عرضه بلاک‌چین به‌ عنوان سرویس، بازاری ۷ میلیارد دلاری دارد

سه‌شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
فناوری بلاک‌چین به‌سرعت مسیر خود را در بخش‌های مختلف جهان هموار می‌کند. جدیدترین استفاده از آن، عرضه‌ی بلاک‌چین به‌عنوان سرویس است.
تبلیغات

توسعه‌ی فناوری زنجیره بلوکی (Blockchain) و استفاده از آن در زمینه‌های مختلف به‌ سرعت ادامه دارد. در این میان ارائه‌دهندگان خدمات ابری در حال ارائه‌ی این فناوری به‌ عنوان سرویسی جدید در حوزه‌ی تجاری هستند. این سرویس، به شرکت‌هایی که نمی‌خواهند هزینه‌ی جدیدی برای طراحی معماری یا جذب توسعه‌دهنده در این زمینه داشته باشند، کمک خواهد کرد.

شرکت‌هایی همچون آمازون، مایکروسافت و اوراکل با عرضه‌ی بلاک‌چین به‌عنوان سرویس (BaaS)، درآمد سرشاری خواهند داشت. بازاری که شرکت‌های متعدد برای بهره‌مندی از قابلیت‌های متعدد مانند دفتر کل توزیع شده (Distributed Ledger)، به‌سرعت در حال ورود به آن هستند. تخمین‌های کاش رنگان محقق Bank of America نشان می‌دهد که اگر تنها ۲ درصد از سرورهای موجود در جهان روزی به‌عنوان نقاط شبکه‌ی بلاک‌چین استفاده شوند، بازاری ۷ میلیارد دلاری به‌وجود خواهد آمد.

رنگان در نامه‌ای به سرمایه‌گذاران شرکتش، ۹ شرکت را با پتانسیل پیشگامی در صنعت BaaS معرفی کرد. علاوه بر شرکت‌های عرضه‌کننده‌ی کنونی همچون آمازون، مایکروسافت و اوراکل، شرکت‌هایی همچون آی‌بی‌ان، سیلزفورس و وی‌ام‌ور نیز در این فضا پیشگام هستند. او در ادامه به این نکته اشاره کرد که شرکت‌های فعال در بازار املاک و مستغلات مانند Redfin و Zillow و LendingTree نیز که از خدمات بلاک‌چین آنلاین استفاده می‌کنند، از رشد این بازار سود خواهند برد.

با افزایش تمایل شرکت‌ها به پیاده‌سازی دفاتر کل توزیع شده، بزرگترین اپراتورهای آی‌تی در صنعت نمونه‌هایی از بلاک‌چین به‌ صورت سرویس را عرضه کرده‌اند. این سرویس‌ها به شرکت‌ها اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به توسعه‌ی این فناوری از درون یا جذب نیروهای توسعه‌دهنده (که هزینه‌ی بالایی هم دارند)، این فناوری جدید را در فرآیندهای خود آزمایش کنند. نکته‌ی بدیهی این است که ما هنوز در ابتدای راه بلاک‌چین قرار داریم و متخصصان باتجربه در این زمینه کم هستند. 

Blockchain

رشد سریع به‌کارگیری بلاک‌چین

انواع شرکت‌های کوچک و بزرگ به مزیت‌های بلاک‌چین پی برده‌اند

مایکروسافت در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان یکی از اولین ارائه‌دهندگان BaaS شناخته شد. آنها این سرویس را روی پلتفرم آژور خود ارائه کردند. در واقع این پلتفرم از بسیاری از پروتکل‌های بلاک‌چین همچون UTXO و قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کند. به‌علاوه دفاتر کل توزیع‌شده‌ای همچون اتریوم، هایپرلجر، فبریک، R3 Corda، Quorum، Chain Core و BlockApps نیز در این پلتفرم پشتیانی می‌شوند.

آی‌بی‌ام در سال ۲۰۱۷ سرویس بلاک‌چین خود را رونمایی کرد. از آن زمان، توسعه‌ی فرآیندهای مهم و بزرگ زنجیره‌ی تأمین در شرکت‌هایی همچون والمارت و Maersk در این سیستم انجام می‌شود. به‌عنوان مثال شرکت والمارت در سپتامبر سال جاری از تأمین‌کننده‌های خود خواست تا اطلاعات محصولات را در سیستم فود تراست آی‌بی‌ام وارد کنند. این سیستم اکنون برای ۲۵ محصول غذایی از ۱۰ تأمین‌کننده‌ی والمارت استفاده می‌شود.

blockchain

نمونه‌های اولیه‌ی برنامه‌ی والمارت نشان می‌دهد که زمان مورد نیاز برای ردگیری مسیر یک محصول غذایی از مزرعه تا فروشگاه از ۷ روز به ۲.۲ ثانیه رسیده است. از دیگر برنامه‌هایی که در یک سال گذشته در این حوزه معرفی شده‌اند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پروژه‌ی هایپرلجر محصول خود را با نام Fabric 1.0 عرضه کرد. این محصول یک ابزار همکاری جهت ساختن شبکه‌های بلاک‌چین مخصوص کسب‌وکار است.
  • شرکت SAP در پلتفرم نرم‌افزاری دیجیتال خود با نام Leonardo، خدمات BaaS را عرضه کرد.
  • اچ‌پی اینترپرایز با عرضه‌کنندگان بلاک‌چین به‌عنوان سرویس همکاری کرد تا مدل‌های هزینه‌ای سرورهای خود را با روشی جدید عرضه کند.

پلتفرمی که HPE روی آن فعالیت می‌کند، Corda نام دارد. این پلتفرم توسط کنسرسیوم بانکی R3 در نیویورک عرضه شده است. در واقع R3 Corda بزرگترین کنسرسیوم بین بانک‌ها، موسسات بیمه و دیگر شرکت‌ها در فضای بلاک‌چین است. این پروژه پس از عرضه‌ی کد آن به پروژه‌ی هایپرلجر بنیاد لینوکس، به‌عنوان یک محصول متن‌باز شناخته می‌شود.

شرکت اوراکل در ماه جولای سال جاری سرویس BaaS خود را معرفی کرد. آمازون نیز در همین زمان خدمات خود را به‌عنوان بخشی از سفارش سرویس‌های AWS ارائه کرد. اوراکل و آی‌بی‌ام برای سرویس‌های خود از هایپرلجر استفاده می‌کنند.

blockchain

رنگان در مورد پیاده‌سازی این خدمات توسط آمازون می‌گوید:

آمازون از افزایش درخواست‌ها برای سرویس‌های بلاک‌چین ابری سود خواهد برد. به‌علاوه بهبود سیستم ردیابی زنجیره‌ی تأمین نیز فرآیندهای ارسال محصولات توسط این شرکت را بهینه‌تر می‌کند.

بلاک‌چین به‌عنوان سرویس شبیه به یک قابلیت در خدمات AWS است اما عملکردی کاملا مجزا و متفاوت دارد. مایکل فاست مدیر تحقیقات وبسایت بررسی خدمات نرم‌افزارهای B2B با نام G2 Crowd این اظهار نظر را منتشر کرده و گفته است:

ایده‌های موارد استفاده از بلاک‌چین با سرعت و قدرت بالایی رشد می‌کنند. این سرعت آن‌چنان بالا است که به‌کارگیری این سرویس‌ها از هر پدیده‌ی دیگری سریع‌تر خواهد بود.

باوجود این که افزایش محبوبیت و شهرت اولیه‌ی بلاک‌چین، مدیون ارز رمزنگاری شده بیت کوین است، این فناوری روش‌های جدیدی را در زمینه‌ی روش‌های به‌اشتراک‌گذاری اطلاعات و صرفه‌جویی در هزینه‌های شرکت‌ها در بخش مدیریت سیستم‌ها به‌همراه دارد. به‌علاوه، عرضه‌ی بلاک‌چین به‌عنوان سرویس از آنجا برای شرکت‌ها جذاب است که می‌توانند از اپراتورهای فعلی خدمات ابری خود، این سرویس‌ها را دریافت کنند.

Bitcoin

مانند هر فناوری جدید دیگر، یک منحنی یادگیری برای بلاک‌چین نیز وجود دارد. درواقع همکاری با اپراتورهای BaaS به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که از نکات آموخته شده توسط اپراتورها،‌در امن‌تر کردن سیستم‌های خود استفاده کنند. در نتیجه، ارائه‌دهندگان این سرویس‌ها نقش مشاور را نیز برای شرکت‌ها ایفا می‌کنند.

مثال‌های کاربرد بلاک‌چین در دنیای واقعی

نکته‌ی بدیهی این است که استفاده از خدمات BaaS اپراتورها، فرآیند آزمایش و به‌کارگیری دفاتر کل توزیع شده را برای شرکت‌ها آسان می‌کند. پائول برودی مدیر بخش فناوری بلاک‌چین در شرکت Ernst & Young است. او در مورد استفاده از بلاک‌چین به‌عنوان سرویس می‌گوید:

ما در حال آزمایش تمامی خدمات قابل ارائه‌ی شرکت‌ها برای توسعه و پیاده‌سازی بلاک‌چین هستیم. شرکت ما در حال حاضر سرویس OpsChain را با همکاری SAP رونمایی کرده است. فرض ما بر این است که با وجود سودمندی پیاده‌سازی BaaS در شرکت‌ها و آسان شدن مدیریت با استفاده از آنها، مزیت نهایی زمانی حاصل می‌شود که آن را با سرویس‌هایی همچون ERP ترکیب کنیم.

البته یکپارچه‌سازی سیستم‌های ERP و راضی کردن شرکت‌ها به استفاده از بلاک‌چین نیز چالش دیگر این شرکت است. به‌عنوان مثال شرکتی که در پی پیاده‌سازی سیستم خرید بر مبنای بلاک‌چین است، با این کار به سیستم‌های ERP دقیقی مانند محصول شرکت SAP دسترسی پیدا می‌کند. در نهایت آنها مطمئن می‌شوند که محصولات را تنها از خریداران مورد اعتماد خرید کرده و تنها کاربران مورد اعتماد، قابلیت تأیید خریدها و پرداخت‌ها را خواهند داشت.

Blockchain & Marketing

برودی در ادامه‌ی معرفی سیستم شرکت EY می‌گوید:

سیستم OpsChain به شرکت‌ها این امکان را می‌دهد که قرادادهای خرید چندوجهی را از طریق یک شبکه مدیریت کرده و عملیاتی همچون مدیریت و ردگیری مواد و کالاها را آسان‌تر انجام دهند. البته آنها بخواهند تمامی قوانین خود را بار دیگر برای ورود به سیستم بلاک‌چین بازنویسی کنند،‌ ارزش افزوده‌ی این تغییر مسیر کم خواهد شد.

برودی در نهایت به این نکته اشاره می‌کند که با استفاده از سیستم ترکیبی آنها (OpsChain با BaaS شرکت SAP)، خریداران محصولاتشان می‌‌توانند در همین سیستم‌های کنونی خود و با قوانین کنونی، علاوه بر کنترل فرآیندهای خرید و فروش، از منابع شبکه‌ی بلاک‌‌چین مانند امنیت و سیستم توزیع‌شده بهره‌مند شوند.

بازار املاک و مستغلات یکی از کاربردهای بلاک‌چین در تجارت است

یکی دیگر از مثال‌های کاربردی شبکه‌ی بلاک‌چین، بازار املاک و مستغلات است. در این حالت شبکه‌ی بلاک چین به واسطه‌ها، خریداران، فروشنده‌ها و وام‌دهنده‌های ملک چشم‌اندازی شفاف از وضعیت داده‌ها در طول یک فرآیند جابجایی ملک می‌دهد. در نهایت هزینه‌های این فرآیند نیز کاهش می‌یابد.

سندی کروگر مدیرعامل شرکت املاک و مستغلات Staten Island در ابتدای سال جاری یک نمونه‌ی اولیه‌ی کاربردی از بلاک چین را در وب‌سایت خود اجرا کرد. هدف او نشان دادن شفافیت سرویس‌های جدید و عدم بازدهی روش‌های سنتی بود. بلاک‌چین این شرکت توسط پلتفرم آنلاین ShelterZoom توسعه یافته بود. این فناوری به خریداران، فروشنده‌ها و واسطه‌ها امکان می‌داد که تمامی فرآیند‌های خرید و تراکنش‌های مالی را به‌صورت زنده مشاهده کنند.

فناوری بلاک چین

مشکلات استفاده از بلاک چین

اگرچه اکثر اطلاعات و مقاله‌های موجود،‌ بلاک چین را یک فناوری کاملا امن می‌دانند اما این پدیده نیز خالی از اشکال نیست. مشکل اصلی نیز آن است که این فناوری،‌ روی نرم‌افزارهایی سوار می‌شود که برای مقاصد خاص طراحی شده‌اند. به بیان دیگر، بلاک چین به اپلیکیشن‌های خارجی و رمزنگاری وابسته است. در این میان صدها استارتاپ، فناوری بلاک‌چین را توسعه می‌دهند درحالی‌که لزوما همه‌ی آنها از الگوریتم‌های معتبر و آزمایش شده استفاده نمی‌کنند.

به‌عنوان مثال در نوامبر سال گذشته،‌ صدها میلیون دلار از ارز شبکه‌ی اتریوم با نام اتر به‌ خاطر آسیب‌پذیری کدهای شبکه مسدود شد و یک کاربر توانست حدود ۳۰۰ میلیون از دارایی‌های دیگران را تصاحب کند. با مطالعه‌ی همین اتفاقات به این نتیجه می‌رسیم که آزمایش داده‌ها و ارتباطات واقعی روی هر بلاک‌چین جدید،‌ الزامی است.

اکثر شرکت‌ها، به‌ تنهایی توانایی اجرای بلاک‌چین را ندارند. در نهایت به این نتیجه می‌رسیم که با وجود جذاب بودن بلاک چین و دفتر کل رمزنگاری شده، چالش اصلی توسعه‌ی تیم نیروی انسانی برای توسعه و نگهداری این شبکه است. در اینجا استفاده از بلاک چین به‌عنوان سرویس از طریق ارائه‌دهندگان خدمات ابری، مزیت خود را نشان می‌دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات