اسنپدراگون ایکس الیت مچ M3 را خواباند؛ اما نه در همه سناریوها

شنبه ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده اسنپدراگون ایکس الیت / Snapdragon X Elite روی نمایشگر لپ تاپ
پردازنده‌ی موردانتظار اسنپدراگون ایکس الیت در گیک‌بنچ ۶ توانست ۱۶ درصد قوی‌تر از M3 ظاهر شود.
تبلیغات

کوالکام مدت کوتاهی پس از رونمایی اسنپدراگون ایکس الیت گفت پردازنده‌ی جدیدش که برپایه‌ی معماری آرم طراحی شده است، تا ۲۱ درصد در پردازش چند‌هسته‌ای از Apple M3 قوی‌تر ظاهر می‌شود. اسنپدراگون ایکس الیت در‌نهایت قوی‌تر ظاهر شده است؛ اما نه در حدی که کوالکام گفته بود.

براساس صفحه‌ی جدیدی در دیتابیس گیک‌بنچ، اسنپدراگون ایکس الیت در دل لپ‌تاپ گلکسی بوک ۴ اج سامسونگ موفق شده است امتیاز چند‌هسته‌ای تحسین‌برانگیزی کسب کند. ایکس الیت در بخش تک‌هسته‌ای پایین‌تر از M3 قرار گرفت؛ اما در بخش چند‌هسته‌ای ۱۶ درصد قوی‌تر ظاهر شد.

امتیاز ایکس الیت در لپ تاپ گلکسی بوک ۴ اج و مقایسه با M3 اپل

اسنپدراگون ایکس الیت پیش‌تر در لپ‌تاپ‌هایی با ظرفیت حرارتی ۲۳ و ۸۰ وات آزموده شده بود. مشخص نیست که ظرفیت حرارتی لپ تاپ سامسونگ به چند وات می‌رسد. به احتمال زیاد توانایی ایکس الیت در‌زمینه‌ی پردازش تک‌هسته‌ای و چند‌هسته‌ای بیشتر از چیزی است که هم‌اکنون در گیک‌بنچ می‌بینیم.

شایعه شده است که اسنپدراگون ایکس الیت در واحد CPU به ۱۲ هسته مجهز است. این باعث می‌شود تا امتیازات M3 هم تحسین‌برانگیز به‌نظر برسند؛ چون واحد CPU در تراشه‌ی اپل از چهار هسته‌ی پرقدرت و چهار هسته‌ی کم‌مصرف میزبانی می‌کند.

گیک‌بنچ ۶ معیار مناسبی برای سنجش عملکرد پردازنده در طولانی‌مدت نیست و امتیازهای تک‌هسته‌ای و چندهسته‌ای آن مربوط‌ به تنها چند ثانیه هستند. با‌وجوداین، گیک‌بنچ می‌تواند توانایی‌های پردازنده را به‌خوبی به‌رخ بکشد.

اپل چند سال است با پردازنده‌های سری M توانسته تعادل خیره‌کننده‌ای بین قدرت پردازشی و مصرف انرژی به‌نمایش بگذارد و دستیابی به هدفی مشابه تا مدت‌ها برای اینتل و ای‌ام‌د‌ی و کوالکام غیرممکن به‌نظر می‌رسید؛ اما به‌نظر می‌رسد که ایکس الیت می‌تواند ورق را برگرداند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات