اپل قابلیت ATT را به‌صورت محدود در نسخه‌ی بتای iOS 14.4 ارائه داده است

جمعه ۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
ATT ویژگی جدید حریم خصوصی اپل است که سال آینده‌ی میلادی در iOS منتشر خواهد شد. گفته می‌شود اپل روند انتشار قابلیت مذکور را در نسخه‌ی بتای iOS 14.4 آغاز کرده است.
تبلیغات

اپل در حال برنامه‌ریزی یک ویژگی مهم و جدید برای حفظ حریم خصوصی کاربران در iOS 14 و iPadOS 14 است. در این قابلیت یادشده، شرکت‌ها قبل از ردیابی کاربران در برنامه‌ها و وب‌سایت‌ها باید از آن‌ها اجازه بگیرند. غول فناوری کوپرتینو جزئیات مربوط به زمان شروع این ویژگی را اعلام نکرده است؛ اما شواهد نشان می‌دهد مقدمات ارائه‌ی عمومی قابلیت مذکور در حال انجام است و احتمالا به‌زودی با به‌روزرسانی در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

ویژگی حریم خصوصی ATT امنیت و شفافیت حریم خصوصی را بیش از هر زمان دیگری برای کاربران به ارمغان می‌آورد. کاربران می‌توانند با رفتن به بخش تنظیمات و منوی حریم خصوصی (Privacy)، به گزینه‌های حریم خصوصی دسترسی پیدا کنند و برنامه‌هایی که برای ردیابی نیاز به مجوز دارند، مشاهده و در صورت لزوم آن‌ها را مسدود یا اجازه‌ی دسترسی به داده‌هایشان را صادر کنند. پس از اینکه برای اولین ‌بار برنامه‌ای باز می‌شود، یک پیام پاپ‌آپ درخواست مجوز برای دسترسی‌های مورد نیاز آن به نمایش درمی‌آید. کاربران وضعیت دسترسی برنامه‌های جدید و برنامه‌هایی که از قبل در دستگاه‌ خود دارند، در نوار اعلان مشاهده خواهند کرد.

پیام‌ پاپ‌آپ این امکان را فراهم می‌کند که شرکت‌هایی مانند فیسبوک، با ارائه‌ی توضیحات کاربران را ترغیب به فعال‌سازی گزینه‌ی ردیابی کنند. اگر اخبار چند وقت اخیر را دنبال کرده باشد، فیسبوک یکی از منتقدان جدی این ویژگی بوده است و می‌گوید سیاست‌های حریم خصوصی اپل برای مشاغل کوچک ویرانگر خواهد بود و مشاغل برای جبران آسیب واردشده به تجارتشان ممکن است هزینه‌ی اشتراک‌ها را افزایش دهند و در ‌نهایت، اینترنت به مکانی گران‌قیمت تبدیل شود. اپل این انتقادها را رد می‌کند و می‌گوید برای ارائه‌ی ویژگی‌های مبتنی بر حریم خصوصی‌ نیازی به تغییر رویکرد فیسبوک ندارد؛ بلکه فقط به‌ دنبال دادن قدرت انتخاب به کاربران است و فیسبوک می‌تواند مانند گذشته اطلاعات کاربران را جمع‌آوری کند؛ با این تفاوت که قبل از این کار باید از آن‌ها اجازه بگیرد.

بر اساس ادعای برخی از کاربران MacRumors، پیام‌های اطلاع‌رسانی ردیابی در برخی از نرم‌افزارهای خاص مشاهده شده است. به‌عنوان مثال، یک کاربر هنگام باز کردن برنامه‌ی لیگ حرفه‌ای بسکتبال بزرگسالان آمریکا (NBA)، پیام پاپ‌آپ دریافت کرده است و می‌گوید این برنامه از او درخواست می‌کند که برای ردیابی فعالیت‌هایش در سراسر برنامه‌ها و وب‌سایت‌های سایر شرکت‌ها، مجوز این کار را فعال کند.

اپل امیدوار بود ویژگی حفظ حریم خصوصی را به‌عنوان بخشی از قابلیت‌های iOS 14 در ماه سپتامبر ۲۰۲۰ (شهریور ۱۳۹۹) راه‌اندازی کند؛ اما انتشار آن را تا اوایل سال ۲۰۲۱ به ‌تأخیر انداخت تا فرصت بیشتری برای ایجاد تغییرات لازم در اختیار توسعه‌دهندگان قرار دهد. اپل هفته گذشته و پس از انتشار نسخه‌ی پایدار iOS 14.3، اولین نسخه‌ی توسعه‌دهنده و بتای عمومی iOS 14.4 را منتشر کرد. با توجه به روند به‌روزرسانی‌ سنتی اپل، می‌توان پیش‌بینی کرد که نسخه‌ی پایدار و عمومی iOS 14.4 در اولین فرصت در ماه ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) منتشر شود.

برخی از کاربران iOS گزارش می‌دهند که موارد مشابهی در iOS 14.3 و iOS 14.2 مشاهده کرده‌اند. این می‌تواند به این مفهوم باشد که یک تغییر در بخش سرور صورت گرفته است و نشان می‌دهد اپل در مرحله‌ی پیاده‌سازی قابلیت مذکور است و احتمالا برخی از توسعه‌دهندگان قبل از انتشار رسمی، پشتیبانی از این ویژگی را آغاز کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات