اسنپدراگون ۸ نسل ۳ با تمرکز بر هوش مصنوعی رونمایی شد؛ زنگ خطر برای آیفون

سه‌شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۸
مطالعه 4 دقیقه
پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ / Snapdragon 8 Gen 3 در داخل گوشی
اسنپدراگون ۸ نسل ۳، پردازنده‌ی گوشی‌های پرچمدار ۲۰۲۴، با پیشرفت نسلی خیره‌کننده برای A17 Pro اپل خط‌و‌نشان می‌کشد.
تبلیغات

کوالکام در مراسم Snapdragon Summit 2023 پردازنده‌ی پرچمدار اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را رونمایی کرد. این پردازنده پیشرفت نسلی چشمگیری تجربه‌ کرده و قرار است قدرت پردازشی پرچمداران سال ۲۰۲۴ را تأمین کند.

بر اساس آنچه در کنفرانس مطبوعاتی کوالکام گفته شد،‌ اسنپدراگون ۸ نسل ۳ تمرکز ویژه‌ای بر هوش مصنوعی مولد دارد و پردازش‌های مرتبط‌به این فناوری را به‌صورت محلی روی دستگاه انجام می‌دهد.

پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ / Snapdragon 8 Gen 3 روی انگشت اشاره

پردازنده‌ی Snapdragon 8 Gen 3 کوالکام بر پایه‌ی لیتوگرافی چهار نانومتری ساخته شده است و در واحد سی‌پی‌یو از چینش جدید ۲+۵+۱ برای هسته‌ها استفاده می‌کند.

واحد CPU در اسنپدراگون ۸ نسل ۳ تا ۳۰ درصد قوی‌تر از اسنپدراگون ۸ نسل ۲ است

سی‌پی‌یو به‌کا‌ررفته در سیستم-روی-چیپ پرچمدار کوالکام شامل یک هسته‌ی ۳٫۳ گیگاهرتزی Cortex-X4، سه هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Cortex-A720، دو هسته‌ی ۳٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A720 و دو هسته‌ی ۲٫۳ گیگاهرتزی Cortex-A520 Refresh است.

کوالکام ادعا می‌کند که پردازنده‌ی مرکزی موجود در Snapdragon 8 Gen 3 تا ۳۰ درصد پرقدرت‌تر و ۲۰ درصد کم‌مصرف‌تر از نسل قبل شده است. گرافیک موجود در این تراشه که Adreno نام دارد، تا ۲۵ درصد بهتر از قبل عمل می‌کند و مصرف انرژی‌اش نیز ۲۵ درصد کاهش یافته است. به ادعای کوالکام، گرافیک آدرنو در پردازش‌های رهگیری پرتو تا ۱٫۵ برابر بهتر شده است.

مشخصات فنی پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ / Snapdragon 8 Gen 3

یکی از بزرگ‌ترین پیشرفت‌های اسنپدراگون ۸ نسل ۳ نسبت‌به اسنپدراگون ۸ نسل ۲ در واحد پردازش عصبی (NPU) که به هوش مصنوعی اختصاص دارد دیده می‌شود. به گفته‌ی کوالکام، NPU تراشه‌ی جدید این شرکت ۹۸ درصد سریع‌تر و ۴۰ درصد کم‌مصرف‌تر از نسل قبل است.

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ پردازش‌های هوش مصنوعی را ۹۸ درصد سریع‌تر از نسل قبل انجام می‌دهد

کوالکام می‌گوید ترکیب پردازنده‌ی مرکزی، پردازنده‌ی گرافیکی و پردازنده‌ی عصبی، «موتور هوش مصنوعی» اسنپدراگون ۸ نسل ۳ را تشکیل می‌دهد. این موتور مختص‌به پردازش‌ محلی وظایف هوش مصنوعی است.

اسنپدراگون ۸ نسل ۳ می‌تواند به‌صورت محلی مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) و به‌طور دقیق‌تر Llama 2 (با هفت میلیارد پارامتر) را با توانایی پردازش ۱۵ توکن در هر ثانیه اجرا کند. کوالکام در مراسم جدیدش دموهایی را که بر پایه‌ی Llama 2 ساخته شده بودند به‌نمایش گذاشت.

ویژگی های فنی پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ / Snapdragon 8 Gen 3

اسنپدراگون جدید از مدل‌های بصری زبانی (LVM) و سیستم تشخیص گفتار خودکار شبکه‌محور (ASR) نیز پشتیبانی می‌کند. این نخستین باری است که پشتیبانی از مدل‌های هوش مصنوعی چندحالته را در پردازنده‌های کوالکام می‌بینیم.

بر اساس ادعای کوالکام، دستگاه‌های مجهزبه اسنپدراگون ۸ نسل ۳، هوش مصنوعی Stable Diffusion را سریع‌تر از هر دستگاه دیگری اجرا می‌کنند و برای ساخت هر عکس کمتر از یک ثانیه زمان می‌گذارند. کوالکام می‌خواهد این سیستم هوش مصنوعی را وارد نرم‌افزار اسنپ‌چت کند. سیستم-روی-چیپ پرچمدار کوالکام به نسخه‌ی جدید Sensing Hub نیز مجهز است که برای نمایشگر همیشه‌روشن کاربرد دارد.

قابلیت های پردازنده اسنپدراگون ۸ نسل ۳ / Snapdragon 8 Gen 3 در زمینه عکس

کاربردهای هوش مصنوعی صرفا به نرم‌افزارهای محبوب محدود نیست؛ این فناوری روی عملکرد دوربین گوشی‌های پرچمدار جدید نیز اثر مثبت خواهد گذاشت. قابلیت Video Object Eraser سوژه‌های موردنظر کاربر را در ویدیو حذف می‌کند و قابلیت Night Vision Video فیلمبرداری در محیط‌های تاریک را ارتقا می‌دهد. دیگر کاربرد جذاب هوش مصنوعی، امکان گسترش‌دادن عکس‌ها است (مشابه چیزی که اخیرا در فتوشاپ دیده‌ایم).

گوشی‌های مجهزبه پردازنده‌ی اسنپدراگون ۸ نسل ۳ می‌توانند ازطریق دوربین سلفی و دوربین‌های پشتی، ۱۲ لایه‌ی داخل عکس را شناسایی و بخش‌های مختلف مثل چهره، موی سر، لباس و حتی آسمان را از یک‌دیگر متمایز کنند. اسنپدراگون ۸ نسل ۳ از قابلیت Dolby HDR پشتیبانی می‌کند تا گوشی‌ها بتوانند بیش‌از یک میلیارد رنگ را به‌هنگام عکس‌برداری ثبت کنند.

-

Snapdragon 8 Gen 3

Snapdragon 8 Gen 2

پردازنده‌ی مرکزی

یک هسته‌ی ۳٫۳ گیگاهرتزی Cortex-X4

سه هسته‌ی ۳٫۲ گیگاهرتزی Cortex-A720

دو هسته‌ی ۳٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A720

دو هسته‌ی ۲٫۳ گیگاهرتزی Cortex-A520 Refresh

یک هسته‌ی ۳٫۱۹ گیگاهرتزی Cortex-X3

دو هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A715

دو هسته‌ی ۲٫۸ گیگاهرتزی Cortex-A710

سه هسته‌ی ۲٫۰ گیگاهرتزی Cortex-A510

پردازنده‌ی گرافیکی

Adreno (پشتیبانی از رهگیری پرتو)

Adreno 740 (پشتیبانی از رهگیری پرتو)

پردازنده‌ی سیگنال دیجیتال

Hexagon

Hexagon

رم تحت پشتیبانی

LPDDR5X

LPDDR5X

دوربین تحت پشتیبانی

۲۰۰ مگاپیکسلی سینگل‌شات، پشتیبانی از عکس HEIF و عکس Dolby HDR و ویدیوی HDR و تشخیص ۱۲ لایه

۲۰۰ مگاپیکسلی سینگل‌شات، پشتیبانی از عکس HEIF و ویدیوی HDR و تشخیص ۸ لایه

فیلمبرداری

8K/30fps، قابلیت Night Vision Video

8K/30fps

شارژ

Quick Charge 5

Quick Charge 5

مودم 5G

Snapdragon X75

Snapdragon X70

شبکه

بلوتوث ۵٫۴، وای‌فای ۷

بلوتوث ۵٫۳، وای‌فای ۷

لیتوگرافی

۴ نانومتری TSMC (نسخه‌ی N4P)

۴ نانومتری TSMC (احتمالا نسخه‌ی N4)

کوالکام می‌گوید اولین گوشی‌های مجهزبه اسنپدراگون ۸ نسل ۳ در هفته‌های آینده رونمایی می‌شوند. ایسوس، آنر، آیکو، میزو، نیو، نوبیا، وان‌پلاس، اوپو، ریلمی، ردمی، ردمجیک، سونی، ویوو، شیائومی و ZTE روی گوشی‌های مجهزبه این پردازنده کار می‌کنند. فعلا نمی‌دانیم که هزینه‌ی تولید و قیمت CPU جدید کوالکام تا چه حد روی قیمت گوشی اثر خواهد گذاشت.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات