قدرت‌نمایی معماری آرم؛ اسنپدراگون ایکس الیت تراشه Core Ultra 7 را شکست داد

سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۳
مطالعه 1 دقیقه
اسنپدراگون ایکس الیت / Snapdragon X Elite
اسنپدراگون ایکس الیت در بنچمارکی جدید توانست پردازنده‌ی Core Ultra 7 اینتل را شکست دهد.
تبلیغات

در مقایسه‌ای که یکی از یوتیوبرها بین پردازنده‌ی اسنپدراگون ایکس الیت کوالکام و پردازنده اینتل مدل Core Ultra 7 155H انجام داده است، تراشه‌ی کوالکام توانست جدیدترین پردازنده‌ی تیم‌ آبی را شکست دهد.

اسنپدراگون ایکس الیت در آزمون یادشده با شماره‌مدل X1E80100 ظاهر شد. این پردازنده به ۱۲ هسته و بوست کلاک ۴٫۳ گیگاهرتزی مجهز است و توانش مانند پردازنده‌ی اینتل به ۲۸ وات می‌رسد. البته مشخص نیست که این توان به خود پردازنده مربوط بوده یا محدودیت ظرفیت حرارتی سیستم است. هر دو پردازنده در لپ‌تا‌پ‌های ساخت کوالکام با ۶۴ گیگابایت رم سنجیده شدند.

لپ‌تاپ‌های مرجع کوالکام برای نمایش عملکرد فشرده‌سازی فایل در 7Zip، کامپایل کد در ویژوال استودیو و تست گرافیکی 3DMark Wild Life Extreme استفاده شدند. ایکس الیت با اختلاف کمی در 7Zip دربرابر Core Ultra 7 برتری داشت و در ویژوال استودیو حدود ۴۶ درصد سریع‌تر بود.

در آزمایش Wild Life Extreme هر دو پردازنده رقابت نزدیکی با یکدیگر داشتند که نشان‌دهنده‌ی پیشرفت چشمگیر عملکرد گرافیکی در پردازنده‌ی کوالکام است. در بخش عملکرد NPU، ایکس الیت توانست با اختلاف چشمگیر ۴۶۰ درصدی پردازنده‌ی رقیب را شکست دهد.

واضح است که اسنپدراگون ایکس الیت قدرت زیادی دارد؛ اما آزمون‌های یاد‌شده با لپ‌تاپ‌های مرجع ساخت کوالکام و در شرایط کنترل‌شده انجام شده‌اند. بنابراین، هنوز تصویر واضحی از عملکرد این سیستم-روی-چیپ در شرایط واقعی نداریم.

بنچمارک‌هایی که تاکنون از اسنپدراگون ایکس الیت فاش شده‌اند، نشان می‌دهد که این پردازنده از مدل‌های رقیب عملکرد بهتری دارد. باید دید قیمت پردازنده جدید کوالکام چه تأثیری روی قیمت لپ تاپ در آینده خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات