بررسی اندروید باکس نماوا تی وی NSB4K

یک‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 11 دقیقه
نماوا با معرفی اندروید باکس انحصاری خود با نام «نماوا تی وی»، انتخاب جذابی را پیش روی کاربران ایرانی قرار داد؛ کاربرانی که می‌خواهند با کمترین هزینه، مجموعه‌ی کاملی را برای تماشای فیلم در خانه تهیه کنند.
تبلیغات

آمارها نشان می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون، فروش اندروید باکس‌ها و استفاده از سرویس‌های استریم فیلم و سریال در ایران به‌طرز چشمگیری افزایش داشته است؛ چراکه همه‌گیری ویروس کرونا باعث تعطیلی سینماها به‌عنوان یکی از تفریحات اصلی مردم شد و همین موضوع اقبال به سرویس‌های استریم فیلم و سریال یا به‌اصطلاح، سرویس‌های VOD را افزایش داد؛ اما افزایش چشمگیر قیمت دلار و نجومی‌شدن قیمت کالاهای دیجیتال، تلویزیون‌های دیجیتال، به‌عنوان یکی از ابزارهای استفاده از سرویس‌های VOD را دور از دسترس عموم مردم قرار می‌داد؛ بنابراین نماوا و فیلیمو به‌عنوان بزرگ‌ترین ارائه‌کنندگان سرویس‌های VOD در ایران، به عرضه‌ی اندروید باکس اختصاصی‌شان روی آوردند تا بدین‌ترتیب افراد به‌جای تعویض تلویزیون، با هزینه‌ای به‌مراتب کمتر یک اندروید باکس تهیه کنند.

حالا نماوا به‌عنوان یکی از دو بازیگر سرویس‌های VOD ایران، اندروید باکس خود را وارد بازار ایران کرد. اندروید باکس نماوا، «نماوا تی وی» نام دارد؛ دستگاهی کوچک، سبک و جمع‌وجور که با سیستم‌عامل اندروید تی وی نسخه‌ی ۹، شرایطی جذاب و قیمتی اقتصادی عرضه می‌شود.

تماشا در آپارات

اندروید باکس نماوا تی وی توسط شرکت نماوا برای بررسی دراختیار زومیت قرار گرفته است.

نماوا تی وی لوگوی NSB4K TV Box

برخلاف اکثر اندروید باکس‌ها که تمرکز اصلی‌شان خود دستگاه است، نماوا تی وی درواقع بخشی از بسته‌ای کامل‌تر محسوب می‌شود که می‌خواهد تجربه‌ی استفاده از محتوای صوتی و تصویری را با کمترین هزینه برای کاربر به‌ارمغان آورد.

جعبه را که باز کنید با خود دستگاه با مدل NSB4K و کد SH-101 مواجه می‌شوید. NSB مخفف Namava Streaming Box است و 4K هم به قابلیت پخش محتوای 4K اشاره می‌کند. درکنار دستگاه، کنترل از راه دور به‌همراه دانگل و باتری، آداپتور برق، کابل HDMI، راهنمای راه‌اندازی و کارت گارانتی قرار دارد؛ اما کارت هدیه‌ی ویژه‌ی نماوا بیش‌از‌ هرچیز دیگری بر جذابیت نماوا تی وی می‌افزاید. این کارت یک سال اشتراک رایگان سرویس نماوا و یک سال اینترنت رایگان ADSL شاتل با حجم چهار گیگابایت را دربرمی‌گیرد. در نظر داشته باشید که استفاده از سرویس نماوا برای کاربران اینترنت ADSL شاتل هزینه‌ای ندارد و از حجم اینترنت کم نمی‌کند؛ بنابراین اگر صرفا بخواهید فیلم و سریال نگاه کنید، کم بودن حجم چهار گیگابایت موضوعیت نخواهد داشت. در حقیقت با پرداخت ۸۹۰ هزار تومان برای خرید نماوا تی وی، هزینه‌ی یک سال اشتراک نماوا و یک سال اینترنت ADSL شاتل به‌علاوه مالیات آن‌ها را هم پرداخت کرده‌اید که همین سه مورد روی‌هم چیزی حدود ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود.

طراحی و کیفیت ساخت

نماوا تی وی مثل اکثر اندروید باکس‌های بازار، دستگاهی سبک، کوچک و جمع‌وجور است که فضای خیلی کمی را اشغال می‌کند؛ به‌طوری‌که در یک کف دست جای می‌گیرد. نماوا بدنه‌ای تمام پلاستیکی دارد و کیفیت ساخت آن تعریفی ندارد؛ البته نباید هم انتظار بدنه‌ای مثل بی‌لینک GT-King Pro را از دستگاهی در این بازه قیمتی داشته باشید.

خوشبختانه اکثر درگاه‌های نماوا تی وی در پشت آن قرار دارد؛ بنابراین لازم نیست نگران به‌هم‌ریختگی سیم‌های زیادی روی میز تلویزیون خود باشید. پشت دستگاه، درگاه شارژ درکنار خروجی HDMI، درگاه شبکه RJ45، خروجی AV برای دستگاه‌های قدیمی و درنهایت خروجی صوتی اپتیکال (SPDIF) برای اتصال دستگاه به سیستم‌های صوتی حرفه‌ای قرار دارد.

نماوا تی وی نمایشگر و ساعت
نماوا تی وی بدنه و بافت شش ضلعی
نماوا تی وی درگاه HDMI و شبکه و SPDIF
نماوا تی وی درگاه USB و کارت خوان

سمت راست دستگاه هیچ درگاهی نیست و در سمت چپ هم، دو درگاه USB، یکی USB 2.0 و یکی USB 3.0 قرار دارند. در نظر داشته باشید که یکی از این دو درگاه همیشه توسط دانگل کنترل از راه دور اشغال می‌شود؛ بنابراین فقط یک درگاه USB دراختیار دارید که می‌توانید از آن برای اتصال فلش مموری، هارد اکسترنال، کیبورد و ماوس یا دسته بازی استفاده کنید. نماوا تی وی به‌راحتی و بدون نیاز به نصب هیچ اپلیکیشن اضافه‌ای، کیبورد و ماوس را شناسایی می‌کند و اتفاقا کار کردن با آن و به‌خصوص گشت‌وگذار در اینترنت با کیبورد و ماوس به‌مراتب راحت‌تر از کنترل از راه دور است. درکنار دو درگاه USB، کارت‌خوانی با پشتیبانی از کارت‌های microSD و TF قرار دارد.

در جلوی دستگاه، نمایشگری بسیار کوچک قرار دارد که ساعت، وضعیت شبکه و وضعیت دستگاه‌های اتصال شده را با رنگ آبی نشان می‌دهد؛ البته اگر از رنگ دیگری به‌جای آبی تیره استفاده شده بود، خوانایی آن قطعا بهتر بود.

کنترل از راه دور

کنترل از راه دور نماوا تی وی به کمک دانگل بندانگشتیِ USB به دستگاه وصل می‌شود و به‌کمک بلوتوث با آن ارتباط برقرار می‌کند. این کنترل از راه می‌تواند تا شعاع دو و نیم متری کار کند؛ البته در نظر داشته باشید که دکمه‌ی پاور از فناوری مادون‌قرمز استفاده می‌کند؛ بنابراین برای روشن و خاموش کردن دستگاه باید کنترل را به نمایشگر جلویی نزدیک کنید.

کنترل از راه دور نماوا تی وی بدنه‌ای کشیده، خمیده و سبک دارد و به‌راحتی در کف دست می‌نشیند. سطح کنترل از راه دور بافتی مشکی‌ و چوب‌مانند دارد که علاوه‌بر زیبایی، اثرانگشت و چربی دست را نشان نمی‌دهد. دکمه‌های این کنترل از راه دور لاستیکی هستند تا هم انگشت دست روی آن‌ها لیز نخورده و هم فشردنشان راحت‌تر باشد. روی ریموت کنترل، تمام کلیدهای موردنیاز برای استفاده از عامل اندروید تی وی تعبیه شده است؛ از کلیدهای هوم، بک و منو گرفته تا کلید مخصوص فرمان‌های صوتی.

نماوا تی وی کنترل از راه دور

نکته‌ی منفی در مورد ریموت کنترل نماوا تی وی به ناتوانی آن در ایفای نقش ماوس بازمی‌گردد؛ بدین‌مفهوم که نمی‌توان با حرکت‌دادن ریموت در هوا، دستگاه را کنترل کرد؛ ولی ازآنجاکه اندروید باکس نماوا از سیستم‌عامل اندروید تی وی به‌جای نسخه‌ی عادی اندروید استفاده می‌کند، نیاز خاصی هم به این مورد احساس نمی‌شود؛ چراکه گوگل سیستم‌عامل اندروید تی وی را برای کار کردن با کلیدهای چهار جهت اصلی توسعه داده است.

نرم‌افزار و رابط کاربری

بارها و بارها در زومیت درباره‌ی سیستم‌عامل اندروید تی وی صحبت کرده‌ایم؛ نسخه‌ی ویژه و محدودی از اندروید که برای تلویزیون‌های هوشمند عرضه شد. این نسخه به شکلی طراحی شد که برای نمایشگرهای عریض تلویزیون با نسبت تصویر ۱۶:۹ مناسب باشد، به‌علاوه بدون نیاز به صفحات لمسی، به‌راحتی با کلیدهای چهار جهت اصلی بتوان آن را مدیریت کرد. متاسفانه شرکت‌های سازنده‌ی تلویزیون‌های هوشمند به‌خصوص دو برند مطرح ال‌جی و سامسونگ، از اندروید تی وی در تلویزیون‌های خود استفاده نکردند، به همین دلیل هیچ‌وقت اندروید تی وی نتوانست به‌اندازه‌ی اندروید معمولی پیشرفت کند؛ البته اندروید تی وی به فروشگاه گوگل پلی استور برای نصب اپلیکیشن‌های مختلف مجهز شده، ولی تعداد اپلیکیشن‌های آن به‌مراتب کمتر از نسخه‌ی عادی اندروید است. حتی اپلیکیشن‌های مطرحی مثل کروم و اینستاگرام هم در فروشگاه پلی استور اندروید تی وی وجود ندارند.

نماوا تی وی علاوه‌بر فروشگاه گوگل پلی استور، فروشگاه هوما را هم در اختیارتان قرار می‌دهد. این فروشگاه تمام اپلیکیشن‌های متناسب با تلویزیون برای کاربران ایرانی را در بطن خود دارد و دسترسی به سرویس‌های مختلف و اپلیکیشن‌های ثالث راحت‌تر می‌کند.

باتوجه‌به طراحی نماوا تی وی برای خانواده‌های ایرانی، مهم‌ترین موضوع امکان تعامل صحیح با کاربران فارسی‌زبان خواهد بود؛ بنابراین نماوا به‌موجب همکاری با شرکت هوما در اندروید باکس خود از رابط کاربری هوما بهره می‌برد که پیش‌تر و در بررسی هوما باکس به‌طور کامل درباره‌اش توضیح داده‌ایم. رابط کاربری فارسی نماوا تی وی برپایه‌ی نسخه‌ی نهم از سیستم‌عامل اندروید تی وی توسعه یافته است و ظاهری ساده و کاربرپسند دارد.

اسکرین شات نماوا تی وی صفحه اصلی
اسکرین شات نماوا تی وی صفحه پروفایل
اسکرین شات نماوا تی وی لیست برنامه ها
اسکرین شات نماوا تی وی منوی تنظیمات

به‌صورت پیش‌فرض، نماوا تی وی نسخه‌ای از سرویس‌های نماوا، نواک، آنتن، تلوبیون و مجله‌ی هوما را در اختیارتان قرار می‌دهد. در صفحه‌‌ی اصلی، براساس علایق‌تان پیشنهادهایی از این سرویس‌ها ارائه می‌شود که معمولا هم گزینه‌های خوبی برای اوقات فراغت محسوب می‌شود. نسخه‌ی اندروید تی وی سرویس VOD نماوا بسیار خوب طراحی شده است و تجربه‌ای لذت‌بخش از تماشای فیلم را ارائه می‌دهد. برای تماشای تلویزیون و پخش زنده‌ی شبکه‌های مختلف هم می‌توانید از آنتن و تلوبیون استفاده کنید که عملکرد کم‌وبیش رضایت‌بخشی دارند.

در بخش مجله‌ی هوما، اخباری در زمینه‌های مختلف پیشنهاد می‌شود که می‌توانید هرکدام را به‌صورت کامل دنبال کنید. گردآوری اخبار در هوما به‌صورت هوشمند انجام می‌شود و در مدت‌زمانی‌که پای تلویزیون نشسته‌اید، می‌توانید از آخرین اخبار مهم به‌صورت منظم در دسته‌بندی‌های مشخص استفاده کنید؛ البته برای کاربرانی که رابط کاربری هوما موردپسندشان نیست، امکان نصب انواع لانچر از فروشگاه گوگل پلی استور وجود دارد. در نظر داشته باشید که لانچرهای معروف اندروید مثل Nova Launcher برای اندروید تی وی عرضه نشده‌اند و باید لانچرهای دیگری مثل ATV Launcher را به‌کار بگیرید.

در نظر داشته باشید که نماوا تی وی چیزی نزدیک به ۹٫۵ گیگابایت حافظه داخلی را در اختیارتان قرار می‌دهد. خبر خوب اینکه اکثر اپلیکیشن‌های پیش‌فرض مانند نتفلیکس، اسپاتیفای و فایرفاکس را می‌توانید پاک کنید تا حافظه‌ی ذخیره‌سازی را افزایش دهید؛ البته همان‌طور که قبل‌تر گفتیم، نماوا تی وی از کارت‌های حافظه‌ی microSD و TF هم پشتیبانی می‌کند؛ بنابراین در بدترین شرایط می‌توانید کمبود حافظه داخلی را با خرید کارت حافظه جبران کنید.

نکته‌ی عجیب اینکه نماوا تی وی اجازه‌ی نصب اپلیکیشن فیلیمو را به کاربر نمی‌دهد؛ اگر اپلیکیشن فیلیمو را از فروشگاه گوگل پلی استور نصب کنید، با پیغام خطایی مبنی بر نقض قوانین سیستم مواجه شده، سپس به صفحه‌ای بر حذف کردن این اپلیکیشن هدایت می‌شوید. اگر هم این اپلیکیشن را حذف نکنید، مدام این پیغام خطا را دریافت خواهید کرد. ما در بررسی فیلیمو باکس با مشکل مشابهی حین نصب اپلیکیشن نماوا مواجه نشدیم.

عملکرد و کارایی

مهم‌ترین وظیفه‌ی هر اندروید باکسی، پخش فیلم و محتوای تصویری است. علاوه‌بر سرویس‌های VOD که احتمالا کاربری اصلی نماوا تی وی خواهد بود، باید پخش فیلم‌های دانلود‌شده از روی فلش USB را هم وظیفه‌ی دوم آن دانست.

خوشبختانه به لطف وجود اپلیکیشن‌هایی مثل VLC Player که اتفاقا به‌صورت پیش‌فرض هم روی نماوای تی وی نصب شده است، خیالتان از بابت پخش فرمت‌های مختلف از جمله DAT ،MPEG ،MPE ،MPG ،TS ،TP ،VOB ،ISO ،AVI MP4 ،MOV ،3GP ،FLV ،MKV ،M2TS ،MTS M4V ،WMV و ASF راحت خواهد بود. خبر خوب اینکه انواع فرمت‌های مختلف زیرنویس هم پشتیبانی می‌شود. در نهایت اگر به هر دلیلی، تمایلی به استفاده از پخش‌کننده‌ی VLC نداشتید، می‌توانید پخش‌کننده‌های دیگر مثل MX Player یا Kodi را از پلی استور به‌رایگان دانلود کنید.

برای بررسی سرعت و عملکرد نماوا تی وی در پخش ویدیوهای مختلف، ویدیوهای مختلفی را با فرمت‌های مختلف در نماوا تی وی پخش کردیم که نتیجه‌ی آن به شرح زیر است:

رزولوشن ویدئو

نرخ بیت‌ریت

نرخ اجرا

نتیجه تست

4K

۱۲ مگابیت‌برثانیه

۲۴ فریم‌برثانیه

✔️

4K

۵۲ مگابیت‌برثانیه

۲۴ فریم‌برثانیه

✔️

4K

۶۷ مگابیت‌برثانیه

۲۴ فریم‌برثانیه

✔️

4K

۱۹ مگابیت‌برثانیه

۶۰ فریم‌برثانیه

4K

۷۲ مگابیت‌برثانیه

۶۰ فریم‌برثانیه

4K

۷۴ مگابیت‌برثانیه

۶۰ فریم‌برثانیه

2K

۵ مگابیت‌برثانیه

۲۴ فریم‌برثانیه

✔️

2K

۶ مگابیت‌برثانیه

۲۴ فریم‌برثانیه

✔️

2K

۷ مگابیت‌برثانیه

۲۴ فریم‌برثانیه

✔️

Full HD

۲ مگابیت‌برثانیه

۲۴ فریم‌برثانیه

✔️

Full HD

۸ مگابیت‌برثانیه

۲۴ فریم‌برثانیه

✔️

Full HD

۱۱ مگابیت‌برثانیه

۲۴ فریم‌برثانیه

✔️

Full HD

۱۸ مگابیت‌برثانیه

۲۴ فریم‌برثانیه

✔️

نماوا تی وی از تراشه‌ی Rockchip RK3328 با چهار هسته‌ی Cortex-A53 به‌همراه دو گیگابایت رم قدرت می‌گیرد. شرکت سازنده ادعا می‌کند که نماوا تی وی می‌تواند ویدیوهای 4K را پخش کند؛ برای بررسی صحت این ادعا، ویدیوهای مختلفی را با رزولوشن‌ها و بیت‌ریت‌ها و نرخ فریم مختلف روی نماوا تی وی اجرا کردیم. نماوا تی وی تقریبا تمام فایل‌ها را بدون مشکل پخش کرد، فقط در پخش ویدیوهای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه به مشکل برخورد. اگر بخواهیم خیلی وسواس به خرج دهیم و آینده‌نگرانه به آن نگاه کنیم، می‌توانیم این موضوع را نقطه‌ضعفی برای نماوا تی وی بدانیم، ولی در واقعیت باتوجه‌به قیمت نماوا تی وی و همچنین محدود بودن محتوای 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه، بعید است که کاربران با چنین مشکلی مواجه شوند.

 

 

اگر هم می‌خواهید برای گذران زمان با نماوا تی وی بازی کنید، می‌توانید از بازی ۲۰۴۸ پیش‌فرض رو دستگاه لذت ببرید. به جز آن، می‌توانید بازی‌های محدود موجود در فروشگاه پلی استور اندروید تی وی را هم نصب کنید. در نظر داشته باشید که گوگل بازی‌هایی را در فروشگاه اندروید تی وی قرار می‌دهد که هم برای نمایشگرهای عریض تلویزیون با نسبت ۱۶:۹ بهینه شده‌اند و هم قدرت پردازشی کمی نیاز دارند. از درگاه USB دوم هم می‌توانید برای اتصال کیبورد و ماوس یا دسته‌ی بازی به نماوا تی وی استفاده کنید.

جمع‌بندی

حال که با وجود همه‌گیری ویروس کرونا نمی‌توانیم به سینما برویم، چاره‌ای جز ایجاد سینمایی کوچک در خانه‌مان نداریم و باید به سراغ سرویس‌های VOD و اندروید باکس‌ها برویم. باتوجه‌به وضعیت قیمت‌ها، نماوا دستگاهی را وارد بازار کرده که برای اکثریت جامعه مناسب است؛ دستگاهی که با هزینه‌ای معقول، بسته‌ی کاملی را برای تماشای فیلم و سریال ارائه می‌دهد. اگر صرفا بخواهیم خود دستگاه را بررسی کنیم، احتمالا با پرداخت هزینه‌ای بیشتر، بتوانید مدلی قدرتمندتر و باکیفیت‌تر را تهیه کنید؛ اما برگ برنده‌ی نماوا تی وی به بسته‌ی کامل آن بازمی‌گردد که با قیمتی کمتر از ۹۰۰ هزار تومان، علاوه‌بر اندروید باکس، یک سال اشتراک نماوا و یک سال اینترنت را هم ارائه می‌دهد.

نماوا تی وی دستگاه متصل به تلویزیون و کنترل از راه دور

نماوا با همکاری هوما، رابط کاربری ویژه‌ی نماوا تی وی را طوری طراحی کرده است که از همان ابتدا، تمام سرویس‌های مهم پیش روی‌تان باشد؛ البته همیشه این انتخاب وجود دارد که قید رابط کاربری هوما را بزنید و لانچر موردنظر خودتان را نصب کنید. خود دستگاه هم همان‌طور که شرکت سازنده ادعا می‌کند، می‌تواند ویدیوهای 4K را پخش کند؛ البته مادامی که دور فیلم‌های سنگین با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را خط بکشید؛ بنابراین حتی اگر ترجیح می‌دهید که بخشی از محتوای خود را دانلود کنید، بازهم مشکلی نخواهید داشت.

نکات مثبت

  • همراه‌با یک سال اکانت رایگان نماوا
  • پشتیبانی از اکثر فرمت‌های صوتی و تصویری
  • رابط کاربری فارسی، ساده و کاربرپسند
  • مجهز به خروجی صوتی اپتیکال
  • قیمت مناسب

نکات منفی

  • کمبود درگاه‌های USB
  • اپلیکیشن‌های محدود در اندروید تی وی
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات