اندروید بیش از حد تصور ما، داده‌هایمان را در اختیار گوگل قرار می‌دهد

پنج‌شنبه ۱ شهریور ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
براساس یافته‌های یک مطالعه، گوگل بیش از آنچه قبلا تصور می‌شد از طریق سیستم‌عامل اندروید به جمع‌آوری داده از کاربران خود می‌پردازد.
تبلیغات

یافته‌های یک مطالعه‌ی جدید نشان می‌دهند که گوگل بیش از آنچه احتمالا قبلا تصور می‌شد، داده‌های کاربران را جمع‌آوری می‌کند؛ اما غول فناوری با رد این گزارش، یافته‌های پژوهش یادشده را «به‌شدت گمراه‌کننده» می‌داند. براساس مطالعه‌ی انجام‌شده توسط داگلاس سی اشمیت، استاد دانشگاه وندربیلت آمریکا، گوگل از افرادی که به‌صورت روزانه از خدماتش استفاده می‌کنند، انواع داده‌های مختلف از مسیرهایی که آن‌ها طی کرده‌اند تا آهنگ‌هایی که شنیده‌اند را جمع‌آوری می‌کند. این مطالعه به سفارش یک گروه تجاری به نام Digital Content Next به‌نمایندگی از ناشران دیجیتال انجام شده است.

بخش عمده‌ای از داده‌هایی را که گوگل جمع‌آوری می‌کند، به‌صورت منفعلانه به‌دست می‌آورد؛ برای مثال، مطالعه‌ی ۵۵ صفحه‌ای اخیر که روز سه‌شنبه منتشر شد، نشان می‌دهد که اطلاعات مکانی افراد حتی بدون آنکه به‌صورت فعالانه از گوشی‌های اندرویدی یا مرورگرهای کروم خود استفاده کنند، به گوگل فرستاده می‌شود. سیستم‌عامل اندروید و مرورگر کروم هردو از جمله محصولات گوگل محسوب می‌شوند و در بین کاربران از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

یک گوشی اندرویدی غیر فعال که مرورگر کروم را در پس‌زمینه اجرا می‌کند، در طول ۲۴ ساعت شبانه‌روز، ۳۴۰ بار اطلاعات مکانی کاربر را به گوگل ارسال می‌کند. اشمیت در مطالعه‌ی خود می‌نویسد: «در پایان روز، گوگل علایق کاربر را با دقت فوق‌العاده بالایی تشخیص داده است.» با این حال، گوگل در واکنش به این موضوع، یافته‌های مطالعه را به چالش کشیده و خاطرنشان کرده است که مولف گزارش یادشده با این شرکت تضاد منافع دارد؛ زیرا وی در یک پرونده‌ی کپی‌رایت مرتبط با گوگل، به‌عنوان شاهد حضور داشته است.

سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای که از طریق ایمیل ارسال شده است، می‌گوید:

این گزارش به سفارش یک گروه حرفه‌ای لابی‌گری در واشنگتن دی‌سی انجام شده و توسط یکی از شاهدان اوراکل به نگارش درآمده است؛ شرکتی که بر سر یک پرونده‌ی مربوط به کپی‌رایت، درگیر دعوای حقوقی با گوگل است. در نتیجه، تعجبی ندارد که این مطالعه حاوی اطلاعات به‌شدت گمراه‌کننده است.

گوگل و اوراکل از مدت‌ها پیش بر سر استفاده از نرم‌افزار جاوا در سیستم‌عامل اندروید، درگیر یک دعوای حقوقی طولانی‌مدت با یکدیگر هستند. در ماه مارس، دادگاه تجدیدنظر فدرال ایالات متحده، تصمیم پیشین دادگاه را به نفع اوراکل تغییر داد و اعلام کرد که گوگل هنگام پیاده‌سازی جاوا در سیستم‌عامل موبایلش، از اصول استفاده‌ی منصفانه تخطی کرده است.

داگلاس اشمیت، نویسنده‌ی مطالعه‌ی اخیر تاکنون به اظهارات گوگل واکنشی نشان نداده است. پژوهش این استاد دانشگاه همچنین نشان می‌دهد که گوگل می‌تواند‌ داده‌های ناشناسی را که جمع‌آوری می‌کند، از طریق ابزارهای تبلیغاتی نظیر شناسه‌ی کوکی دابل‌کلیک، با حساب‌های کاربری افراد ارتباط دهد.

گوگل در چند مدت اخیر، به دلیل نگرانی‌های مربوط به حریم شخصی زیر تیغ تحقیقات مختلف بوده است. ماه گذشته، کمیته‌ی انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به آلفابت، شرکت مادر گوگل، نحوه‌ی جمع‌آوری داده‌های گوگل را از طریق خدمات مکانی، برج‌های تلفن همراه، نقاط اتصال وای‌فای و اتصالات بلوتوث، به‌خصوص هنگام آفلاین یا خاموش بودن دستگاه، مورد سوال قرار داد. گوگل اما هنوز به این استعلام پاسخی نداده است.

علاوه بر این، هفته‌ی گذشته، بررسی آسوشتید پرس نشان داد که خدمات گوگل در دستگاه‌های اندروید و آیفون‌ها، حتی در صورتی که کاربر تاریخچه‌ی مکانی خود را در تنظیمات حریم شخصی خاموش کند، داده‌های مکانی کاربر را ردیابی و ذخیره می‌کند. گوگل اکنون به همین دلیل با یک طرح دعوی در دادگاه مواجه شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات