مدل جدید سی‌پی‌یو پرقدرت AMD 7950X3D برای اینتل دردسرساز می‌شود

یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۵
مطالعه 1 دقیقه
پردازنده AMD رایزن
پردازنده‌ی قدرتمند Ryzen 9 7950X3D برخلاف انتظار با کش ۱۹۲ مگابایتی دیده شد.
تبلیغات

پردازنده‌ی قدرتمند Ryzen 9 7950X3D که با ۱۲۸ مگابایت کش L3 عرضه شده است، در موردی عجیب با ۶۴ مگابایت کش بیشتر رؤیت شد. این کش اضافی می‌تواند باعث بهبود چشمگیر عملکرد پردازنده شود.

افشاگری در ایکس تصاویری از پردازنده‌ی 7950X3D منتشر کرده است. این تصاویر محیط تسک منیجر و CPU-Z را نشان می‌دهند و 7950X3D در این نرم‌افزارها کش سطح سوم ۱۹۲ مگابایتی دارد. سایر مشخصات این پردازنده‌ی ۱۶ هسته‌ای با مدل‌ عرضه‌شده مطابقت دارد.

این احتمال وجود دارد که کش ۱۹۲ مگابایتی صرفاً باگ نرم‌افزاری باشد. برخی کاربران می‌گویند که این موضوع ناشی از باگ قدیمی در CPUID است که باعث گزارش اشتباه ظرفیت کش می‌شود؛ اما تئوری دیگری نیز وجود دارد. این سری از پردازنده AMD از فناوری 3D V-Cache استفاده می‌کند. بدین‌ترتیب، امکان دارد 7950X3D سفارشی نمونه‌ای اولیه باشد و نه محصول نهایی.

مشخصات منتشر شده از پردازنده Ryzen 9 7950X3D با ۱۹۲ مگابایت حافظه کش
X user HXL

در سال ۲۰۲۳، مهندسان AMD نمونه‌های اولیه‌ای از پردازنده‌های Zen 4 را با چندین لایه 3D V-Cache به‌نمایش گذاشتند. یکی از آن نمونه‌های اولیه، پردازنده‌ی Ryzen 9 5950X3D با ۱۹۲ مگابایت کش L3 بود.

تصمیم نهایی AMD برای عرضه‌نکردن Ryzen 7950X3D با ۱۹۲ مگابایت کش احتمالاً به‌منظور جلوگیری از افزایش تأخیر در اجرای اکثر بازی‌ها است که درنهایت به‌جای بهبود، عملکرد سیستم را تضعیف می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات