دستاورد هوش مصنوعی گوگل: پیش‌بینی سیل یک هفته قبل از وقوع

پنج‌شنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
شرکت گوگل
گوگل به‌کمک هوش مصنوعی، سیل‌ها را پیش‌بینی می‌کند و به خطرهای ناشی از این بلای طبیعی را کاهش می‌دهد.
تبلیغات

گوگل اعلام کرد که توانسته است با استفاده از هوش مصنوعی، سیل‌های رودخانه‌ای را ۷ روز قبل از وقوع پیش‌بینی کند. گوگل درباره‌ی موفقیتش درزمینه‌ی پیش‌بینی سیل‌ها اغراق نکرده است؛ چراکه یافته‌ها در مجله‌ی علمی نیچر منتشر شده‌اند.

سیل یکی از بلایای طبیعی شایع‌ در کره‌ی زمین است؛ بنابراین، هر سیستمی که درباره‌ی زمان وقوع سیل هشدار دهد، می‌تواند بسیار کارآمد و نجات‌بخش باشد. ازآنجاکه اکثر رودخانه‌ها فاقد جریان‌سنج هستند، پیش‌بینی سیل‌ها بسیار دشوار است.

گوگل با آموزش داده‌هایی همچون تاریخچه و سطح آب رودخانه‌ها و ارتفاع و ساختار زمین به مدل‌‌های یادگیری ماشینی، توانست قدم مهمی برای رفع مشکل پیش‌بینی سیل‌ها بردارد. گوگل بعد از آموزش به مدل‌ها، نقشه‌های بومی‌سازی‌شده‌ای را تولید و در هر منطقه شبیه‌سازی کرد. استفاده از این تکنیک‌ها درنهایت به پیش‌بینی دقیق سیل‌های پیش‌ رو منجر شد.

تکنولوژی گوگل برای پیش‌بینی سیل

روش ابداعی گوگل برای پیش‌بینی سیل‌ها فعلاً برای برخی از مکان‌های خاص به‌کار می‌رود؛ اما گوگل به‌ فکر گسترش این روش در سطح جهان است. گوگل توانست به‌کمک این روش سیل‌ها را به‌طور میانگین ۵ روز قبل از وقوع پیش‌بینی کند. امکان پیش‌بینی سیل در برخی از مناطق آفریقا و آسیا نیز بهبود یافته است.

فناوری جدید گوگل پیش‌بینی دقیق زمان وقوع سیل را در ۸۰ کشور با مجموع جمعیت ۴۶۰ میلیون نفر امکان‌پذیر کرده است. کاربران می‌توانند با استفاده از گوگل سرچ و گوگل مپ و ازطریق اعلان‌ گوشی‌های اندرویدی به این پیش‌بینی‌ها دسترسی یابند. Flood Hub نیز سیستم اختصاصی گوگل برای پیش‌بینی سیل است که در سال ۲۰۲۲ دردسترس کاربران قرار گرفت.

گوگل قصد دارد به بررسی ظرفیت‌های یادگیری ماشینی به‌منظور ایجاد امکانات بیشتر برای پیش‌بینی سیل‌ها ادامه دهد و در این زمینه همکاری خود را با محققان دانشگاهی آغاز کرده است. هدف این شرکت ایجاد پلتفرمی جهانی برای پیش‌بینی سیل است.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات