تحقیقات گوگل به‌دلیل اسکن چهره افراد بی‌خانمان به حالت تعلیق درآمد

شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
گوگل برای بهبود ویژگی جدید بازکردن قفل گوشی با چهره به استفاده از اطلاعات افراد بی‌خانمان و دانشجویان روی آورده و در ازای اسکن چهره افراد کارت هدیه‌ای به آن‌ها داده است.
تبلیغات

در حالی که کمتر از دوهفته تا رونمایی نخستین گوشی هوشمند پرچم‌دار پیکسل ۴ گوگل زمان باقی‌ مانده است، گزارش‌هایی مبنی بر تحقیقات میدانی جنجال‌برانگیز گوگل بسیار خبرساز شده است. ظاهرا گوگل در ازای اسکن چهره‌ی افراد در شهرهای مختلف ایالات متحده به آن‌ها کارت هدیه‌ای به مبلغ ۵ دلار اهدا می‌کند. طبق گزارش‌های منتشرشده از نشریه‌ی نیویورک دیلی نیوز، گوگل پیمانکارانی را استخدام کرده و یکی از این آژانس‌های پیمانکاری، افراد بی‌خانمان در آتلانتا را مورد هدف قرار داده و همچنین، دانشجویان کالج را فریب داده است تا ناخواسته در این برنامه‌ی تحقیقاتی میدانی مشارکت داشته باشند.

face id

گوگل اعلام کرد که چنین پروژه‌ای برای بهبود ویژگی جدید بازکردن قفل گوشی با چهره (Face Unlock) در گوشی پیکسل ۴ انجام شده است تا اطمینان حاصل شود که فناوری مذکور در تشخیص چهره‌ی افراد متنوع با نژادهای مختلف و به‌دور از سوگیری‌های نژادی و رنگ پوست افراد عملکرد مناسب خواهد داشت. این موضوع نگرانی اصلی و مشروع برای تکنولوژی تشخیص چهره است؛ چرا که اخیرا مشخص شده، نرم‌افزار تشخیص چهره در مورد افرادی که پوست تیره‌تری دارند، دقت کمتری به خرج می‌دهد و مدافعان حقوق بشر نگران استفاده‌ی پلیس از این روش‌های تشخیص چهره هستند.

طبق گزارش نیویورک تایمز، گوگل ادعا می‌کند که بلافاصله این برنامه را به حالت تعلیق درآورده و پس از انتشار مطلب یادشده از سوی روزنامه‌ی دیلی نیوز،  انجام بررسی‌های لازم را آغاز کرده است. گوگل جزئیات بیشتری در اختیار نیویورک تایمز قرار نداد، اما تأیید کرد که پیمانکارانی را از Randstad برای انجام این پژوهش استخدام کرده بوده؛ درواقع همان پیمانکارانی که در خبرگزاری دیلی نیوز نیز از آن‌ها نام برده شده بود. این درحالی است که خود گوگل جزئیات چنین ادعایی را «بسیار نگران‌کننده» خواند؛ چرا که تاکنون مشخص شده که شرکت با آژانس Randstad وارد همکاری شده تا با کمک نیروهای موقتی اسکن‌هایی را از چهره افراد تهیه کند؛ این افراد نیز که به‌صورت پیمانی برای گوگل کار می‌کردند، به آتلانتا فرستاده شدند تا از افراد بی‌خانمان عموما سیاه‌پوست و دانشجویان ساکن خوابگاه اسکن چهره تهیه کنند. همچنین، از این پیمانکاران خواسته شده بود تا به شرکت‌‎کنندگان نگویند که اطلاعاتشان ذخیره خواهد شد و درعوض آن‌ها را به بازی گرفتن عکس سلفی دعوت کنند و از این طریق اسکن چهره‌ی آن‌ها را تهیه کنند.

به گزارش تایمز، نینا هیکسون، وکیل شهر آتلانتا، ایمیلی کاملا جدی و قاطع درباره‌ی نگرانی‌های احتمالی از مورد هدف قرارگرفتن افراد بی‌خانمان در این پژوهش به گوگل ارسال کرده است. خانم نینا هیکسون نوشته است:

به دلایل بسیار زیادی، احتمال سوءاستفاده از آسیب‌پذیرترین قشر جمعیت افراد در آتلانتا برای پیشبرد منافع تجاری شرکت شما، نگران‌کننده محسوب می‌شود.

گوگل تا این لحظه هیچ پاسخی به ایمیل وکیل آتلانتا نداده است. همچنین، گوگل به درخواستی برای اظهارنظر درباره این مطالب و درخواست خبرگزاری‌ها نیز پاسخی نداده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات