اپل اپلیکیشن‌های درون‌سازمانی گوگل را مسدود کرد

جمعه ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
اپل پس از فیسبوک، گوگل را نیز از توزیع اپلیکیشن‌های داخلی مبتنی بر iOS منع کرد.
تبلیغات

براساس اعلام یک منبع نزدیک به گوگل، اپل تنها دو روز پس از رسوایی فیسبوک، مجوز این شرکت را نیز برای توزیع اپلیکیشن‌های داخلی مبتنی بر iOS لغو کرد. پس از افشاگری وب‌سایت تک‌کرانچ مبنی بر تخطی دو شرکت یادشده از قوانین اپ‌استور با سوءاستفاده از برنامه‌ای که برای اپلیکیشن‌های درون‌سازمانی آن‌ها تدارک دیده شده، اپل دسترسی فیسبوک و گوگل را تعلیق کرد.

گوگل و فیسبوک به‌جای آنکه از برنامه‌ی Developer Enterprise منحصرا برای توزیع اپلیکیشن‌های درون‌سازمانی خود استفاده کنند، آن را به‌عنوان ابزاری برای جمع‌آوری اطلاعات از کاربران خود به‌کار می‌بردند. گفته می‌شود که تصمیم اخیر اپل، آسیب‌های بسیاری را در فیسبوک به‌جا گذاشته و احتمالا داخل گوگل نیز وضعیت به همین ترتیب است. براساس گزارش وب‌سایت ورج، ظاهرا اپلیکیشن داخلی حمل‌ونقل گوگل موسوم به Gbus و یک اپلیکیشن کافه‌تریا تحت‌تأثیر این مشکل هستند.

یکی از سخن‌گویان گوگل می‌گوید که شرکت متبوع او در حال کار با اپل برای «رفع‌کردن اختلالی موقتی در برخی از اپلیکیشن‌های سازمانی گوگل هستند». متأسفانه سخن‌گوی مانتین‌ویو از پاسخ‌دادن به این سؤال خودداری کرد که آیا این اختلال به‌دلیل حذف‌شدن گوگل از برنامه‌ی اینترپرایز اپل بوده یا خیر. خاطرنشان می‌کنیم که اپل نیز هم‌اکنون در این خصوص اظهار نظری نکرده است.

گوگل از سال ۲۰۱۲ با استفاده از برنامه‌ی اینترپرایز اپل به کاربران آیفون اجازه‌ی دانلود اپلیکیشن Screenwise Meter را می‌دهد، این ابزار با شبیه‌سازی عملکرد یک VPN، تاریخچه‌ی وب‌گردی و ترافیک اینترنت کاربران را پایش می‌کرده است. با کمک برنامه‌ی اینترپرایز، گوگل از انتشار اپلیکیشن یادشده در اپ‌استور خودداری می‌کرد. سران مانتین‌ویو در ازای نصب داوطلبانه‌ی اپلیکیشن Screenwise Meter به کاربران گیفت‌کارت خرده‌فروشی‌های مختلف را ارائه می‌دادند.

Screenwise Meter بخشی از برنامه‌ی گسترده‌تر گوگل برای پایش رفتار کاربران به‌حساب می‌آید، در این برنامه شرکت‌کنندگان در ازای نصب نرم‌افزار پایش‌کننده‌ روی روتر، مرورگر لپ‌تاپ و تلویزیون خود، مبالغی را دریافت می‌کردند. گوگل روز چهارشنبه‌ی هفته‌ی گذشته اعلام کرد که اپلیکیشن Screenwise Meter را از iOS حذف می‌کند؛ اما این اپلیکیشن کماکان در دسترس کاربران اندروید قرار دارد. یکی از سخن‌گویان گوگل روز چهارشنبه، طی بیانیه‌ای گفت:

اپلیکیشن Screenwise Meter در پلتفرم iOS نباید تحت برنامه‌ی اینترپرایز اپل ارائه می‌شد، این یک اشتباه بود و ما به‌خاطر آن عذرخواهی می‌کنیم. ما اپلیکیشن را در دستگاه‌های iOS غیرفعال کرده‌ایم. نصب اپلیکیشن Screenwise Meter‌ همواره به‌صورت داوطلبانه انجام می‌شود و ما درباره‌ی نوع استفاده‌‌مان از داده‌‌های کاربران درون این اپلیکیشن صادق بوده‌ایم. ما به داده‌های رمزگذاری‌شده داخل اپلیکیشن‌ها و دستگاه‌ها دسترسی نداریم و کاربران در هر زمان دلخواهی می‌توانند از برنامه‌ی داوطلبانه‌ی [گوگل] خارج شوند.

فیسبوک نیز از سال ۲۰۱۶، برنامه‌ی اینترپرایز اپل را برای توزیع اپلیکیشن مشابهی موسوم به Research به‌کار می‌گیرد. به داوطلبان ۱۳ تا ۳۵ ساله برای استفاده از این اپلیکیشن ماهانه ۲۰ دلار پرداخت می‌شد. برخلاف Screenwise Meter، اپلیکیشن Research به فیسبوک اجازه می‌داد تا بخش عمده‌ای از ترافیک اینترنت کاربران را رمزگشایی کند. در حقیقت فیسبوک می‌توانست نام دقیق وب‌سایت بازدیدشده توسط فرد را پایش کند؛ درحالی‌که گوگل امکان مشاهده‌ی دامنه‌ها را نداشت. مشخص نیست که فیسبوک از Research با چه هدفی و جمع‌آوری چه داده‌هایی استفاده می‌کرد.

پس از افشاگری تک‌کرانچ درباره‌ی Research، اپل دسترسی فیسبوک به برنامه‌ی اینترپرایز این شرکت را متوقف کرد و طی بیانیه‌ای چنین هشدار داد:

هر توسعه‌دهنده‌ای که از گواهی اینترپرایز خود برای توزیع اپلیکیشن به کاربران عادی استفاده کند، گواهی او تعلیق خواهد شد. ما برای محافظت از داده‌های کاربرانمان، در این مورد هم همین استراتژی را در پیش گرفتیم.

تا روز پنجشنبه، حداقل در مورد فیسبوک، وضعیت اندکی بهبود پیدا کرد. یکی از سخن‌گویان این شرکت می‌گوید:

ما گواهی اینترپرایز خود را که توزیع اپلیکیشن‌های درون‌سازمانی‌مان را ممکن می‌کند، بازپس گرفته‌ایم و در حال کار روی بازگرداندن اپلیکیشن‌های داخلی خود هستیم. خاطرنشان می‌کنیم که این موضوع تأثیری روی سرویس‌های ما برای کاربران عادی نداشته است.

در هرصورت اقدامات اپل طی چند روز اخیر نشان از آمادگی این شرکت برای تنبیه بزرگ‌ترین مهره‌های سیلیکون‌ولی بر سر تخطی آن‌ها از قوانین حریم خصوصی این شرکت دارد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات