پردازنده دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس برای گوشی‌های پرچمدار معرفی شد؛ پرقدرت و بسیار هوشمند

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده‌ی دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس مدیاتک
مدیاتک پردازنده‌ی پرچمدار دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس را با تمرکز ویژه روی هوش مصنوعی و بهبود تجربه‌ی گیمینگ معرفی کرد.
تبلیغات

مدیاتک رسماً تراشه‌ی جدید +Dimensity 9300 را رونمایی کرد؛ پردازنده‌ای که برای گوشی‌های پرچمدار طراحی شده و روی بهبود پردازش‌های هوش مصنوعی به‌صورت محلی و پشتیبانی گسترده‌تر از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) متمرکز است.

تراشه‌ی پرچمدار جدید تایوانی‌ها با مدل‌های زبانی بزرگ از جمله جمنای نانو و Llama 2 و Llama 3 سازگاری دارد. مدیاتک ادعا می‌کند که این سازگاری گسترده با LLM-ها، همراه با فناوری LoRA، اکوسیستم غنی اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی مولد را تقویت می‌کند.

مدیاتک می‌گوید دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس اولین تراشه‌ای است که سرعت عملکرد ۲۲ توکن‌برثانیه را در نسخه‌ی هفت میلیارد پارامتری Llama 2 ارائه می‌دهد.

مشخصات فنی کامل پردازنده‌ی مدیاتک دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس
MediaTek

دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس از فناوری NeuroPilot مدیاتک برای بهبود پردازش هوش مصنوعی بهره می‌برد. موتور هوش مصنوعی APU 790 امکان اجرای مدل‌های زبانی بزرگ -از یک میلیارد تا ۳۳ میلیارد پارامتر- را فراهم می‌کند.

تراشه‌ی جدید مدیاتک تا ۲۰ درصد مصرف انرژی کمتری در سناریوهای خاص هنگام بازی‌کردن دارد و از فناوری Star Speed Engine برای بهینه‌سازی اتصال به شبکه‌ی موبایل بهره می‌برد.

دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس براساس لیتوگرافی چهار نانومتری TSMC ساخته شده است و از چهار هسته‌ی قدرتمند Cortex-X4 بهره می‌برد که یکی از آن‌ها با فرکانس ۳٫۴ گیگاهرتز و سه هسته‌ی دیگر با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز کار می‌کنند. چهار هسته‌ی میانی Cortex-A720 با فرکانس ۲٫۰ گیگاهرتز وجود دارد و خبری از هسته‌های کم‌مصرف نیست.

پردازنده‌ی پرچمدار مدیاتک نسل دوم موتور رهگیری پرتو سخت‌افزاری را با واحد گرافیکی Immortalis-G720 ادغام کرده است. این تراشه از ISP جدید Imagiq 990 برای بهبود قابلیت‌های دوربین و از MiraVision 990 برای بهبود پردازش محتوای بصری بهره می‌گیرد.

دیمنسیتی ۹۳۰۰ پلاس به مودم 5G R16 با پشتیبانی از شبکه‌ی Sub-6GHz مجهز است. اولین گوشی‌هایی که از پردازنده‌ی جدید مدیاتک استفاده می‌کنند ویوو X100s و آیکو Neo 9S Pro خواهند بود. بعید به نظر می‌رسد که استفاده از این تراشه باعث افزایش قابل توجه قیمت گوشی شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات