پردازنده M3 Ultra اپل یک تفاوت بسیار مهم با M2 Ultra خواهد داشت

پنج‌شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۳
مطالعه 2 دقیقه
خانواده تراشه‌های M3
اپل تغییری جزئی ولی مهم در تراشه‌ی M3 Max اعمال کرده است که مستقیماً روی تراشه‌ی معرفی‌نشده‌ی M3 Ultra اثر می‌گذارد.
تبلیغات

بر اساس یک فرضیه‌ی جدید، اپل احتمالاً پردازنده‌ی مورد انتظار M3 Ultra را در قالب یک تراشه‌ی مستقل می‌سازد و خبری از ترکیب دو تراشه‌ی M3 Max نخواهد بود. این فرضیه در نگاه اول دور از انتظار به‌نظر می‌رسد، اما دلایل محکمی پشت آن دیده می‌شود.

بررسی کارشناسان نشان می‌دهد که در کمال تعجب، پردازنده‌ی M3 Max اپل از سیستم ارتباطی UltraFusion پشتیبانی نمی‌کند و به‌همین‌دلیل از لحاظ فنی نمی‌توان برای تولید M3 Ultra، دو تراشه‌ی M3 Max را به هم متصل کرد. اگر این ادعا حقیقت داشته باشد، برای اولین بار شاهد پردازنده‌ای از سری Ultra خواهیم بود که عملاً یک تراشه‌ی مستقل است.

تغییر رویکرد اپل ممکن است به این شرکت برای اعمال اصلاحات ویژه روی M3 Ultra کمک کند. برای نمونه، اپل می‌تواند هسته‌های کم‌مصرف را کنار بگذارد و پردازنده‌ای بسازد که صرفاً به هسته‌ی پرقدرت مجهز است. تولیدکننده‌ی گوشی آیفون و مک بوک همچنین می‌تواند تعداد هسته‌های گرافیکی را به دلخواه افزایش دهد.

به گفته‌ی کارشناسان، عدم استفاده از سیستم UltraFusion باعث می‌شود که تفاوت‌های بین M3 Ultra و M3 Max بسیار بیشتر از M2 Ultra و M2 Max باشد؛ چون UltraFusion هرچقدر هم بهینه باشد، روی عملکرد نهایی تأثیر منفی می‌گذارد.

یک فرضیه‌ی جذاب دیگر نیز مطرح شده است: بهره‌مندی M3 Ultra از سیستم اختصاصی UltraFusion. این یعنی اپل عملاً می‌تواند دو تراشه‌ی M3 Ultra را به هم متصل کند و یک ابرتراشه با نام احتمالی M3 Extreme بسازد.

فعلا جزئیات خاصی درباره‌ی پردازنده‌ی M3 Ultra نمی‌دانیم؛ با این‌حال گزارشی غیررسمی در اوایل سال ۲۰۲۴ اعلام کرد که این تراشه همچون A18 در آیفون ۱۶، با لیتوگرافی N3E شرکت TSMC ساخته می‌شود. M3 Ultra احتمالاً در اواسط ۲۰۲۴ وارد مدل جدید مک استودیو خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات