اتفاق‌های مثبتی که در سال ۲۰۲۱ رخ داد

شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۵
مطالعه 7 دقیقه
از واکسیناسیون تا خودروهای برقی، در دومین سال همه‌گیری کووید-۱۹ نقاط قوتی هم وجود داشت.
تبلیغات

متأسفانه برخلاف انتظارها، همه‌گیری کووید-۱۹ در سال ۲۰۲۱ ناپدید نشد. باوجوداین، در این سال اتفاقات خوشی را هم شاهد بودیم. در این مطلب، برخی از این رخداد‌های مثبت را مرور می‌کنیم.

تزریق بیش از ۸/۷۱ میلیارد دوز واکسن کووید-۱۹ در جهان

سال گذشته در چنین روزهایی، بریتانیا اولین واکسن غیرآزمایشی کووید-۱۹ در جهان را به پیرزنی ۹۰ ساله تزریق کرد. در سالی که گذشت، تقریبا ۹ میلیارد دز واکسن کووید ۱۹ در سراسر جهان تزریق شد و این تعداد هر ثانیه در حال افزایش است. این بزرگ‌ترین برنامه‌ی واکسیناسیون جمعی در تاریخ است. سرعت و شدت و کارآمدی این واکسیناسیون عمومی کتمان‌کردنی نیست و تخمین زده می‌شود تا سه ماه آینده، ۷۵درصد کل جمعیت جهان اولین دوز واکسن‌ را دریافت کرده باشند.

کمک پهپاد‌ها در کنترل آلودگی زباله‌های پلاستیکی

ممکن است بپرسید واقعا طراحی راه‌حلی کوچک برای حل معضل بسیار بزرگ و وحشتناکی که خودمان به‌وجود آورده‌ایم، خبر مثبتی است؟ در سال ۲۰۲۱، استارتاپ بریتانیایی الپسیس ‌ارث (Ellipsis Earth) در حال ترسیم نقشه‌ی آلودگی پلاستیکی جهان با پهپادهای مجهز به دوربین بوده است که گاهی می‌توانند منشأ دقیق زباله‌ها را شناسایی کنند. داده‌های پهپادها به کارشناسان در مسیر سیاست‌گذاری برای جلوگیری از رها‌شدن پلاستیک در طبیعت کمک می‌کند.

شناسایی نقاط مناسب سطل آشغال

ارتباط بی‌سیم بین ذهن انسان و رایانه

مارس امسال، نخستین‌بار پژوهشگرانی از دانشگاه براون موفق شدند سیگنال‌های مغزی را به‌طور بی‌سیم به رایانه ارسال کردند. حذف سیم‌‌های دست‌و‌پا ‌گیر قدمی رو‌به‌جلو برای مهیا‌کردن این تکنولوژی برای مصارف خانگی و استفاده‌ی معلولان تلقی می‌شود. رابط‌های مغر‌کامپیوتر (BCI) می‌تواند به افراد معلول در تایپ‌‌کردن افکارشان از‌طریق پروتز‌های رباتیک کمک کنند.

رابط مغز کامپیوتر

مالاریا در چین از بین رفت

ژوئن گذشته، سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد چین پس از دهه‌ها اقدام هدفمند و مداوم علیه مالاریا، این بیماری را از بین برد. در دهه‌ی ۱۹۴۰، چین سالانه ۳۰ میلیون مورد مالاریا گزارش می‌کرد. سال ۲۰۲۰ برای چهارمین سال متوالی، تعداد موارد بومی ابتلا به مالاریا در این کشور صفر بوده است و این موضوع سبب شد WHO چین را عاری از مالاریا اعلام کند. این سازمان کمپینی برای رهایی ۲۵ کشور دیگر از مالاریا تا سال ۲۰۲۵ راه‌اندازی کرد.

سرشماری زنبورها در هلند

امسال در هلند، ۱۱هزار داوطلب زنبورها را سرشماری کردند‌. نکته‌ی جالب این سرشماری ثابت‌ماندن جمعیت زنبور‌ها در سال‌های گذشته ‌است. تصور می‌شود اقداماتی نظیر ساخت هتل‌هایی از ساقه‌ی توخالی گیاهان یا بامبو‌های نازک برای زنبور‌ها با هدف محافظت آن‌ها در‌برابر سموم کشاورزی، به ثبات جمعیت زنبور‌ها کمک کرده است. شاید امسال باید منتظر AirBeeNBees باشیم!

هتل زنبورها

ناسا در مریخ اکسیژن تولید کرد

آوریل امسال، مریخ‌نورد پرسویرنس ناسا موفق شد مقداری از جوّ غنی از دی‌اکسید‌کربن مریخ را به اکسیژن تبدیل کند. ناسا درباره‌ی این جهش بزرگ در راه انتقال انسان به مریخ گفت که این حرکت می‌تواند راه را برای تبدیل‌شدن داستان‌های تخیلی به واقعیت علمی هموار کند.

صف‌های مجازی از سختی‌های انتظار کاستند

به‌منظور رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، رستوران‌ها و مؤسسه‌های تفریحی و حتی درمانیِ سرتاسر جهان تصمیم گرفتند با کمک‌‌گرفتن از فناوری‌های جدید، عادت قدیمیِ ایستادن در صف را جایگزین کنند. برای صف‌کشیدن در صف‌های مجازی، تنها چند ضربه‌ی انگشت کافی‌ است و دیگر از درد پا و کمر و اتلاف وقت خبری نیست.

اولین مدرسه‌ی ساخته‌شده از‌طریق چاپ سه‌بعدی در جهان

جولای امسال، یکی از گروه‌های ساختمانی در کمتر از ۲۴ ساعت (به‌طور دقیق ۱۵ ساعت) با استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی، یک مدرسه‌ی کامل در کشور مالاوی ساخت. امید می‌رود که این نوآوری‌ها به مبارزه با کمبود کلاس درس در این کشور و نیز بقیه‌ی آفریقا کمک کند و به کودکان یاری رساند تا در شرایط بهتری تحصیل و مسافت‌های کوتاه‌تری را تا مدرسه طی کنند.

مدرسه ساخته شده با چاپ ۳بعدی

گونه‌ای از گیاه ارکیده که تصور می‌شد منقرض شده است، روی پشت‌بامی در لندن پیدا شد

ماه ژوئن، گونه‌ی نادری از ارکیده‌ در بالای یکی از بانک‌های سرمایه‌گذاری در لندن یافت شد؛ هرچند دانشمندان معتقد بودند این گیاه در بریتانیا منقرض شده است. مایک والر، بوم‌شناس و نویسنده‌ی کتاب «ارکیده‌های بریتانیا» می‌گوید:

این موضوع شاهد روشنی است بر اینکه با صبر و فداکاری، حتی غیرمحتمل‌ترین مکان‌ها می‌توانند به پناهگاه برخی از گونه‌های نادر حیات‌وحش تبدیل شوند.

موزه‌ی متروپلیتن نیویورک نام خانواده‌ی ساکلر را از گالری‌های خود حذف کرد

در سال‌های اخیر، خانواده‌ی ساکلر، بنیان‌گذاران شرکت داروسازی پردوفارما، برای نقش این شرکت در همه‌گیری مواد افیونی ازطریق ترویج داروی اکسی‌کانتین در سراسر ایالات متحده بررسی شده‌اند. موزه‌های برجسته‌ای که کمک‌های مالی این خانواده را پذیرفته‌اند، اکنون برای حفظ آبروی خود از نام این خانواده دور می‌کنند.

موزه متروپلیتن

کاپی‌باراهای آرژانتینی زیستگاه خود را به‌زور پس گرفتند

ماه اکتبر، کاپی‌باراها، جوندگانی از تیره‌ی خوکچه‌ی هندی، محله‌ای مرفه‌نشین در نزدیکی بوئنوس‌آیرس را تصرف کردند که زمانی قلمرو آن‌ها بوده است. نتیجه اینکه جوندگان از مجموعه‌ای از تخت‌های به‌ گل آراسته‌شده و چمن‌زارهای آماده و مرتب بهره‌مند شدند. این جنگ طبقاتی و هم‌زمان زیست‌محیطی حرکت شجاعانه‌ی بزرگ‌ترین جوندگان جهان بود!

کاپی‌بارا

به رانندگان اوبر در بریتانیا حقوق کارگری اعطا شد

فوریه‌ی امسال، دادگاه عالی بریتانیا حقوق کارگران رانندگان اوبر را تأیید کرد. حکم دادگاه بیان می‌کند که رانندگان اوبر کارگر هستند و خوداشتغال نیستند. بنابراین، حداقل دستمزد و حقوق تعطیلات به این رانندگان تعلق می‌گیرد. جیمز فارار، دبیر‌کل اتحادیه‌ی تاکسی‌های اینترنتی گفت:

این حکم اساسا این نظم اقتصادی را تغییر می‌دهد و به استثمار گسترده‌ی ‌کارگران با استفاده از حقه‌های الگوریتمی و قراردادی پایان می‌دهد.
رانندگان اوبر

هواپیمایی یونایتد اولین هواپیمای مسافربری را با سوخت کاملا غیرنفتی به پرواز درآورد

ماه دسامبر، ۱۰۰ مسافری که از شیکاگو به واشینگتن دی‌سی پرواز کردند، اولین نفراتی در جهان بودند که با موتوری با سوخت کاملا غیرنفتی و ساخته‌شده از آب‌قند و ذرت این کار را انجام دادند. گفته می‌شود این سوخت تا ۷۵درصد تمیزتر از سوخت‌های مبتنی‌بر نفت می‌سوزد.

هواپیما با سوخت پاک

برای اولین‌بار فروش خودروهای الکتریکی در اروپا از خودروهای دیزل پیشی گرفت

ماه آگوست، خودروهای برقی برای اولین‌بار از خودروهای دیزلی در اروپا پیشی گرفتند. کارشناسان انتظار دارند در سال آینده در بریتانیا، خودروهای برقی بیشتری از دیزلی فروخته شوند. این افزایش به‌دلیل کاهش قیمت‌ها، طیف گسترده‌تر وسایل نقلیه، کمبود بنزین و افزایش تعداد نقاط شارژ موجود است. آیا این ممکن است راه‌حل معضل تغییرات اقلیمی باشد؟ بدیهی است که نه؛ اما این می‌تواند شروعی امیدوارکننده باشد.

خط تولید نیسان در ساندرلند

رکوردی جدید برای انرژی‌های تجدیدپذیر

وقتی بحث بحران اقلیمی به‌میان می‌آید، جوامع با هر خبر خوشی امیدوارتر می‌شود. ماه دسامبر، آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) بیان کرد که سال ۲۰۲۱ با وجود همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش هزینه‌‌ی مواد اولیه، بزرگ‌ترین سال انرژی‌های تجدیدپذیر بوده و نصب تجهیزات جدید برای تولید ۲۹۰ گیگاوات انرژی تجدیدپذیر در سراسر جهان (توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی)، به ثبت این رکورد منجر شده است.

منابع تجدید پذیر می‌توانند ۱۰۰ تقاضای انرژی جهان را تامین کنند
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات