فیسبوک اتهام دسترسی شرکت‌های نتفلیکس و اسپاتیفای به داده‌های کاربران را رد کرد

پنج‌شنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
فیسبوک ادعا می‌کند که شرکت‌های فناوری تنها با اجازه‌ی خود کاربران به داده‌های آن‌ها دسترسی داشته‌اند و هیچ اتهامی بر این شرکت وارد نیست.
تبلیغات

نشریه‌ی نیویورک تایمز در مقاله‌ای جنجالی به بررسی رسوایی دیگری از فیسبوک پرداخت. در مقاله مورد نظر ذکر شده بود که فیسبوک، به ۱۵۰ شرکت فناوری اجازه‌ی دسترسی به داده‌های کاربران را داده است. در این مقاله گفته شد که اسپاتیفای و نتفلیکس دسترسی به پیام خصوصی کاربران دسترسی داشتند.

فیسبوک در پاسخ به آنچه در مقاله‌ی نیویورک تایمز تحت عنوان رسوایی این شرکت منتشر شده بود، اعلام کرد که شرکت‌های فناوری تنها با اجازه‌ی خود کاربران به داده‌‌های آن‌ها دسترسی داشته‌اند.

فیسبوک

با وجود اینکه قرار بود فیسبوک، داده‌های کاربران را با سایر شرکت‌ها به‌اشتراک نگذارد؛ ولی با توجه به گزارش نیویورک تایمز، به‌نظر می‌رسد به تعهدات خود عمل نکرده است و داده‌های کاربران را در دسترس برخی شرکت‌های فناوری قرار داده است. گزارش اخیر نیویورک تایمز نشان داد فیسبوک به موتور جستجوی بینگ مایکروسافت اجازه داده است که تقریبا به نام تمامی دوستان فیسبوک کاربران بدون اجازه‌ی آن‌ها دسترسی داشته باشد. براساس مستندات مربوط به پرونده‌های داخلی فیسبوک، این شرکت به ۱۵۰ شرکت فناوری اجازه‌ی دسترسی به داده‌های کاربران را داده است.

کنستانتینوس پاپامیلتیادیس، مدیر بخش توسعه‌ی برنامه‌‌ها و پلتفرم فیسبوک گفت: 

هیچ‌کدام از شرکت‌ها بدون اجازه‌ی کاربران به داده‌‌های آن‌ها دسترسی نداشته‌اند. ما تعهدات خودمان با FTC مربوط به سال ۲۰۱۲ را فراموش نکرده و نادیده نگرفته‌ایم.

در سال ۲۰۱۲ میلادی، کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده آمریکا، فیسبوک را متهم به اغوای کاربران و سو استفاده از داده‌‌های شخصی آن‌ها کرد. فیسبوک، رویکردی را در پیش گرفته بود که کاربران مجبور می‌شدند داده‌‌های شخصی خود را با این شبکه‌ی اجتماعی به‌اشتراک بگذارند. فیسبوک به‌صورت هدفمند این کار را کرده بود.

براساس آخرین گزارش نیویورک تایمز، فیسبوک به شرکت‌هایی همچون نتفلیکس و اسپاتیفای نیز اجازه‌ی دسترسی به داده‌های شخصی کاربران را داده است. گزارش اخیر ادعا می‌کند نتفلیکس و اسپاتیفای می‌توانستند پیام‌های خصوصی کاربران را بخوانند. به‌علاوه آمازون نیز به نام کاربری و اطلاعات تماس از طریق دوستان کاربر دسترسی داشته است. سخنگوی نتفلیکس در پاسخ به مقاله‌ی اخیر نیویورک تایمز اعلام کرد:

تاکنون و در هیچ دوره‌ی زمانی، ما به پیام‌‌های خصوصی کاربران فیسبوک دسترسی نداشته‌ایم و هرگز چنین درخواستی را با فیسبوک مطرح نکرده‌ایم. 

در سال ۲۰۱۴ میلادی، نتفلیکس ویژگی جدیدی معرفی کرد که با کمک آن، کاربران می‌توانستند پیشنهاد برنامه‌ی تلویزیونی و فیلم را از طریق مسنجر یا نتفلیکس به دوستان فیسبوک خود ارسال کنند. سخنگوی نتفلیکس اعلام کرد که این شرکت در سال ۲۰۱۵ میلادی، این ویژگی را متوقف کرده است.

فیسبوک

فیسبوک ادعا می‌کند که تمامی شرکت‌هایی که از آن‌ها نامی برده شده است، تنها قصد کمک به کاربران را داشته‌اند. شرکت‌هایی همچون اپل، آمازون، بلک‌بری و یاهو، تنها برای کمک به کاربران جهت دسترسی به حساب کاربری در پلتفرم‌های مختلف و استفاده از برخی ویژگی‌ها، تنظیماتی را برای کاربران طراحی کرده‌اند. همچنین برخی از این ویژگی‌ها می‌تواند به کاربران کمک کند تا در جریان پیشنهادهای سایر دوستان فیسبوکی خود در سایر اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌های محبوب همچون نتفلیکس و اسپاتیفای قرار بگیرند.

فیسبوک اعلام کرد کاربران برای استفاده از ویژگی‌های ارائه‌شده  توسط شرکت‌هایی همچون اپل و آمازون، باید وارد حساب کاربری خود در فیسبوک شوند. همچنین فیسبوک ادعا می‌‌کند که در طی ماه‌های گذشته، تقریبا تمام همکاری خود را با این شرکت‌ها متوقف کرده و تنها با شرکت‌هایی همچون اپل و آمازون در ارتباط است که این همکاری به‌نفع کاربران بوده و قرارداد همکاری فیسبوک با این شرکت‌‌ها هنوز در جریان است. 

در اوایل ماه جاری میلادی نیز، یکی از مقامات قانون‌گذار انگلیس اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد فیسبوک، به شرکت‌هایی همچون نتفلیکس و  Airbnb اجازه‌ی دسترسی که داده‌های مربوط به دوستان کاربر فیسبوک را داده است. در سایر اپلیکیشن‌های مربوط به سال ۲۰۱۵، چنین دسترسی دیده نمی‌شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات