پردازنده‌های یک نانومتری برای بازنویسی استانداردها از راه می‌رسند

پنج‌شنبه ۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۰
مطالعه 1 دقیقه
پردازنده مرکزی / CPU اینتل یا ای ام دی AMD در دست یک کاربر روی مادربرد
پردازنده‌های یک نانومتری با عملکرد خیره‌کننده ممکن است زودتر از انتظار راهی بازار شوند.
تبلیغات

منابع تایوانی گزارش می‌دهند که TSMC به‌زودی ساخت پردازنده‌ها را براساس فرآیند یک نانومتری آغاز خواهد کرد. باوجود سرمایه‌گذاری‌های غول تراشه‌ساز تایوانی در کشورهای غربی مانند آمریکا و آلمان، TSMC به ساخت کارخانه‌های جدیدش در تایوان ادامه خواهد داد.

به گزارش UDN، شرکت TSMC برنامه‌هایی برای ساخت تأسیسات جدیدی در پارک علمی Chiay تایوان به‌منظور آغاز تولید فرآیند یک نانومتری دارد. این حرکت نشان‌دهنده‌ی پیشرفت چشمگیر فناوری‌های‌ TSMC و ادامه‌ی سلطه‌ی تایوان در صنعت تراشه است.

برخی چهره‌های حوزه‌ی فناوری و مقامات غربی از وابستگی شدید زنجیره‌ی تأمین شرکت‌ها به تأسیسات مستقر در تایوان ابراز نگرانی کرده‌اند. TSMC اکثر تراشه‌های پیشرفته را برای بسیاری از شرکت‌ها از جمله اپل تأمین می‌کند.

آمریکا امیدوار است که پروژه‌هایی مانند کارخانه‌ی TSMC در آریزونا از وابستگی زنجیره‌ی تأمین به تایوان بکاهند؛ اما به نظر می‌رسد که عمده‌ی تولیدات غول صنعت تراشه همچنان در تایوان انجام خواهد شد. TSMC برای آغاز تولید براساس فرآیند یک نانومتری ۳۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است.

گزارش مالی TSMC در سال ۲۰۲۳ نشان داد که افزایش قیمت CPU روی درآمد این شرکت تأثیر به‌سزایی داشته است. تسلط TSMC روی فرآیند تولید سه نانومتری عامل مهم‌ دیگری در موفقیت این شرکت به‌شمار می‌رود.

باید دید استفاده از پردازنده‌های پیشرفته‌ی یک نانومتری چه تأثیری روی قیمت گوشی و قیمت لپ تاپ خواهد گذاشت.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات