پنل تلویزیون اولد C2 ال جی

بررسی تلویزیون C2 ال‌جی؛ بالاتر از سیاهی رنگی نیست

دوشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۲ - ۲۱:۳۰
مطالعه 11 دقیقه
C2 بهترین تلویزیون ۲۰۲۲ بازار است. آیا با‌وجود رقبای قدرتمند و از راه رسیدن نسل بعد، همچنان گزینه‌ی ارزشمندی به‌حساب می‌آید؟
تبلیغات

تلویزیون‌های OLED ال‌جی نیازی به معرفی ندارند و جزو محصولات جذاب و البته شناخته‌شده‌ی شرکت کُره‌ای به‌حساب می‌آیند. برای کسانی که به دنبال با کیفیت‌ترین تلویزیون‌های بازار هستند، مدل‌های OLED جزو جذاب‌ترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند؛ چرا که رنگ‌های زنده و کنتراست خارق‌العاده‌ای در مقایسه با تکنولوژی‌های مبتنی بر LCD ارائه می‌کنند.

در خانواده‌ی نسبتا پرجمعیت تلویزیون‌های OLED ال‌جی، سری C مدل‌های میان‌رده به‌حساب می‌آیند که به‌واسطه‌ی قیمت نسبتا مناسب‌تر، مدل‌های محبوب‌تری در کشور ما هستند. در مقاله‌ی پیش رو، مدل C2 را زیر ذره‌بین زومیت قرار داده‌ایم؛ تلویزیونی که در سال ۲۰۲۲ روانه‌ی بازار شد اما همچنان بعد از گذشت یک سال، می‌تواند یکی از بهترین تلویزیون‌های OLED در بازار ایران لقب بگیرد.

مدل ۶۵ اینچی C2 در زمان نگارش مقاله، با قیمت حدودی ۸۰ میلیون تومان در بازار به‌فروش می‌رسد و با چنین برچسب قیمتی، باید در عمل نیز ارزش خرید خود را به کاربران ایرانی ثابت کند. با بررسی زومیت همراه باشید تا در مورد تلویزیون جذاب ال‌جی و عیار آن بیشتر صحبت کنیم.

طراحی و درگاه‌های تلویزیون C2 ال‌جی

تلویزیون C2 در انواع سایزها، از ۴۲ تا ۸۳ اینچ روانه‌ی بازار می‌شود و فارغ از ابعاد، طراحی مینیمال و باریک آن شما را شگفت‌زده خواهد کرد. وقتی از کنار به تلویزیون ال‌جی نگاه می‌کنیم، هنر طراحی و مهندسی ال‌جی بیشتر به چشممان می‌آید. حاشیه‌های پنل بسیار باریک است و بیشترین فضای ممکن به پنل اختصاص می‌یابد. دور دستگاه را یک فریم فلزی نازک به ضخامت ۶ میلی‌متر در برمی‌گیرد.

ضخامت اولد C2 ال جی
ضخامت اولد C2 ال جی
پایه تلویزیون اولد C2 ال جی
پایه تلویزیون اولد C2 ال جی

باوجود باریکی و ظرافت قابل توجه C2، ال‌جی برای جا دادن تجهیزات سخت‌افزاری از جمله بُرد، پورت‌ها و اسپیکرها، یک قاب به ضخامت ۴۴ میلی‌متر در پشت تلویزیون قرار داده است. با در نظر داشتن قاب پشت، مدل ۶۵ اینچی C2 ابعادی برابر ۴۵٫۱ × ۸۲۶ × ۱۴۴۱ میلی‌متر دارد، بنابراین تلویزیون روی میز یا روی دیوار، عمقی کمتر از ۵ سانتی‌متر اشغال می‌کند که برای جا دادن تلویزیون در فضاهای مختلف، کمترین چالش را ایجاد خواهد کرد.

طراحی ظریف و چشم‌نواز C3، هنر طراحی و مهندسی ال‌جی را به رخ می‌کشد

برای قرار گرفتن روی سطح، تلویزیون C2 به یک پایه‌ی فلزی جمع‌وجور با طراحی هشت‌شکل و یکپارچه تکیه دارد. قسمت پشت پایه قطورتر است و بیشتر وزن تلویزیون را تحمل می‌کند؛ اما باوجود تمهیداتی از این دست و با در نظر داشتن وزن ۱۶٫۶ کیلوگرمی تلویزیون (بدون پایه)، C2 باز هم کمی روی پایه‌ی فلزی لق می‌زند. البته می‌توانید تلویزیون را با مانت ۲۰۰ × ۳۰۰ استاندارد VESA به دیوار نیز وصل کنید تا نگران لق زدن تلویزیون روی سطح نباشید.

علاوه‌بر طراحی، ال‌جی در کیفیت ساخت و متریال به‌کار رفته نیز سنگ تمام گذاشته و تلویزیون C2 بدون اغراق، جزو با کیفیت‌ترین و خوش‌ساخت‌ترین تلویزیون‌های بازار به‌حساب می‌آید.

کاربری متنوع تلویزیون C2 این الزام را ایجاد می‌کند که در زمینه‌ی درگاه‌ها، هیچ کم‌وکسری نداشته باشد و خوشبختانه، ال‌جی از این بخش به سادگی گذر نکرده است. تمام پورت‌ها از بخش سمت چپ قاب پشتی در دسترس هستند و حتی اگر تلویزیون را به دیوار متصل کنید، مشکلی برای دسترسی به پورت‌ها نخواهید داشت. درگاه‌های تلویزیون عبارتند از:

  • سه عدد USB 2.0
  • چهار درگاه HDMI 2.1 (پشتیبانی از CEC، خروجی 4K و ۱۲۰ هرتز)
  • درگاه LAN
  • درگاه خروجی صدای Optical Digital
  • ورودی آنتن
  • ورودی گیرنده دیجیتال
  • جک IR Blaster
درگاه‌های تلویزیون اولد C2 ال جی
درگاه‌های تلویزیون اولد C2 ال جی

یکی از درگاه‌های HDMI (درگاه دوم) از استاندارد صدای ARC/eARC نیز پشتیبانی می‌کند تا بتوانید ساندبار را هم به تلویزیون متصل کنید. تلویزیون C2 ال‌جی به بلوتوث ۵ و وای‌فای ۵ مجهز است.

کیفیت تصویر تلویزیون C2 ال‌جی

تلویزیون C2 از نسل جدید پنل OLED ال‌جی با نام OLED Evo استفاده می‌کند. پنل مذکور بااینکه از نظر ماهیت و ساختار، تفاوتی با پنل‌های OLED معمولی ندارد، اما به‌گفته‌ی ال‌جی می‌تواند ۲۰ درصد روشنایی بیشتری تولید کند.

نوردهی پنل با ۸٫۳ میلیون پیکسل انجام می‌شود و هرکدام از پیکسل‌ها نور مربوط به خودشان را تولید می‌کنند. مزیت اصلی پنل‌های OLED نسبت به LCD-ها نیز از همین‌جا ناشی می‌شود. درواقع ناحیه‌های نورپردازی محدود، جای خودشان را به پیکسل‌های متعدد داده‌اند؛ بنابراین برای نشان دادن رنگ مشکی، پیکسل‌ها تک‌به‌تک خاموش می‌شوند و دیگر خبری از Local Dimming نیست تا علاوه‌بر کنتراست فوق‌العاده بالا، مشکی‌ها نیز عمیق‌تر نشان داده شوند و خبری از نواحی خاکستری و نشت نور نباشد.

نورپردازی پنل با ۸ میلیون پیکسل انجام می‌شود

خاموش شدن مجزای پیکسل‌ها که به آن Pixel Level Dimming گفته می‌شود، مشکل Blooming ناشی از Local Dimming را نیز مرتفع می‌کند. پدیده‌ی مذکور در پنل‌های LCD رایج است و زمانی اتفاق می‌افتد که یک عنصر روشن، مثل زیرنویس، روی پس‌زمینه‌ی تیره یا مشکی قرار بگیرد. در چنین شرایطی هاله‌ای اطراف سوژه‌ی روشن به‌وجود می‌آید.

تست کنتراست تلویزیون اولد C2 ال جی

به نظر می‌رسد ریسک Burn-in شدن که در پنل‌های OLED وجود دارد، به‌لطف تکنیک‌هایی همچون ریفرش کردن پیکسل‌ها یا کم‌نور کردن لوگوی شبکه‌ها تا حد خوبی در تلویزیون C2 کاهش پیدا کرده است. ضمنا ال‌جی بعد از مدل C1، تغییراتی در فرآیند تولید پنل‌های OLED به‌وجود آورده است که ریسک بروز Burn-in را کم می‌کند.

تلویزیون OLED C2 ال‌جی، تصویر را با وضوح 4K نمایش می‌دهد و از نرخ نوسازی ۱۲۰ هرتز نیز پشتیبانی می‌کند. به مدد پردازنده‌ی هوش مصنوعی α9 Gen 5، تلویزیون C2 می‌تواند محتوای باوضوح پایین‌تر را نیز به کمک هوش مصنوعی، به 4K آپ‌اسکیل کند.

تلویزیون C2 پروفایل‌های رنگی متعددی در اختیار قرار می‌دهد تا بسته به سبک محتوا و سلیقه بصری خودتان، بتوانید جنس تصویر را انتخاب کنید.

حالت‌های نمایش تصویر SDR

  • Vivid
  • Standard
  • APS
  • Cinema
  • Sports
  • Game Optimiser
  • Filmmaker Mode
  • isf Expert Bright
  • isf Expert Dark

حالت‌های نمایش تصویر HDR

  • Vivid
  • Standard
  • Cinema Home
  • Cinema
  • Filmmaker Mode

باوجود ۸٫۳ میلیون پیکسل که وظیفه تأمین روشنایی پنل را به‌عهده دارند، بیشترین روشنایی تلویزیون C2 ال‌جی و زمانی که ۱۰ درصد از ابعاد کل پنل توسط یک تصویر سفید اشغال شده باشد، به حدود ۷۸۰ نیت می‌رسد که تقریبا تفاوتی را نسبت به نسل قبل نشان نمی‌دهد.

اگر روشنایی C2 را با نتایج به دست آمده در بررسی تلویزیون QNED96 ال‌جی مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که پنل‌های مبتنی بر تکنولوژی mini-LED روشنایی به مراتب بالاتری نسبت به پنل‌های OLED تولید می‌کنند. البته که از نظر کنتراست و تولید رنگ‌های مشکی عمیق، تلویزیون‌های OLED دست بالاتر را دارند.

روشنایی کمتر در مقایسه با تلویزیون QNED96

زمانی که کل صفحه را تصویر سفید فرا بگیرد، روشنایی تلویزیون C2 ال‌جی به حدود ۳۳۰ نیت می‌رسد. در مقایسه با نسل قبل یعنی تلویزیون C1، روشنایی تصویر سفید تمام صفحه، ۲۰ درصد بیشتر شده است.

روشنایی صفحه‌نمایش تلویزیون ۶۵ اینچی LG OLED C2

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۲ درصد

۱۰ درصد

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

SDR

Vivid

۷۵۸

۷۷۳

۷۶۱

۵۲۴

۳۷۸

۲۷۹

Standard

۴۵۴

۴۶۵

۴۵۹

۴۵۰

۳۸۷

۳۱۸

APS

--

--

--

--

--

--

Cinema

۴۲۷

۴۳۷

۴۳۱

۴۲۳

۴۰۵

۳۲۶

Sports

۷۶۰

۷۷۲

۷۵۹

۵۲۵

۳۸۲

۲۸۰

FILMMAKER MODE

۴۱۸

۴۳۱

۴۲۸

۴۱۵

۴۰۲

۳۳۱

Expert Bright

۵۰۹

۵۲۶

۵۲۱

۵۰۳

۳۳۳

۲۷۳

Expert Dark

۳۱۵

۳۲۷

۳۲۵

۳۱۲

۳۰۸

۳۰۰

HDR

Vivid

--

۱۴۹۵

--

--

--

--

Standard

--

۱۴۱۴

--

--

--

--

Cinema Home

--

۱۴۰۶

--

--

--

--

Cinema

--

۱۴۲۸

--

--

--

--

FILMMAKER MODE

--

۱۴۳۰

--

--

--

--

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

تلویزیون C2 ال‌جی ویدیوهای HDR را با استانداردهای Dolby Vision و HDR 10 و HLG نمایش می‌دهد. برای نمایش محتوای HDR، تلویزیون علاوه‌بر پشتیبانی از فضاهای رنگی وسیع، باید به روشنایی بالای ۱۰۰۰ نیت نیز دست پیدا کند. C2 در تست پخش محتوای HDR تقریبا ۱۵۰۰ نیت روشنایی تولید می‌کند که حدود ۱۵ درصد بیشتر از نسل قبل است و نوید یک تجربه‌ی عالی را می‌دهد.

صفحه نمایش تلویزیون اولد C2 ال جی

پنل تلویزیون C2 به صورت بومی ۱۰ بیتی است؛ یعنی می‌تواند یک میلیارد رنگ را نشان دهد. در حین تماشای محتوا با C2 رنگ‌ها بسیار زنده و شاداب هستند و مثل جشنی برای چشمانتان خواهند بود.

همان‌طور که در جدول عملکرد رنگی C2 مشاهده می‌کنید، تمام پروفایل‌های تلویزیون فضای رنگی وسیع DCI P3 را به‌طور کامل پوشش می‌دهند. فضای رنگی وسیع‌تر Rec 2020 نیز حدود ۷۰ درصد پوشش داده می‌شود که در نوع خود قابل توجه است.

عملکرد تلویزیون ۶۵ اینچی LG OLED C2 در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

Rec. 2020

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

Vivid

۱۳۶٫۲

--

۹۹٫۵

۷٫۷

۷۳٫۸

--

Standard

۱۳۵٫۵

--

۹۹٫۳

۷٫۲

۷۳٫۶

--

APS

--

--

--

--

--

--

Cinema

۱۳۵٫۵

۳٫۳

۹۸٫۷

۲

۷۱٫۶

۴٫۵

Football

۱۳۵٫۸

--

۹۹٫۵

۷٫۸

۷۳٫۸

--

Game Optimiser

۹۷

۸٫۲

۷۳٫۹

--

۵۵٫۶

--

FILMMAKER MODE

۱۳۵٫۳

۴

۹۹٫۱

۲٫۵

۷۱٫۶

۴٫۷

Expert Bright

۱۳۵٫۵

۳٫۴

۹۸٫۷

۲٫۱

۷۱٫۶

۴٫۵

Expert Dark

۱۳۵٫۴

۴٫۱

۹۹٫۲

۲٫۸

۷۱٫۶

۴٫۷

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

تست‌های زومیت نشان می‌دهند که دقیق‌ترین رنگ‌ها در پروفایل Cinema تولید می‌شوند، اما پروفایل‌های Expert و Filmmaker Mode نیز دقت رنگی نسبتا خوبی ارائه می‌کنند. بد نیست اشاره کنیم در پروفایل Vivid هم که رنگ‌ها را اشباع نشان می‌دهد، باز هم دقت رنگ‌ها قابل قبول است، فقط رنگ‌ها کمی به سردی تمایل دارند.

زاویه دید در تلویزیون اولد C2 ال جی

ال‌جی در تلویزیون 4K اولد C2 به گیمرها نیز توجه ویژه‌ای نشان داده و ویژگی‌هایی برای بهبود تجربه‌ی گیمینگ درنظر گرفته است. زمانی که کنسول یا پی‌سی را به تلویزیون وصل می‌کنید، پروفایل تصویر Game Optimiser در دسترس قرار می‌گیرد. بسته به ژانر بازی (مثلا شوتر، RPG یا ورزشی) چند پروفایل در اختیارتان قرار داده می‌شود که با انتخاب هرکدام، تلویزیون تغییرات لازم را ایجاد می‌کند تا تجربه‌ی ایده‌آلی از بازی داشته باشید.

با تلویزیون C2 تجربه‌ی لذت‌بخشی از گیمینگ در انتظارتان است

با پشتیبانی از ALLM یا Auto Latency Mode و به لطف HDMI 2.1، وقتی کنسول را به تلویزیون متصل می‌کنید، تلویزیون بهترین تنظیمات مرتبط با تأخیر (Latency) و لگ (Lag) را اعمال می‌کند.

قابلیت‌های FreeSync شرکت AMD و G-SYNC انویدیا روی تلویزیون C2 پشتیبانی می‌شوند تا در حین بازی، نرخ نوسازی پنل با نرخ فریم بازی همگام شود و پارگی تصویر به‌وجود نیاید. نرخ پاسخگویی تصویر کمتر از یک میلی‌ثانیه و تأخیر ورودی نیز در حالت 4K‌ و ۱۲۰ هرتز کمتر از ۶ میلی‌ثانیه اندازه‌گیری شده است که برای اکثر گیمرها کاملا کافی خواهد بود.

صدا و تجربه صوتی تلویزیون C2 ال‌جی

تجربه‌ی بصری عالی تلویزیون ال‌جی را صدای خوبش تکمیل می‌کند. C2 به دو اسپیکر ۱۰ واتی و دو ووفر ۱۰ واتی برای پخش صدا تکیه دارد؛ بنابراین مجموعه‌ی اسپیکرها در مجموع ۴۰ وات صدای خروجی را تحویل می‌دهند و صدا را به سمت پایین پرتاب می‌کنند. حجم صدای اسپیکرها برای یک اتاق نشیمن با ابعاد متوسط کاملا کافی به‌نظر می‌رسد، البته به شرطی که محیط شلوغ و پر سروصدا نباشد.

صدایی که از اسپیکر به گوش می‌رسد شفاف است و اعوجاج (دیستورشن) اندکی در آن وجود دارد. تجربه‌ی صدای فراگیر نیز به لطف Dolby Atmos پشتیبانی می‌شود. با تمام اوصاف اگر تلویزیون را برای محیط نسبتا بزرگی در نظر دارید یا دوست دارید در مهمانی‌های پرجمعیت حجم صدای خوبی از تلویزیون تحویل بگیرید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به فکر تهیه ساندبار هم باشید. پیش‌تر بررسی ساندبار پرچم‌دار S95 QR ال‌جی را در زومیت منتشر کرده‌ایم که برای همراهی با C2، محصول ایده‌آلی خواهد بود.

نرم‌افزار و کنترل تلویزیون C2 ال‌جی

تلویزیون C2 از سیستم عامل WebOS 7 استفاده می‌کند. باوجود اینکه WebOS تقریبا تمام المان‌های لازم برای یک تجربه‌ی استاندارد از کاربری تلویزیون‌های هوشمند را در اختیار می‌گذارد، اما شاید برای برخی، محبوبیت کمتری نسبت به اندروید داشته باشد.

مجیک ریموت تلویزیون اولد C2 ال جی

سیستم عامل تلویزیون‌های ال‌جی باوجود خوبی‌های متعدد و پرشمارش، در برخی سناریوها نیاز به بهبود دارد؛ مثلا فایل منیجر آن بسیار ساده و ابتدایی پیاده‌سازی شده است و نرم‌افزارهای دور زدن تحریم را نیز نمی‌توان روی آن استفاده کرد. بااین‌حساب، برای استفاده از نرم‌افزارهایی مثل یوتیوب و اسپاتیفای،‌ باید تنظیمات مورد نیاز را از سمت روتر انجام دهید.

مجیک ریموت ال‌جی، واقعا جادویی است

مجیک ریموت ال‌جی، تجربه‌ی کار با WebOS را خوشایندتر می‌کند. دقت پوینتر کنترل به‌حدی هست که دلتان نخواهد با کلیدهای جهت و به‌صورت متداول در منوها جابه‌جا شوید و پوینتر را درهمه حال ترجیح بدهید. ال‌جی همین مجیک ریموت را در تلویزیون‌های QNED و نانوسل نیز در اختیار قرار می‌دهد.

جمع‌بندی

تلویزیون C2 ال‌جی یکی از مدل‌های ارزنده در خانواده‌ی OLED-های ال‌جی به‌حساب می‌آید، اما در حال حاضر، نمی‌توانیم آن را بی‌رقیب فرض کنیم. محصولاتی همچون QN90B و S95B سامسونگ که به ترتیب از پنل mini-LED و OLED استفاده می‌کنند و روشنایی قابل توجه و بعضا بهتری نسبت به C2 دارند، رقیب مستقیم تلویزیون ال‌جی به‌حساب می‌آیند.

چرخیدن در وبسایت زومیت با تلویزیون اولد C2 ال جی

علاوه‌بر محصولاتی که ذکر کردیم، نسل جدید سری C یعنی C3 نیز در بازار عرضه می‌شود. با درنظر داشتن پارامترهای مختلف، می‌توانیم S95B و C3 را گزینه‌های بهتری نسبت به C2 به‌حساب بیاوریم. بد نیست اشاره کنیم که قیمت تلویزیون OLED سامسونگ حدود ۱۵ میلیون و قیمت C3 حدود ۷ میلیون تومان گران‌تر از C2 هستند. بااین‌حساب، اگر دنبال بهترین تلویزیون ۵۵ یا ۶۵ اینچ بازار هستید و نمی‌توانید به‌هیچ‌وجه بودجه‌تان را ارتقا دهید، C2 انتخاب بهتری خواهد بود.

نکات مثبت

  • روشنایی بالاتر نسبت به نسل قبل
  • کنتراست خیره‌کننده
  • رنگ‌های زنده و دقیق
  • طراحی مدرن و چشم‌نواز

نکات منفی

  • ریسک Burn-in شدن
  • روشنایی کمتر در مقایسه با رقبا
  • محدودیت‌های سیستم عامل
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات