رجزخوانی مدیرعامل انویدیا: تراشه‌های هوش مصنوعی ما بی‌رقیب‌اند

دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۵
مطالعه 2 دقیقه
جنسن هوانگ مدیرعامل انویدیا
مدیرعامل انویدیا پردازنده‌های هوش مصنوعی کلاس دیتاسنتر این شرکت را بی‌رقیب می‌داند.
تبلیغات

جن‌سون هوانگ، مدیرعامل انویدیا، در جدیدترین اظهارنظر خود گفته است که رقبا حتی اگر تراشه‌های خود را رایگان عرضه کنند، شانسی برای مقابله با پردازنده‌های دیتاسنتر این شرکت نخواهند داشت.

هوانگ توضیح داد که قیمت گرافیک انویدیا اهمیت زیادی از نظر هزینه‌ی کلی مالکیت (TCO) یک دیتاسنتر هوش مصنوعی ندارد. TCO علاوه‌بر سخت‌افزار، هزینه‌های مربوط به نصب و راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری را نیز برای مشتریان تجاری دیتاسنتر انویدیا در بر می‌گیرد.

دستاوردهای خیره‌کننده‌ی تیم سبز در صنعت پردازنده‌های هوش مصنوعی غیر قابل انکارند و به‌لطف همین تراشه‌ها بود که انویدیا به‌ سومین شرکت ارزشمند جهان تبدیل شد، اما نظرات هوانگ احتمالاً از سوی اینتل، AMD و برخی شرکت‌های دیگر مورد انتقاد قرار خواهد گرفت.

در جلسه‌ای که جزئیاتش در یوتیوب منتشر شد، جان شوون، استاد اقتصاد دانشگاه استنفورد، از جن‌سون هوانگ پرسید: «شما تراشه‌های کاملاً پیشرفته‌ای تولید می‌کنید. آیا امکان دارد با رقیبی روبه‌رو شوید که ادعا کند پردازنده‌هایش بهتر و ارزان‌تر از محصولات شما باشند؟ آیا این مسئله را تهدید می‌بینید؟»

هوانگ پاسخ داد: «ما با رقابت بسیار سنگینی مواجهیم. حتی مشتریان انویدیا در برخی موارد رقبای ما هستند.» هوانگ اشاره کرد که تیم سبز به مشتریانی که در حال طراحی پردازنده‌های هوش مصنوعی جایگزین هستند کمک می‌کند؛ تا جایی که حتی نقشه‌ی راه آینده‌ی انویدیا را برای آن‌ها توضیح می‌دهد.

ادعای بعدی هوانگ این است که انویدیا در تعامل با بقیه‌ی کسب‌وکارهای مرتبط با صنعت خودش به‌صورت «کتابی کاملاً باز» عمل می‌کند.

این در حالی است که اخیراً اتهامی به تیم سبز وارد شده مبنی بر اینکه مانند یک کارتل GPU عمل می‌کند؛ به‌گونه‌ای که سفارش‌های کارت گرافیک دیتاسنتر مشتریانی را که به گزینه‌هایی غیر از انویدیا توجه می‌کنند، به تأخیر می‌اندازد.

رهبر تیم سبز ویژگی‌های فروش منحصربه‌فرد شرکتش را بی‌نقص عنوان کرد و گفت پردازنده‌های انویدیا قابل برنامه‌ریزی هستند و می‌توانید آن‌ها را با الگوریتم خاصی بهینه‌سازی کنید. علاوه بر این، انویدیا بهترین پلتفرم دیتاسنتر را برای هر کسب‌وکار پردازش ابری ارائه می‌دهد.

هوانگ همچنین سعی کرد تناقضی را برای کسانی که روی قیمت کارت گرافیک تمرکز دارند شرح دهد. او گفت: «افرادی که تراشه‌‌ها را خرید و فروش می‌کنند بیشتر به قیمت پردازنده می‌اندیشند، اما افرادی که دیتاسنترها را اداره می‌کنند در فکر کاهش هزینه‌های عملیاتی هستند.»

مدیرعامل انویدیا در آخر پاسخ خود به شوون تأکید کرد که حفظ فاصله‌ با رقبا هدف او و تیمش است.

هوانگ با کنایه به مدیرعامل اینتل، یادآوری کرد: «آنچه انویدیا انجام می‌دهد نیازمند تلاش بسیار زیاد و نوآوری است و هیچ شانسی در اینجا وجود ندارد.»

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات