بزرگ‌ترین تراشه سفارشی هوش مصنوعی دنیا به‌نمایش درآمد

یک‌شنبه ۵ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
تراشه هوش مصنوعی غول پیکر برودکام در دست
شرکت سرشناس برودکام از بزرگ‌ترین تراشه‌ی سفارشی هوش مصنوعی جهان رونمایی کرد.
تبلیغات

برودکام یکی از بزرگ‌ترین تراشه‌های جهان را در رویداد Investor Day به نمایش گذاشت. این پردازنده که سومین تراشه‌ی سفارشی برودکام محسوب می‌شود، با فناوری چیپلت‌های چندگانه توسط TSMC ساخته شده و ابعاد آن به‌اندازه‌ی یک دیسک است.

پاتریک مورهد، تحلیل‌گر نام آشنا، در پست ایکس خود تصویری از مدیر بخش تراشه‌های سفارشی برودکام که XPU جدید را در دست دارد، منتشر کرده است.

مدیر تراشه‌ های سفارشی برودکام در کنار فرد دیگری یک تراشه در دست گرفته

برودکام تراشه‌های سفارشی خود را XPU می‌نامد تا کاربردهای آن‌ها را فاش نکند. با وجود این، استفاده از رم با پهنای باند بالا نشان می‌دهد که این تراشه احتمالاً برای اهداف مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی شده است.

مشخصات تراشه هوش مصنوعی برودکام

مورهد می‌نویسد: «این سومین XPU از تراشه‌های هوش مصنوعی سفارشی برودکام است. می‌توانید دو واحد محاسباتی را در وسط پردازنده و ماژول‌های رم با پهنای باند بالا (HBM) را در دو سوی آن ببینید.»

فرض برودکام بر این است که در آینده واحد پردازنده‌ی مرکزی (CPU) جای خود را به پردازنده‌های جایگزین مانند GPU ،NPU ،LPU و XPU خواهد داد که نیازمند ارتباط پرسرعت بین آن‌ها است.

برودکام بیشتر به‌عنوان غول تراشه‌های شبکه‌‌ و ارتباطی شناخته می‌شود که ماژول‌های 5G و وای‌فای را برای طیف وسیعی از دستگاه‌ها از جمله گوشی آیفون تولید می‌کند؛ اما بخش مهمی از کسب‌و‌کار برودکام مربوط به طراحی تراشه‌های سفارشی است. شرکت پیش‌بینی کرد که سهم درآمد هوش مصنوعی تا سال ۲۰۲۴ به ۳۵ درصد افزایش خواهد یافت.

گوگل اولین مشتری تراشه‌های سفارشی برودکام به حساب می‌آید که بیش از ۱۰ سال است با این شرکت همکاری می‌کند.

دومین سفارش‌دهنده‌ی تراشه‌های برودکام، متا است. گفته می‌شود سومین تراشه‌ی سفارشی این شرکت احتمالاً برای شرکت بایت‌دنس تولید شده است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات