اپل ظاهراً تولید سرورهای اختصاصی را با پردازنده M2 Ultra شروع کرده است

سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۰
مطالعه 1 دقیقه
تیم کوک / Tim Cook در داخل لوگو اپل Apple
بر اساس ادعای منبعی آگاه، فاکس‌کان خط تولید سرورهای هوش مصنوعی اپل را کلید زده است.
تبلیغات

گفته می‌شود که اپل تولید سرورهای هوش مصنوعی اختصاصی خود را که از تراشه‌ی M2 Ultra استفاده می‌کنند، آغاز کرده است.

براساس تحلیل‌هایی که جف پو انجام داده، فاکس‌کان در حال ساخت سرورهای هوش مصنوعی مبتنی‌بر تراشه‌ی M2 اولترا است و قصد دارد تا اواخر ۲۰۲۵ سرورهای مجهز به تراشه‌ی M4 را نیز بسازد.

پیش از این گفته شده بود که اپل در حال توسعه‌ی پردازنده‌ برای سرور هوش مصنوعی با استفاده از فرایند سه نانومتری TSMC است و آن را تا نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۵ به تولید انبوه خواهد رساند. طبق گزارش جدید، این تراشه‌‌ها احتمالاً از نوع M4 خواهند بود.

تراشه‌ی پرچم‌دار M2 اولترا ۱۳۴ میلیارد ترانزیستور در خود جای داده و از ۲۴ هسته‌‌ی سی‌پی‌یو (۱۶ هسته‌ی قدرتمند و ۸ هسته‌ی بهینه)، ۶۰ هسته‌ی گرافیکی، ۱۹۲ گیگابایت رم داخلی با پهنای‌ باند ۸۰۰ گیگابایت‌برثانیه و موتور عصبی ۳۲ هسته‌ای تشکیل شده است.

طبق ادعای اپل، قدرت پردازنده‌‌های مرکزی و گرافیکی این تراشه در مقایسه‌‌ با نسل قبل به‌ترتیب ۲۰ و ۳۰ درصد ارتقا یافته‌ است.

تصمیم اپل برای ساخت سرورهای هوش مصنوعی، نشان‌دهنده‌ی استراتژی این شرکت برای هماهنگی بیشتر بین تجهیزات سخت‌افزاری با اکوسیستم نرم‌افزاری است. اپل احتمالاً از تراشه‌های خود برای افزایش عملکرد دیتاسنترها و ابزارهای هوش مصنوعی آینده‌اش که بر پردازش ابری وابسته هستند، استفاده خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات