاد خواهد کرد. فیسبوک در این باره می‌گوید:

تغییرات حریم خصوصی به صنعت آسیب می‌رساند؛ اما به نفع اپل تمام خواهد شد و توانایی تجارت در هر اندازه را برای آن‌ به ارمغان می‌آورد و این امکان را فراهم می‌کند که اپل محصولات خود را به‌طور مؤثر بازاریابی و از طریق تبلیغات شخصی رشد کند.

فیسبوک در ادامه‌ی مستندات ایمیل خود با اذعان ویژگی‌های حریم خصوصی اپل، به کاربران تجاری می‌گوید چاره‌ای جز پذیرش دستورالعمل‌ها ندارد؛ زیرا در صورت عدم رعایت نکردن، ممکن است با خطر حذف از اپ استور روبه‌رو شود. گفته می‌شود فیسبوک هفته‌ی آینده، راهنمایی و مشاوره‌های بیشتری برای کمک به مشاغل در آمادگی برای تغییرات آتی ارائه می‌دهد. این شرکت بر این باور است که اگر اپل از ردیابی تبلیغات جلوگیری کند، به‌طور بالقوه باعث کاهش اثربخشی تبلیغات و محدودیت‌های سنجش علایق کاربران می‌شود.

بر اساس گزارش‌های قبلی، غول شبکه‌های اجتماعی انتظار دارد iOS 14 حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد به درآمد این شرکت ضربه وارد کند. علاوه بر این، فیسبوک مدعی است که برخی از کاربران iOS 14 هیچ تبلیغی از طریق برنامه‌ی Audience Network نمی‌بینند یا در بهترین حالت، تبلیغاتی که ارتباط کم‌تری با موضوع دارند مشاهده می‌کنند.

اپل امیدوار بود ویژگی حفظ حریم خصوصی ATT را به‌عنوان بخشی از قابلیت‌های iOS 14 در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) راه‌اندازی کند؛ اما انتشار آن را تا اوایل سال ۲۰۲۱ به ‌تأخیر انداخت تا فرصت بیشتری برای ایجاد تغییرات لازم در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. برخی از مشاغل وابسته به تبلیغات، از جمله فیسبوک به‌شدت با ویژگی‌های یادشده مخالف هستند؛ اما برخی از گروه‌ها و سازمان‌های حفظ حریم خصوصی، اپل را برای اجرای آن تحسین کرده‌اند.

برای مثال، موزیلا (سازنده فایرفاکس) کمپینی برای حمایت از اپل برای محافظت از حریم خصوصی آغاز کرده است و گروه حقوق مدنی دیجیتال (EFF) در بیانیه‌ای اپل را برای اجرای این ویژگی تحسین و مبارزات فیسبوک علیه آن را خنده‌آور توصیف کرده است. همچنین گزارشی در دسامبر ۲۰۲۰ (آذر ۱۳۹۹) از اختلاف نظر داخلی در مورد کمپین ضد اپل در فیسبوک حکایت داشت. گفته می‌شود برخی از کارمندان این شرکت معتقدند حملات فیسبوک غیر قابل توجیه است و می‌تواند برای غول رسانه‌های اجتماعی نتیجه معکوس بدهد.

بر اساس اخبار منتشرشده، پیش‌بینی می‌شود قابلیت شفافیت ردیابی تبلیغات در اوایل سال جاری میلادی به iOS 14 وارد شود. این بدان معنی است که وقتی این قابلیت فعال باشد، هر برنامه‌ای که روی آیفون یا آیپد اجرا می‌شود، قبل از دسترسی به داده‌های خاصی که می‌تواند برای ردیابی در سایر برنامه‌ها استفاده شود، باید از کاربر اجازه‌ی دسترسی بگیرد و کاربران می‌توانند درخواست شرکت‌ها را قبول کنند یا آن را نپذیرند. علاوه بر این، غول فناوری کوپرتینو برچسب‌ IDFA را در اپ استور ارائه داده است. این برچسب‌ها این امکان را فراهم می‌کنند که کاربر قبل از بارگیری برنامه، نوع و هدف داده‌های جمع‌آوری‌شده را مشاهده کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات