این پردازنده در قدرتمندترین گوشی های دنیا استفاده می‌شود

پنج‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
پردازنده مدیاتک در دست
پردازنده‌ی جدید مدیاتک با توانایی اعجاب‌انگیز در پردازش هوش مصنوعی از راه خواهد رسید.
تبلیغات

به نقل از China Times، ریک تسای مدیرعامل مدیاتک، در نشست مطبوعاتی جدیدی اظهار داشت که دیمنسیتی ۹۴۰۰ در فصل چهارم ۲۰۲۴ به بازار عرضه خواهد شد و قابلیت‌های هوش مصنوعی آن با تراشه‌های پرچمدار کوالکام و اپل رقابت خواهند کرد.

مدیاتک برای تولید پردازنده‌ی جدید خود سراغ TSMC رفته است تا از N3E، نسل دوم لیتوگرافی سه نانومتری این کارخانه، استفاده کند. فرآیند جدید منجر به بهبود کارآیی و بهره‌وری بیشتر انرژی در تراشه می‌شود.

تراشه‌ی دیمنسیتی ۹۳۰۰ از چهار هسته‌ی پرقدرت Cortex-X4 و چهار هسته‌ی میانی Cortex-A720 تشکیل شده و هیچ هسته‌ی کم‌مصرفی در آن قرار نگرفته است. از طرفی گفته می‌شود که دیمنسیتی ۹۴۰۰ به یک هسته‌ی بسیار پرقدرت Cortex-X5، سه هسته‌ی قدرتمند Cortex-X4 و چهار هسته‌ی میانی Cortex-A720 مجهز خواهد بود.

پردازنده‌ی جدید مدیاتک مانند نسل قبل خود، از رم LPDDR5T پشتیبانی خواهد کرد که بخشی کلیدی برای اجرای ویژگی‌های هوش مصنوعی است. انتظار می‌رود که دیمنسیتی ۹۴۰۰ با مدل زبانی بزرگی از راه برسد که قابلیت‌های بسیاری را برای گوشی‌ها فراهم خواهد کرد.

پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۴ احتمالاً رقیب اصلی دیمنسیتی ۹۴۰۰ خواهد بود که مجهز به هسته‌های اوراین سفارشی کوالکام است. اسنپدارگون ۸ نسل ۴ نیز هسته‌ی کم‌مصرف ندارد و بر پایه‌ی نود سه نانومتری نسل دوم TSMC تولید خواهد شد.

هر دو پردازنده‌ی جدید کوالکام و مدیاتک نامزد قرار گرفتن در بهترین گوشی های پرچمدار هستند. باید دید که استفاده از فناوری‌های جدید چقدر بر قیمت CPU و به‌دنبال آن بر قیمت گوشی تأثیرگذار خواهد بود.

پیش از این نگرانی‌هایی در مورد داغ شدن گوشی‌های دارای دیمنسیتی ۹۳۰۰ مطرح بود و گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد گوشی ویوو مدل X100 افت عملکرد قابل توجهی داشت. به جز مورد مذکور، هیچ مشکل دیگری از سوی کاربران گزارش نشده است.

مدیاتک به لطف فناوری‌های پیشرفته‌ی TSMC احتمالاً کارایی مصرف انرژی پردازنده‌ی جدید را بهبود می‌دهد که نگرانی از افزایش دما را تا حد زیادی برطرف می‌کند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات