پیشرفته‌ترین کارخانه تراشه‌سازی ژاپن را شرکت تایوانی TSMC احداث می‌کند

دوشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۶
مطالعه 2 دقیقه
TSMC
TSMC به‌زودی پیشرفته‌ترین خط تولید تراشه‌ها را با همکاری سونی در ژاپن افتتاح خواهد کرد.
تبلیغات

TSMC قرار است اولین کارخانه‌اش در ژاپن را به‌طور رسمی در ۲۴ فوریه ۲۰۲۴ (۵ اسفند ۱۴۰۲) افتتاح کند. کارخانه‌ی شرکت ژاپنی JASM قادر خواهد بود تراشه‌هایی بر مبنای لیتوگرافی N28 (کلاس ۲۸ نانومتر) شرکت تایوانی TSMC تولید کند و پیشرفته‌ترین کارخانه‌ی صنعت نیمه‌رسانا در سرزمین خورشید تابناک خواهد بود.

کارخانه‌ی ژاپنی TSMC در نزدیکی شهر کوماموتو، یکی از شهرهای جزیره‌ی کیوشو در ژاپن، قرار خواهد گرفت و از طریق چند نود مشتق‌شده از لیتوگرافی ۲۸ و ۲۲ نانومتری 22ULP که نود اختصاصی برای تراشه‌های فوق کم‌مصرف است، به تولید ویفرهایی با ابعاد ۱۲ اینچ خواهد پرداخت.

نودهای ۲۲ و ۲۸ نانومتری TSMC برای استفاده در گوشی‌های هوشمند، لپ‌تاپ‌ها، پردازنده‌های با عملکرد بالا یا واحدهای پردازش گرافیکی، بیش‌از‌حد قدیمی‌اند؛ اما می‌توانند در صنایع خودرو و برخی کاربردهای مصرفی مورد استفاده قرار گیرند. در ژاپن تقاضای زیادی برای این تراشه‌ها از طرف شرکت‌های متعددی که محصولات مصرفی تولید می‌کنند وجود دارد.

گفته می‌شود خط تولید تراشه‌ساز تایوانی در ژاپن، فعالیت خود را از نیمه‌ی دوم سال ۲۰۲۴ آغاز می‌کند و TSMC در آینده کارخانه‌ی دیگری نیز با فناوری‌های ۱۶ و ۱۲ نانومتری در این کشور احداث خواهد کرد.

به گزارش چاینا تایمز، کارخانه‌ی JASM حدود ۱٬۷۰۰ نفر را هنگام بهره‌برداری کامل استخدام خواهد کرد. در حال حاضر نزدیک به ۱٬۴۰۰ نفر در آن مشغول به کار هستند و انتظار می‌رود تا بهار ۲۰۲۴، حدود ۲۵۰ نفر دیگر اضافه شوند.

کارخانه‌ای که TSMC (بزرگترین تولیدکننده قراردادی تراشه‌های دنیا و سازنده‌ی پردازنده‌های گوشی آیفون و لپ تاپ مک بوک) با همکاری سونی در ژاپن احداث می‌کند، ظرفیت تولید ۴۵ هزار ویفر را در هر ماه خواهد داشت. سرمایه‌گذاری اولیه‌ی این کارخانه، هفت میلیارد دلار بود که توسط دولت ژاپن تأمین شد.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات