به‌لطف هوش مصنوعی، انویدیا برترین طراح تراشه در دنیا شد

جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
لوگو انویدیا / Nvidia روی موبایل و کیبورد لپ تاپ نمای نزدیک
انویدیا برترین طراح تراشه‌ی دنیا شد و از شرکت‌هایی مانند کوالکام و AMD سبقت گرفت.
تبلیغات

ترندفورس در گزارشی اعلام کرد که انویدیا باتوجه‌به فروش بی‌سابقه‌‌‌‌ی پردازنده‌ی گرافیکی H100 (برای هوش مصنوعی و محاسبات با عملکرد بالا) موفق شد درآمد خود را در سال ۲۰۲۳ بیش‌ از دوبرابر افزایش دهد و به بزرگترین توسعه‌دهنده‌ی فب‌لس بازار تراشه تبدیل شود.

فب‌لس به شرکت‌هایی گفته می‌شود که خط تولید ندارند و تنها به‌عنوان طراح تراشه فعالیت می‌کنند؛ این شرکت‌ها مجبورند وظیفه‌ی تولید تراشه‌های طراحی‌شده را به‌ شرکت‌هایی مانند TSMC محول کنند.

انویدیا عملکرد بسیار بهتری نسبت‌به سایر رقبا داشته و در صدر جدول ۱۰ شرکت برتر قرار گرفته است و جزو چهار توسعه‌دهنده‌ای است که توانستند در سال گذشته درآمد خود را به‌طور قابل‌توجهی افزایش دهند.

جدول شرکت‌های طراح تراشه
TrendForce

درآمد ۱۰ شرکت فب‌لس برتر در مجموع به ۱۶۷٫۶ میلیارد دلار افزایش یافته که نشان‌دهنده‌ی افزایش ۱۲ درصدی درآمد این شرکت‌ها نسبت‌به سال ۲۰۲۲ است. افزایش درآمد برترین طراحان تراشه به‌دلیل مشارکت پررنگ انویدیا است که رشد خیره‌کننده‌ی ۱۰۵ درصدی را به‌ثبت رسانده و حدود ۵۵٫۲۶۸ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است.

انویدیا بیش‌از ۸۰ درصد از بازار شتاب‌دهنده‌های هوش مصنوعی را در اختیار دارد. ترندفورس معتقد است که تسلط انویدیا بر بازار تراشه در سال ۲۰۲۴ تقویت خواهد شد؛ زیرا این شرکت در زمینه‌ی عرضه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی H200 مبتنی‌بر معماری Hopper و عرضه‌ی تراشه‌های B100 و B200 و GB200 بر پایه‌ی معماری Blackwell گام مستحکمی برداشته است.

برودکام یکی دیگر از شرکت‌های فعال در زمینه‌ی طراحی تراشه است که توانست رشد چشمگیری را تجربه کند و در سال ۲۰۲۳ به حدود ۲۸٫۴۴۵ میلیارد دلار درآمد برسد؛ این شرکت رشد ۷ درصدی خود را مدیون تراشه‌های هوش مصنوعی است.

درآمد AMD با کاهش ۴ درصدی به ۲۲٫۶۸ میلیارد دلار رسید. به‌نظر می‌رسد علت اصلی پسرفت AMD، کاهش تقاضای بخش کامیپوترهای شخصی باشد. درآمد کوالکام و مدیاتک، توسعه‌دهندگان پردازنده‌ی گوشی‌، به‌دلیل رکورد بازار تاحدودی افت کرد.

درآمد کوالکام با کاهش ۱۶ درصدی به ۳۰٫۹۱۳ میلیارد دلار و درآمد مدیاتک با کاهش ۲۵ درصدی به ۱۳٫۸۸۸ میلیارد دلار رسید. MPS توانست با افزایش ۴ درصدی درآمد خود به فهرست ۱۰ شرکت برتر طراح تراشه راه یابد و به درآمد ۱٫۸۲۱ میلیارد دلاری برسد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات