تلویزیون QNED96 ال جی

بررسی تلویزیون 8K و Mini LED ال‌جی QNED96؛ سینما را به خانه بیاور!

سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 13 دقیقه
تلویزیون QNED96 با ترکیب فناوری Mini LED و وضوح خارق‌العاده‌ی 8K، تجربه‌ی بصری خیره‌کننده‌ای را در ابعاد غول‌پیکر ۷۵ اینچی به‌ارمغان می‌آورد.
تبلیغات

۳۳ میلیون پیکسل، ۱۹۰۰ ناحیه‌ی نوردهی و ۱۷ هزار Mini LED برای نمایش تصویری به‌بزرگ یک دیوار! تلویزیون ۷۵ اینچی QNED96 با وضوح خارق‌العاده‌ی 8K و فناوری Mini LED آمده است تا به‌معنای واقعی کلمه یک «سینمای خانگی» باشد و تجربه‌ی بصری خیره‌کننده‌ای را برایمان به‌ارمغان آورد؛ اما شرکتی که هم‌اکنون بهترین تلویزیون‌های OLED بازار را می‌سازد؛ می‌تواند خرید این تلویزیون ۱۳۰ میلیون تومانی را توجیه کند؟

ال‌جی را بیشتر با تلویزیون‌های OLED یا LCD خانواده‌ی NanoCell می‌شناسیم؛ اما چند صباحی است که با ظهور فناوری Mini LED، کره‌ای‌ها سری جدید QNED را نیز به خانواده‌‌ی پرشمار تلویزیون‌هایشان اضافه کرده‌اند؛ تلویزیون‌هایی که به‌نوعی پایین‌تر از سری OLED و بالاتر از مدل‌های ارزان‌تر سری Nano قرار می‌گیرند.

کره‌ای‌ها تلویزیون‌های متعددی را با نام QNED به‌فروش می‌رسانند؛ اما تمام آن‌ها از فناوری Mini LED بهره نمی‌برند. در بررسی پیش‌رو می‌خواهیم یکی از مدل‌های QNED سال ۲۰۲۲ ال‌جی را زیر ذره‌بین قرار دهیم؛ تلویزیون ۷۵ اینچی QNED96 نسل جدیدی را در سال ۲۰۲۳ ندارد و جزو ارزان‌قیمت‌ترین گزینه‌های Mini LED بازار به‌شمار می‌‌‌آید.

شما می‌توانید برای اطلاع از ویژگی‌ها و قابلیت‌های تلویزیون QNED ال‌جی به وب‌سایت رسمی این شرکت مراجعه کنید.

قیمت تلویزیون ال‌جی مدل 75QNED96 که از وضوح 8K بهره می‌برد، حدود ۱۳۰ میلیون تومان است. این تلویزیون در ابعاد ۶۵ اینچی نیز عرضه می‌شود و البته می‌توان نسخه‌ی دیگری از آن را با پایه‌های متفاوت تحت مدل QNED95 نیز در بازار پیدا کرد.

بررسی ویدیویی تلویزیون QNED96 ال جی

تماشای ویدیو با وضوح 2K در یوتیوب

طراحی و درگاه‌های تلویزیون QNED96 ال جی

در نگاه نخست و به‌ویژه در شرایطی که پنل تلویزیون روشن نیست، طراحی QNED96 با انبوه تلویزیون‌های دیگر ال‌جی تفاوت چندانی ندارد. دستگاه غول‌پیکر کره‌ای‌ها حاشیه‌های بسیار باریکی دارد و تقریبا تمام نمای جلویی دراختیار پنل ۷۵ اینچی‌اش قرار دارد. قاب تلویزیون و پنل پشتی آن فلزی هستند و کیفیت ساخت کلی دستگاه نیز مطلوب ارزیابی می‌شود.

حاشیه تلویزیون QNED96 ال جی
لوگوی QNED تلویزیون QNED96 ال جی
ضخامت تلویزیون QNED96 ال جی
پایه تلویزیون QNED96 ال جی

تلویزیون QNED96 به‌اندازه‌ی مدل‌های گران‌قیمت‌تر تلویزیون OLED ال‌ جی باریک و میلی‌متری نیست؛ چراکه تجهیزات مربوط به نورپردازی را در پشت پنل خود دارد؛ درعوض برخلاف تلویزیون‌های OLED، ضخامت آن در سراسر پنل پشتی یکنواخت و برابر با ۲۹ میلی‌متر است.

خوش‌ساخت و باریک؛ اما نه به باریکیِ OLED!

تلویزیون ال جی QNED96 در دو اندازه‌ی ۶۵ و ۷۵ اینچی به‌فروش می‌رسد؛ مدل ۷۵ اینچی با ابعاد ۹۵۸ × ۱۶۶۵ میلی‌متری‌اش بسیار غول‌پیکر است و احتمالا برای جای‌دادن آن روی میز یا نصب روی دیوار، به‌چالش خواهید خورد؛ به‌ویژه اگر وزن حدود ۴۱ کیلوگرمی تلویزیون را در نظر بگیریم. در هر صورت با مانت 400x400 می‌توانید دستگاه را به دیوار متصل کنید.

پشت تلویزیون QNED96 ال جی

مدل QNED96 از پایه‌ی نیم‌دایره‌ای و ساده‌ای برای قرارگیری روی میز بهره می‌برد؛ این پایه به میانه‌ی تلویزیون متصل می‌شود و با توجه به ابعاد غول‌پیکر دستگاه، استحکام و مقاومت مطلوب در برابر لرزش را ندارد. ال‌جی این تلویزیون را با مدل QNED95 و پایه‌های دوتکه نیز به‌فروش می‌رساند که احتمالا مقاوم‌تر از پایه‌ی نیم‌دایره‌ای QNED96 باشد.

جای خالی HDMI 2.1 در میان درگاه‌ها حس می‌شود

تلویزیون QNED96 درگاه‌های متنوعی دارد؛ اما متأسفانه نیمی از این درگاه‌‌ها روی پنل پشتی دستگاه به‌صورت افقی و روبه‌پایین قرار گرفته‌اند و همین موضوع دسترسی به آن‌ها را بسیار دشوار و چالش‌برانگیز می‌کند؛ به‌خصوص اگر تلویزیون را به دیوار متصل کرده باشید. پورت‌های تلویزیون به‌شرح زیر هستند:

درگاه‌های کناری

درگاه های تلویزیون QNED96 ال جی ۳
  • یک پورت USB 3.0
  • دو پورت HDMI 2.0 (یکی از پورت‌ها از eARC/ARC نیز پشتیبانی می‌کند)

درگاه‌های روبه‌پایین

درگاه های تلویزیون QNED96 ال جی ۲
  • دو پورت USB 2.0
  • دو پورت HDMI 2.0
  • درگاه اترنت RJ45
  • خروجی اپتیکال صدا
  • ورودی گیرنده‌ی داخلی
  • ورودی گیرنده‌ی خارجی
  • خروجی اینفرارد

هر چهار پورت HDMI دستگاه قابلیت دریافت سیگنال تصویر 8K با نرخ ۶۰ هرتز را دارند؛ اما در مدل QNED96 از HDMI 2.1 برای دریافت سیگنال 4K و ۱۲۰ هرتز خبری نیست. تلویزیون گران‌قیمت ال‌جی از شبکه‌های Wi-Fi 6 و Wi-Fi 5 (شامل باند‌های ۲٫۴ و ۵٫۰ گیگاهرتز) در کنار اتصال Bluetooth 5.0 پشتیبانی می‌کند.

کیفیت تصویر تلویزیون QNED96 ال جی

تلویزیون QNED96 جزو اقتصادی‌ترین مدل‌های MiniLED بازار به‌شمار می‌آید؛ البته از آنجا که MiniLED فناوری نسبتا نوظهوری است، مایه‌ی تعجب نیست که قیمت تلویزیون QNED96 در دستگاهی با ابعاد ۷۵ اینچ و وضوح 8K حدود ۱۳۰ میلیون تومان باشد! کره‌ای‌ها جدیدترین فناوری‌های دنیای پنل‌ها را در دل تلویزیون گران‌قیمتشان به‌کار گرفته‌اند.

تلویزیون QNED96 ال جی ۲

تلویزیون ۷۵ اینچی و 8K کره‌ای‌ها به‌معنای واقعی کلمه می‌تواند نقش یک سینمای خانگی را ایفا کند؛ هرچند که در فاصله‌های بیش‌از ۱٫۵ متر، چشم انسان به‌سختی می‌تواند تفاوت وضوح 8K و 4K را در تلویزیون‌های ۷۵ اینچی متوجه شود؛ درحالی‌که بررسی‌ها نشان می‌دهد، فاصله‌ی بهینه برای تماشای تلویزیون ۷۵ اینچی، حدود ۳٫۲ متر است.

تلویزیون ۷۵ اینچی ال‌جی از پنل IPS-LCD با وضوح 8K یا ۴۳۲۰ × ۷۶۸۰ پیکسل، عمق ۱۰ بیت و نرخ نوسازی ۶۰ هرتز بهره می‌برد؛ با وجود بیش‌از ۳۳ میلیون پیکسل در دل این تلویزیون، حتی در فاصله‌های نزدیک نیز به‌سختی می‌توان پیکسل‌ها را از هم تفکیک کرد.

وضوح 8K از نزدیک، جذاب و خیره‌کننده است؛ اما از دور تفاوتی با 4K ندارد

مهندسان ال‌جی در پنل تلویزیون QNED96 ترکیب فناوری NanoCell با Quantum Dot را به‌کار گرفته‌اند؛ به‌موجب این فناوری، لایه‌ای از ذرات بسیار کوچک کریستالی (کوانتوم دات‌ها) به پنل اضافه می‌شود تا تلویزیون بتواند فضای رنگی وسیع‌تری را پوشش دهد؛ با فناوری Quantum Dot، روشنایی صفحه نیز کمی بهبود می‌یابد که نتیجه‌ی آن بالارفتن سطح کنتراست است.

برای شکل‌گیری تصویر و رنگ در تلویزیون باید از پشت به پیکسل‌های پنل نور بتابد. در پنل‌های LCD ارزان‌قیمت، چراغ‌های LED نصب‌شده روی لبه‌ی پنل وظیفه‌ی تاباندن نور را برعهده دارند، در تلویزیون‌های LCD میان‌رده، پای فناوری Local Dimming (تیرگی موضعی) به‌میان می‌آید تا با تقسیم‌شدن پشت پنل به چند ناحیه‌ (مثلا ۶-تا) روشنایی هر ناحیه به‌کمک LED-های محدودی به‌صورت مستقل از نواحی دیگر تأمین شود.

زوایای دید تلویزیون QNED96 ال جی ۲

در سوی دیگر میدان، پنل‌های OLED ساختار پیچیده‌تری از پنل‌های LCD دارند و در آن‌ها، هریک از پیکسل‌ها به‌صورت مستقل از پیکسل‌های دیگر، نور خود را تأمین می‌کنند و برای همین کنترل روشنایی به‌بهترین شکل ممکن صورت می‌گیرد؛ بدین‌ترتیب هنگام نمایش رنگ مشکی، پیکسل‌ها به‌اصطلاح «خاموش» می‌شوند و در نتیجه، پنل می‌تواند کنتراست فوق‌العاده بالا و مشکی بسیار عمیقی را به‌نمایش بگذارد.

تلویزیون‌های LCD به‌واسطه‌ی مکانیزم ساده‌ی نوردهی‌شان، در زمینه‌ی نمایش رنگ مشکی و کنتراست، عملکرد چشم‌گیری ندارند؛ به‌طوری‌که عملا رنگ مشکی را با طیفی از خاکستری به‌تصویر می‌کشند. در سوی دیگر، تلویزیون‌های OLED روشنایی بالایی ندارند و در صورت نمایش تصاویر ثابت به‌مدت طولانی، خطر وقوع Burn-in (شکل‌گیری هاله‌ای دائمی از تصویر روی پنل)، تهدیدشان می‌کند.

با ۱۷ هزار Mini LED، مشکی عمیقی را تجربه می‌کنید؛ اما نه به عمق مشکی OLED

فناوری Mini LED آمده است تا ضعف تلویزیون‌های LCD را در نمایش رنگ مشکی عمیق را مرتفع کند، روشنایی بالایی را ارائه دهد و تجربه‌ای شبیه به پنل‌های OLED بدون ریسک وقوع Burn-in را به‌ارمغان آورد. دقت کنید که Mini LED نوع جدیدی از پنل نیست و صرفا یک راهکار نوردهی پیشرفته برای پنل‌های LCD محسوب می‌شود.

به‌موجب فناوری Mini LED، تعداد زیادی LED با ابعاد بسیار کوچک سطح پشت پنل LCD را می‌پوشانند؛ این چراغ‌ها به‌ تعداد زیادی دسته‌ی چندتایی (مثلا ۵۰۰ دسته) تقسیم می‌شوند و هریک مسئولیت نوردهی تعدادی از پیکسل‌ها را برعهده می‌گیرند؛ بدین‌ترتیب رفتار پنل به OLED نزدیک می‌شود و نمایشگر می‌تواند با دقت بسیار بالاتری نسبت به LCD با فناوری Local Dimming عادی، روشنایی موردنیاز پیکسل‌ها را کنترل کند. تعداد زیاد چراغ‌ها نیز به افزایش روشنایی کلی پنل کمک می‌کند.

روشنایی صفحه‌نمایش تلویزیون ۷۵ اینچی LG QNED96

حالت‌های تصویر / درصد سفیدی الگو

۲ درصد

۱۰ درصد

۲۵ درصد

۵۰ درصد

۹۰ درصد

۱۰۰ درصد

SDR

Vivid

۸۲۰

۱۰۱۵

۱۱۰۰

۴۷۰

۴۳۹

۴۲۶

Standard

۸۵۸

۹۴۲

۹۶۰

۴۳۳

۴۰۳

۴۰۵

APS

--

--

--

--

--

--

Cinema

۲۷۸

۲۹۵

۳۰۰

۳۱۲

۳۱۶

۳۱۵

Sports

۳۵۸

۴۸۰

۵۵۱

۴۷۰

۴۲۵

۴۲۵

FILMMAKER MODE

۲۷۶

۲۹۶

۳۰۲

۳۱۱

۳۱۲

۳۱۳

Expert Bright

۳۵۳

۳۷۴

۴۰۴

۴۱۸

۴۲۵

۴۲۱

Expert Dark

۲۱۹

۲۳۶

۲۴۴

۲۴۶

۲۵۰

۲۵۰

HDR

Vivid

--

۱۲۸۳

--

--

--

--

Standard

--

۱۲۷۶

--

--

--

--

Cinema Home

--

۶۱۸

--

--

--

--

Cinema

--

۱۲۰۰

--

--

--

--

FILMMAKER MODE

--

۱۱۷۸

--

--

--

--

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

کره‌ای‌ها در تلویزیون ۷۵ اینچی QNED96 از ۱۷٬۳۰۰ چراغ Mini LED استفاده کرده‌اند؛ چراغ‌هایی که به دسته‌های ۹-تایی تقسیم شده‌اند و ۱۹۲۰ ناحیه‌ی نوردهی را در پشت پنل به‌وجود آورده‌اند؛ بدین‌ترتیب هریک از این گروه‌های ۹-تایی، وظیفه‌ی تأمین روشنایی ۱۷٬۲۸۰ پیکسل مجاور را برعهده دارند؛ مقایسه کنید با یک پنل OLED 8K که عملا بیش‌از ۳۳ میلیون (۳۳٬۱۷۷٬۶۰۰ به‌طور دقیق‌تر) ناحیه‌ی نوردهی دارد!

به‌لطف بیش‌از ۱۷ هزار چراغ Mini LED، تلویزیون ۷۵ اینچی ال‌جی به روشنایی فوق‌العاده بالایی دست پیدا می‌کند؛ در تست‌های ما وقتی ۱۰ تا ۲۵ درصد از روشن بود، سطح روشنایی تلویزیون به حدود ۱۱۰۰ نیت می‌رسید و هنگامی‌که بیش‌از ۵۰ درصد صفحه روشن می‌شد، سطح روشنایی تا حدود ۴۷۰ نیت بالا می‌رفت که باز هم عدد مطلوبی است.

کنتراست تلویزیون QNED96 ال جی
کنتراست تصویر در تلویزیون QNED96

در تلویزیون QNED96 حداکثر روشنایی در میانه‌ی پنل به‌دست می‌آید و هرچه به حاشیه‌های تصویر نزدیک می‌شویم، روشنایی کاهش می‌یابد؛ برای همین حاشیه‌های تصویر تیره‌تر از بخش‌های میانی به‌نظر می‌رسند.

تلویزیون QNED96 از ویدیوهای HDR با استاندارد Dolby Vision و HDR10 پشتیبانی می‌کند؛ برای آنکه بتوان از تماشای چنین ویدیوهایی نهایت لذت را برد، گذشته از پوشش فضای رنگی گسترده، روشنایی تلویزیون نیز باید حداقل ۱۰۰۰ نیت باشد؛ بررسی ما نشان داد که تلویزیون ال‌جی هنگام نمایش ویدیوی HDR در شرایطی‌که ۱۰ درصد تصویر روشن است، به روشنایی بسیار خوبِ ۱۲۸۳ نیت دست می‌یابد.

بلومینگ تلویزیون QNED96 ال جی
پدیده‌ی Blooming در تلویزیون QNED96

تلویزیون‌های IPS عادی رنگ مشکی را متمایل به خاکستری نمایش می‌دهند و کنتراست چشم‌گیری نیز ندارند؛ تلویزیون QNED96 با اتکا بر بیش‌از ۱۹۰۰ ناحیه‌ی نوردهی‌اش، کنترل خوبی روی روشنایی پنل دارد و مشکی نسبتا عمیق و جذابی را به‌نمایش می‌گذارد؛ اما نه به‌اندازه‌ی تلویزیون‌های OLED.

پدیده‌ی Blooming به‌نوعی جزو جدایی‌ناپذیر پنل‌های LCD مجهز به Local Dimming به‌شمار می‌آید؛ بدین‌مفهوم که در محیط‌های تاریک، هنگام تماشای تصویری با سوژه‌ی روشن و پس‌زمینه‌ی تیره، هاله‌ای از نور اطراف سوژه به‌وجود می‌آید. در پنل‌های مجهز به فناوری Mini LED، به‌دلیل افزایش چشم‌گیر روشنایی، بلومینگ نیز واضح‌تر به‌چشم می‌آید.

در تلویزیون QNED96 مورد دیگری نیز پیش می‌‌آید؛ هنگامی که پوینتر مجیک ماوس را ظاهر می‌کنید و آن را با سرعت زیادی حرکت می‌دهید، چراغ‌های LED پنل از حرکت دست جا می‌مانند و برای لحظه‌ی کوتاهی، در محل قبلی پوینتر، روشنایی LED به چشم می‌آید؛ البته این مورد تنها در محیط‌های تاریک و در تصاویری با پس‌زمینه‌ی تیره به‌چشم می‌آید.

عملکرد تلویزیون ۷۵ اینچی LG QNED96 در پوشش فضاهای رنگی

حالت تصویر / فضای رنگی

sRGB

DCI-P3

Rec. 2020

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

پوشش

خطای میانگین

Vivid

۱۱۵٫۱

--

۹۲٫۱

۱۴٫۷

۶۸٫۳

--

Standard

۱۱۳٫۷

--

۹۱

۹٫۵

۶۷٫۴

--

APS

--

--

--

--

--

--

Cinema

۱۱۳٫۵

۴

۹۰٫۸

۳٫۹

۶۶٫۷

۴٫۷

Sports

۱۱۴٫۹

--

۹۱٫۹

۱۵٫۴

۶۷٫۸

--

Game Optimiser

۹۸٫۸

۷٫۹

۸۰٫۲

--

۵۶٫۶

--

FILMMAKER MODE

۹۹٫۳

۳

۷۷٫۱

۴٫۵

۵۴٫۶

۶٫۸

Expert Bright

۱۱۲٫۶

۵

۹۰٫۱

۴٫۲

۶۷٫۳

۶

Expert Dark

۹۹٫۳

۳٫۱

۷۶٫۹

۴٫۶

۵۴٫۶

۶٫۸

تمام اعداد جدول بالا حاصل اندازه‌گیری‌های زومیت است.

پیش‌تر اشاره کردیم که پنل تلویزیون QNED96 از عمق ۱۰ بیت بهره می‌برد و توانایی نمایش یک میلیارد رنگ را دارد. این تلویزیون گران‌قیمت در تست‌های زومیت توانست ۹۲ درصد از فضای رنگی DCI P3 و حدود ۶۸ درصد از فضای رنگی بسیار گسترده‌ترِ Rec 2020 را پوشش دهد؛ تلویزیون برای نمایش رنگ‌های چشم‌نواز و زنده، باید قادر به پوشش کامل فضای DCI P3 باشد.

ال‌جی چندین پروفایل رنگی را دراختیارتان می‌گذارد تا بسته به نوع محتوا و دلخواه خودتان، رنگ و لعاب تصویر را تغییر دهید. شما می‌توانید در فهرست زیر، نام مجموعه‌ی پروفایل‌های تصویر در تلویزیون ال‌جی را مشاهده کنید:

حالت‌های نمایش تصویر SDR

  • Vivid
  • Standard
  • APS
  • Cinema
  • Sports
  • Game Optimiser
  • FILMMAKER MODE
  • isf Expert (Bright space)
  • isf Expert (Dark space)

حالت‌های نمایش تصویر HDR

  • Vivid
  • Standard
  • Cinema Home
  • Cinema
  • FILMMAKER MODE

در تست‌های ما، تلویزیون QNED96 دقیق‌ترین رنگ‌های DCI P3 را در پروفایل Cinema و دقیق‌ترین رنگ‌های sRGB را در پروفایل FILMMAKER Mode به‌تصویر کشید؛ کره‌ای‌ها می‌گویند تلویزیون‌شان در پروفایل FILMMAKER Mode، رنگ‌ها را جوری نشان می‌دهد که کارگردان فیلم می‌خواهد.

تلویزیون QNED96 بیش‌ترین روشنایی را در پروفایل Vivid تولید می‌کند و اتفاقا غیردقیق‌ترین و سردترین رنگ‌ها نیز در همین پروفایل به‌دست می‌آیند؛ رنگ‌های پروفایل Vivid بیش‌از حد اشباع هستند و به‌سختی می‌توان تحمل‌شان کرد.

پنل‌های IPS زوایای دید بسیار وسیعی دارند و این موضوع در مورد تلویزیون QNED96 نیز صدق می‌کند؛ تلویزیون ۷۵ اینچی ال‌جی براساس تجربه‌ی ما، حتی تا نزدیکی گوشه‌های تصویر نیز طروات رنگ‌های خود را حفظ می‌کند؛ هرچند که در عمل با ابعاد ۷۵ اینچ، حین جابه‌جایی کاربر مقابل تلویزیون، زاویه‌ی دید تغییر محسوسی نخواهد کرد.

زوایای دید تلویزیون QNED96 ال جی

اصلی‌ترین ضعف تلویزیون QNED96، به ۶۰ هرتزی بودن پنل آن بازمی‌گردد؛ درحال‌حاضر راهکار تجاری و فراگیری وجود ندارد که بتواند سیگنال تصویر 8K با نرخ بیش‌از ۶۰ هرتز را انتقال دهد و باید منتظر بمانیم و ببینیم که درگاه DisplayPort 2.0 با پشتیبانی از 8K120 به‌صورت انبوه از راه می‌رسد.

در هر صورت، چند تلویزیون‌ 8K از جمله مدل QNED99 خود ال‌جی در بازار وجود دارند از سیگنال تصویر 4K با نرخ ۱۲۰ هرتز پشتیبانی می‌کنند؛ درحالی‌که QNED96 حتی تصویر 4K را نیز در نهایت با نرخ ۶۰ هرتز به‌تصویر می‌کشد.

صدا و تجربه صوتی تلویزیون QNED96 ال جی

تصویر جذاب تلویزیون QNED96 را مجموعه‌ی اسپیکرهای ۴۰ واتی‌اش تکمیل می‌کنند. تلویزیون ۷۵ اینچی ال‌جی از ترکیب ۲ اسپیکر ۱۰ واتی و ۲ ساب‌ووفر ۱۰ واتی برای تولید صدای ۲٫۲ کاناله بهره می‌گیرد و از Dolby Atmos نیز پشتیبانی می‌کند.

تلویزیون 8K ال‌جی صدای کم‌نویز و شفافی تولید می‌کند و حجم صدای آن از پسِ مهمانی‌های خانگی نسبتا پرجمعیت‌تان نیز برمی‌آید؛ اما کماکان برای آنکه بتوانید نهایت لذت را از فیلم‌های Blu-Ray-تان ببرید، توصیه می‌کنیم تا کنار این تلویزیون از یک ساندبار کارآمد نیز استفاده کنید.

نرم افزار و کنترل تلویزیون QNED96 ال جی

تلویزیون گران‌قیمت QNED96 نیز نظیر عمده‌ی تلویزیون‌های هوشمند ال‌جی از سیستم‌عامل webOS به‌جای اندروید استفاده می‌کند؛ تلویزیون از webOS 6.3.2 بهره می‌برد، جابه‌جایی میان منوها با سرعت مناسبی صورت می‌گیرد؛ البته گهگاه، به کُندی‌هایی نیز برخورد می‌کنید.

رابط کاربری تلویزیون QNED96 ال جی

سیستم‌عامل webOS به‌صورت پیش‌فرض از مرورگر بهره می‌برد و اپ‌های مهمی همچون اسپاتیفای، یوتیوب، نتفلیکس و آمازون پرایم در فروشگاه اپلیکیشنش یافت می‌شود؛ حتی سرویس‌های وطنی نیز در فروشگاه موجود هستند؛ اما متأسفانه از ابزار تغییر IP خبری نیست و برای استفاده از سرویس‌های خارجی باید دست‌به‌دامان روتر خانه‌تان شوید!

تلویزیون از پسِ پخش اغلب فرمت‌های ویدیویی تا وضوح 8K برمی‌آید؛ ال‌جی می‌گوید با الگوریتم هوشمندی، ویدیوهای 4K و 1080p را نیز به 8K آپ‌اسکیل می‌کند تا فیلم‌ها شفاف به‌نظر برسند. تلویزیون QNED96 در تست‌های ما، از آزمون پخش ویدیوهای زیر سربلند بیرون آمد:

  • ویدئو 4K HDR با بیت‌ریت ۷۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 4K با بیت‌ریت ۵۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۶۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو 4K با بیت‌ریت ۱۹ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو Full HD با کدک MPEG 4، بیت‌ریت ۱۸ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو Full HD با کدک H.265، بیت‌ریت ۱۱ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۳۰ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو Full HD با کدک H.264، بیت‌ریت ۸ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه
  • ویدئو Full HD با کدک H.264، بیت‌ریت ۲ مگابیت‌بر‌ثانیه و نرخ ۲۴ فریم‌بر‌ثانیه

به‌صورت کلی، webOS قابلیت‌ها و آزادی‌عمل AndroidTV را دراختیارتان نمی‌گذارد؛ اما قابلیت‌های پایه‌ای تلویزیون را با کیفیت مطلوبی ارائه می‌دهد؛ به‌ویژه به‌لطف مجیک‌ریموت دقیق و کارآمد ال‌جی.

ریموت تلویزیون QNED96 با نسخه‌ی همراه مدل‌های عرضه‌شده در سال‌های گذشته نظیر C1 OLED تفاوتی ندارد. ریموت‌کنترل LG Magic Remote از کلیدهای اختصاصی برای فراخوانی اپ‌های NETFLIX و Amazon Prime Video‌ و +Disney به‌همراه دستیارهای دیجیتال آمازون و گوگل نیز بهره می‌برد.

ریموت کنترل تلویزیون QNED96 ال جی

علاوه بر ویژگی جذاب و دقیق تشخیص حرکت کنترل و نمایش پوینتر که استفاده از دستگاه را ساده می‌کند، ارگونومی و جایگذاری مناسب کلیدها از ویژگی‌‌های مثبت این کنترلر محسوب می‌شوند؛ اگر از علاقه‌مندان به استفاده از تلویزیون به سبک سنتی هستید می‌توانید نشانگر حرکتی را غیرفعال کنید. کنترل جادویی ال‌جی برای استفاده از دستورهای صوتی به میکروفون مجهز است.

جمع‌بندی

به پایان نخستین بررسی تلویزیون 8K در زومیت رسیدیم! QNED96 دستگاهی است که وضوحی خیره‌کننده و تصویری چشم‌نواز را در ابعادی غول‌پیکر ارائه می‌دهد و در بازار نیز نمی‌توان در محدوده‌ی قیمتی آن، هیچ مدل 8K و ۷۵ اینچی دیگری یافت که به فناوری Mini LED مجهز باشد و کیفیت تصویر هم‌سطحش را ارائه دهد.

صرف‌نظر از تمام جذابیت‌های بصری QNED96، هنوز هم خرید تلویزیون 8K توجیه چندانی ندارد؛ چرا که نه به اندازه‌ی کافی محتوای 8K در اختیار داریم و نه در فاصله‌های عادی تماشای تلویزیون می‌توان متوجه تفاوت چشم‌گیری میان تصویر پنل 8K و 4K شد.

زومیت روی تلویزیون QNED96 ال جی

در محدوده‌ی قیمتی QNED96 می‌توان سراغ تلویزیون ۶۵ اینچی G2 OLED ال‌جی رفت؛ دستگاهی که کنتراست خیره‌کننده و رنگ‌های چشم‌نوازی دارد و دچار پدیده‌ی Blooming نیز نمی‌شود و اتفاقا از تصویر ۱۲۰ هرتزی 4K نیز پشتیبانی می‌کند.

اگر هم تمایل به خرید تلویزیون ۷۵ اینچی دارید و از ریسک وقوع پدیده‌ی Burn-in واهمه دارید، می‌توانید سراغ مدل 4K و Mini LED سامسونگ QN90B بروید که هم کنتراست بالاتری دارد و هم به روشنایی بیشتری دست می‌یابد.

نظر شما راجع به تلویزیون 8K و ۷۵ اینچی QNED96 چیست؟ آیا خرید تلویزیون 8K را منطقی می‌دانید؟ لطفا دیدگاهتان را با ما و سایر کاربران عزیز زومیت به‌اشتراک بگذارید.

نکات مثبت

  • وضوح خیره‌کننده‌ی پنل 8K
  • پوشش DCI P3 با دقت بالا
  • روشنایی زیاد و کنتراست بالا
  • زاویه‌ی دید بسیار وسیع

نکات منفی

  • توجیه اندک وضوح 8K
  • بروز هاله‌ی نور اطراف سوژه‌های روشن
  • پشتیبانی‌نکردن از تصویر ۱۲۰ هرتزی 4K
  • تفاوت اندک تلویزیون 8K و 4K در فواصل عادی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات